Voor de IT-goeroes

Gestart door Koen, 22 september 2021, 19:34:06 PM

Stieven76

Citaat van: OlivierV op 27 september 2021, 10:06:12 AM
Koen,

Als je goede wireless wil in huis, en nog gewoon je bbox/modem van telenet wil gebruiken als router kan je best gewoon een paar WiFi Access Points in je huis plaatsen, dan kan je mooi roamen van de ene naar de andere antenne.
Dit vergt evt wel het trekken van enkele extra utp-kabels.
Dan heb je ook mooi 1 netwerk en kan je evt nog een gastennetwerk voorzien indien nodig.
De wifi van de bbox zet je dan uiteraard uit.

Bricoleren met routers en versterkers etc door mekaar vind ik persoonlijk maar niks.

Idd, zo heb ik het ook gedaan. Access Points van Ubiquiti en de (brol) wifi van mijn provider uitgeschakeld.

janieburton

Heb achteraan in mijn huis en op zolder zwakke WIFI ontvangst die soms nog uitvalt. (modem staat vooraan waar de proxiumus kabel binnenkomt)

Als ik goed begrijp zou ik vanaf mijn proximus modem een kabel moet leggen naar een soort versterker die dan van daaruit de WIFI versterkt.

Of heb ik het mis?
 

gekendevent

juist of je gebruikt ethernet over poweradapters en daar achter een wifi versterker (access point)
oud gekende telefoon

ACFI

Citaat van: janieburton op 27 september 2021, 11:35:10 AM
Heb achteraan in mijn huis en op zolder zwakke WIFI ontvangst die soms nog uitvalt. (modem staat vooraan waar de proxiumus kabel binnenkomt)

Als ik goed begrijp zou ik vanaf mijn proximus modem een kabel moet leggen naar een soort versterker die dan van daaruit de WIFI versterkt.

Of heb ik het mis?

Een oplossing is inderdaad een kabel trekken tot achteraan (of twee.derde van de afstand) en daar een wifi access point te plaatsen.

Of je kan bij proximus een wifi booster huren die het signaal van de modem versterkt.

Of je kan werken met devolo adapters die je electriciteitsnet gebruiken als netwerk. Een adapter aan je modem en een adapter met ingebouwde wifi achteraan je huis. Als je drie-fazen hebt in huis, dan werkt dit minder goed tenzij beide adapters op de zelfde fazen aangesloten zijn. (of zoals bij mij, een tweede zekeringenkast).

Netto zal de kabel meer capaciteit geven dan de booster - gelimiteerd tot wat de modem binnen krijgt van Proximus - maar met de booster heb je enkel een vrij stopcontact nodig en hoef je geen kabelwerken uit te voeren.

ACFI

NB. afhankelijk van dikte van muren/plafonds kan het zijn dat je voor de zolder ook een bijkomende wifi node nodig hebt.

Havoc

Citaat van: janieburton op 27 september 2021, 11:35:10 AM
Heb achteraan in mijn huis en op zolder zwakke WIFI ontvangst die soms nog uitvalt. (modem staat vooraan waar de proxiumus kabel binnenkomt)

Als ik goed begrijp zou ik vanaf mijn proximus modem een kabel moet leggen naar een soort versterker die dan van daaruit de WIFI versterkt.

Of heb ik het mis?

Niet 100%.

Je legt een kabel tot daar waar de ontvangst slecht is. Daar zet je een "access point". Dat is een toestel dat jouw wifi toestellen laat contact maken met het bekabelde netwerk. Een soort bridge tussen 2 stukken van je netwerk, het bekabelde stuk en de wifi.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Citaat van: janieburton op 27 september 2021, 11:35:10 AM
Heb achteraan in mijn huis en op zolder zwakke WIFI ontvangst die soms nog uitvalt. (modem staat vooraan waar de proxiumus kabel binnenkomt)

Als ik goed begrijp zou ik vanaf mijn proximus modem een kabel moet leggen naar een soort versterker die dan van daaruit de WIFI versterkt.

Of heb ik het mis?

Dit hadden wij ook. Router van de provider staat beneden. Op het eerste verdiep was de wifi zeer slecht. Ik had, al een geluk,10 jaar geleden op elke kamer utp aansluitingen voorzien dus kon mijn dochter haar laptop daar wel op. Maar dat was geen oplossing voor haar gsm en een tiener met slechte wifi op de gsm, geen aanrader  ;D ;D

Met onze renovatie, die trouwens nog bezig is, is haar kamer naar de zolder verhuist. Resultaat, helemaal geen wifi meer, niks.
Aangezien ook hier al 2 utp kabels voorzien waren heb ik op één ervan de Ubiquiti Access Point aangesloten. Ik had een set van 3 gekocht dus ook op het eerste verdiep en het gelijkvloers de Ubiquiti's aangesloten en nu overal perfecte wifi dekking in huis, tot zelfs achteraan de tuin waar voorheen het bereik ook nul was.
Je kan ze aansluiten op netstroom of via power over internet. Hiervoor heb ik wel een switch met poe mogelijkheid bij gekocht.
De wifi van mijn provider router staat nu volledig uit.

Die powerline adapters zou ik links laten liggen, tenzij je echt niet anders kan. Ik heb een tijdje geleden, omdat het niet anders kon, bij mijn ma zo'n set geïnstalleerd. Zo super vind ik die niet al doet ze voor haar noden wel wat het moet.

OlivierV

Powerlines, versterkers en dat soort rommel laat je best links liggen. Tenzij je echt heel graag bricoleert met rommel.

Die access points van ubiquiti zijn niet slecht voor thuis/kleine bedrijfsomgevingen, hun switchen vind ik maar troep.

Bij mijn ouder thuis is vorig jaar ook nog de netwerkbekabeling op punt gebracht, elke slaapkamer heeft 2 aansluitingen, bureel en living hebben er 4.
Waar nodig ligt een oud Watchguard Access Point (handig dat recupel materiaal), overal goede wifi-dekking en overal bekabeld netwerk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Dank voor de info maar het blijft voor mij toch "Chinees" die Acces Point.

Als ik het begrijp moet ik een kabel leggen tot waar de ontvangst slecht is en dan een soort WIFI "zender" zetten om mijn signaal tot achteraan in mijn huis te krijgen.
Dan moet ik de kabel in "opbouw" leggen en in dit geval is er probleem daar ik langs de kortste weg een wandkast heb staan die van de vloer tot het plafond rijkt  :(

Bestaat er dan geen soort versterker die ik via de kabel aan de modem kan aansluiten(versterker boven aan het plafond plaatsen in de hal waar de modem staat waar de lijn van Proximus binnen komt) die dan genoeg versteking geeft aan het signaal dat de modem verspreidt?
 

janieburton

Vandaag een brief van Proximus in mijn postbus en de andere postbussen van de straat.

Ze gaan een fiber kabel leggen in de straat.

Proximus schrijft:

Indien je dit wenst, instaleren we niet enkel fiber in jouw straat, maar ook gratis in jouw woning(waarde installatie 350€) er is een adertje onder het gras de gratis installatie is voor Flex Fiber klanten en als je een ander pack of enkel Internet Fiber kiest wordt er 59€ aangerekend.

Eind dit jaar of begin volgend jaar zou de analoge kabel TV bij Telenet worden gestopt er zou een oplossing zijn voor klanten die geen digitale tv wensen met een speciaal "toestelletje". Volgens telenet klantendienst zou dit ook maar tijdelijk zijn want op termijn zou men helemaal geen analoge tv aanbieden

Ik ben tevreden met mijn huidig aanbod in analoge tv en de series die ik op DVD koop en bekijk, ik moet geen 80 tv kanalen hebben, waarvan er 5 of meer sport kanalen zijn en waarvan de rest ik denkelijk ook niet zal bekijken en die me dan meer gaat kosten dan wat ik nu maandelijks betaal aan analoge kabel nl 18,58€/maand.

Vooruitgang is goed maar soms laat men geen keuze meer aan de klant, zeker als men op een bepaalde leeftijd is gekomen en de behoeften voor sommige zaken zijn minder geworden en ook minder inkomen heeft.

Sorry moest even stoom afblazen
 

Havoc

Citaat van: janieburton op 30 september 2021, 20:48:10 PMer is een adertje onder het gras de gratis installatie is voor Flex Fiber klanten en als je een ander pack of enkel Internet Fiber kiest wordt er 59€ aangerekend.

Eerlijk gezegd, ik zou dat laten doen, zelfs als ik geen klant was.

Moesten het maar 80 kanelen zijn.... Hoe meer kanalen hoe mindr er te zien is....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Citaat van: janieburton op 27 september 2021, 11:35:10 AM
Heb achteraan in mijn huis en op zolder zwakke WIFI ontvangst die soms nog uitvalt. (modem staat vooraan waar de proxiumus kabel binnenkomt)
Als ik goed begrijp zou ik vanaf mijn proximus modem een kabel moet leggen naar een soort versterker die dan van daaruit de WIFI versterkt.
Of heb ik het mis?
Ik zit met hetzelfde probleem: een kabel door het appartement trekken was bijna ondoenbaar. Vooraan in het salon staat de VOO router en Wifi antenne. Achteraan in de slaapkamers is er geen signaal meer. Ik ben pragmaticus, dus goedkope extender gekocht om te proberen. In stopcontact gestoken, op knopje geduwd, en klaar was kees. Ik heb nu ook wifi in de slaapkamers. Perfect? Nee, maar het werkt, makkelijk en snel geïnstalleerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Bekabeling is geen enkel probleem. Tijdens de bouw van ons huis heb ik elke ruimte voorzien van minimum 2 outlets. Deze komen allemaal samen in een patchpaneel zodat je vrij kan gaan patchen.
Het plaatsen van access points is dus absoluut geen probleem.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren