Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: amest op 31 december 2007, 14:28:12 PM

Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 31 december 2007, 14:28:12 PM
hallo,

ben aan het tekenen geweest voor een iets 'groter' station. Met drie sporen, enkele opstelsporen, een draaischijf, locloods en aanverwanten.
Dit past in het grote gele geheel dat je vindt op deze webpagina urlhttp://users.pandora.be/kiekjes/modelspoor/slides/022.html/url

De grootte is ondertussen 350 x 60 (aan de rechterkant gaat er wel een driehoekje af)

(ik rij schaal N!)

Wat denken jullie van dit plan?
imghttp://users.pandora.be/kiekjes/STATION.jpg/img
Het gele spoor is het doorgaande spoor, staat dus volledig 'los' van station.
Rood is het stationsgedeelte, rechts boven uit beeld op een volgend stuk komt er weer een wissel om geel en rood terug te verbinden
De rest is het depot gedeelte.

Had al vanalles geprobeerd . Het gele doorlopende spoor bv. achteraan, geplaatst maar dan had ik steeds problemen dat het spoor midden door de stad liep en dat was wat moeilijk, want ik wil er een soort plein maken en liefst zonder dat het doormidden wordt gekliefd.
Een van de voorwaarden was dat er twee treinen van 120cm lengte konden staan in het station.

Aangezien ik mijn schaduwstation heb opgedoekt (onder ander deel om opbergruimte te hebben) dienen de opstelsporen ook als 'parkeerplaats' voor de goederentreinen. Op het derde en laatste deel (zie de weblink hierboven het 'groene schab') komen er dan ook twee of drie opstelsporen. (waarschijnlijk achter een rij bomen...)

rechts kom je dus op het derde deel (ook nog volledig te maken 320x50cm), onderaan links komt er een afneembare 'brug' van 1 meter naar het reeds bestaande eerste deel.

Wat denken jullie ervan? alle opmerkingen welkom. Enkel de grootte ligt redelijk vast.
Moet voor dit stuk nog alles doen inclusief de tafel dus alles kan nog voleidg veranderen.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: Michiel op 31 december 2007, 15:01:29 PM
Amest, waarom zou het doorgaand verkeer niet door het station mogen gaan? Wat is het eigenlijke nut van het gele spoor? Ik zou het gele spoor niet aanleggen, en de vrijgekomen ruimte nuttig gebruiken met bijvoorbeeld een extra opstelspoor of goederenkade.

Mogelijk zou ik langs de linker zijde van het station nog een uittrekspoor of minstens een opstelpoor voor een wachtende lok aanleggen om het doorgaand verkeer niet te hinderen bij een lokwissel of ander manoeuver.

't zijn maar mijn ideeen. In elk geval lijkt met dit een leuke module om  te gaan bouwen. Succes!
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 01 januari 2008, 13:58:11 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan

Amest, waarom zou het doorgaand verkeer niet door het station mogen gaan? Wat is het eigenlijke nut van het gele spoor? Ik zou het gele spoor niet aanleggen, en de vrijgekomen ruimte nuttig gebruiken met bijvoorbeeld een extra opstelspoor of goederenkade.

Mogelijk zou ik langs de linker zijde van het station nog een uittrekspoor of minstens een opstelpoor voor een wachtende lok aanleggen om het doorgaand verkeer niet te hinderen bij een lokwissel of ander manoeuver.

't zijn maar mijn ideeen. In elk geval lijkt met dit een leuke module om  te gaan bouwen. Succes!



Dat lijkt me inderdaad nuttig. Zal uw suggesties eens in het plan gieten.

Alvast ook veel geluk in 2008
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: ysbeer op 01 januari 2008, 14:29:26 PM
Ik zou het gehele plan omkeren.
D.W.Z de gele baan achter en het stationsgebouw voor.
Dan zou ik tussen het station en de gele baan een natuurlijke scheiding maken.
Geel wat hoger en/of een kloof tussen geel en station.
Laat de gele onzichtbaar aftappen van de baan nar het station.
Mijn baan is ongeveer van het zelfde principe.
Het is niet zo goed te zien naar tussen station en achterste baan zit een kloof

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/1612.jpg)[/img]

