Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

....of de initialen van het vaste locpersoneel. Zo kunnen we nog wel even door gokken... (ik wel in elk geval, want heb hier geen bal verstand van als t om belgisch spul gaat :P ) maar stonden zulke letters op meer locs of is dit t enige voorbeeld?

janieburton

Citaat van: Gerolf op 16 april 2022, 08:36:04 AM
Citaat van: nmbssncb op 15 april 2022, 17:35:15 PM
Waar ging dit topic ook weer over ?!

Bestaat er eigenlijk nog een onbeantwoorde vraag over het model?
of kunnen we dit draadje afronden ?

Denkelijk wel de vraag van Peter

Citaat van: Peter op 15 april 2022, 18:22:06 PM
Nu het hier toch (meestal) over de type 29 gaat heb ik ook een vraag
Op mijn foto's van het grote voorbeeld staat op de zijkant voor het ovaal met 29013 de letter R na het ovaal het cijfer 0
Onder het ovaal staat dan FKR en FLS.
Wat is de betekenis daarvan

Als Olaerts het model natuurgetrouw heeft nagebouwd moet die tekst ook op het model.

Ik zou ook graag weten wat het betekend.

Citaat van: Johnnytrein op 16 april 2022, 10:53:12 AM
Als ik dat op de foto zie twijfel ik aan een nul in plaats van een o hoor.

Volgens mij is het ook een nul, is zelfde vorm als de nul in 29013.
 

nmbssncb

Citaat van: Gerolf op 16 april 2022, 08:36:04 AM
Citaat van: nmbssncb op 15 april 2022, 17:35:15 PM
Waar ging dit topic ook weer over ?!

Bestaat er eigenlijk nog een onbeantwoorde vraag over het model?
of kunnen we dit draadje afronden ?

Wat mij betreft wel (die dit draadje begon).
Olaerts heeft mij onderdelen voor het tenderdraaistel opgestuurd en die ga ik binnenkort vervangen.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

oli 11/01

FKR is Merelbeek
FLS is Aalst-Noord

Voor de O

Misschien bestaat deze link in het Nederlands op Traintamarre  https://www.tassignon.be/trains/legein/legein_1.htm

O zou zeggen dat de " vuurkist " ????? ( niet zeker dat men het zo noemt ) in staal is  terwijl in België die in koper was gebouwd.( de 29 is Canadees of Amerikaan )
Het was belangrijk te waarschuwen de agenten die die locs voorbereiten dat het in staal en niet in koper was.( waarom ?????)

Floris

Ah, dat zou zinvol zijn om aan te geven, stond op nederlandse locs ook op het machinistenhuis, zeker bij series waar zowel koperen als stalen vuurkisten voorkwamen. Zal daar al even aan te denken, maar de letters leken me niet logisch (in nederland K of IJ)
Een vuurkist van koper of van staal moet je een beetje anders behandelen, ik meen dat je een stalen vuurkist wat langzamer heet moet stoken omdat de boel anders kapot gaat vanwege uitzetten van het materiaal. Stalen vuurkisten zijn natuurlijk wel een stuk goedkoper, dus dat weegt dan weer op tegen de nadelen in gebruik.

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 april 2022, 11:53:30 AM
11.500.000 Belgen aléz inwoners en een 100tal (nieuwe ?)Ferrari's??????????in Belgie) je moet wat verschalen hé Floris om aan een "eerlijk" vergelijking te komen. Trouwens is hier een forumlid(ik niet) aan het sparen voor Duitse gründlichkeit ne Porsche je kunt hem steunen met te storten op rekening.....
Om een of andere reden voel ik me aangesproken.  ::)

Hou wel even in 't achterhoofd dat +- 70% van de geproduceerde 9elfjes nog steeds rondbollen, mede door de goede verkrijgbaarheid van reserveonderdelen door Porsche.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

guy holbrecht

In 'les consolidation type 29' van C. Vincent staat een foto van het machinistenhuis van de 29.269 waarop naast het ovaal enkel de letter O (of cijfer 0) zichtbaar is. Deze verwijzing staat inderdaad voor stalen vuurhaard.
Vraagje aan Peter: wanneer heb je deze foto gemaakt? Vermoedelijk toen de 29.013 al als museumlocomotief bewaard was. Dan zou de R voor reserve kunnen staan, maar dat wordt in dat boek niet vermeld.


oli 11/01

Op het franstalige Forum bestaat het een topic over die letters die  naast de cijfers toegevoegd zijn.
Mijn bron komt daarvan.

De link

https://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,11254.msg1036478.html#msg1036478

Wat de R betreft, geen zekerheid en een A bestaat ook soms.

Peter

Guy, de foto is gemaakt toen de lok, samen met L-rijtuigen in het station van Temse geweest is. Ik vermoed dat het ergens eind jaren 70 was
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

die A staat daar zo te zien alleen op locs die in gebruik zijn als stationaire ketel, dus hier niet zo relevant.

Metpetergaathetbeter

#176
als je naar foto's kijkt staat er tss vroeger een nu ook maar een thuisstation vermeld op Rudy de zijne 2, ik zag foto's waar alvast op de ene kant alleen FLV Leuven op stond, dus daar zijn ook een aantal veranderingen gebeurd

Floris

https://flickr.com/photos/97177204@N03/galleries/72157708986101753/
hier nog een zooi plaatjes van 29's om doorheen te scrollen. Zie geen andere locs met een R zo gauw, de 0 lijkt op de meeste locs eerder een cirkel en staat meer "ergens in de buurt van het nummer" dan op een vaste plek.

nmbssncb

Het probleem met de voorste niet draaiende tenderwielen is opgelost.

1) Aan een kant van het draaistel is het ophanging vervangen (was door Olaerts opgestuurd).
2) In de dissel die de tender met de locomotief verbindt, heb ik verbogen met een dubbele knik waardoor de tenderwielen iets lager komt te liggen dan de locomotief wielen en beter contact maken met de spoorstaven.

Voor hen die dit probleem hebben: de kruiskopschroefjes van de tenderdraaistellen zijn zeer klein.  Ik heb mijn iFixit gereedschap gebruikt voor het (los)schroeven.

Voor de ontsporende voorloopwieltjes bij een slechte wisselstand heb ik nog geen oplossing bedacht.  Het is ook minder urgent.

Er is nu een ander probleem met de tenderlichten maar dat is elektrisch/elektronisch. Ik heb e.e.a. voorgelegd aan Olaerts.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Gerolf

Tof dat je vooruitgang hebt geboekt  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw