Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw booster

Gestart door Geert, 07 september 2023, 18:53:00 PM

Geert

Na al mijn microcontroller geweld even terug naar wat basiselektronica, een zelfbouw booster tot 5A. (na aanpassing zwaardere transfo's) Na deze test integreer ik deze toch met een microcontroller om samen te werken met LocoNet. 


Zelfbouw booster 5A
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#1
Schema toegevoegd, het rode omkaderde deel is de eigenlijke booster. (Het ontwerp is lichtjes aangepast zoals deze ooit verschenen is in EDITS boek door M.J. Wijfels)


Booster schema
by Geert Giebens, on Flickr

PCB:


Booster PCB
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

guy1846

Leuk scoopje trouwens.Geert
een vraagje
dit type booster maakt gebruik van een symmetrische voeding,
Uhlenbrock ken ik niet goed, deze IntelliboxII gaat waarschijnlijk al enige tijd mee,
heeft die ook een boosteruitgang van dit type, en is Uhlenbrock met nieuwere modellen op de markt die gebruik maken van H bridge type
booster.
ik vind dat fabrikanten hier maar karig over berichten.
met vriendelijke groeten
guy


Klaas Zondervan

De Intellibox heeft ook een push-pull uitgang. De voeding daarvoor wordt gemaakt door de wisselspanning van de voedende transfo 2 keer enkelzijdig gelijk te richten waardoor een positieve en een negatieve gelijkspanning ontstaan.

Verder ben ik het met je eens dat fabrikanten beter duidelijk moeten maken hoe hun produkt in elkaar steekt.

guy1846

Beste Klaas,weet je toevallig ook of dat bij recentere centrales van Uhlenbrock ook zo is. en of ze zijn overgestapt op H Bridge booster.
en nog iets waar je het raden naar hebt,
de spanning die aangeboden wordt op de S88 aansluiting RJ45 of de flatkabel versie , maakt die deel uit van de algemene voeding van de centrale met dezelfde gnd, of is het een gescheiden voeding.
ook dat zeggen ze niet.
vr gr
guy

Klaas Zondervan

Guy, in de handleidingen is daar niets over te vinden. Maar ik ben er bijna zeker van dat de apparaten bij Uhlenbrock allemaal volgens het common ground principe zijn. Kan ook haast niet anders. Als je H-brug boosters combineert met de Intellibox zou je anders vreemde verschijnselen kunnen krijgen.


ERVIN

Is dat een booster Geert , heb je daar niet meer voor nodig? Ziet er simpel uit , en dan te weten dat ik mijn boosters heel wat jaren geleden 200€/stuk heb betaald.  :o  :(
Ik had ze beter door U laten maken.

Fleischmann Trafo's en Boosters by Erwin Janssens, on Flickr

SuSke

En als je die open doet zit er echt niet meer in Erwin. Maar dan zou de prijs niet verantwood zijn...  ;)  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Inderdaad, als je weet wat er in zo'n kastje zit en je bent enigszins bedreven in elektronica, dan bouw je het na voor een fractie van de prijs.

Hoewel ik analoog rijd gebruik ik ook boosters. Ook gebaseerd op het ontwerp van Edits en nog verder vereenvoudigd dan die van Geert.