Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

PeterC

Een vrije zondag en slecht weer [:(] ...  ...ideaal om op de zolder te werken [:)]!



Begonnen met de laatste tafel onder handen te nemen.  Op de valreep nog wat aanpassingen gedaan: de uitbreiding naar rechts had ik al hertekent naar K-rails maar toch terug C-rails genomen.  De reden: C-rail heb ik nog in overvloed liggen en K-rails wordt kopen (crisis)...
Nog vlug een dubbele wissel voorzien zodat er op de uitbreiding op tegenspoor kan gereden worden.  Dit is nodig want voor de uitbreiding voorzie ik een kleine, enkelsporige (foto) module, waar ik me met de scenery eens kan laten gaan (het tweede spoor ligt achter de module).



De M3 (in)slagmoeren bewijzen hun nut in het vermogen-zenuwcentrum.  Hier komen de verschillende spanningen toe (5V - 18V AC - digitale spanning) en worden ze naar de aanpalende tafel verder geleid en naar de voorziene uitbreiding.

Nog enkele dagen werk en dan kunnen de verhuiswerken op zolder beginnen: een rek naar een andere kamer, kast in de plaats van het rek (om een keerlus op te voorzien).  Verlengkabel maken voor de centrale 'voeding'.  Haken voor hangboorden voor de uitbreiding en last but not least: de 'tunnelboorder' laten komen om die andere 16m? 'inbeslag' te kunnen nemen...
Groetjes, Peter


Steam.N

Goed dat je in gang blijft!   Stap na stap [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Wat doe je als je een keerlus en een klimspiraal wil bouwen en niet genoeg ruimte hebt?

Neem een 5 mm steenboortje en boor enkele honderden gaatjes in een 10 cm dikke muur en je hebt twee tunnels voor de uitbreiding...  Eentje (dubbelsporig) die naar een keerlus en de het klimspiraal gaat en eentje die de bovenkant van het klimspiraal laat terugkeren (enkelsporig):



Dubbelspoor op 80 cm; enkelspoor op 140 cm.

Wat haken aan de muren om een bevestiging te hebben voor de 'spoorbakken':



En zover staan we momenteel:



Links van de schouw moet nog een opklapbare brugconstructie gemaakt worden (stopcontact ligt natuurlijk in een anders niet bereikbare hoek).


Groetjes, Peter


PeterC

De keerlus-stopplaats-inhaalspoor wordt tevens een 'baantje' dat zoonlief mag 'aankleden'.



En hij zag dat het goed was...
Groetjes, Peter


PeterC

#79
Testbaantje: Het tunneldilemma...

In vorige post was ik begonnen aan de uitbreiding van het testbaantje.  Die uitbreiding loopt naar een andere zolder.  In tegenstelling met het origineel testbaantje, wil ik hier wel scenery.  Het wordt een vorm van module-langs-de-wand maar wel met een kronkel erin omdat ik een schouw moet passeren.

Op de 'grote' testbaan gebruik ik C-rails met een railafstand van 77.5 mm.  Op de andere zolder (waar Michiel's deel van de baan komt) gebruik ik ook C-rails met dezelfde railafstand (de reden van de c-rails is eenvoudig: ik heb er nog 'enkele' van liggen).

Op het stuk dat ik van scenery wil voorzien, komt een tunnel (door de muur).  Nu een tunnel voor dubbelspoor met een hartafstand van 77.5 mm trekt op niets.  De tunnelingang die ik wil gaan gebruiken werkt op een hartafstand van 52 mm wat heel wat realistischer is.  Voor de uitbreiding voorzie ik dan ook K-flex-rails zodat ik eenvoudig van de (overdreven) 77.5 mm naar een realistischer spoorafstand kan gaan en dan terug naar die 77.5 mm.

Nu het dilemma...  Werk ik dit uit in dubbelspoor of ga ik voor twee maal een enkelspoor?

Ik ben het één en ander beginnen uittekenen in Wintrack.
Als dubbelspoor:



En als dubbel enkelspoor (met de sporen op een verschillend niveau en de tunnelingang wat verschoven tegen over elkaar):




Het dubbelspoor leek me nogal saai en uit de tekeningen geraakte ik niet veel wijzer wat ik als oplossing ga uitwerken.

