Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

loebaske

#1290
Dat is waar wat je zegt Luc, hier op het forum zijn soms staaltjes van modelbouw te vinden maar het geraakt niet in MSM.
Persoonlijk vind ik dat elk artikel niet over de totaliteit moet gaan, enkele kleine tips kunnen wonderen doen voor de modelbouwer...

Metpetergaathetbeter

#1291
citaat:
Geplaatst door loebaske

Dat is waar wat je zegt Luc, hier op het forum zijn soms staaltjes van modelbouw te vinden maar het geraakt niet in MSM.
Persoonlijk vind ik dat elk artikel niet over de totaliteit moet gaan, enkele kleine tips kunnen wonderen doen voor de modelbouwer...



Da's gesproken Loebas en hoogstwaarschijnelijk in Edingen volgende week

groeten Peter[;)]

loebaske

#1292
Idd. heb me een halve dag verlof voor genomen Peter.

Ga eens de moeite doen om eens een kleine reportage te maken over men brug + diorama voor op de baan, wie weet zijn daar dinges bij die misschien handig zijn voor een ander en zo vullen we MSM, als was het maar ??n bladzijde...

Kees-Jan

#1293
Er komt wel weer copy van mij Luc [;)] (check de server).

Ten aanzien van het landschapbouwen: Ik rommel maar wat aan [:o)] maar dat was wel duidelijk toch. Nee alle gekheid meestal eerst de matten en dan daartussen lijm (houtlijm) welke dan met de grasmaster wordt ingegrast. De losse vezels worden met de stofzuiger weggezogen.

Kees-Jan

Artikeltje voor ??n van de volgende MSM's of kruipt een ander in de pen?

jacques timmermans

#1294
Ik wil nog eens op het probleem van luchtbellen in de afgietsels terug komen. Zelf heb ik al vele keren de vormen van Klaus Sp?rle gebruikt, en inderdaad in het begin had ik ook wel eens last van luchtbellen in de afgietsels.

Om dit te voorkomen:
- moet je het mengsel van water en poeder bij voorkeur met een lepel of een kleine klopper rustig dooreen roeren zodat er in het mengsel tijdens het mengen weinig of geen luchtbellen kunnen ontstaan. De mengverhouding van de fabrikant moet zeer nauwkeurig aangehouden worden om goede afgietsels te verkrijgen.
- bij voorkeur een goede gipssoort (gietgips) of porceline (een hard keramisch poeder) gebruiken en zeker geen goedkope vulgips, Knauf of andere aanverwanten, welke soms heel grof gemalen zijn waardoor er tijdens het mengen een minder homogeen mengsel ontstaat, dat veel luchtbellen kan bevatten.
- oudere producten zeker niet meer gebruiken daar deze producten van huis uit tamelijk hygroscopisch zijn waardoor de eigenschappen sterk veranderen: o.a. klontervorming in het mengsel; zelfs bij oudere nog ongeopende verpakkingen kan dit fenomeen voorkomen.
- eventueel voor het vullen van de vormen, deze met wat ontspant water spaarzaam benevelen; een teveel aan water kan de consistentie van het mengsel en zo ook de eigenschappen ervan veranderen.
- met een goedkope vlakschuurmachine kan je eveneens een goedkope triltafel ineen knutselen; monteer op de schuurvoet van de machine een geschikte plaats multiplex o.i.d. en monteer dit geheel dan met behulp van veren of kunststof blokken op een stabiele ondergrond en klaar is Kees! Met een dimmer kun je dan de trilintensiteit mooi regelen.
- last but not least moet ervoor gezorgd worden dat de ondergrond waarop de vormen rusten volledig waterpas staat, daar anders "scheve" afgietsels het resultaat zijn.

Jacques Timmermans




PeterC

#1295
Jacques,
Bedankt voor de uitvoerige uitleg.
Het probleem met de luchtbellen is nu volledig opgelost met prachtige gietstukken als gevolg.
Ik heb ook eerst met mijn vlakschuurmachine geprobeerd (geklemd in de werkbank) maar door gebrek aan een dimmer was de trilfrequentie veel te hoog en werkte het niet.

Ondertussen had ik een verouderde cataloog van Klaus Sp?rle en een uurtje nadat ik hem een mailtje had verzonden had ik al een nieuwe in pdf (wat een service!).
Groetjes, Peter


Kautenbach

#1296
hoi Peter,

de brug is enigszins gebaseerd op Roanne coo, dus kan ik er met Luxemburgs materieel overheen tuffen, en is dubbelsporig, de 2 bogen over het water zijn daarom ook groeter dan de overige 6 (totale lengte 1.10 meter)

ik heb inmiddels een hele zooi grasmatten en werk zo te lezen net als Kees jan (al eerder gezegd , mooie baan[;)]), kloddertje mat hier, kloddetje mat daar, en af en toe strooisel , ook je nieuwetussen door, maak ik overigens deels zelf, erg leuk werk om te doen[;)]
Ik doe er nog wel eens Heki of noch vezelmatten overheen, en soms wat bloemen erbij

groetjes wim

Gerolf

#1297
Ik heb hier de afgelopen week wat gemist, precies [:I]
De wisselmotor van mini-bs: kan je "inwendig" in zo'n conrad-motortje de veertjes niet verbuigen, zodat de uitslag minder groot wordt?
Wildgras: ik deel de ervaring om zoveel mogelij kdoor elkaar te gebruikten. "Action painting", maar dan met model-tuin-materiaal [:D]
Prachtige brug, Wim. Hier en daar zie ik iets scheef staan (onderste sokkeldeel in de riveir, afdekstenen bovenop de brug, ... zo bedoeld?
Het groen, net als het water vind ik trouwens erg mooi. Die laatste foto heeft v??l sfeer [:p]
Wat de trilplaat betreft: Ik doe dat met gelijkstroommotortjes, een netspanningsadaptertje en wat weerstandjes om de zaak af te regelen. Veel minder kabaal [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

#1298
knappe brug, en het water mooi zeer mooi zelfs, van wat is het water gemaakt aub
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Kautenbach

#1299
hoi Gerolf,

Zag ik ook, op de foto pas, haha, merci, ik zet hem nog recht,

Swarol, dat water, ik doe het als volgt, rivierbedding, triplex plank, met gips bodem erin maken, insmeren met verdunde houtlijm, dan grindkorrels erop en zand, vervolgens de diepere delen iets donkerder schilderen (het zand dus)eventueel takken, vissen, ect aanbrengen, en dan..

noch waterdrops, ik kleur ze met meegeleverd bruine korrels, heel makkelijk spul om mee te werken, erin gieten en het stolt van zelf, wel doen als de vrouw weg is, t'moet in de oven, 140 graden, ik heb een oud steel pannetje en giet het zo goed moegelijk in de rivier, daarna met een soldeerbout en vooral een fohn (daar krijg je golven mee) bijwerken, het spul is keer op keer te verwarmen en bij te werken, dus als je niet tevreden bent, fohn erover, of de soldeerbout, ook hier, lekker klooien dus, evt op een klein proefstukje te proberen?

oei pas wel op, smeer het spul niet in een ovenwant, goeie theedoek, onderzetter en aanrecht... (dat kost heeeeel veel tekst en uitleg, en chocola..)

op de 2e foto de aansluiting op grasmatten

helder zo?





Peter

#1300
Prachtig Wim. Bijzonder de laatste foto is laat heel goed zien hoe mooi de natuur is nagebootst. Wou dat ik het ook kon.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#1301
Zeer mooi,  Wim!  Je legt de lat wel erg hoog [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kees-Jan

#1302
Fraai Wim.

Tipje voor je stenen: Bij Eddy de volgende keer een potje verouderingspoeder meenemen (donker groen tot zwart is dat in een grote pot) en daarmee je stenen bij het water insmeren om zo een groene mos waas te krijgen als op de foto hier onder:



Kees-Jan

Dirky

#1303
'k Heb een 20-tal oude Faller en Pola huisjes binnengekregen om te renoveren. Ben alvast begonnen met de afbraak en het "opkuisen" van enkele onderdelen. Nrs 1 en 2, seinhuis Faller en goederenloods Pola...





Leuk intermezzo [:)]

railtravelmanager

#1304
succes met de renovatie Dirky ! [:)]

Erwin alias Railtravelmanager
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !