Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Gerolf

#1965
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Redelijk moeilijk, om zo in het donker zo'n onderwerp te trekken  ... Misschien heeft hier iemand wat goeie tips ?
Wanneer de binnenverlichting van je model de enige lichtbron is, is het inderdaad niet gemakkelijk.
Uiteraard zonder flits en niet uit de losse hand, maar dat heeft Bert ongetwijfeld al gedaan.
Ik zou toch een zwakke algemene verlichting bijplaatsen, misschien wat blauwig om de nachtsfeer te benadrukken.
Ik heb geen idee met wat voor toestel de foto's gemaakt zijn, maar op de meeste toestellen kan je allerlei presets gebruiken (nacht, vuurwerk, zonsondergang, ...) -> zeker uit te testen.
Stel dat je manueel wat kan doen: iets te lange sluitertijd, gemidddeld diafragma. Maar vooral v??l proberen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

#1966
In de MIBA Spezial nr 92 stond uitgelegd hoe je foto's van modelbanen 'bij nacht' moet nemen. Als ik het mij goed herinner kwam het er op neer om 2 keer te belichten in ??n lange sluitertijd. 1 maal het onderwerp zelf en een 2de maal met een kleine lichtbron die het onderwerp en de omgeving verlichtte.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

gardevil

#1967
Je zou ook je camera kunnen instellen op nachtportret. Je camera gebruikt dan een lange sluitertijd (nachtfoto) om de omgeving bij nacht te belichten en geeft 1 flits af om het onderwerp mooi uit te lichten.

Deze techniek wordt vooral gebruikt voor portretfotografie bij nacht waarbij het onderwerp uit de achtergrond moet springen, maar waarbij de achtergrond toch niet volledig zwart wordt, wat wel het geval zou zijn moest je allen maar met flitslicht werken.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

#1968
Nog een methode: aan beide kanten naast de camera een wit reflectiescherm zetten. B.v. een stuk wit karton of een plaat piepschuim.
Die weerkaatsen het licht uit het gebouw terug, zodat de buitenkant ook enigszins verlicht wordt.

Bert Ossevoort

#1969
Bedankt voor alle reakties ,
ga daar in de toekomst nog een mee aan de gang ,op de vraag welke camera ,eos 350 D of de rebel .
heb de foto;s op statief genomen en div tijden geprobeer ,alle voor mij denkbare logische progamma's zonder flits ,anders wordt het weer een dag opname,en met langere tijden zie je het interieur niet meer.

dan heb je boven staande als resultaat leuke sfeer ,maar niet wat ik had gehoopt.
heb zojuist in de schemer ook nog wat geprobeerd ,maar dan wordt toch de binneverlichting die de overhand neemt.
Leuk item voor in het lijfblad .....
Bert.

Michiel

#1970
Wat als je 2 foto's neemt, op statief, exact hetzelfde zicht? De eerste met de scene geheel verlicht, en de twee in het donker met de lantaarns en binnenverlichting aan. Met een grafische pakket (vb Gimp) meng je beide beelden naar eigen voorkeur. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien is het wat. 't Is dat ik zelf nog geen nacht-baan heb om te fotograferen. [:I] In elk geval een boeiend onderwerp.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

#1971
Ken ook mooie resultaten met een zwakke iet blauwige lamp, aardig om een maanlicht mee te immiteren..

evan

#1972
Ik vind de foto geslaagd[^] zelfs best realistisch!

De verlichting op het perron is gewoon super en door de verlichting die feller is binnen is in het seinhuis is het net of de Onderstationchef een feestje geeft[:)]  Dat licht zou je voor foto's misschien wat kunnen dempen, maar voor gewoon de presentatie op de baan mag het dan weer zo branden...
Knap!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Roy A1987

#1973
citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort

,op de vraag welke camera ,eos 350 D of de rebel .

Toch wel fatsoenlijk materiaal waar je veel mee kunt & makkelijken instellingen.



Deze foto is genomen met sluitertijd van 1 seconden,  diafragma 5.6, & iso 200
(Achtergrond is verlicht met 2 blauw led-spotjes, & hier & daar wat bijgewerkt)

Probeer mijn instellingen is, neem het gebouw apart op de foto & stel handmatig scherp.

Succes

bollen neus

#1974
Nu geen verbouwingen aan loc maar pogingen aan het doen om LED strips warm wit te maken in profielen om in rijtuigen DSB te voorzien. Toch moeilijker dan verwacht , maar zal wel in orde komen met tijd en boterhammen.[:)]

Peter

#1975
Vandaag een uurtje of twee bezig geweest met onderhoud van een aantal loks, hoofdzakelijk smeren/olien. Dit onderhoud wordt dan mooi bijgeschreven op de steekkaart van deze lok.
Als voorbeeld, een van mijn lievelingslok, de E50 van Roco, nog in de oude tijdperk III versie met enkele lampen, zilverkleurig dak en regengootje op de afscheiding tussen dak en wanden.

Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

#1976
Hier aan het vechten om een Heljan rijtuig aan het open krijgen, na veel studeren en kijken staat het eindelijk volledig uit elkaar, wat wel opvalt zijn de enorm vele onderdelen die samen het binnenwerk vormen. Stuk per stuk moeten ontmantelen en hopen dat er geen kleine deeltjes afbreken. Ook de draaistellen er af gedaan, binnen gemerkt met voor- en achterkant rijtuig om niets te verwisselen later bij montage. een LED strip gemaakt met warme witte 1,8 m/m LED voor de binnenverlichting.Nog veel werk aan de boeg ook heel veel "denk"werk en alles nog schilderen van zetels en deuren. Ook zijn er 2 WC 's voorzien maar die zie je dus niet met het witte matte glas wat normaal is zeker? Als alles geschilderd is van binnenwerk beginnen aan de personages die gaan meerijden in dit rijtuig.[:)]

Kees-Jan

#1977
Ben eens met resin aan de slag gegaan en eens een dubbele mal (tweedelige mal)gemaakt om een draaistel voor een spoor 1 wagen te maken.

En zie:



Nu nog een mal voor de remmen.

mvg,

Kees-Jan

Steam.N

#1978
Hoi, Kees-Jan.
Is dit je eerste probeersel?
Ziet er prima uit. Buiten een luchtbelletje rechtsonder ziet het er perfect uit !
Success !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kees-Jan

#1979
Ja dit is de eerste keer dat ik een deelmal gemaakt heb.

Ik zie bij deze ook de fouten die bij de volgende niet meer gemaakt worden. Het volgende gietdeel wordt ook weer een Y25 maar dan de andere versie.

Het mideendeel maak ik op een andere manier. Dit wordt gesneden maar dat zal nog even duren.

mvg,

Kees-Jan