Tekst plaatsen op foto's

Gestart door janieburton, 26 januari 2025, 23:19:38 PM

janieburton

Allen,

Met Paint lukt het maar men moet op elke foto manueel de tekst zetten en deze staat niet altijd op dezelfde plaats. Paint is niet bruikbaar voor mijn doel.

Kan mij iemand een programma aanraden dat ook simpel is mee te werken en waarmee ik een simpele tekst kan zetten op meerdere (25, 50, 100 of meer) foto's tegelijkertijd. (liefst een gratis programma)

Stieven76

janieburton

@Stieven76,

Bedankt voor de link.

Heb het met één foto getest en het is heel simpel maar bij de gratis versie wordt er nog een bijkomende tekst geplaats "Processed using the free version of Make Watermark. The paid version does not add this mark". Als ik ze nu in "batch" zou kunnen doen zal het ideaal zijn.

De bedoeling is om al mijn gescande foto's te voorzien van een watermerk en deze dan te schenken maar ik weet niet of de organisatie waar ik mijn foto's aan geef dit graag zal hebben dat er een "reclame tekst van makewatermark.com" bij op de foto staat.

janieburton

Citaat van: janieburton op 01 februari 2025, 18:37:31 PM@Stieven76,

Bedankt voor de link.

Heb het met één foto getest en het is heel simpel maar bij de gratis versie wordt er nog een bijkomende tekst geplaats "Processed using the free version of Make Watermark. The paid version does not add this mark". Als ik ze nu in "batch" zou kunnen doen zal het ideaal zijn.

De bedoeling is om al mijn gescande foto's te voorzien van een watermerk en deze dan te schenken maar ik weet niet of de organisatie waar ik mijn foto's aan geef dit graag zal hebben dat er een "reclame tekst van makewatermark.com" bij op de foto staat. Persoonlijk stoort de tekst "Processed using the free version of Make Watermark. The paid version does not add this mark" niet.

perk

Dit soort zaken deed ik vroeger in Lightroom.  Wel niet gratis als programma, ik beheer zo mijn fotoalbums.   Meer dan 64000 foto's momenteel.

ceuleer

Altijd dat gedoe van "het is mijne foto en ik zet er mijne naam op".
Als je dan toch iets schenkt, schenk ze dan zonder watermerk.

D_Loc

Irfanview kan dit in batches kan uitvoeren, ik wist alleen niet exact hoe dus ben even gaan proberen en het is inderdaad gelukt.

Irfanview kan hier worden gedownload: https://www.irfanview.com/

Korte uitleg batchgewijs verwerken:

Selecteer "Batch conversion/Rename..." in het File menu (of druk b)

Het volgende scherm verschijnt:

1) Selecteer Batch conversion

2) Selecteer de map met foto's waarin de naam moet worden gezet

3) Selecteer het export type (waarschijnlijk JPG, pas eventueel de settings van de export aan door op Settings te klikken. Hier kan o.a.de kwaliteit worden ingesteld)

4) Zet een vinkje bij "Use advanced options (for bulk resize...)" en klik op Advanced, het onderstaande scherm verschijnt:

Zet hier een vinkje bij "Add overlay text" en klik op Settings,het onderstaande scherm zal verschijnen:

Geef hier de grootte van het kader op waarin de tekst moet komen, ik heb gekozen voor X 20 - 200 en Y 20 - 80
De 20 is bij zowel X als Y de offset vanaf de rand, dus als er gekozen is voor Left bottom zal het kader 20 pixels van de linkerrand en 20 pixels vanaf onder worden geplaatst.

De rest spreekt redelijk voor zich: je kan de tekst opgegeven, het gewenste lettertype selecteren, een kleur selecteren, de uitlijning opgeven, etc.
Als hier alles is ingevuld, klik op OK en dan nog een keer op OK om de Advanced settings te verlaten.

5) Selecteer een uitvoer map

6) Klik op Add All om in 1x alle foto's uit de map van stap 2 aan de batch toe te voegen (ik had hier dus beter Stap 3 van kunnen maken  8) ) maar misschien is het handiger om eerst even 1 foto te selecteren om te kijken of de output is zoals verwacht.

7 Start Batch, de conversie zal starten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

janieburton

@D Loc

Dank voor de link, ga het ook eens proberen.

