Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: eve op 10 augustus 2022, 21:59:40 PM

Titel: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 10 augustus 2022, 21:59:40 PM
Eerst wil ik bepalen waarvan ik begin. Dat is in dit geval ontnuchterend. Heu, geen verkeerde conclusies uit trekken... ::)

De motoren origineel in de draaistellen beginnen te draaien vanaf 7 Volt. Heel slecht !
De uitgebouwde alibi-motoren beginnen te draaien vanaf 3 Volt. Heel slecht !
Dus op zoek gaan naar : waar blijven die 4 Volt verschil.

De binnen-flens-afstand tussen de motordraaistel-wielen bedraagt 14,91 mm. In een boog van R=48cm rijdt hij zich klem.
De diameter van de drijfwielen is 10,4 mm. De Tenshodo oplossing is toch niet dat...

Met uitgebouwde motoren getracht de rolweerstand te bepalen. Per draaistel is er één as die zich slechts met veel tegenzin laat ronddraaien.
Het motorstel schuift vanaf een helling van 14,6 % met geblokkeerde assen naar beneden.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 10 augustus 2022, 22:05:29 PM
jep, klinkt als wat wij ook zagen bij 1 draaistel. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn wat plaatjes van de bodem van jouw treinstel, om eens te zien hoeveel er geknutseld was aan allan zn stel.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 11 augustus 2022, 08:43:26 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/52278290584_c66b123891_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

@Floris
...omdat je het zo lief vraagt...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 11 augustus 2022, 09:02:11 AM
Dank. das behoorlijk hetzelfde als bij ons.
(https://live.staticflickr.com/65535/52253740615_5cfb9e0f31_b.jpg) (https://flic.kr/p/2nBu5Ak)jocadis am66 bodem (https://flic.kr/p/2nBu5Ak) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
dit ding kwam zo met enig protest door 30 cm-bochten, dus die 48, dat moet beter kunnen. Het enige verschil in de vorm van t gat in de bodem dat ik zo zie zijn de uitstekende hoekjes aan de draaipuntkant, die waren bij ons verdwenen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 11 augustus 2022, 09:40:38 AM
@Floris

Citaat : "dit ding kwam zo met enig protest door 30 cm-bochten, dus die 48, dat moet beter kunnen."

Bij de opzet van de werken is er door ons gesteld dat de AM66 TENMINSTE door 48cm moet kunnen, gezien ook de geometrie van de baan van de eigenaar.
PERSOONLIJK vind ik alles onder R=48cm niet meer "van dezen tijd".
Dus "beter kunnen" door 30 cm ? Dat ziet er uit als een tang op een varken.
Als de AM66 na afwerking door bochten kan >48 cm, zoveel te beter, maar we gaan er niets speciaals voor doen.

(https://live.staticflickr.com/65535/52278558780_5c3c83bff5_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Ik voeg dit beeld nog toe om te kunnen zien hoever het motordraaistel kan uitslaan ZONDER bewerkingen aan het chassis.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 11 augustus 2022, 11:16:45 AM
krappere bochten aankunnen dan je in je baan hebt is altijd beter als dat kan zonder extra concessies aan het uiterlijk. Heeft de bezitter van t ding bochten van 48 cm, zorg dan dat de trein 40 aankan ofzo, want als t onderstel in t uiterste van zn speling zit gaat ie altijd lelijk lopen. Rijdt ie op een baan met een minimumstraal van een meter, tja, dan zou ik er ook niks aan doen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: stoomlokje op 11 augustus 2022, 16:28:50 PM
Erik,
heb eventjes met die van mij geprobeerd.
Deze kan R 415 aan en heeft dan nog een krappe overschot.
De rolweerstand is ook heel hoog, zoals je al had vastgesteld.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 11 augustus 2022, 17:19:47 PM
Dag Saskia,

Ik heb gezien dat er bij R=48cm nog wel wat overschot is.
Bij gebrek aan bochten R=41,5 heb ik dat niet (kunnen) meten.
Dus, dank voor de nuttige informatie.

Ondertussen ben ik zo ver dat het motorloze draaistel met correcte wielen en afmetingen perfect rolt...
Waarover later meer.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 19 augustus 2022, 14:54:37 PM
Ik ben er in geslaagd een motordraaistel zo aan te passen dat het betrouwbaar rijdt vanaf 0,6 Volt.
De aanpassingen, schuren, slijpen, frezen zijn echter zeer kritisch en amper reproduceerbaar.
De wanddikte is op bepaalde plaatsen zo dun dat de mechanische sterkte van het geheel onvoldoende is.

Ik ga dit enkele dagen laten rusten. Anders ontstaat er een sterrenbeeld AM66.

Mvg, Erik.

Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 21 augustus 2022, 22:30:30 PM
WIP

(https://live.staticflickr.com/65535/52301741556_7ab227ac7b_z.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 02 september 2022, 14:33:04 PM
AM66 MU prototype 1

(https://live.staticflickr.com/65535/52329345015_7059d8a6dd_z.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Begint te rijden bij 0,4 V en neemt bij 12 V 45 mA.
Nog wat passen en testen en dan een tweede maken.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 september 2022, 15:28:50 PM
Die 45 mA, is dat vrij bewegend?
Ik vind het ook interessant hoeveel stroom een loc trekt als je hem tegenhoudt, dus met slippende wielen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 03 september 2022, 14:01:03 PM
De "mariage" tussen het nieuwe motorblok en de Heljan nabootsing van het draaistel.

(https://live.staticflickr.com/65535/52329982987_efc014748f_z.jpg)
Erik Verleysen on Flickr

En nu de stroomafname...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Rochevalien op 03 september 2022, 21:36:40 PM
En is dit nu de oplossing voor het slechte rijgedrag van de Tenhodos bogies ?
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 03 september 2022, 21:43:41 PM
Dit is een oplossing. Tot hiertoe werkt het prima en ik ga verder tot ik een rijdende AM66 heb. Goed rijdend : langzaam aanzetten zonder schokken, voldoende trekkracht, soepel te regelen.

Heb u ook een oplossing ?
Ik verneem het hier graag...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 03 september 2022, 21:51:51 PM
nouja, die oplossing stond hier weken terug al, maar je vermaakt je aardig zo te zien dus zal je dr niet mee vermoeien.  :P
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: RoDY op 03 september 2022, 21:55:58 PM
Ik ben alvast super benieuwd! Dat gaat met alle waarschijnlijkheid weer een top oplossing zijn.

Heb denk ik een goede 4 jaar terug ook eens de koppen bij elkaar gestoken op club voor een nieuwe motorisatie, wel eens waar zonder een goed werkend resultaat toen. Ondertussen al wat ervaring opgedaan met verschillende andere aandrijvingen, maar op de moment te veel andere projecten in de wacht. Moest je er toch mee uitkomen ben ik alvast geïnteresseerd.

Robbe
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 03 september 2022, 22:08:26 PM
Citaat van: Floris op 03 september 2022, 21:51:51 PM
nouja, die oplossing stond hier weken terug al, maar je vermaakt je aardig zo te zien dus zal je dr niet mee vermoeien.  :P

Knal gemist dan. Of niet willen zien...

Waar staat ze ?

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 03 september 2022, 22:13:15 PM
stond in t originele draadje. Iets met paar stukkies plastic weghakken bij 1 spud en de wormen iets verder op de motoras knijpen zodat de boel niet meer zo aanloopt en de boel werkte eigenlijk al prima. Maarre, kan zijn dat er met jouw stel meer mis was of dat je gewoon die aandrijving wilde herbouwen
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 03 september 2022, 22:24:04 PM
Ik ben begonnen met de originele Tenshodo-kast : hakken tot het werkte en toen bleek dat ie praktisch in duigen viel.
Behoorlijk werken is niet goed genoeg : het moet betrouwbaar zijn en absoluut reproduceerbaar.

Daarom heb ik deze oplossing uitgedacht... En niet voorgesteld als DE oplossing.

Nogmaals : het EEN oplossing, en ik ben altijd bereid te stelen met mijn ogen...

Mvg, Erik.

Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 03 september 2022, 22:34:03 PM
Ja, doe vooral voort op de manier die je t meest aanstaat, dat hoef je tegen mij niet te verantwoorden hoor... ik zat er net zo in: trein moet rijden, we hebben 1 weekend en dr moet ook nog tijd over blijven voor wat andere reparatieklusjes en voor bier drinken.  :P
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 03 september 2022, 22:41:12 PM
Citaat van: Floris op 03 september 2022, 22:34:03 PM
... en voor bier drinken.  :P

De Perzen (oud volkje) vonden dat een idee besproken moest worden in nuchtere en in dronken toestand. Als het telkens goed werd bevonden, was het een idee waard om te gebruiken...

Dus vooral bier drinken. Nu heb je mijn volledige aandacht. Als het tenminste bieren zijn van een goed huis...

:) :D ::) Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 03 september 2022, 22:55:17 PM
(https://live.staticflickr.com/7913/33251349238_27db40e743_h.jpg) (https://flic.kr/p/SEiREN)IMGP9996 (https://flic.kr/p/SEiREN) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
burp.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: stoomlokje op 04 september 2022, 18:59:23 PM
Floris, even off topic,
wat is er met die prachtige bouwsels gebeurt? , heeft de poes er een speelplaatsje gevonden?
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 04 september 2022, 20:34:57 PM
erger nog, was ze aan t schilderen.  8)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: erik de noorman op 04 september 2022, 21:12:53 PM
Ik begin altijd met bier drinken en een hapje koken en de rest volgt wel.(//)
Erik
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 05 september 2022, 10:32:58 AM
Versie 2 is onderweg. Traag maar langzaam...

(https://live.staticflickr.com/65535/52335437721_8dcccf5af8_z.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 11:41:43 AM
zolang er vooruitgang is het niet belangrijk hoe snel dat gaat, bij anderen wachten we al jaren op een deftige verbetering .......
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Koen op 05 september 2022, 12:01:29 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 11:41:43 AM
zolang er vooruitgang is het niet belangrijk hoe snel dat gaat, bij anderen wachten we al jaren op een deftige verbetering .......

Als ik dit zie, denk ik dan aan mijn break  ::). Die zou ook eens een metamorfose mogen ondergaan  ;D.

Groetjes,
Koen
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Murphy op 05 september 2022, 12:21:51 PM
Citaat van: stoomlokje op 04 september 2022, 18:59:23 PM
wat is er met die prachtige bouwsels gebeurt? , heeft de poes er een speelplaatsje gevonden?

Ze was op zoek naar haar jongen, ze heeft ze nog steeds niet terug gevonden...... ;D
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 05 september 2022, 15:28:36 PM
Het is eerder wachten op de loonprinter...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 17:57:10 PM
Citaat van: Koen op 05 september 2022, 12:01:29 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 11:41:43 AM
zolang er vooruitgang is het niet belangrijk hoe snel dat gaat, bij anderen wachten we al jaren op een deftige verbetering .......

Als ik dit zie, denk ik dan aan mijn break  ::). Die zou ook eens een metamorfose mogen ondergaan  ;D.

Groetjes,
Koen
tja ik hoor het al, eve heeft voor de eerste 50 jaar nog werk  ;)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Rochevalien op 05 september 2022, 19:15:38 PM
Citaat van: eve op 03 september 2022, 21:43:41 PM
Dit is een oplossing. Tot hiertoe werkt het prima en ik ga verder tot ik een rijdende AM66 heb. Goed rijdend : langzaam aanzetten zonder schokken, voldoende trekkracht, soepel te regelen.

Heb u ook een oplossing ?
Ik verneem het hier graag...

Mvg, Erik.

Ik heb in de jaren 90 eens een Jouef Picasso omgebouwd met Tenshodo Bogies en een stalen lat waar ze op gemonteerd zaten .Dat ging gewoon met de bijgeleverde steuntjes die bij de -nieuw aangekochte -bogies zaten . De motorwagen reed opeens rete-soepel ,ik heb dan ook niets aan de bogies veranderd . Vandaar dat ik dit draadje zo verbaast zit te volgen . Door die stalen lat kreeg de Picasso een ideale gewichtsverdeling .Bij mij reed ie altijd alleen en nooit met een aanhangwagen . 
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 05 september 2022, 19:54:32 PM
Als de Tenshodo's onder de Jocadis-Heljan goed werkten zou ik hier wel andere dingen zitten doen.
Onbetrouwbaar aanzetten vanaf 7 Volt is niet wat de modelspoorgemeenschap verwacht.

Een stalen lat en enkele steuntjes, ja daar ben ik niet op gekomen. Erg dom van mij.
Ik werk verder en het doel is de motorwagen ook een aanhanger te laten meenemen. Op hellingen.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Thommy op 06 september 2022, 11:16:48 AM
Citaat van: Koen op 05 september 2022, 12:01:29 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 september 2022, 11:41:43 AM
zolang er vooruitgang is het niet belangrijk hoe snel dat gaat, bij anderen wachten we al jaren op een deftige verbetering .......

Als ik dit zie, denk ik dan aan mijn break  ::). Die zou ook eens een metamorfose mogen ondergaan  ;D.

Groetjes,
Koen

helaas ook de reden waarom ik die nooit gekocht heb. Ondanks het 1 van m'n favo modellen is in bordeaux.

Citaat van: eve op 05 september 2022, 10:32:58 AM
Versie 2 is onderweg. Traag maar langzaam...

(https://live.staticflickr.com/65535/52335437721_8dcccf5af8_z.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

Erik welke wielbasis is dit? Lijkt me eventueel interessant voor andere modellen hier (die spuds/tenshodo's bestaan in verschillende afstanden vandaar) want zoals gezegd, de 1e tenshodo start vlotjes van 2.4V maar andere idd vanaf 4V pas wat beweging  >:(
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 06 september 2022, 14:07:32 PM
Dag Thommy,

Dit motordraaistel is ontworpen voor vervanging van de Tenshodo van de Jocadis-Heljan AM66.
De asafstand is 28,5 mm.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Thommy op 06 september 2022, 14:09:23 PM
Citaat van: eve op 06 september 2022, 14:07:32 PM
Dag Thommy,

Dit motordraaistel is ontworpen voor vervanging van de Tenshodo van de Jocadis-Heljan AM66.
De asafstand is 28,5 mm.

Mvg, Erik.

super. Ik hoop op een goeie afloop, dan wil ik wel 1  ;D
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 06 september 2022, 15:00:37 PM
...we zullen maar even afwachten tot het klaar en werkend is, zeker...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 08 september 2022, 16:25:47 PM
AM66 test contacten en digitaal

Om deze testen te kunnen uitvoeren heb ik gewoon een Next18 connector met tapijtenkleefband op het draaistel gekleefd en aangesloten.

(https://live.staticflickr.com/65535/52342086802_62c2cc4833_z.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Het "ding" weegt 22 gram. De asdruk is dus 11 gram. Dat is zowat 5 keer minder dan het zou zijn na montage in het motorstel (201 gram).

1. ESU Next18 direct uit de verpakking. Na de nodige updates op snelheidstrap 1 gezet kreeg ik een zeer merkwaardig rijgedrag. Het "ding" sprong vooruit met stappen van 10 cm, stopte, dan dadelijk weer een sprong, weer stop, enz. Op snelheidstrap 2 zelfde scenario. Op snelheidstrap 3 normaal rijgedrag.
Ik heb totaal geen zin om parameters P, I, D, K... te gaan instellen...

2. D&H Next18 zo uit de verpakking in de connector geplugd. Trap 1 : het "ding" begint te kruipen, zonder schokken, zonder stoten, zonder sprongen. Chronometreren over 1 meter : 14 minuten en 27 seconden.
En niet eens op rangeerstand...

Contacten opstelling en aanlegdruk zijn dus goed.

We krieuwelen verder.

Mvg,
Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Waterman op 08 september 2022, 19:35:17 PM
Prachtig werk!

Van Erik bedoel ik dan. Wat ze bij ESU aan het uitsteken zijn snap ik niet meer.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 08 september 2022, 19:47:44 PM
geen idee wat jullie met die esu-dingen uithalen, bij ons reed t stelletje op standaardinstellingen best met een lokpilot V5. T werd na zelf laten instellen met cv 54 nog iets beter, maar scheelde niet zoveel.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 08 september 2022, 20:03:51 PM
Floris,

Gewoon uit de verpakking en in de connector pluggen.
Als het bij D&H zonder problemen werkt, waarom dan bij de zo geroemde ESU niet ?

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: T13 rules op 08 september 2022, 22:05:40 PM
Peter, dit is mijn jarenlange ergernis van decoders van ESU... ze hebben zeer goed spul, maar soms is het pure miserie.
D&H is een goede keuze. Spijtig, maar zeer weinig gekend in ons Belgenlandje.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: edemul op 08 september 2022, 23:34:55 PM
D&H decoders.
Is dat niet het selextrix systeem?
Ik heb er een paar en ben er zeer tevreden over.
Ik bezit het rautenhaus systeem en rij met train controller.
Met dit systeem kan ik gemakkelijk deze decoders instellen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 09 september 2022, 00:12:09 AM
Citaat van: eve op 08 september 2022, 20:03:51 PM
Floris,

Gewoon uit de verpakking en in de connector pluggen.
Als het bij D&H zonder problemen werkt, waarom dan bij de zo geroemde ESU niet ?

Mvg, Erik.
weet ik dat, bij mij werkte dat dus gewoon.  :P
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 09 september 2022, 07:57:20 AM
Citaat van: edemul op 08 september 2022, 23:34:55 PM
D&H decoders.
Is dat niet het selextrix systeem?
Ik heb er een paar en ben er zeer tevreden over.
Ik bezit het rautenhaus systeem en rij met train controller.
Met dit systeem kan ik gemakkelijk deze decoders instellen.

Dag Eddy,

D&H stond aan de wieg van de digitale systemen rond 1985 met oa. het uitstekende Selectrix systeem.
Later fabriceerden zij ook multi-protocol decoders en DDC mono-protocol decoders.
Het zijn deze laatsten die ik gebruik na regelproblemen met ESU decoders.

Begrijp me niet verkeerd : ik heb gewoon geschreven wat ik ervaren heb.
En ik denk dat het overgrote deel van de modelspoorders ook verwachten dat een decoder gewoon uit de verpakking goed werkend kan ingeplugd worden in een loc, ZONDER ook maar enige CV te wijzigen.
Met de D&H DCC-decoder ging dat perfect.

Het is best mogelijk dat het uiteindelijk met de ESU-decoder ook zal gaan na voldoende testen en CV's wijzigen. Maar zoals ik schreef : dat had (en heb) ik geen zin in.

Binnen enige tijd zal ik ook de ZIMO decoders eens nader bekijken...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: rgp op 09 september 2022, 09:17:33 AM
Erik,

Een ding ontsnapt mij: je koopt een doodnormale decoder die je zowel in een stomer 53 als in een TGV inplugt en die moet het dan doen zonder aanpassingen ? Quid bv maximum snelheid ?

Roland
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 09 september 2022, 09:28:14 AM
Dag Roland,

Het instellen van de maximum snelheid is een secundair probleem.

Als eerste mag je verwachten dat een decoder zorgt voor een normaal rijgedrag : geen sprongen, schokken, haperingen ed.
Daarna kun je andere parameters instellen ivm verlichting, snelheid, optrekken, afremmen, enz...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 06 oktober 2022, 16:58:31 PM
De versie 2 van de motorbogie is verleden week aangekomen en aansluitend voorzien van wielen, een motor en contacten.
De tandwielen modulus 0,3 vergen wel een nauwkeuriger aanpak dan bvb modulus 0,4 of 0,5.
Twee motorbogies onder het motorstel van de Jocadis AM66 geplaatst, aan een decoder aangesloten, de meeloper mechanisch verbonden en dan even testen.
Aanzetten op een helling van 5% : geen probleem. Bij 7 % moet je opletten dat de versnelling niet te sterk is : dan gaat ie doorslippen.
Nu nog de verlichting aansluiten, de kabels wegwerken, de meeloper elektrisch verbinden met het motorstel en een testsessie organiseren op een grote baan. Dan is er alweer een project tot een goed einde gebracht.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 06 oktober 2022, 17:05:44 PM
nice!
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Cozzy op 06 oktober 2022, 21:20:04 PM
Erik...
gaa zaa nen tuuveneir!  8)

Knap man!
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 06 oktober 2022, 22:17:03 PM
De sterke tweeling :

(https://live.staticflickr.com/65535/52409549674_f13d13f79c_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Stieven76 op 06 oktober 2022, 23:31:03 PM
Fantastisch hoe je het telkens toch maar gedaan krijgt!
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: edemul op 06 oktober 2022, 23:36:03 PM
Prachtig,ik ga mij al voorbereiden om drie van die AM 66 om te bouwen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: stoomlokje op 07 oktober 2022, 00:48:52 AM
Erik, dat heb je toch maar weer knap voor elkaar gekregen,
Worden ze ook onder de leden verdeeld ( mits betaling natuurlijk )?
grtjs, saskia
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 10 oktober 2022, 09:25:47 AM
Ombouwsetjes : feitelijk heb ik dat niet voorzien.
En mijn enthousiasme om het wel te doen heeft voor enkele dagen een ferme knauw gekregen.
Een zending schroefjes die me tot hiertoe (enkele weken geleden) 4,5 € kostten, komen nu, door een actie van onze geliefde Bpost, gedreven door "Europa", onvoorzien op 22,7 €. Ik moet er niets aan verdienen, maar ik wil wel mijn kosten vergoed zien.
En als afnemer wil je natuurlijk wel op voorhand weten wat iets gaat kosten.
Op den duur koop je geen setje materiaal meer, maar een pakje taksen, vervoer, "handling-fees", enz.

Dus, ik vrees dat een "all-in" setje, er niet meer in zit.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: stoomlokje op 10 oktober 2022, 12:59:00 PM
Erik,
Kijk eens op KING schroeven , dat is in NL en daar haal ik mijn kleine schroefjes.
KING Microschroeven +31 6 20 97 74 46        info at kingmicroschroeven punt nl , Martin Leliveltstraat 79
7131 ZJ Lichtenvoorde

of bij Minischrauben.com ( DE )
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 10 oktober 2022, 16:44:42 PM
Dag Saskia,

Bedankt voor de hulp.
Die adressen, en nog andere, zijn mij wel bekend.
Maar hun prijzen ook.
Nu als er per set  maar bvb 4 vijsjes nodig zijn zal het geen hap in de begroting betekenen...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 13 oktober 2022, 21:05:54 PM
Het elektrisch koppelen van beide units naar een "tweetje" is bij deze ook gerealiseerd.
Met wat groene verf kunnen de stekkers beslist wat gecamoufleerd worden.
Op rechte stukken en mits wat optimalisatie van de kortkoppeling is er praktisch niets van te zien.

(https://live.staticflickr.com/65535/52425771609_ae6dcf82a5_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

* Het dak van de linkse unit werd op zijn plaats geschoven. Foto's zijn zeer streng...

Nu nog een uitgebreide test en eventueel filmsessie organiseren. Dat kan maar volgende week afhankelijk van mijn eigen tijd en de beschikbaarheid van de locatie.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 16 oktober 2022, 15:57:34 PM
De grote praktijktest is gepland voor volgende vrijdag.

Als die succesvol is, is het niet uitgesloten dat ik volgend weekend de omgebouwde Jocadis AM66 demonstreer op een tentoonstelling in de buurt...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 21 oktober 2022, 14:01:28 PM
Vandaag zijn we gaan testen bij de buren van Mol-Cargo. In een aangepast kader dus. Met dank aan de directie aldaar.

(https://live.staticflickr.com/65535/52443249421_690143b4db_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Er zijn een drietal problemen aan het licht gekomen die absoluut moeten opgelost worden vooraleer het stel definitief groen licht krijgt.
Motorisatie, trekkracht en rijeigenschappen zijn zeer goed. Dat is toch al iets.

We melden ons weer met oplossingen.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Jurgen op 21 oktober 2022, 14:53:53 PM
Nu ben ik wel héél nieuwsgierig welke problemen dat dan waren?

Ik heb het stel zelf niet en ik ga er ook niet beter van worden als ik dit weet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 21 oktober 2022, 15:14:52 PM
Citaat van: Jurgen op 21 oktober 2022, 14:53:53 PM
maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Awel we gaan het U ne keer niet zeggen  ;D ;)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 21 oktober 2022, 15:51:26 PM
Citaat van: Jurgen op 21 oktober 2022, 14:53:53 PM
Nu ben ik wel héél nieuwsgierig welke problemen dat dan waren?

Ik heb het stel zelf niet en ik ga er ook niet beter van worden als ik dit weet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Geduld is dan een mooie aanvullende deugd...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Jurgen op 24 oktober 2022, 12:47:46 PM
Hahaha! Slechterikken.  :P ;D

Ik wacht dan wel geduldig af.  :)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 25 oktober 2022, 19:44:35 PM
Vandaag even tijd gevonden om al 1 probleem op te lossen.

De oude gele LEDs werden vervangen door nieuwe LEDs die veel meer licht produceren.
Steeds stoot ik op hetzelfde euvel bij de leveranciers : zij geven niet op hoeveel graden Kelvin de "warm-witte" kleur heeft.
Zo ook hier : veel te geel. Storend !

Opgelost door een likje blauw : Talens 500 blauw glass deco.
Geen foto's : het menselijke oog reageert anders de (digitale) camera.

Nog 2 problemen te gaan.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: raf op 26 oktober 2022, 07:49:51 AM
https://www.reichelt.com/de/en/led-smd-1608-0603-warm-white-200-mcd-3000k-130--led-ll-0603-ww-p156361.html


hangt er vanaf waar je ze koopt want reichelt geeft wel die info

gr raf
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 26 oktober 2022, 07:56:04 AM
Citaat van: raf op 26 oktober 2022, 07:49:51 AM
https://www.reichelt.com/de/en/led-smd-1608-0603-warm-white-200-mcd-3000k-130--led-ll-0603-ww-p156361.html


hangt er vanaf waar je ze koopt want reichelt geeft wel die info

gr raf

Soms.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 26 oktober 2022, 14:51:53 PM
De koppeling tussen motorstel en volger bij dit Jocadis AM66 is gemaakt op basis van een starre verbinding tussen Symoba KKK's.
Het vermoeden bestaat dat het motorstel bij oneffenheden in de baan het eerste draaistel van de volger uit de baan kan lichten.
Om dit uit te sluiten hebben we de verbinding voorzien van een dubbele geleding. Hoogteverschillen tussen de twee bakken worden zo opgevangen.

(https://live.staticflickr.com/65535/52455611196_cc8b628787_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Daarmee is een tweede probleem van de baan...
Hop, naar het derde en vermoedelijk (hopelijk) laatste.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Michael op 26 oktober 2022, 17:11:57 PM
Erik de dubbele geleding ziet er grof uit, of komt dit door de foto?
Tof dat je dit allemaal uitzoekt.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 26 oktober 2022, 19:40:05 PM
Citaat van: Michael op 26 oktober 2022, 17:11:57 PM
Erik de dubbele geleding ziet er grof uit, of komt dit door de foto?
Tof dat je dit allemaal uitzoekt.

Het ligt aan uw scherm... ;D

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: raf op 27 oktober 2022, 07:47:52 AM
Volgens ik kan zien is het de originele die aangepast is
Het tussen stukje is er tussen uit geslepen .
Mooie oplossing .

gr raf
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 27 oktober 2022, 09:09:57 AM
Citaat van: eve op 26 oktober 2022, 14:51:53 PM
De koppeling tussen motorstel en volger bij dit Jocadis AM66 is gemaakt op basis van een starre verbinding tussen Symoba KKK's.
Het vermoeden bestaat dat het motorstel bij oneffenheden in de baan het eerste draaistel van de volger uit de baan kan lichten.
Om dit uit te sluiten hebben we de verbinding voorzien van een dubbele geleding. Hoogteverschillen tussen de twee bakken worden zo opgevangen.

(https://live.staticflickr.com/65535/52455611196_cc8b628787_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Daarmee is een tweede probleem van de baan...
Hop, naar het derde en vermoedelijk (hopelijk) laatste.

Mvg, Erik.
hm, als er niet 1 koppelschacht op een totaal verkeerde hoogte stond is die starre verbinding niet anders dan bij een marklin kortkoppeling of roco universeelkoppeling tussen 2 wagens, dat gaat over t algemeen toch goed... Bij deze flexibelere verbinding zie ik nog wel een puntje bij geduwd rijden, als de ene schacht omhoog komt en de ander omlaag wordt ie wat korter en heb je misschien net de balgen tegen elkaar.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 27 oktober 2022, 10:20:52 AM
Dergelijke constructie heb ik JAREN gebruikt bij een combinatie KATO ETA150 + ESA150. Zonder problemen.
Vermits de koppelingshouder star zit op de verticale staaf van de Symoba kan het door u beschreven fenomeen, bij een geduwd stel met aanhanger van 187 g, zelfs niet voorkomen in normale omstandigheden.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2022, 12:23:42 PM
kan  het fenomeen ook niet teniet(verminderd) gedaan worden met een eventuele plaatselijke verzwaardering
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 27 oktober 2022, 13:28:16 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2022, 12:23:42 PM
kan  het fenomeen ook niet teniet(verminderd) gedaan worden met een eventuele plaatselijke verzwaardering