Dan maar een eenvoudige mock-up met een vlug uitgesneden dubbelsporige ingang:



En wat gietplaasterstukjes en stukjes afvalhout vlug aan elkaar gezet:



Het tweemaal enkelspoor op verschillende niveau's draagt mijn voorkeur maar is dit spoortechnisch te verantwoorden?  Voor mezelf zie ik het zo: de laagste enkelsporige lijn lag er eerst maar door uitbreiding van het verkeer op die lijn werd een tweede spoor bij gelegd.  Door één of andere reden kon dat niet mooi (net lelijk en oninteressant voor mij) parallel en op hetzelfde niveau van de eerste lijn.  De twee bruggetjes die er komen, zullen dan ook totaal verschillend zijn.  Beide enkelsporige tunnelingangen zou ik ook  verschillend uitwerken.

Graag wat raad...
Groetjes, Peter


Steam.N

Peter,  wat mij betreft: geen twijfel.  Ga voor de twee tunnels met niveau verschil.
Ziet er veel mooier uit, en geeft je een hoop mogelijkheden ivm scenery !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Je uitleg is plausibel, dus waarom niet?
In werkelijkheid komt het ook wel voor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Durango

Ik zou gaan voor de tweede oplossing met nivo verschil.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

evan

Ik zou ook kiezen voor de tweede optie!

-Geeft meer diepte
-Meer dynamica (leuk woordje)
-Spoortechnisch kan dit zeker

Doen!

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande heren...
Succes!

Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

C.B.

Niet twijfelen , gewoon doen. (met dat niveau verschil)
Op de Gotthardlijn in Zwitserland is ongeveer in de regio van Sisikon (Fluelen) net hetzelfde gedaan.
Groetjes.
Claudio.

SuSke

Bij het bouwen van je tweede tunnel werd de eerste in gebruik gehouden.

is dat ook een plausibel excuus om gewoon te doen wat je zelf mooi vindt  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterC

Mannen, bedankt voor de reacties!  Aangezien de meningen onverdeeld zijn, voel ik mij gesterkt om mijn zin te doen en te gaan voor de 2 * enkelspoor op verschillende niveau's.

Niet veel tijd om verder te werken; wel wat tijd gehad om opzoekingen te verrichten (wat een gemak om tijdens mijn verplaatsingen met het openbaar vervoer via 3G mijn tijd 'nuttig' door te brengen).

Mijn zoektocht naar tunnels en een baantje langs een rivier bracht mij bij de Weißeritztalbahn.  Het is weliswaar smalspoor maar de steunmuren en het spoor vlak naast de rivier intrigeren me.



Een foto van in Rabenau waarvan ik helaas niet kan refereren naar de auteur.  De foto is via Google maps gekopiëerd (Coördinaten 50.963645,13.634151 - plak die coördinaten in Google Maps en via Streetview zie je de omgeving)

Moet het nu lukken dat Klaus Spörle net die  Rabenau mallen maakt...  Een mailtje naar hem met de vraag voor een recente prijslijst en in een mum van tijd een mailtje terug met een recente catalogus en prijslijst.  Bestelling geplaatst voor de Rabenau mallen (en nog enkele andere).  Mailtje terug: bestelling wordt opgestuurd; betaling max 10 dagen na ontvangst!  Zelfs geen vooruitbetaling (dit misschien wel omdat ik in het verleden al via mail bestellingen had geplaatst en correct heb betaald  :) ).  Enkele dagen later een pakje aan de deur (niet van de Sint maar ik was zo blij als een kind met zijn Klaasgeschenk)...

Trilbank aan. Plaaster gegoten en de resultaten:



Om een verschil in tunnelingangen te hebben (en met een steensoort die bij de 'Rabenau' steunmuren aansluit) een tunnelmal een grove steenplaat:



En nog een 'leuk' steunmuurtje:



En nu eraan beginnen...  Volgende week een weekje verlof genomen!
Groetjes, Peter


Steam.N

Ha, Peter, dat lijken me ideale elementen om iets moois te maken.
Wacht maar niet te lang.  Ik ben nieuwsgierig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 23 oktober 2012, 21:43:37 PM
... Ik ben nieuwsgierig  ;)

Eerst nog Mechelen  ;)  En dan...  als het in vrouwlief haar plannen past om van mijn goddelijk gespierd lichaam te blijven  :o :o :o   maw als er geen (al dan niet dringende) (huishoudelijke) zaken tussen komen om mijn weekje verlof mee te vullen  :) :) :)...
Groetjes, Peter