Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

GVL

Slechts geringe vorderingen de jongste dagen (toch in vergelijking met de snelheid van werken van enkele andere forumleden ???).  De eerste 2 wissels (van in totaal 6) zijn gelegd.  Een werkje dat de nodige zorgvuldigheid vergt aangezien het de basis vormt van honderden uren rangeerplezier achteraf.

Er zal digitaal gereden worden maar de rest wordt low tech uitgevoerd.  Ik heb ook al een tijdje de Kadee ontkoppelmagneten afgezworen.  Het zijdezachte koppelen van Kadees is een streling voor het oog maar het voorontkoppelen boven de magneten en daarna doorduwen - hoe betrouwbaar ook - is niet bepaald prototypisch te noemen.  Ik ontkoppel nu de wagens zoals in het echt -- met de hand (geholpen door een schroevendraaiertje) en op de exacte plaats waar ze afgesteld moeten worden.

Dit is 1 van de 2 gebouwen aan de linkerzijde die op het spoor aangesloten zullen worden (opnieuw geen prijs van de orgininaliteit voor de opschriften  ;D).  Het spoor verdwijnt later in de verharding.

Groeten.

TBCédric

Noem jij dat traag? Ik zeg eerder snel. maar zoals jij zegt gelijk andere forum leden, maar iedereen zijn eigen tempo en stijl en tijdperk. Het begint er al knap uit te zien.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steven123

Ik ben een fan, zeer benieuwd naar je toekomstige updates  ;)
Hou erg veel van dat soort gebouwen en omgeving.
Nog veel succes met de opbouw.
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL

More of the same ... sporen plaatsen.  De bundel ligt er; nu nog de fiddle yard.  Daarna het hele baantje bedraden en uitgebreid testen terwijl ik nadenk over de kleurstelling van de biels en rails, toch een vitaal aspect van de scenery.

Groeten.

evan

Hoi GVL,

Even een tip ivm met de kadee's  :D

Die magneet is inderdaad een kwestie van goesting en ik heb er zelf geen probleem mee, maar rangeer ook wel graag op ander plekken waar die magneet dus niet niet aanwezig is.
In plaats van een schroevendraaier gebruik ik een Satéprikker.  Deze is langer en discreter.  Voor het ontkoppelen steek je de punt vertikaal tussen de twee kadee koppelingen.  Door deze dan met de klok mee te draaien lossen ze.  Bovendien kan je op deze manier nog steeds voorontkoppelen indien gewenst.

Wat je projectje betreft.  Aardig op weg en hier zit een fan die je succes wenst ;)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Zelfde hiero, simpele sateprikker....

knibbelknabbel

Wat de seinen betreft (cfr je eerste post), ik zou gaan voor de seinen type I. Deze zijn beter voor jouw tijdperk. Ik heb de mijne van bij Staf De Meester. Na een bouwtekening te hebben doorgegeven heeft hij weer een prachtige realisatie geleverd! ;)

Deze bedoel ik:

knibbelknabbel

Nog vergeten: Deze seinen zijn stopseinen, geen gecombineerde seinen. Ze geven enkel groen, rood en rood-wit als seinbeeld...

Je dient dan ook nog eens verwittigingsseinen te plaatsen zoals deze:

Dit seinstelsel wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt, al is het wel zeldzaam geworden!

GVL

Evan en Martin,

Inderdaad, brochettestokjes functioneren ook maar mijn schroevendraaiertje ligt prima in de hand.  Bijgevolg ...

Joeri,

Dank voor info betreffende de seininrichting.  Die enkelvoudige seinen zijn inderdaad aan het uitsterven.  Heb ze lang geleden nog gefotografeerd in Veurne en Adinkerke maar veronderstel dat ze bij de elektrificatie gesneuveld zijn.

Ik moet toegeven dat ik me na mijn initiële vraag niet verder het hoofd gebroken heb over het seinplan.  Mijn vermoeden is dat de NMBS het hoofdspoor uitgerust zou hebben met een gecombineerd stop/rangeersein en de voornaamste sporen in de bundel met vereenvoudigd stopseinen.  Die laatste hadden in tijdperk III waarschijnlijk de lampen naast elkaar?  Waarschuwingsseinen zijn enkel nodig zijn als de refertesnelheid van de lijn meer dan 70 km/uur bedraagt  Op mijn rangeerbaantje kan ik met gerust hart aannemen dat dit niet het geval is.  Zodoende kom ik tot het volgende, eenvoudige plan (het zou eigenlijk iets meer mogen zijn ...). 

Alle opmerkingen en aanvullingen worden uiteraard op prijs gesteld!

Groeten.

GVL

Alle sporen liggen er (eindelijk) en zijn bedraad.  Tot mijn jolijt - en ook wel stomme verbazing - bleek alles correct aangesloten en kon er voor het eerst gereden worden.  Daar draait het tenslotte allemaal om - voor mij althans - dus altijd weer een moment van grote voldoening ...

Na het zetten van enkele staaltjes heb ik de rails verweerd met een savant mengsel van 'grimy black', 'red brown' en 'rust'.  Op de hoofdsporen zijn de kleuren nat in nat aangebracht; op de zijsporen is 'rust' achteraf op de rails geschilderd en hebben de biels een dry brush met 'concrete' gekregen.  Het nageltje ziet er in realiteit minder gruwlijk uit dan op foto ...

Er is ook een begin van scenery.  De goederenkoer dient eerst afgewerkt te worden om een nette overgang mogelijk te maken naar de afboording vooraan.  Kaai en boordstenen zijn al geplaatst.

Groeten.

mark7758

Ziet er mooi uit. Maar even een vraagje. Waarom heeft het sein dat toegang geeft tot de sporen naast Rood en wit ook groen?
Er is geen volgend sein. Dus Rood en wit zou al voldoende moeten zijn. 2xgeel kan ook, maar dat moet er garantie zijn dat er geen trein op het spoor staat en dat er niets op je af komt.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

knibbelknabbel

Citaat van: mark7758 op 11 november 2012, 20:27:08 PM
Ziet er mooi uit. Maar even een vraagje. Waarom heeft het sein dat toegang geeft tot de sporen naast Rood en wit ook groen?
Er is geen volgend sein. Dus Rood en wit zou al voldoende moeten zijn. 2xgeel kan ook, maar dat moet er garantie zijn dat er geen trein op het spoor staat en dat er niets op je af komt.

Ik vermoed dat dit het uitrijsein is. Dus dit kan...
Het inritsein ontbreekt inderdaad. Dit sein zou enkel rood en rood-wit kunnen geven. Alle sporen zijn doodlopende sporen, dus 2-geel is enkel mogelijk als het stootbok-sein verlicht is. In dat geval moet er een U bovenop het sein staan. Doch dit is enkel bij reizigerssporen, dus in dit geval; enkel rood-wit...
Ik zou op sporen 1,2,3 en 4 allemaal seinen zetten, die gekoppeld zijn met het uitrijsein. Op sporen 2 en 3 zou ik ze bovendien verhoogd opstellen, aangezien deze de belangrijkste sporen zijn...

GVL

Marc, Joeri,
Dank voor jullie feedback. Het is inderdaad het uitrijsein van de bundel.  Het staat uiterst rechts op het baantje (vlak voor de fiddle yard) dus het inrijsein blijft onzichtbaar.
Ik vraag me wel af of de toegang van spoor 6 naar spoor 4 beveiligd moet worden (bv in de veronderstelling dat spoor 6 een zekere lengte heeft).  Spoor 4 ligt immers aan de goederenkoer en kan (gedeeltelijk) bezet zijn wanneer een locomotief wagens van spoor 6 gehaald heeft.
Gino

knibbelknabbel

Normaal moet dat niet, omdat het toegang geeft tot een doodspoor, en niet rechtreeks de lijn opgaat. Tegenwoordig zou Infrabel dit wél doen. Maar in jouw tijdperk werd dat niet gedaan... In princiepe moeten alle bewegingen "mis" blijven staan aan een zogenaamde "misbil" of vrije ruimtebalk. Die kan je wel inplanten natuurlijk!

GVL

Joeri, dank voor de verduidelijking!  Vrije ruimtebalk is voorzien.