Wel, probeer het eens.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2022, 13:54:50 PM
ik heb je beugels niet, ik wou enkel meedenken ....
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 oktober 2022, 16:30:59 PM
Peter, ik denk dat je een oplossing probeert te bedenken voor een niet bestaand probleem.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Alberke op 27 oktober 2022, 16:35:25 PM
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zo'n motorstel? ;)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 oktober 2022, 17:16:54 PM
Citaat van: Alberke op 27 oktober 2022, 16:35:25 PM
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel mensen hebben hier eigenlijk zo'n motorstel? ;)
wellicht een honderdtal of meer (meerder nr's) ik bezit er eentje de bordeaux uitvoering
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: stoomlokje op 28 oktober 2022, 01:35:54 AM
ik heb er 2 in mijn collectie, een groene en een bordeaux stel
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Rochevalien op 28 oktober 2022, 13:27:49 PM
Ik heb 1 origineel stel + nog 3 andere in onderdelen ,echter zonder de ramen . Die stellen heb ik op de kop kunnen tikken op de MSM expo van 2010 of 2012. Dan is er nog een JOCADIS /LS stel van de volgende generatie ,dus zonder de problemen van de ,in deze draad behandelde problemen .
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: adrievans op 28 oktober 2022, 16:23:51 PM
Lekkere off topic weer als iedereen gaat vertellen dat ie een stel heeft.

Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 28 oktober 2022, 16:28:40 PM
Het laatste probleem was dat de elektrische verbindingen tussen de twee bakken te stroef bewoog.

Tussen het motorstel en de meeloper zijn er 5 verbindingen in de digitale versie. Ik kan dat terugbrengen naar nul door gebruik te maken van een functiedecoder in de meeloper. Maar dat kost uiteraard iets.

De 5 soepele draden hebben een diameter van 0,88 mm. De totale oppervlakte in doorsnede is dan 3,04 mm².
Die heb ik vervangen door 5 soepeler draden van 0,4 mm diameter. De totale oppervlakte in doorsnede is nu 0,628 mm² of zowat 5 maal minder.

Zo worden de bakken in bvb S-bochten bij wisselverbindingen niet meer schuin gewrongen tov mekaar.

Dit was het laatste niet bestaande probleem waarvoor geen oplossing meer gezocht moet worden... ;D

We gaan nu terug testen.

Mvg, Erik.

Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Rochevalien op 28 oktober 2022, 19:19:29 PM
Citaat van: adrievans op 28 oktober 2022, 16:23:51 PM
Lekkere off topic weer als iedereen gaat vertellen dat ie een stel heeft.

Nog even en we moeten eerst een aanvraag indienen OF we een post mogen plaatsen .Het forum word met de dag leuker  >:(
Ik heb trouwens nog een recentere versie -niet gedigitaliseerd - maar wel met 5 polige stekker  verbinding tussen de bakken . Ga zeker beide versie nog eens testrijden en ook de eve-koppeling eens uitproberen. ;)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: adrievans op 28 oktober 2022, 20:03:00 PM
Niet begrijpend willen lezen is ook een vak.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 28 oktober 2022, 20:07:07 PM
moderator uithangen op andermans forum ook....
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 08 november 2022, 15:43:26 PM
Na het oplossen van de genoteerde problemen tijdens de eerste testen zijn gisteren, op de baan van Mol Cargo, de tweede serie testen gedaan.
Alles was in orde, op 1 punt na : bij duwend motorstel in een krappe bocht (ca. 420 mm) werd het voorop rijdend eentje uit de rails gedrukt.
De oorzaak was snel gevonden : de eenheden waren te kort gekoppeld zodat de buffers tegen mekaar wreven, met een ontsporing tot gevolg.

(https://live.staticflickr.com/65535/52486106651_7352583856_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

De eerste versie van de dubbel-gelede koppeling hebben we dan ook aangepast. In plaats van 0,8 mm draad hebben we 0,5 mm gebruikt die kan bewegen in een stukje buis van 1 mm diameter buiten en iets groter dan 0,5 mm binnen. Daardoor kan ook de beugel gesoldeerd worden. Axiaal is er nu amper nog speling.

Om de koppelafstand tussen de twee eenheden te optimaliseren kunnen we nu ook zeer eenvoudig de beugel buigen richting sporen om tot een goed resultaat te komen.

(https://live.staticflickr.com/65535/52485608112_c17b2a1c7d_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Zo raken de buffers mekaar niet meer in enge bochten.

(https://live.staticflickr.com/65535/52486107606_94c31af041_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

In profiel valt de beugel bijna niet op. Uiteraard kan er nog wel wat zwarte verf op...

(https://live.staticflickr.com/65535/52485611337_37fa4fcd30_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: raf op 08 november 2022, 19:13:23 PM
Erik mooie oplossing
Ik vind de beugels nogal mee vallen eens ze ook een kleurtje gaan gekregen hebben
De draden vind ik meer storend eigenlijk maar daar is niet veel aan te doen
Deze zou ik ook meteen een kleurtje geven

gr raf
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Herwig op 08 november 2022, 19:35:51 PM
   Deze Eve-koppeling lijkt tevens best bruikbaar tussen andere rijtuigen, welke dan ook.   Ziet er goed uit.
   Met de messing Eve-'beugels', blijft de koppeling dan nog voldoende star, maw gaat de KKK nog vlot volledig over-en-weer in horizontale zin ?
   Of worden de beugels/draden onvermijdelijk toch ook wat zijwaarts geplooid bij engere boogstralen ?
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 08 november 2022, 19:52:42 PM
zal afhangen van de stijfheid van de draad en de speling in t messing pijpje. Je kan (als dat nodig is) een en ander wat stijver maken door n langer messing pijpje te nemen, zeg twee keer de breedte van de nemschacht. Vind t wel n grappige oplossing zo. finetunen van de koppelafstand gaat ook goed (maar misschien moet je t na een stevige ontsporing even opnieuw doen)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 08 november 2022, 20:06:33 PM
De beugels zijn gemaakt in fosforbrons (veerbrons) en toch wel zeer solide.
De noodzakelijke starheid is opperbest.
De speling in de buisjes mini-minimaal. De beugel kan er juist vrij in roteren.
Vooral het afstellen van de koppelafstand is ZALIG.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 08 november 2022, 20:13:14 PM
Nog iets vergeten : verven doe ik maar als alles echt "af" is.
En...dit is niet mijn treinstel maar een leenobject van een goede ziel die absoluut zeker nog de nodige verfraaiingen zal aanbrengen.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 november 2022, 21:33:51 PM
Ik vind het een mooie oplossing om zo verticale beweeglijkheid te krijgen en de koppelafstand te kunnen instellen.
Maar wat ik niet begrijp is waarom het kortkoppelmechaniek niet goed werkt. Het is toch de bedoeling dat de rijtuigen in rechtstand bijna met de buffers tegen elkaar staan en dat ze in een boog niet aan elkaar haken. Hoe kan het dan dat het hier niet lukt?
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 09 november 2022, 11:21:16 AM
De kortkoppeling van de AM66 is niet aangepast aan het stel.

(https://live.staticflickr.com/65535/52488520348_72c97c7d6c_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

Dit is een principeschema van een kortkoppeling.

K en K' zijn kantelpunten. De afstand tussen K en K' is de basis B.
D is de dissel waarop de koppeling zit.
α is de hoek die ontstaat in de bocht.
δ is de verplaatsing van de disselkop.

Het is duidelijk dat bij gelijke hoek α en gelijke dissellengte D  de verplaatsing δ afhankelijk is van B, de basis. Bedenk ook dat tussen twee wagons met dezelfde KK de afstand 2*δ wordt.

(https://live.staticflickr.com/65535/52488437165_a8f5dc8462_c.jpg)
by Erik Verleysen on Flickr

De Symoba-KK links is origineel ingebouwd in de Jocadis AM66.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 november 2022, 23:22:56 PM
Eric, dank voor de uitleg. Het probleem zit bij de Symoba dus in de afstand K-K' . Die is te klein en moet naar mijn mening ongeveer gelijk zijn aan de bufferafstand (20 mm).
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 09 november 2022, 23:32:42 PM
ja als je t helemaal netjes wilt doen denk ik zelfs de afstand over de buitenkanten van de buffers dus 25mm ofzo (uitgaande van vlakke buffers).
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 november 2022, 10:30:43 AM
Ik denk dat de breedte van de buffers voldoende is. Kijk even naar de linker tekening van Erik.
Stel dat het vierkantje aan de dissel het mathematisch midden van de koppeling is. De linker blauwe stippellijn is dan het voorvlak van de buffers. Duidelijk te zien dat het midden van de koppeling naar buiten draait en dus de buffers van elkaar af bewegen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Herwig op 10 november 2022, 13:34:04 PM
 
voor sommigen kan het misschien 'n klein beetje verwarrend overkomen dat op bovenstaande foto de Symoba-KKK omgedraaid ligt (trekrichting) ten aanzien van de Eve-tekening erboven...   [ Ribu Symoba--KKK:    https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_1.jpg  ( foto Henk X ) ]

'k heb in 't verleden nogal wat oude (Piko-) goederenwagentjes aangepast met nabouw-KKK's.  Indien mogelijk met de langere Roco-KKK.
De vierkante Ribu Symoba  is toch wel wat te compact om een vlotte heen/weer te hebben. Ook komt de trekkracht op de 'centrale' verticale as en niet in het verlengde van het systeem, zoals bij een 'lange' Roco. 
Tevens de kleinere, vierkante Roco-KKK vind 'k nog vlotter functioneren dan de Ribu Symoba. Want trekkracht komt bij deze Roco ook nog in het verlengde van het systeem en niet op een as midden in, zoals bij Ribu Symoba.

'lange' Roco-KKK:                       https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758205.jpg.webp (foto Emmen)

kleinere, vierkante Roco-KKK:      https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758209.jpg.webp (foto Emmen)

Weet niet, pardon,  of één van deze Roco's kan gemonteerd worden onder het Jocadis-tweetje en of dit hoe dan ook zinvol zou wezen  ( ? )

( 18u:  correctie:   Ribu :  Symoba )
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Thommy op 10 november 2022, 14:29:04 PM
Citaat van: Herwig op 10 november 2022, 13:34:04 PM

voor sommigen kan het 'n klein beetje verwarrend overkomen dat op bovenstaande foto de Symoba-KKK omgedraaid ligt (trekrichting) ten aanzien van de Eve-tekening erboven...                            [ Ribu-KKK:    https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_1.jpg  ( foto Henk X ) ]

'k heb in 't verleden nogal wat oude (Piko-) goederenwagentjes aangepast met nabouw-KKK's.  Indien mogelijk met de langere Roco-KKK.
De vierkante Ribu is toch wel wat te compact om een vlotte heen/weer te hebben. Ook komt de trekkracht op de 'centrale' verticale as en niet in het verlengde van het systeem, zoals bij een 'lange' Roco. 
Tevens de kleinere, vierkante Roco-KKK vind 'k nog vlotter functioneren dan de Ribu. Want trekkracht komt hier ook nog in het verlengde van het systeem
en niet op een as midden in, zoals bij Ribu.

'lange' Roco-KKK:                       https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758205.jpg.webp (foto Emmen)

kleinere, vierkante Roco-KKK:      https://www.etsemmen.nl/Files/7/117000/117909/ProductPhotos/263x263/385758209.jpg.webp (foto Emmen)

Weet niet, pardon,  of één van deze Roco's kan gemonteerd worden onder het Jocadis-tweetje en of dit hoe dan ook zinvol zou wezen  ( ? )

vrees ervoor, heb ook al es op de foto's van pagina 1 zitten piepen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: rgp op 10 november 2022, 16:10:22 PM
In ieder geval knap werk van Erik

Roland
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Floris op 10 november 2022, 18:35:11 PM
je kan er gerust een groter, heel ander koppelmechaniek in zetten, dan moet je t alleen bovenop de vloer monteren in plaats van eronder. Ruimte zat, maar je moet dan wat met t interieur rommelen.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: jakke op 11 november 2022, 18:44:40 PM
Erg inventief .
Hoedje af .
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 11 november 2022, 20:49:18 PM
Citaat van: Floris op 10 november 2022, 18:35:11 PM
je kan er gerust een groter, heel ander koppelmechaniek in zetten, dan moet je t alleen bovenop de vloer monteren in plaats van eronder. Ruimte zat, maar je moet dan wat met t interieur rommelen.

