Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stationprobeersel

Gestart door amest, 31 december 2007, 14:28:12 PM

Michiel

#15
Ik ben het met suske eens dat de tunnel onder de stad een beetje geforceerd is. Maak inderdaad een station aan de rand van de stad, eventueel gebruikmakend van niveaus om de illusie van afstand en diepte te kreeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#16
Ik heb even een lelijke schets zitten maken.
Want ik heb geen programma voor het maken van een spoorplan.
Maar ik hoop dat het een betje duidelijk is.
Uiteraard is het jouw baan dus je moet het zelf weten,en doe je het toch anders dan even goede vrienden.
E.E.A is ook maar een voorslag,je kunt er nog van alles aan herzien.
Het heeft echter wel de basis gedachte van een station.
NL.ELKE WISSEL EN ELKE METER RAILS HEEFT(of had)EEN DOEL.
Zo maar wta rails neer leggen doet men in het groot bedrijf niet.

ik heb de baan op de achtergrond zolang mogelijk gemaakt.
Rechte stukken of flauwe bochten weg werken is zonde.
Leg je stad om de rails en er niet boven.
Of breng rails en stad naar boven.

het bw is van tweekanten te bereiken,denk maar eens hoe je een lok die rechts staat voor een trein, op jou spoorplan in de loods krijgt.
Moeilijk hoor.

sory voor de lelijk schets maar wellicht heb je er wat aan.

[/img]
wim ysbeer

ysbeer

#17
De tekening was zo lelijk dat het forum hem niet wenste te accepteren.
O nee,nou dat zullen we nog wel eens even zien.

[/img]

amest

#18
citaat:
Geplaatst door SuSke

Je stad zal dan toch zo'n 5 cm boven de sporen moeten gaan liggen als je er vlotjes onderdoor wil komen.
Bouw je station aan de rand van de stad, over de kop van de perrons met een monumentale trap om tot op de perrons te komen.
De achtergrond naast je perrons kan je dan voorzien van een deel achtergevels om zo een stadsdeel na te bootsen.
Verder zou ik trachten je BW iets meer naar rechts te schuiven zodat de bocht van het inrijspoor iets flauwer wordt. Die lijkt me nu vrij scherp.
Het spoor (?) doortrekken tot de draaischijf geeft je wel een heleboel bijkomende rijmogelijkheden bij.

Veel succes verder met de uitbouw van baan.



bedoel je dan de perrons zoals nu, maar dan een station links ervan met een trap naar beneden?
Dat zou dan ook best zichtbaar moeten zijn in de achtergrond want dan lijkt me het aantal perrons te weinig. Maar op zich iets om over na te denken...
Ik wilde graag de stad wat hoger dan wordt dat beter gescheiden van het depot. Leek me wel leuk.

de bocht zal wel wat flauwer kunnen, ik gebruik enkel flex rails en voor het tekenen is dat niet echt 100% juist.

de tunnel op zich was ook half met de bedoeling om een piepklein schaduwstation te hebben. Ik zou er eventueel nog wissels kunnen plaatsen om in de tunnel van spoor te kunnen wisselen en dus steeds langs te kunnen als er 1 trein geparkeerd staat, van welk spoor aan de perrons je dan ook komt.
Dit ook opm het verder niet te ingewikkeld te maken met spiralen en moelijk bereikbare schaduwstations onder de tafel.
groeten,

Arvid

amest

#19
beetje korter gemaakt
citaat:
Geplaatst door ysbeer


ik heb de baan op de achtergrond zolang mogelijk gemaakt.
Rechte stukken of flauwe bochten weg werken is zonde.
Leg je stad om de rails en er niet boven.
Of breng rails en stad naar boven.

het bw is van tweekanten te bereiken,denk maar eens hoe je een lok die rechts staat voor een trein, op jou spoorplan in de loods krijgt.
Moeilijk hoor.

sory voor de lelijk schets maar wellicht heb je er wat aan.
wim ysbeer


bedankt, zal het eens goed bekijken.
Het was bij mij inderdaad dat station niet bepaald snel verbinding had met het bw.
Ik zal nog wel regelmatig een nieuw dingetje posten, maar zal nu wel een paar dagen duren
groeten,

Arvid

amest

#20
Toch nog even geprobeerd wat ysbeer voorstelde.

Terug een geel spoor waar doorgaande treinen kunnen blijven rijden. Dat zal ook iets hoger liggen dan de rest.

Stationsgedeelte (rood), met direct bereikbaar het bw (bruin)
Er is een klein goederenperron voorzien (geel) voor 1 of 2 wagons, deze wagons kunnen tijdelijk wachten op 1 van de twee bruine wachtsporen (rechtsboven). Er kan via het uitwijkspoor (rood rechtsboven) een wagon naar het perron geduwd worden.
Er zijn normaal genoeg sporen in het bw om telkens een wagonnetje op te pikken. Lijkt me veelrangeermogelijkheden

Om de kolen te lossen in F kan het spoor erboven gebruikt worden. Wachtende of lege kolenwagons kunnen ook op 1 van de twee bruine wachtsporen wachten.

Het is niet perfect getekend , alles zal misschien een beetje naar beneden moeten, maar er is nu plaats rechts onder voor een stationsplein en gebouwen voor een stukje stad.

groeten,

Arvid

ysbeer

#21
Niet slecht,maar rechts dat doorgaande spoor (rood)moet je niet aftakken.
Doorgaande sporen in een station zijn altijd recht,zodat treinen op volle snelheid kunnen doorijden.
Grondregel
In doorgaande sporen nooit afbuigende wissels.

wim ysbeer