Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

zelf boompjes maken

Gestart door amest, 05 november 2006, 17:03:10 PM

amest

Ik vroeg me eigenlijk af of je voor boompjes kon beginnen met bijvoorbeeld echte takjes die je eerst laat drogen en daarna 'bevlokken'.

Is dit te doen? Of vergaat zo'n boompje te snel

alvast bedankt
Arvid
groeten,

Arvid

rixke rail

Beste Arvid,
Ik heb ooit een artikeltje gemaakt voor MSM over het maken van boompjes met bereklauw-stammetjes (die zijn nu ongeveer allemaal verhout) en erikamos-takjes. (MSM 39)





Is het dat wat je bedoelt ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foto bijgevoegd.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

amest

dat ziet er goed uit, nu nog even opzoeken wat bereklauw en erikamos is[:D][:D]
groeten,

Arvid

Havoc

Opletten met bereklauw oogsten in het "wild". De grote bereklauw tijdens de bloei kan serieuse brandwonden veroorzaken bij aanraking.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Havoc

Opletten met bereklauw oogsten in het "wild". De grote bereklauw tijdens de bloei kan serieuse brandwonden veroorzaken bij aanraking.



Maar rond deze tijd zijn ze uitgebloeid en zelfs "dood", ze zijn nu verhout. (alle gevaar voor allergi?n is geweken !) De stammetjes zijn hol vanbinnen en heel interessant om bomen mee te maken.
Erika mos = dop- (of struik-)heide, en wordt verkocht door Busch (maar ook bij "De Banier" bv.)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

het nadeel van echt materiaal is dat het meeste groen met de tijd zijn kleur verliest, of het zelfs geheel laat afweten. Ik weet nu niet of het met bereklauw ook is.
Nu om geheel eerlijk te zijn veel gekocht materiaal verliest ook kleur.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

DelticPower

Gebeurt in de tuin ook. Gewoon kwestie van op tijd water geven.[:D][:D]
Groeten van Jan

tomcatsburg

Ik heb op de Spoorbeurs in Hoorn een pakket gekocht om bomen te maken.

Daarin zat: Ijzerdraad, sisaltouw(uitgekamd), strooisel en een gebruiksaanwijzing. Daarmee maak je heel eenvoudig bomen.
Als eerst doe je een ophanghaak in een stuk hout. Je doet ook zo'n haak aan je boormachine. Je doet het ijzerdraad door de haak heen. Het uiteinde van de draad maak je vast aan je boormachine. Je doet wat touw tussen het draad, en je zet je boormachine aan, net zo lang totdat het ijzerdraad breekt. Dan knip je het ijzerdraad van de haak los, en knipt de boom in model(bijv. puntig voor een denneboom, of rond voor een andere boom[8D]). Vervolgens doe je de boom in de verdunde houtlijm(1 deel lijm op 3 delen water). Dan centrifugeer je de boom even(ronddraaien boven of in een fles/koker/bakje), totdat de meeste lijm eraf is. Dan de boom in een bus met strooisel doen en goed schudden. Dan de boom eruit halen en even afkloppen.
Het lijkt misschien veel/moeilijk werk, maar dat is het niet!

groet Tom

janjozef

Het systeem is jaren gekend en voor dennen is het goed voor sparen al iets minden en mooie loofbomen heb ik er nog niet van gezien (wat niet wilt zeggen dat het niet kan, maar ik kan het niet)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

Hello,

in MSM12 wordt de draadvlechtmethode besproken om bomen mee te maken. Op de laatste Modelspoorexpo was er echter een workshop "bomen maken" die een nog veel beter resultaat gaf en ook met een draadvlechtmethode. Ik vond deze methode beter om dat stam en takken realistischer afgewerkt werden en omdat voor de bladeren de produkten van GPP werden gebruikt. Op de workshop wrden er heel duidelijke stap-voor-stap foto's gebruikt. Kunnen die hier niet eens gepost worden? Of kan er in ??n van de komende MSM's niet eens een artikel aan gewijd worden? Of kent er iemand de persoon die de workshop gaf?

Dirk

guy holbrecht

Mannen,

Lees de bijdragen 'Plant een boom'  in MSM nog eens opnieuw. Enkele types van bomen worden daar stap voor stap besproken.

Groeten,
Guy

dirkkerckhofs

Heb ik al gedaan, Guy, en toch vond ik de bomen op de workshop Modelspoorexpo de mooiste. Stam en takken waren beter en dat materiaal van GPP maakt toch wel echt het verschil. Ik ben daarna nog naar hun stand gaan zien en ze hebben toch wel echt een grote variatie van heel realistisch bladgroen. De foto's van de workshop moeten toch nog wel ergens bestaan ...

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Mannen,

Lees de bijdragen 'Plant een boom'  in MSM nog eens opnieuw. Enkele types van bomen worden daar stap voor stap besproken.

Groeten,
Guy


henk

of met data kabel ong. 1000 stuks en solderen dan maar


en tweede foto iets bewogen maar zl morgen ff een nieuwe maken

dancer

amai ziet er echt tof uit...
hoe lang zit je aan elke boom te werken..
die methode met dat sisaltouw snap ik niet..je moet het met je eigne ogen zien om het te begrijpen....hoedat dat gemaakt wordt...


henk

de tijd van mijn eerste boom was ong 30 uur.

hier nog een betere foto .

http://www.gilbert-gribi.ch/index.html
van deze site kan je een hoop opsteken