Onderaan kan ook. Plexat.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: Herwig op 11 november 2022, 23:27:04 PM

  Plexat.
  Zoiets,  ongeveer ?        >    https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/8/5/9/1/7/85917-thickbox_default.jpg  (foto Peter E.)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 12 november 2022, 07:54:45 AM
Absoluut.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 21 november 2022, 21:02:21 PM
Zo, het stel is al enkele dagen terug bij de eigenaar, Johan.
Met zijn goedvinden publiceer ik hier zijn testrapport.

Inmiddels heb ik de verbeterde Jocadis AM66 al intensief 'ingezet' in de reguliere treindienst. Maar... bent u wel zeker dat u het juiste exemplaar hebt toegezonden?

Dit stel heeft werkelijk niets herkenbaar (op de vorm na) van het ding dat ik u toestuurde. Dit stel rijdt vlot, soepel en doet niet meer werkonwillig in  bochten (weliswaar de ruimere soort, maar dat is geen probleem).

Schitterend werk! Er zal wel een goede ziel' opduiken om enkele gekleurde draadjes zwart te schilderen... Die ziel zal dan meteen ook eens bekijken of de front- c.q. sluitlichten zo ook wat zwart kunnen geverfd worden in de stuurstanden (langs de binnen zijde schijnen die wat door). Laat duidelijk zijn: die laatste opmerking is absoluut geen 'kritische' noot, maar eerder iets wat meer voorkomt, net zoals de gekleurde draden tussen de twee delen van het stel.

Hier gaan we nog plezier aan beleven. Of liever: eindelijk gaan we dat beleven. Zoals dat gaat in bewaarplaatsen: soms wordt een uitgerangeerde locomotief of treinstel weer terug rijvaardigheid gemaakt. Deze 606 is eindelijk rijvaardigheid geworden. Dank!


We zijn dus op de goede weg.
Verder zal ik binnen afzienbare tijd een tweede Jocadis AM66 ombouwen. Waar ik bij de eerste vooral zocht naar oplossingen, zal ik bij de tweede vooral naar efficiëntie kijken. Afhankelijk van de resultaten bepaal ik de vorm en inhoud van een mogelijke bouwkit.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: T13 rules op 21 november 2022, 21:22:58 PM
TOP! Heel aangenaam als men zo tevreden is van een dienst/product.
Ik kijk er alleszins naar uit om ook hieruit mee te leren.
Als je ooit beslist een kit uit te brengen, ben ik zeker kandidaat!
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: edemul op 21 november 2022, 23:57:27 PM
+ 1🙂
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: stoomlokje op 22 november 2022, 00:26:45 AM
+1  ;)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: RoDY op 22 november 2022, 01:47:02 AM
Ja man! Met zo'n feedback zijn we zeker hongerig naar een eventueel kitje. Deze twee wachten hier met veel geduld  ;)!

(https://user-images.githubusercontent.com/46843235/203186823-a239263e-a128-4489-8910-bbb810728192.jpg)
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 24 november 2022, 09:18:00 AM
***********************************

Iedereen die belangstelling heeft in de aankoop van een ombouwkit voor de Jocadis AM66 met Tenshodo motorbogies
kunnen zich melden met het gewenste aantal bij

erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen).

Op basis van die gegevens kan ik een prijs bepalen, waarna u definitief kunt beslissen.

Met dank, Erik.

*********************************************************
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 27 november 2022, 19:34:53 PM
LED's

Eerst dacht ik dat het hergebruiken van de Jocadis-print voor de verlichting een goed idee was.
Echter ben ik niet tevreden over de kleur van het witte licht : te geel. Zodanig dat het moest gecompenseerd worden met een laagje blauw.
Dat laagje moet egaal aangebracht worden anders krijg je blauwe vlekken. Niet mooi.
En je moet dan ook de juiste verf in huis hebben en meestal in huis halen.
De gebruikte LED's moeten dan nog voorzien worden van een laagje zwarte verf. De gaatjes in de print moeten uitgeboord worden als ze vol soldeer zitten enz.

Daarom heb ik beslist om een nieuw printplaatje voor de front- en sluitverlichting te ontwerpen. Dat zal komaf maken met alle genoemde problemen. En de montage gaat voor de gebruiker veel sneller.

Ontwerpen zal volgende week gebeuren.

Zoals u ziet werk ik verder aan goede oplossingen voor de komende eve-AM66-kit.

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 21 februari 2023, 10:40:12 AM
Mini-baantje (24 x 52 cm) gemaakt om de motordraaistellen te testen :

(op het beeld klikken en dan kun je de video afspelen)

(https://live.staticflickr.com/31337/52686996399_5249daafbb_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ogLCrD)20230213173039 (https://flic.kr/p/2ogLCrD) by
by Erik Verleysen (https://www.flickr.com/photos/156480534@N02/), on Flickr

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: SuSke op 21 februari 2023, 11:32:42 AM
Dat is goed gevonden.

De kleinste straal is daar om en bij de 8cm (centerlijn spoor  ;))
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: RoDY op 23 februari 2023, 21:00:06 PM
Ik kan alvast niet wachten !  ;D
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: eve op 23 februari 2023, 23:01:39 PM
Ik ben volop handleidingen aan het schrijven...

Mvg, Erik.
Titel: Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
Bericht door: ACFI op 24 februari 2023, 07:45:51 AM
EVE, topdokter voor hopeloze treingevallen.  :)

ACFI