Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.

Gestart door eve, 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

eve

Het is eerder wachten op de loonprinter...

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Koen op 05 september 2022, 12:01:29 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 11:41:43 AM
zolang er vooruitgang is het niet belangrijk hoe snel dat gaat, bij anderen wachten we al jaren op een deftige verbetering .......

Als ik dit zie, denk ik dan aan mijn break  ::). Die zou ook eens een metamorfose mogen ondergaan  ;D.

Groetjes,
Koen
tja ik hoor het al, eve heeft voor de eerste 50 jaar nog werk  ;)

Rochevalien

Citaat van: eve op 03 september 2022, 21:43:41 PM
Dit is een oplossing. Tot hiertoe werkt het prima en ik ga verder tot ik een rijdende AM66 heb. Goed rijdend : langzaam aanzetten zonder schokken, voldoende trekkracht, soepel te regelen.

Heb u ook een oplossing ?
Ik verneem het hier graag...

Mvg, Erik.

Ik heb in de jaren 90 eens een Jouef Picasso omgebouwd met Tenshodo Bogies en een stalen lat waar ze op gemonteerd zaten .Dat ging gewoon met de bijgeleverde steuntjes die bij de -nieuw aangekochte -bogies zaten . De motorwagen reed opeens rete-soepel ,ik heb dan ook niets aan de bogies veranderd . Vandaar dat ik dit draadje zo verbaast zit te volgen . Door die stalen lat kreeg de Picasso een ideale gewichtsverdeling .Bij mij reed ie altijd alleen en nooit met een aanhangwagen . 

eve

Als de Tenshodo's onder de Jocadis-Heljan goed werkten zou ik hier wel andere dingen zitten doen.
Onbetrouwbaar aanzetten vanaf 7 Volt is niet wat de modelspoorgemeenschap verwacht.

Een stalen lat en enkele steuntjes, ja daar ben ik niet op gekomen. Erg dom van mij.
Ik werk verder en het doel is de motorwagen ook een aanhanger te laten meenemen. Op hellingen.

Mvg, Erik.

Thommy

Citaat van: Koen op 05 september 2022, 12:01:29 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 11:41:43 AM
zolang er vooruitgang is het niet belangrijk hoe snel dat gaat, bij anderen wachten we al jaren op een deftige verbetering .......

Als ik dit zie, denk ik dan aan mijn break  ::). Die zou ook eens een metamorfose mogen ondergaan  ;D.

Groetjes,
Koen

helaas ook de reden waarom ik die nooit gekocht heb. Ondanks het 1 van m'n favo modellen is in bordeaux.

Citaat van: eve op 05 september 2022, 10:32:58 AM
Versie 2 is onderweg. Traag maar langzaam...


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

Erik welke wielbasis is dit? Lijkt me eventueel interessant voor andere modellen hier (die spuds/tenshodo's bestaan in verschillende afstanden vandaar) want zoals gezegd, de 1e tenshodo start vlotjes van 2.4V maar andere idd vanaf 4V pas wat beweging  >:(
Greetz

Thommy

eve

Dag Thommy,

Dit motordraaistel is ontworpen voor vervanging van de Tenshodo van de Jocadis-Heljan AM66.
De asafstand is 28,5 mm.

Mvg, Erik.

Thommy

Citaat van: eve op 06 september 2022, 14:07:32 PM
Dag Thommy,

Dit motordraaistel is ontworpen voor vervanging van de Tenshodo van de Jocadis-Heljan AM66.
De asafstand is 28,5 mm.

Mvg, Erik.

super. Ik hoop op een goeie afloop, dan wil ik wel 1  ;D
Greetz

Thommy

eve

...we zullen maar even afwachten tot het klaar en werkend is, zeker...

Mvg, Erik.

eve

AM66 test contacten en digitaal

Om deze testen te kunnen uitvoeren heb ik gewoon een Next18 connector met tapijtenkleefband op het draaistel gekleefd en aangesloten.


by Erik Verleysen on Flickr

Het "ding" weegt 22 gram. De asdruk is dus 11 gram. Dat is zowat 5 keer minder dan het zou zijn na montage in het motorstel (201 gram).

1. ESU Next18 direct uit de verpakking. Na de nodige updates op snelheidstrap 1 gezet kreeg ik een zeer merkwaardig rijgedrag. Het "ding" sprong vooruit met stappen van 10 cm, stopte, dan dadelijk weer een sprong, weer stop, enz. Op snelheidstrap 2 zelfde scenario. Op snelheidstrap 3 normaal rijgedrag.
Ik heb totaal geen zin om parameters P, I, D, K... te gaan instellen...

2. D&H Next18 zo uit de verpakking in de connector geplugd. Trap 1 : het "ding" begint te kruipen, zonder schokken, zonder stoten, zonder sprongen. Chronometreren over 1 meter : 14 minuten en 27 seconden.
En niet eens op rangeerstand...

Contacten opstelling en aanlegdruk zijn dus goed.

We krieuwelen verder.

Mvg,
Erik.

Waterman

Prachtig werk!

Van Erik bedoel ik dan. Wat ze bij ESU aan het uitsteken zijn snap ik niet meer.

Floris

geen idee wat jullie met die esu-dingen uithalen, bij ons reed t stelletje op standaardinstellingen best met een lokpilot V5. T werd na zelf laten instellen met cv 54 nog iets beter, maar scheelde niet zoveel.

eve

Floris,

Gewoon uit de verpakking en in de connector pluggen.
Als het bij D&H zonder problemen werkt, waarom dan bij de zo geroemde ESU niet ?

Mvg, Erik.

T13 rules

Peter, dit is mijn jarenlange ergernis van decoders van ESU... ze hebben zeer goed spul, maar soms is het pure miserie.
D&H is een goede keuze. Spijtig, maar zeer weinig gekend in ons Belgenlandje.
 

edemul

D&H decoders.
Is dat niet het selextrix systeem?
Ik heb er een paar en ben er zeer tevreden over.
Ik bezit het rautenhaus systeem en rij met train controller.
Met dit systeem kan ik gemakkelijk deze decoders instellen.

Floris

Citaat van: eve op 08 september 2022, 20:03:51 PM
Floris,

Gewoon uit de verpakking en in de connector pluggen.
Als het bij D&H zonder problemen werkt, waarom dan bij de zo geroemde ESU niet ?

Mvg, Erik.
weet ik dat, bij mij werkte dat dus gewoon.  :P