Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Marshland Rail Road

Gestart door mahtoska1, 04 januari 2017, 02:54:55 AM

mahtoska1

Na lang twijfelen, heb ik besloten om mijn nieuw project hier op het forum te plaatsen. Na jaren bedreven te zijn in Zwitserse en Duitse spoor Z banen heb ik besloten om het eens over een andere boeg te gooien. Ik blijf Z echter wel trouw, maar het land wordt Amerika. Voorlopig zal ik geen grote baan bouwen maar eerder een diorama waarin een trein passeert.  Amerika is echter groot. Ik heb mijn keuze dus moeten beperken.  Ik heb dan ook gekozen voor een typisch landschap in de staat South Carolina. In deze staat, die aan de oost kust van Amerika ligt, heb je veel "marshland" in de kustgebieden. Als je "marshland" vertaalt in Google vertaler, krijg je moerasland. En dat is wat ik wil gaan uitbeelden. Een trein door het moerasland van South Carolina. Vandaar ook de naam van het diorama "Marshland Rail Road" of MRR. (afkortingen van spoorwegmaatschappijen zijn zeer populair in Amerika)
Om je een idee te geven hoe marshland er uitziet, moet je maar eens de term "marshland" ingeven in Google afbeeldingen.
Bedoeling is om een diorama te bouwen waar ik nieuwe technieken kan uitproberen of technieken die ik in vorige banen heb toegepast te verbeteren.

Dit is het plan.


Het diorama is zo opgezet dat het later kan gebruikt worden om aan te sluiten met andere Z banen of diorama's, zoals de forum baan maar dan in Z. Zoals je kan zien is het grondvlak geen rechthoek maar  een trapezium. Dit om te vermijden dat de 2 sporen evenwijdig met de voorste rand liggen.  De breedte van het zichtbare gedeelte is 330mm. De diepte gaat van link naar recht tussen +/- 200mm en +/- 300mm. Bedoeling is ook dat de achtergrond gebogen wordt. De tekeningen van de "module bakken" zal ik later plaatsen. (Misschien zijn er hier wel mensen geroepen om ook een diorama te bouwen. Het zou dan handig zijn dat deze kunnen aansluiten op elkaar) Ik hoop ook om later met dit diorama naar beurzen en tentoonstellingen te gaan. Maar dit zien we later wel. (Ik weet dat organisatoren van evenementen nogal sceptisch staan om Z diorama's/banen te tonen.)
De twee grote maatschappijen die in South Carolina actief zijn, zijn NS (Norfolk Southern) en CSX (Chessie Seaboard, X is niet duidelijk wat het betekend, ik heb verschillende verklaringen gevonden). Bedoeling is om van elk van deze maatschappijen 1 goederen trein te laten rijden door het diorama.
Naar planning toe heb ik geen idee wanneer het diorama toonbaar wordt. Ik had gedacht om dit voor te stellen op de club tentoonstelling van "Charleston Area Model Railroad Club" (http://www.chamrc.com/) in het najaar van 2017 in Charleston. We zien wel.

De eerste wagens heb ik onder de kerstboom gevonden. Deze zijn van American Z line (AZL) http://www.americanzline.com/.



Alle opmerkingen en goede raad zijn welkom.

Hier nog een sfeer foto hoe de brug in het landschap past.



Michiel

Leuk klein diorama. En zo blijf je bezig. Grappig is ook dat nummer 1 op de lijst van decorelementen "aligator" staat.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Zamateur

Geweldig idee.
Ik genoegen te kijken.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

SuSke

Verblijd ons met je modelbouwkunsten Pieter.
Ik kijk er naar uit om iets moois te zien verschijnen in deze schaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik kijk uit naar je vorderingen, man. Heel leuk thema  8)
Z lijkt me meer een schaal voor een baan dan voor een diorama, maar misschien droom je ook van uitbreidingen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Veel succes, lieve schat!
Zolang de living maar niet overhoop gehaald wordt!!
Je supporterende echtgenote
x

mahtoska1

CiteerGrappig is ook dat nummer 1 op de lijst van decorelementen "aligator" staat

Er liggen er hier wel een paar. We zijn er al een paar tegen gekomen. Deze kunnen dus niet ontbreken op het diorama.

CiteerZ lijkt me meer een schaal voor een baan dan voor een diorama, maar misschien droom je ook van uitbreidingen  ::)

Zoals ik al schreef. Ik doe dit vooral om zaken te testen en te verbeteren. Dit gaat gemakkelijker op een klein baantje. Ik ga er ook voor zorgen dat ik dit project kan koppelen aan toekomstige projecten. Uitbreiding zal er dan waarschijnlijk wel komen. Wanneer? Dat is een andere vraag.

CiteerVeel succes, lieve schat!
Zolang de living maar niet overhoop gehaald wordt!!
Je supporterende echtgenote
x

Blijkbaar is mijn account door iemand geleend. Wat je living tafel betreft. Ik zal er op letten, maar ik kan niets beloven.  ;D

mahtoska1

#7
Southern Live Oak
In South Carolina zijn een paar typische boomsoorten. Eén van deze boomsoorten is de Southern Live Oak. Dit is een altijd groen blijvende eik. Meer informatie vind je op https://en.wikipedia.org/wiki/Quercus_virginiana.
Bedoeling is om deze boomsoort na te bouwen. Ik heb uiteraard veel geleerd van Jos (Grove Den) en anderen hier op het forum. Het enige verschil is dat het een beetje kleiner moet zijn in deze schaal. Wat ik vooral geleerd heb, is dat ik naar de  bomen moet kijken. Vorm, kleur, verhouding van de takken, hoe hangen de blaadjes aan de takken...
Ik ben al een paar weken bezig om deze Live Oak te bestuderen.

Hier heb je alvast foto's. Uiteraard vind je er op internet veel meer. Deze boomsoort kan werkelijk alle mogelijke vormen aannemen. Ze zijn gevormd door de wind. Soms heb je afgebroken takken veroorzaakt door orkanen. Dit maakt het natuurlijk iets gemakkelijker om ze na te maken. Naar vorm toe kan ik weinig misdoen.




Het mos dat je ziet hangen in de bomen is Spaans mos. Hier moet ik eens nadenken hoe ik dit zal uitbeelden.

Ik heb al enkele test stammen gemaakt. Ik heb er een 10cent muntstukje bijgeplaatst zodat jullie een idee hebben van de afmetingen. (Tja, de suikerklontjes zijn voor de N-ners voorbehouden).
1.   Met groen bloembinders draad van een paar tienden van een mm


2.   Fijne blanke bloembinders draad


3.   Test om de stam in te strooien met zand. Hier is ook al een eerste laag verf aangebracht. Ik heb wel de indruk dat het zand een beetje te grof is. Ik moet dus fijner zand zoeken.


Wordt vervolgd...

SuSke

Misschien plaaster gebruiken in plaats van zand om de schors te imiteren.

wordt een hele uitdaging zo'n reeks bomen maken op die schaal.
succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mdvholland

Pieter, ben zeer benieuwd naar je nieuwe dio en volg je vorderingen hier graag.

Best of luck up there in the US!

Matthijs

59erke

Leuk dat de Z rijders hier ook eens iets laten zien.

Lijkt me wel een leuk en niet alledaags projectje, ben wel benieuwd waar je die alligators gaat vinden ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

CiteerMisschien plaaster gebruiken in plaats van zand om de schors te imiteren.
Dat zal ik zeker eens proberen.

CiteerLeuk dat de Z rijders hier ook eens iets laten zien.
Ik bouw intussen, samen met 2 andere Z enthousiastelingen, al geruime tijd Z banen. Ik vond het tijd om eens te tonen wat mogelijk is in deze schaal. Met ons drieën hebben we enorm veel geleerd. Uiteraard is er altijd ruimte om te verbeteren.

Citeerben wel benieuwd waar je die alligators gaat vinden ?
Echte vinden is geen probleem. 220 keer verkleind is iets anders. Ik ben ook benieuwd.

stoomloc

Hallo Pieter,

Blijkbaar heb je op gebied van modelbouw je draai gevonden in het verre Charleston.

Een nieuw project -> nieuwe uitdagingen. Het lijkt me een leuk idee om je Amerikaanse omgeving in modelspoor om te zetten. Ik zal je vordering met veel interesse volgen. Je bent al goed gestart.    ;)

Groeten Wim

mahtoska1

CiteerBlijkbaar heb je op gebied van modelbouw je draai gevonden in het verre Charleston.

Niet tegenstaande er vanalles geproduceerd wordt in China, was het moeilijk om het benodigde materiaal te bekomen als ik in China woonde.
Hier is het iets gemakkelijker en dat geeft moed.

mahtoska1

#14
Ik heb een beetje verder getest met fijner zand om de bomen te maken. Ik heb daarbij het zand gezeefd en daarna op voorhand ingekleurd met verpulverde krijtjes.

Links staat de boom met de originele zandkleur, de volgende is ingestrooid met zand dat ingekleurd is met rood en groen (Bruin). Dan volgt een boom met zand dat is ingekleurd met zwart. De rechtse boom is met grof zand en ingewassen met grijs bruin.



Nog een foto van een echte Southern live oak om het geheugen op te frissen.



Laat maar weten wat jullie van het resultaat vinden.

Volgende stap is experimenteren met gips zoals reeds aangegeven. Ik hou jullie op de hoogte.