Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

Gerolf

Eindelijk nog wat kunnen prutsen:



Een hulpmiddeltje om de excentrische gewichtjes van de GSM-motortjes te halen zonder motor of as te beschadigen. V??l effici?nter dan het vijlen en slijpen wat ik eerst deed [8D]
Dat poelie-trekkertje had ik al, maar de oorspronkelijke duwstang (rechts op de foto) vervangen door een zelfgemaakte (M6-bout, afgedraaid)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door milocomarty
Dus de motor is kleiner als een M6 ?
Ja, en dat is nodig ook: diameter maximaal 4, en lengte (met as) maximaal 13mm [;)]
Intussen bij het eerste bakje de motor en de eerste 3 tandwielen geplaatst:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Ziet er weer propertjes uit.
Zijn dat M0.3 tandwieltjes?  Eens terug opzoeken eerder in dit draadje ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Een vraag voor Luc (doomslu): Is het mogelijk om zelf je plaats voor de wedstrijd in de zaal op de expo te bepalen? Zet mij dan tussen Gerolf en Michiel in, zodat we beide goed kunnen bekijken het ganse weekend, en voor de rest MSM nog eens nakijken wie aan de overkant moet staan...
@ Gerolf: waw
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Het lijkt, vergeleken met de vorige foto geen stap verder, maar toch ...



Alle bakjes hebben nu hun eerste 2 tandwielen, en kunnen nu hun motoren beginnen krijgen. Daarna kan ik tegelijk twee wegen op:
- de metalen behuizingen nog wat vijlen zodat ze goed passen, en ze dan beginnen schilderen en "bevolken". [8D]
- intussen het eerste karretje afbouwen, zodat ik kan testen en de mechaniek eventueel last-minute corrigeren. [8)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Toch een fantastisch ontwerp!
Zo piepklein, en toch zo netjes en in serie [8D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Gerolf heeft dit commercieel goed gezien.

Met de crisis zal dit de enigste kermis attractie zijn waar
we een ritje nog kunnen betalen [:D]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Even een update ... Ik DACHT dat ik genoeg kleine motortjes had [:I]
Ik heb er ruim 20, maar slechts 9 zijn er klein genoeg...
Terug oude GSM's gaan inzamelen, en op hoop van zegen dat er de juiste inzitten vind ik geen optie [|)]
Daarom maar piepkliene motortjes besteld (Mk04S-24 bij didel.com)
Nu ja, de eerstvolgende 6 dagen moet ik toch "vollen bak" werken, dan hebben ze tijd om tot in Mortsel te geraken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Even een update ...

De kleine motortjes zijn intussen gisteren aangekomen. Ongeveer 5 Euro per stuk, heb er 10 besteld en betaald, maar 20 aangekregen [:D]
-> Ik denk dat die Zwitser publiciteit wil. Nu ja, een eervolle vermelding toch: www.didel.com

Gisteren heel de dag ??n autootje proberen afwerken voor de clubavond, maar ik ben er niet helemaal mee rondgeraakt.
Alle wieltjes draaiden, bijna alle leds OK, maar de omschakelmechaniek moet beter - het voorwiel werd te weinig gedraaid en gekanteld.



Wat een nachtje slapen doet, h?. Wakker geworden met een "eureka"-gevoel [^]
De hendel voor de mechaniek liep eerst buiten het voorwielkader (net achter de scheve sleuf)
Door die aan de binnenzijde te plaatsen - dichter bij de voordissel -wordt het effect van zijn beweging een pak groter [8D]
Een metalen stripje (zoals ik eerst had) is niet haalbaar, maar een in vorm gebogen staaldraadje wel.
Dus: heel de voordissel er terug uit, enkele gaatjes boren, staaldraadje van 0.3 in vorm, en nu alles terug monteren.

Niet goed voor de zenuwen, dit. Er hebben al twee veerdraadjes per ongeluk het luchtruim gekozen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Zware operatie, precies ...
Met een klein hartje?  
Hopelijk krijg je die "kies" mooi gevuld [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

citaat:
Geplaatst door milocomarty
Echt benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien, verwacht wel haast een filmpje [;)]
ik doe mijn best [;)]
De voordissel is in elk geval steviger dan tevoren:



Links en rechts een plaatje van 0.1 nieuwzilver ertegen, en die houden meteen ook de wielas op zijn plaats [:)]

EDIT: de boel terug gemonteerd, en een "apetizer" gefilmd
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf, wel jammer dat ze op die snijmatten met een gradatie van 1m? die lijnen zo lelijk schilderen [;)]...

Subliem! DZV  WWM (Doe zo voort! We want more!).
Groetjes, Peter


Gerolf

Hij rijdt nog steeds niet zoals ik wil, en dan moet je na X pogingen toch even iets anders doen...



Alle kappen geverfd en van een stuurwiel voorzien, en eens "gepast" hoeveel plaats ze zouden hebben op het speelveld.
Rechtsboven staan de drie prototypes als dummy aan de kant [;)]
Conclusie: nogal druk, dus het kan geen kwaad als er nog enkele dummies bijkomen. Een stuk of 10 zouden er toch minstens moeten bollen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Moed niet laten zakken Gerolf!
Rijden ze niet? Of werkt het botsmechanisme niet vlot?
Beide, eigenlijk.
Niet rijden heeft te maken met de kap die waarschijnlijk ergens een tandwieltje raakt ?n met toch slippende antislipbandjes
Niet omkeren heeft te maken met een stabiliserend veertje dat ik (voorlopig) niet goed krijg (in de middenstand mag het niet staan),
en wat afregeling, zodat de uiterste standen ook "uiterst" zijn [:I]
Ik geef niet op, maar 't zal niet meer voor vandaag zijn [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door eddy
Dat is de spirit Gerolf,niet opgeven.[;)]
.....en als het niet moest lukken,mischien over schakelen naar iets groter.[}:)]
Tja, in 1/35 of 1/24 of ... zou het een pak gemakkelijker zijn [:D]
Update: Het huidige karretje dat ik vanuit het seriewerk apart had proberen uitbouwen, zal een plaatsje krijgen langs de kant [:I]
Vooral het plaatsen van de veertjes had er voor gezorgd dat ik teveel "aanpassingswerken" tijdens het bouwen had moeten doen.
Anders gezegd: scheve boorgaten, opgelapt met aangesoldeerde stukjes, ... hebben er voor gezorgd dat de boel niet meer vlot kon draaien.
Ik beschouw het bij deze als een "vierde prototype", waar ik weeral een hoop van geleerd heb [;)]
... dus nu terug "braaf" seriewerk met de andere 14 stuks: De tandwieltjes op de nieuwe motortjes, motortjes plaatsen, ...
Vandaag ben ik nog een dag vrij, maar het is hier wat een ziekenhuis: vrouw en zoon met koorts boven de 39, en mijn griepvaccin vecht ook tegen de indringer [xx(]
Maar er is ook goed nieuws: Gisteren via het internet toch staaldraad van 0.6 kunnen vinden. Die is, samen met wat andere leuke dingen, op komst vanuit de UK [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw