Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

mahtoska1

Prachtige beuk.
Ligt een Z beuk ook in de mogelijkheden?

grove den

Dank jullie wel Peter and Pieter,

Nou in schaal Z  wordt het dus wat moeilijker om de zo karakterstieke groei van de takken , maar vooral de twijgen na te bootsen.
Ik denk dat vooral de kleur en textuur van de stam de doorslag zal geven bij het herkennen van de boom als zijnde een beuk!
Want een "reuzenboom"van om en nabij de 22 meter verkleinen  tot   10 cm dan moet je al gaan "vereenvoudigen"
Het geraamte met de grotere/dikke takken lukt nog wel maar dan begint de quest naar hoe die fijnere vertakkingen  na te bootsen/te imiteren/ het luchtig houden van de kroon....
Is wel weer iets voor me om eens een keer uit te proberen!

Jos

mahtoska1

Laat zeker je bevindingen weten. In een ander draadje kan je zien dat ik een Southern Live Oak wil nabouwen.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,25585.0.html

Dirkh

Prachtige beuk in schaal N. Kan je vertellen welk materiaal je hebt gebruikt voor het loof van die beuk?.

grove den

dank je wel Dirkh en Pieter.

Dirkh: het zijn weer de "gewone"12 mm grasvezels en daarna vezels van een carnavalspruik die ik zelf  verknip heb in lengtes tussen 5 en 15 mm.
Heb de 12 mm vezels elektrostatisch opgebracht en de pruikvezels handmatig door de boom op z'n kop te houden en de vezels over de met spraylijm bespoten buitenkant van de  kroon te strjiken...zo blijven er wel altijd een paar van die vezels plakken aan de al eerder opgebrachte 12 mm vezels. En dan weer als laatste de 2 mm ...ook handmatig...niet te veel....en de blaadjes zijn van HEKI( meen schuimstofvlokjes)

Jos

Michiel

Bedankt voor de uitleg, Jos. Die N beuk ziet er prachtig uit. Ik was ook nieuwsgiering naar de gebruikte materialen en de methode van werken. Ook de verdorde ondergrond is erg overtuigend.   8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Citaat van: grove den op 07 januari 2017, 11:36:14 AM
de blaadjes zijn van HEKI( meen schuimstofvlokjes)

Heb je daar een nummer van Jos, op de site van heki is de keuze nogal groot om de juiste te vinden.

mahtoska1

Hoe krijg je de "structuur" in de stam?

railrunner

Jos,

Met de techniek van bomen bouwen ben ik mee (dankzij de handleiding via stummiforum).  Maar het verhaal van de carnavalspruik is mij totaal onbekend.  Wat is de betekenis van deze haren?

(Binnenkort is het weer carnaval, en dan zijn de pruiken weer vlot beschikbaar)


loebaske


Je verknip die tot op een lengte van +/- 1.5cm lang en die dienen als kleine takjes...





Je stam inspuiten met lijm en dan bestrooien met die haar, na drogen nog wat bij plukken tot het gewenste resultaat,
kleur speelt geen rol, omdat je nadien die je nog gaat moeten inspuiten met een bruin kleur...
Hopelijk is die wat duidelijk ??

59erke

Citaat van: railrunner op 07 januari 2017, 17:40:13 PM
(Binnenkort is het weer carnaval, en dan zijn de pruiken weer vlot beschikbaar)


carnavalsstoeten worden gevaarlijk voor de deelnemers  ;)
(zie het al gebeuren dat er een bende modelspoorders klaar staan aan de kant gewapend met scharen om de pruiken te knippen)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

grove den

Hallo Jim,

CiteerMaar het verhaal van de carnavalspruik is mij totaal onbekend.  Wat is de betekenis van deze haren?

Deze vezels geven de boom een "onregelmatige" regelmatigheid...
Met andere woorden : ze geven de vorm van de boom- vind ik- een iets meer sprieterig karakter dat een beuk toch wel heeft. de kroon is niet zo "dicht" als die van een linde of ( gezonde) eik.
Mede in combinatie met de daarna aangebrachte kleinere vezeltjes geven ze de boom dan een iets ander aanzien in vergelijking met  de bomen van de bekende modelboomfabrikanten/merken.
De bedoeling is toch een iets meer open kroon te creeƫren die niet dichtgeslibd is met vezels en vlokjes.

Oh ja koop de pruiken NA Carnaval...dan zijn ze vaak in de aanbieding/goedkoper! ;-)

Struktuur in de stam kan van het fijne zaagmeel zelf zijn of je mengt   wat flexibele muurvuller en een beetje  bruinzwarte acrylverf en smeert  dat met een kleine kortharig kwastje en/of een zelfgemaakt "harkje"over de stam . de laatste methode is wat grover dan met het kwastje.

met het harkje:


met een kwastje en die pasta over iets grover zaagselzaagsel:


De "blaadjes " van de beuk zijn van HEKI art.Nr 1611 = belaubungsflocken fein...en die gezeefd en de "grovere"gebruikt. niet de fijnere

Wat de kleur/merk/grootte  van de blaadjes betreft lijkt het me verstandiger die aan te passen aan het licht/verlichting boven je eigen modelbaan! Ook het  al toegepaste /aanwezige loof  op de modelbaan is natuurlijk ook van invloed op de keuze!
Dus als ik nu een nummer en merk geef van een bepaald soort merk wil niet zeggen dat die kleur/textuur etc past op je modelbaan/diorama!
Dus zelf onderzoeken en ondervinden.

Jos


Dirkh

Bedankt Jos voor de uitleg, nu weet ik welk type van heki je hebt gebruikt. En zoals je zelf verteld de kleuren moet je zelf kiezen. Het ging mij dan ook vooral voor de vorm en structuur van de blaadjes, die vindt echt geslaagd voor schaal N.

mahtoska1

Bedankt voor de uitleg. Dit zal ik eens proberen.

railrunner

Merci Jos voor de deskundige uitleg, top!

Kunnen deze takjes ook gemaakt worden met bijvoorbeeld sisal-touw (sjortouw Chiro of scouts)?