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/1613.jpg)[/img]

wim ysbeer
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 01 januari 2008, 21:44:57 PM
edit : mijn plan wordt niet goed overgezet je krijgt maar de helft te zien, ik zoek ondertussen verder want doe hetzelfde als voorheen
edit2 : het is gelukt, blijkbaar zit ik aan mijn maximum webruimte

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik zou het gehele plan omkeren.
D.W.Z de gele baan achter en het stationsgebouw voor.
Dan zou ik tussen het station en de gele baan een natuurlijke scheiding maken.
Geel wat hoger en/of een kloof tussen geel en station.
Laat de gele onzichtbaar aftappen van de baan nar het station.
Mijn baan is ongeveer van het zelfde principe.
Het is niet zo goed te zien naar tussen station en achterste baan zit een kloof

wim ysbeer


ik heb het toch even twee keer gelezen en dan pas zag ik het. Dus de sporen liggen even hoog, maar ertussen gaapt een (kleine) 'afgrond'?

Ik zal het een van de dagen eens proberen te verwerken. Enig nadeel is dan dat ik redelijk wat plaats kwijt ben  

Het is weer niet gemakkelijk met weer een nieuw goed idee. Had ondertussen een plannetje gemaakt met een paar tips van Saraan. dat is dit dan ongeveer. Met een extra goederenperrons onderaan.
De gele doorlopende lijn gaat dan gewoon via het station.
De bochten zijn maar ongeveer want de flexen in het programma zijn langer dan werkelijk...

(http://users.pandora.be/kiekjes/S2.jpg)
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: ysbeer op 02 januari 2008, 11:08:30 AM
Het is er zo niet op vooruit gegaan,dat goederenstation is echt een onding,de lok staat opgesloten,of er moet gerangeerd op de hoofdbaan.

koop en/of lees eens een boek (over stations)dat helpt reusachtig.

Ook je BW is een beetje afwijkend.
sorry hoor ik zeg het maar zoals ik het voel.
nogmaals leer eerst waarvoor en waarmee,anders blijft het speelgoed.

wim ysbeer
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: Michiel op 02 januari 2008, 12:19:31 PM
Een beetje direct geformuleerd door wim, maar ik treed hem wel bij in zijn opmerkingen. Verdiep je wat in het hoe en waarom van lokaalspoorstations en onderhoudsemplacementen. Zoek naar voorbeelden, en probreer die te vertalen naar de modelwereld. Dit alleen al, is een plezier om mee bezig te zijn, en ook dat is modelbouw. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: geremila op 02 januari 2008, 21:22:01 PM
Hallo ysbeer,

Eeen beetje off topic maar ik moet zeggen dat ik jouw baan een pareltje blijf vinden om naar te kijken. Heb je nog meer foto's en ergens een sporenplan of overzichtsfoto[:p]
Bedankt!
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik zou het gehele plan omkeren.
D.W.Z de gele baan achter en het stationsgebouw voor.
Dan zou ik tussen het station en de gele baan een natuurlijke scheiding maken.
Geel wat hoger en/of een kloof tussen geel en station.
Laat de gele onzichtbaar aftappen van de baan nar het station.
Mijn baan is ongeveer van het zelfde principe.
Het is niet zo goed te zien naar tussen station en achterste baan zit een kloof

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/1612.jpg)[/img]

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/1613.jpg)[/img]

wim ysbeer

Titel: Stationprobeersel
Bericht door: ysbeer op 02 januari 2008, 23:17:56 PM
Met plezier

http://s29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/

De fotos zijn al wat ouder en nu is er alweer e.e.a bijgemaakt of weg gehaald.
Het album is een beetje een rotzooitje en de fotos staan op blad 4 tot 6
komende weken zal ik eens wat nieuwe plaatsen.

wim ysbeer
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: Michiel op 03 januari 2008, 07:57:18 AM
Wim, voor mij zijn de foto's van jouw baan ook nieuw, en ik ben onder de indruk. Wat een prachtig gedetailleerde, sfeervolle kreatie. Fascinerend... verbluffend. Ik kan alleen maar hopen dat mijn baan kwa perfectie later in de buurt mag komen van die van jouw.

Gefeliciteerd, joh, je mag ape-trots zijn op je werk![^]
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 03 januari 2008, 09:11:32 AM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Het is er zo niet op vooruit gegaan,dat goederenstation is echt een onding,de lok staat opgesloten,of er moet gerangeerd op de hoofdbaan.

koop en/of lees eens een boek (over stations)dat helpt reusachtig.

Ook je BW is een beetje afwijkend.
sorry hoor ik zeg het maar zoals ik het voel.
nogmaals leer eerst waarvoor en waarmee,anders blijft het speelgoed.

wim ysbeer



geen probleem, daarom plaats ik het hier ook. En ik heb tijd genoeg, dus plannen is (blijkbaar) [:o)] ) nog niet gedaan.

ik zal alles nog een overdenken en later (kan wel even duren) opnieuw een probeersel hier zetten.

tussen haakjes, wat is BW?
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: modelbaanHO op 03 januari 2008, 09:30:02 AM
BW is de afkorting voor Bahnbetriebswerk, de Duitse benaming voor een locomotiefdepot.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 04 januari 2008, 14:58:49 PM
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

BW is de afkorting voor Bahnbetriebswerk, de Duitse benaming voor een locomotiefdepot.



aha, bedankt, met mijn Duits is het heel slecht gesteld en dat is jammer want er is heel veel Duitstalig.
Ben ondertussen terug aan het tekenen.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 05 januari 2008, 22:02:29 PM
heb nog eens een poging gedaan.

Het station heb ik teruggebracht tot een perron. Het stationsgebouw en eventuele andere perrons moet je er dan bij denken (of ik laat mijn vrouw het schilderen [8D])
De sporen verdwijnen dan onder de iets hoger gelegen stad.

Het depot (stoomtrein) is een 2 cm lager dan het station en heeft dan meer plaats.

Bij de vraagtekens weet ik niet of ik een extra loods zou zetten (??)
of het spoor (?) doortrekken tot de draaischijf.
(http://users.pandora.be/kiekjes/station3.jpg)
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: SuSke op 06 januari 2008, 12:52:54 PM
Je stad zal dan toch zo'n 5 cm boven de sporen moeten gaan liggen als je er vlotjes onderdoor wil komen.
Bouw je station aan de rand van de stad, over de kop van de perrons met een monumentale trap om tot op de perrons te komen.
De achtergrond naast je perrons kan je dan voorzien van een deel achtergevels om zo een stadsdeel na te bootsen.
Verder zou ik trachten je BW iets meer naar rechts te schuiven zodat de bocht van het inrijspoor iets flauwer wordt. Die lijkt me nu vrij scherp.
Het spoor (?) doortrekken tot de draaischijf geeft je wel een heleboel bijkomende rijmogelijkheden bij.

Veel succes verder met de uitbouw van baan.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: Michiel op 06 januari 2008, 13:06:46 PM
Ik ben het met suske eens dat de tunnel onder de stad een beetje geforceerd is. Maak inderdaad een station aan de rand van de stad, eventueel gebruikmakend van niveaus om de illusie van afstand en diepte te kreeren.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: ysbeer op 06 januari 2008, 15:26:49 PM
Ik heb even een lelijke schets zitten maken.
Want ik heb geen programma voor het maken van een spoorplan.
Maar ik hoop dat het een betje duidelijk is.
Uiteraard is het jouw baan dus je moet het zelf weten,en doe je het toch anders dan even goede vrienden.
E.E.A is ook maar een voorslag,je kunt er nog van alles aan herzien.
Het heeft echter wel de basis gedachte van een station.
NL.ELKE WISSEL EN ELKE METER RAILS HEEFT(of had)EEN DOEL.
Zo maar wta rails neer leggen doet men in het groot bedrijf niet.

ik heb de baan op de achtergrond zolang mogelijk gemaakt.
Rechte stukken of flauwe bochten weg werken is zonde.
Leg je stad om de rails en er niet boven.
Of breng rails en stad naar boven.

het bw is van tweekanten te bereiken,denk maar eens hoe je een lok die rechts staat voor een trein, op jou spoorplan in de loods krijgt.
Moeilijk hoor.

sory voor de lelijk schets maar wellicht heb je er wat aan.

(//IMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/spoor.gif)[/img]
wim ysbeer
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: ysbeer op 06 januari 2008, 15:42:26 PM
De tekening was zo lelijk dat het forum hem niet wenste te accepteren.
O nee,nou dat zullen we nog wel eens even zien.

(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/spoor-1.jpg)[/img]
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 06 januari 2008, 15:48:02 PM
citaat:
Geplaatst door SuSke

Je stad zal dan toch zo'n 5 cm boven de sporen moeten gaan liggen als je er vlotjes onderdoor wil komen.
Bouw je station aan de rand van de stad, over de kop van de perrons met een monumentale trap om tot op de perrons te komen.
De achtergrond naast je perrons kan je dan voorzien van een deel achtergevels om zo een stadsdeel na te bootsen.
Verder zou ik trachten je BW iets meer naar rechts te schuiven zodat de bocht van het inrijspoor iets flauwer wordt. Die lijkt me nu vrij scherp.
Het spoor (?) doortrekken tot de draaischijf geeft je wel een heleboel bijkomende rijmogelijkheden bij.

Veel succes verder met de uitbouw van baan.



bedoel je dan de perrons zoals nu, maar dan een station links ervan met een trap naar beneden?
Dat zou dan ook best zichtbaar moeten zijn in de achtergrond want dan lijkt me het aantal perrons te weinig. Maar op zich iets om over na te denken...
Ik wilde graag de stad wat hoger dan wordt dat beter gescheiden van het depot. Leek me wel leuk.

de bocht zal wel wat flauwer kunnen, ik gebruik enkel flex rails en voor het tekenen is dat niet echt 100% juist.

de tunnel op zich was ook half met de bedoeling om een piepklein schaduwstation te hebben. Ik zou er eventueel nog wissels kunnen plaatsen om in de tunnel van spoor te kunnen wisselen en dus steeds langs te kunnen als er 1 trein geparkeerd staat, van welk spoor aan de perrons je dan ook komt.
Dit ook opm het verder niet te ingewikkeld te maken met spiralen en moelijk bereikbare schaduwstations onder de tafel.
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 06 januari 2008, 15:54:29 PM
beetje korter gemaakt
citaat:
Geplaatst door ysbeer


ik heb de baan op de achtergrond zolang mogelijk gemaakt.
Rechte stukken of flauwe bochten weg werken is zonde.
Leg je stad om de rails en er niet boven.
Of breng rails en stad naar boven.

het bw is van tweekanten te bereiken,denk maar eens hoe je een lok die rechts staat voor een trein, op jou spoorplan in de loods krijgt.
Moeilijk hoor.

sory voor de lelijk schets maar wellicht heb je er wat aan.
wim ysbeer


bedankt, zal het eens goed bekijken.
Het was bij mij inderdaad dat station niet bepaald snel verbinding had met het bw.
Ik zal nog wel regelmatig een nieuw dingetje posten, maar zal nu wel een paar dagen duren
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: amest op 06 januari 2008, 20:35:05 PM
Toch nog even geprobeerd wat ysbeer voorstelde.

Terug een geel spoor waar doorgaande treinen kunnen blijven rijden. Dat zal ook iets hoger liggen dan de rest.

Stationsgedeelte (rood), met direct bereikbaar het bw (bruin)
Er is een klein goederenperron voorzien (geel) voor 1 of 2 wagons, deze wagons kunnen tijdelijk wachten op 1 van de twee bruine wachtsporen (rechtsboven). Er kan via het uitwijkspoor (rood rechtsboven) een wagon naar het perron geduwd worden.
Er zijn normaal genoeg sporen in het bw om telkens een wagonnetje op te pikken. Lijkt me veelrangeermogelijkheden

Om de kolen te lossen in F kan het spoor erboven gebruikt worden. Wachtende of lege kolenwagons kunnen ook op 1 van de twee bruine wachtsporen wachten.

Het is niet perfect getekend , alles zal misschien een beetje naar beneden moeten, maar er is nu plaats rechts onder voor een stationsplein en gebouwen voor een stukje stad.

(http://users.pandora.be/kiekjes/station5.jpg)
Titel: Stationprobeersel
Bericht door: ysbeer op 06 januari 2008, 21:42:37 PM
Niet slecht,maar rechts dat doorgaande spoor (rood)moet je niet aftakken.
Doorgaande sporen in een station zijn altijd recht,zodat treinen op volle snelheid kunnen doorijden.
Grondregel
In doorgaande sporen nooit afbuigende wissels.

wim ysbeer