Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

De VehnNbaan

Gestart door erwin9, 09 mei 2022, 09:31:08 AM

mahtoska1

Mooie uitleg hoe je dit gemaakt hebt. Daar kunnen we iets van leren.

erwin9

Tijd om nog eens wat nieuws te brengen over de vorderingen van ons N-baan(tje)  ;)
Momenteel is de brug in de afwerkfase, relingen worden voorzien, zodat ze klaar is om in te bouwen in het landschap.
Ondertussen heeft een van onze leden zich ook bezig gehouden met het tekenen en printen van de kleine Brossel.
De eerste 3D-prints zijn klaar, en ze zien er fantastisch uit.



Ondertussen liggen ze bij mij, en heb ik de taak gekregen om deze te spuiten in een kleurtje. Nu nog even discussiëren over welke kleurstelling we gaan gebruiken!  Moeilijke keuze, want er zijn verschillende voorstellen!



Staat op de planning voor komende weken. De binnenzijde is alvast in een kleurtje gezet, maar nogal moeilijk te zien op de foto's.



Voorstellen voor kleurkeuze zijn welkom  :).
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Jappy

Prachtig die brossels! Ik heb er zelf ook eentje in N rondrijden, nog van toen AGP3D hun producten op Shapeways te vinden waren. Persoonlijk ben ik altijd liefhebber van het donkere NMBS-groen, dus daar gaat mijn stem naar!

En anders doe ne keer zot en doe eens een 'what if': geel en rood?  ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

erwin9

Hey Jasper,
Binnen de werkgroep van onze VehnNbahn zijn uiteenlopende voorkeuren. We zien wel wat we maken, veel zal afhangen van de tijdsperiode waarin we willen rijden.
Jasper, welke motorisatie/onderstel heeft u gebruikt voor uw Brossel?
Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

59erke

3D printjes zien er inderdaad erg goed uit, onderstelletjes kan je perfect gebruiken van Kato. Deze heb ik destijds ook voor mijn 551 gebruikt.

Kleurstelling zou ik ook gaan voor het nmbs flessengroen met gele bielzen.https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=5000&controller=product. De blauw-creme versie kan ook maar dan heb je een frontsein teveel.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Dag Erwin,

Ikzelf heb een KATO-onderstel gebruikt, zoals ook voorgesteld door Koen. Welk specifiek moet ik eens nakijken, dat modelletje ligt ergens opgeborgen...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

erwin9

Gisteren de relingen voor de brug van Kalterherberg gespoten en aangebracht. Niet simpel, ik kon ze met moeite vasthouden ;D.  De relingen zijn gelaserd uit fijn karton. Het airbrushen moest dus zeer voorzichtig gebeuren, om kromtrekken te vermijden. Aangezien ik enkel met watergedragen verf werk, werd er eerst een AK primer aangebracht, verdund met airbrush thinner. Daarna een laagje verf. Eenmaal wat "aangedroogd" werd de reling tussen twee stukjes karton gelegd met gewicht erop. Na een halve dag terug eruit genomen, en het resultaat was goed. Kleine verbuigingen die konden "bijgewerkt" worden.
Dan werd de reling aangebracht met "micro"-druppeltjes lijm. En het resultaat ziet u hieronder  :D



Nu enkele dagen laten staan, en dan nog wat "vervuiling" aanbrengen aan de relingen. Mijn penseel met twee haren ligt al klaar  :o



Nu netjes opbergen, want het is verdomd fragiel!  Effe kwaad naar kijken en het plooit al >:(

Deze week zullen de Brosseltjes een spuitbeurt krijgen. Als de planning niet teveel in de war wordt gestuurd.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erwin9

Na de brug over de Ruhr, maakt ook de omgeving van de grensovergang deel uit van onze nieuwe N-baan. Hier bouwen we dan ook de volledige omgeving na. We vonden een foto van de huidige situatie, en zijn ook ter plaatse geweest om de sfeer op te snuiven, de nodige opmetingen te doen en de omgeving te observeren.  Wat een mens niet allemaal moet doen om een modelbaantje te bouwen hé  ;D



Aan de hand van een foto werd de situatie van vorige eeuw ook weer wat duidelijker:



En een tekening van de omgeving bracht ook wat extra inspiratie tot de bouw van de douaneloods van Kalterherberg



Aan de slag dus met potlood, lat en mes. Volledig gebouw in forexplaat, en voorzichtig vastnemen, want ik kan het zo tussen duim en wijsvinger samenknijpen ;).  De buitenwanden werden met een scalpel ingekrast om de houtbouw te imiteren.



De kleine ramen waren eigenlijk het moeilijkste, slechts enkele millimeters groot (of klein). Dak erop, voorzien van stripjes papierplakband van 0,5 cm breed om de stroken roofing na te bootsen, en het basisschilderwerk kan beginnen:



Daarna nog wat prutswerk zoals afvoerpijpen, dakgoot, douane-opschriften, enzomeer.  Dan kan de eindafwerking beginnen, vervuilen en weeral een gebouwtje klaar om de halte Kalterherberg-Sourbrodt te bouwen





En nu weer verder, maar dan in schaal 0, want daar wacht men ook op enkele gebouwen voor een nieuw project dat te zien zal zijn op MOBEXPO 2023  :)

msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

mahtoska1

Een mooi gebouwtje. Om het helemaal af te maken zou je best de kanten in de raam en deur openingen ook een kleurtje geven.

erwin9

Goed opgemerkt Pieter!  Close up foto's zijn natuurlijk onverbiddelijk.
Ik heb het ondertussen al aangepast, zijkanten geschilderd, deurklink geplaatst, anders konden de mensen niet binnen of buiten  ;)
Deze week proberen tijd te maken om de Brossels te airbrushen. wordt vervolgd!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

erwin9

Deze week wat tijd gestoken in het airbrushen van onze zelfgeprinte Brosseltjes. Het was effe zoeken naar het "juiste" groen, en het donkergrijs van het dak. Na een aangekleurde primer, en de nodige droogtijd, nog twee laagjes groen eroverheen.

Eenmaal alles droog, dan het benodigde afplakwerk voor de scheiding tussen kast en dak. Bijzonder prutswerk, want het is toch wel erg klein, zeker als je gewoon bent van in schaal H0 en 0 te werken  ;D
Dan het donkergrijs voor het dak aangebracht.



Nu alles een aantal dagen rustig laten uitharden, en dan kan het moeilijkste werk beginnen. Het aanbrengen van de gele belijning op de fronten! Dat wordt nog zweten  ;)



Maar nu knopje omdraaien naar een andere schaal (H0), want alles moet klaar gezet worden voor onze deelname met twee van onze banen op de tentoonstelling in Junglinster. Het zal weer een leuk en boeiend weekend worden  :)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

railrunner

Hey Erwin,

Je maakt gebruik van een lasersnijder.  Ook die zou ik inzetten om afplaksels te maken om je model te spuiten, doe ik zelf ook.
Maar ik werk net andersom.  Ik spuit mijn model eerst geel.  Na drogen en laagje matte vernis, kleef ik de gelaserde strookjes daar waar het geel moet blijven om vervolgens groen te spuiten.  Werderom vernissen en afplaksels verwijderen.  Tenslotte alle zijkanten bedekken en dak spuiten, net zoals je zelf gedaan hebt.

Ben in ontwikkeling van M2-rijtuigen en andere modellen in schaal N, wanneer de kapjes binnen zijn, toon ik hoe ik tewerk ga.