Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

grove den

#690
Jim:
Kunnen deze takjes ook gemaakt worden met bijvoorbeeld sisal-touw (sjortouw Chiro of scouts)?

Ja natuurlijk!
Alles wat maar een vezelachtig uiterlijk heeft is bruikbaar.
Gewoon kijken wat het wordt als je er 12 mm vezels op aan brengt en daarna de 2 mm of alleen de 2 mmm , of eerst 6 mm en dan weer de 2 mm , of eerst de 12 mm en dan wat vezels van een pruik en dan wat 2 mm etc etc ....combinaties genoeg!
Je zou bijv ook enkele vezels van een veger kunnen nemen en die in een dotje hete lijm uit een "lijmpistool" drukken. deze lijm is binnen enkele seconden hard en in die 3-5 sec kun je de vezels een beetje- wel snel doen!- schikken. daarna weer alle mogelijke combinaties aan vezels mogelijk!= allerlei soorten struiken!! ;-)
hier een struik in wording in  schaal N:


en dit is er eentje in H0 gemaakt uit 4 borstel haren van een veger( je weet wel de haren van de borstel van - een veger- en - blik)


Deze dotjes "smeltlijm"wel op een bijv. gladde ijzeren/rvs plaat  plaatsen. Hie zijn ze gemakkelijk van af te steken.

tenslotte als de struik(en) klaar zijn met matte lak  bespuiten.

Jos

grove den

Coniferen....er zijn vanaf d e jaren 70 heel wat geplant, het was een rage...;-) Overal hagen van coniferen en in elke tuin stonder er wel een paar....eerst kneuterig klein maar na een aantal jaren bleken ze toch wel errug hard te groeien!
Ze zijn niet weg te denken in de west- Europese tuinen in de laatste 40 jaren van de vorige eeuw. Vandaar dat ik een poging doe  om coniferen in model -groot of klein - te fabriceren  want ze stonden  eigenlijk zowat in bijna iedere tuin toen in die tijd.
Op de een of andere manier mis ik dit soort planten/bomen min- of meer op modelbanen die in die jaren gesitueerd zijn?
zeker in stedelijke bebouwing.
Het zijn wel grote bomen maar een begin is er!

Ze zouden ook kunnen doorgaan als Cypressen....Toscane...vakantie...zon....warmte....
Buiten is het guur en sneeuwt het=(

Jos


Jos


Gerolf

WOW - die zijn erg mooi gemaakt  8)
Volgens je beproefde methode, of net iets anders ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

grove den

Dank jullie wel Gerolf en Jean.
Inderdaad gewoon de beproefde methode:
12 mm donkergroene vezeltjes..
.nog een keer die 12 mm vezeltjes....
en dan met een zeef de 2 mm ..
hierna  effe met een spuitbus de vezels een donkergroene kleur spuiten en dan  tenslotte de fine turf green grass van Woodland et ....voila!!


Jos

modelbouwpatrick

Geweldig Jos .
Het is zoals je zegt ,weinig modelbanen met coniferen, dat gaat nu misschien veranderen.

Kautenbach

Ik zie er wel een paar staan als cypressen  ;D ;D ;D

Prachtig

Pierre

Schitterend man ... wauww!  ;)
Groet Pierre.


grove den

Ja Wim..goed gezien het zijn /behoren Cypressen te zijn.
De kleur en materiaal vlokjes zal hopelijk goed zijn . deze is me door de opdrachtgever aangeraden.
Zelf meen ik dat ze een ietsje pietsje groengrijzer zijn???

Van de warme zomerse avonden in Toscane naar de ijskoude toendras in  het hoge Noorden:
Deze dennetjes zijn bedekt met sneeuwvlokjes  van Woodland/NOCH. het is helaas ietsje grover dan gips maar veeel lichter van gewicht!
De zoon van Kapitein Iglo kan wel tegen een (kou) stootje...
proost!


Jos

Kautenbach

Kleurtje is prima Jos,

Lijkt op de foto of de middelste nog net ff groener is dan de buitenste 2, daar is de kleur al helemaal ok.

Structuur en dikte vh blad ( of wat een conifeer  ook heeft) is prima ;)

grove den

Lariksen 1:45( of gewoon op schaal grote exemplaren in H0  ;D ):




Jos

sdz1976

Je bent toch een waar kunstenaar hoor Jos! 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Alweer schitterend, Jos !  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

Citaat van: Steam.N op 07 februari 2017, 11:31:50 AM
Alweer schitterend, Jos !  8)

Kan ik alleen maar bijtreden.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.