Citaat van: ceuleer op 01 februari 2025, 19:54:42 PMAltijd dat gedoe van "het is mijne foto en ik zet er mijne naam op".
Als je dan toch iets schenkt, schenk ze dan zonder watermerk.

Beste Gunter,

Feitelijk zou ik me niet moeten verantwoorden waarom ik mijn naam op de foto's wil maar toch wil ik even iets verduidelijken.

Als ik een een foto geef aan een kennis staat mijn naam er niet op.

Nu worden ze op een website gezet en daarom wil ik zeker mijn naam op de foto's en ook omdat ik er geen vergoeding voor ontvang.

Gunter, misschien u eens in het auteursrecht verdiepen.

Klaas Zondervan

Aan auteursrecht hoef je niet te kleven, je kunt het ook opgeven.
Als je toch je naam er bij wil, dan kun je de samensteller van die website ook vragen om je naam bij elke foto te plaatsen.

ceuleer

Janie toch,
als ik hier(dit is ook een website)of elders op het web een eigen foto plaats, dan hoeft mijn naam echt niet op de foto.
Als iemand dan graag die foto bijhoud als informatie, dan is het toch echt beter dat de foto duidelijk is en zonder watermerk. Ik(en jij waarschijnlijk ook niet) ben geen professionele fotograaf hé.

janieburton

Hierbij dank ik nogmaals Stieven76 en D_loc voor de links.

Als er nog andere programma's zijn verneem ik het graag, alvast bedankt

Klaas,

Ik denk dat jij je recht ook niet hebt opgegeven, ik heb even de eerste farde van Modelspoorbouw open gedaan en ik heb 11 foto's gevonden waar jouw naam bijstaat in de rubriek Historie 2.13.1 tot 2.1.3.7..

Ik zie niet in waarom ik niet mijn naam aan mijn foto's mag toevoegen.

Gunter,

Dat is jouw beslissing als jij je naam niet op de foto wil en je plaats die op een website.

Maak het iets uit als ik geen professioneel fotograaf ben?

Zoals ik schreef moet ik mij niet verantwoorden waarom ik mijn naam op de foto wil.

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 02 februari 2025, 22:46:21 PMKlaas,

Ik denk dat jij je recht ook niet hebt opgegeven, ik heb even de eerste farde van Modelspoorbouw open gedaan en ik heb 11 foto's gevonden waar jouw naam bijstaat in de rubriek Historie 2.13.1 tot 2.1.3.7..

Ik zeg ook niet dat het niet mag. Maar je kunt ook van dat recht afzien.
Dat mijn naam in Modelspoorbouw bij mijn foto's staat komt omdat ze dat in die reeks standaard bij elke foto deden. Ik hechtte daar niet zo erg aan. Bovendien stond mijn naam bij de foto, niet er in.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 februari 2025, 22:58:38 PM
Citaat van: janieburton op 02 februari 2025, 22:46:21 PMKlaas,

Ik zeg ook niet dat het niet mag. Maar je kunt ook van dat recht afzien.
Dat mijn naam in Modelspoorbouw bij mijn foto's staat komt omdat ze dat in die reeks standaard bij elke foto deden. Ik hechtte daar niet zo erg aan. Bovendien stond mijn naam bij de foto, niet er in.

Klaas, dat ze jouw naam erbij plaatsen is omdat het copyright/eigendomsrecht van de foto's bij jou ligt en dat ze je erkentelijk zijn voor jouw bijdrage en denkelijk heb je ook een kleine financiële vergoeding ontvangen voor het gebruik en/of een "release" getekend dat je afstand doet van je rechten o die foto's.

Het is jouw goed recht om er geen belang aan te hechten, of je naam erbij staat of niet.

Klaas, zoek de volgende posting eens op, 07 maart 2023 van Evan in het volgende draadje:

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34134.0.html

En wat is nu het verschil of mijn naam onder de foto staat of ergens in een hoek op de foto.

Op dit forum plaats Wim Daelmans ook zijn naam en het copyright teken op/in zijn foto's.

Waar is dan het probleem met mij?

Ik begrijp de commotie hier niet over omdat ik nu mijn naam op/in de foto wil en er niet onder.