Hoe dik is het schijfje salami dat de staat extra eraf snijdt na 1 juli 2021?

Gestart door eve, 09 mei 2021, 21:20:25 PM

gardevil

Net pakje ontvangen, na 1/7 besteld. Geen extra kosten moeten betalen.
Was wel maar voor een bedrag van 4€.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Ik heb zelf ook zo'n bericht ontvangen.
En betaald, omdat de waarde van het pakket zélf in verhouding was, en ik natuurlijk de spullen nodig had.

MAAR: volgens mij nemen ze er willekeurig pakketten uit waarop ze de kosten aanrekenen.
Zeker niet allemaal.
Want ik kreeg nog andere (later bestelde) pakjes aan waarop geen verhandelingskosten aangerekend werden ...

Gelukkig, want ik heb soms last van emo-shoppen, en laat dan kleine electronica afkomen "om eens uit te proberen" ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

ok met jlpcb ook een extra kost van 1,98 moeten betalen bij dhl
maar geen extra kosten voorlopig

ik heb bij hun met BTW besteld maar alsnog staat er niets over op de factuur
en ook op de online factuur staat er niets

doeme toch maar ja 2 euro daar lig ik niet over wakker ze maken mooie printjes

t'is maar dat jullie het weten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

printjes zijn toegekomen en ja de gekende kwaliteit hé

als er iemand besteld druk de pagina af voor je betaald daar staat wel VAT mee op
dan kun je eventueel op de mail reageren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ACFI

Ik ben benieuwd of de douane/transporteur dit papiertje gaat aanvaarden.

Maar wie weet lukt het toch.

Ik denk dat er binnen het jaar veel striktere regels/controles gaan komen op het effectief doorstarten van de btw.

Het is zo een beetje zoals in de Belgische horeca aan de kust waar je een vodje zonder waarde kreeg als btw bewijs.

ACFI

Karel A.J.

Citaat van: raf op 21 juli 2021, 16:23:30 PM
ok je kunt bij ali express een invoice downloaden
als de post of de douane dan moeilijk doen heb je een bewijs dat je wel degelijk btw betaald hebt
maar hoe krijg ik die afbeelding hier op

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/218739201_4454675097917938_4318826424074352676_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=-lXEl8bU1aQAX8UKRPe&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=f91f80e638073f08cb81564145cd025b&oe=60FC9AD7

proberen of het zo lukt

Jawel, Raf, dat prentje komt er wel door. Maar ik zie er nergens opstaan dat het een factuur (sic!) zou zijn, evenmin als de vaste wettelijke term "is verschuldigd voor" resp. "doit pour"; dus als ik douanier was of een ander ras van ambtenaar dan verwees ik dit virtuele document naar de virtuele prullemand. Er staat trouwens al evenmin op dat die "VAT" (een begrip dat niet vermeld wordt in de Belgische wetboeken) aan de Belgische overheid zou doorgestort zijn of worden.

Het lijkt mij dat ze hun best doen, aan de overkant, maar dat ze er nog lang niet zijn.


Havoc

Karel, ik bestel ook regelmatig bij die pcb fabrikant en dat loopt daar echt wel zoals het moet. Die Chinezen zijn echt niet van gisteren. Het is niet omdat onze wetgeving nog altijd in de 18-de eeuw leeft dat alle talen van de EU geen rechtsgeldigheid hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Volgens mij is er een onderscheid tussen de plaatselijke taksen bij het bedrijf van aankoop moet betalen en de opgelegde taksen bij invoer. (Het ene is wat volgens mij ook wel intracommunautaire verwerving wordt genoemd). Als je niet kan aantonen dat dit stukje betaald is, dan mogen ze je daar op belasten. Alleen... ik stel mij vragen bij de regeltjes: voor particulieren is er sowieso een vrijstelling tot... pak 'm beet €150? Was oorspronkelijk €22, maar als het bedrijf waar je koopt het nodige gedaan heeft, zou je niets moeten betalen.

"U moet zelf niets doen voor goederen met een waarde tot 150 euro die u online buiten de EU koopt, als de verkoper geregistreerd is in het nieuwe btw-systeem en het één-loketsysteem voor invoer (IOSS) gebruikt.
Is uw leverancier niet in het één-loketsysteem (IOSS) geregistreerd, dan moet u als consument de btw en mogelijk de inklaringskosten betalen die door de vervoerder van de goederen in rekening worden gebracht voor goederen die in de EU worden ingevoerd."
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

hier de uitleg want blijkbaar weten sommige niet wat VAT betekend
https://zzpdaily.nl/vat-nummer/

@ karel
ik heb een gedeelte van het formulier weg gelaten omdat daar mijn gegevens op staan

maar boven aan staat wel degelijk "tax invoice"
de vat "btw"word ook nog eens berekend naargelang welk land het naar toe moet
niet elk land heeft 21% btw op hetzelfde artikel

volgens aliexpress storten ze eenmaal permaand alle belastingen door naar de betreffende landen
dus ik denk wel dat het langs die kant in orde is

ik zou ook geen reden kunnen vinden dat ze het niet zouden doen en een sanctie riskeren.
per slot van rekening is het voor hun bijna geen extra werk
en de koper betaald de belasting dus het kost hun ook zo goed als niets

hier wil Bpost 15 euro per pakketje aan rekenen om van hun rekening geld door te storten naar de douane .
zou het kunnen dat de chinezen niet zo hebberig zijn ?????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Helemaal te gek.

Krijg vandaag een brief dat mijn pakje dat ik op 29/06 in het UK besteld heb pas geleverd wordt als ik €15 betaal. Soit, vermits ik dat enkel in het UK of China kan kopen dan is het maar zo.

Die brief is gedateerd 21/07, komt dus toe op 26/07 en er staat in dat ik vòòr 27/07 moet betalen! Ja, wonderbaarlijk dat een overheidsdienst werkt op de nationale feestdag... Dus ik naar de tracking site want daar kan je betalen.

Op de site het barcodee nummer ingegeven en ik krijg een pagina waar ik nog eens de uitleg krijg en ook het detail van de rekening.
- kosten voor Bpost €15
- BTW €5.18
- Totaal: €15
Ja, ze kunnen daar goed tellen. Nu ja, mijn probleem niet.

Wat wel mijn probleem is, is dat er geen enkele mogelijkheid is om te betalen. Geen rekeningnummer, geen link, geen knopje.... niks, nada.

Dus de telefoon gepakt en een half uurtje met een computer zeeslag gespeeld. Uiteindelijk krijg ik een dame aan de lijn.

1: de termijn is niet betalen voor 27/07 maar voor 03/08. Uiteraard weet ze niet waarom er op die brief een andere datum staat dan in hun systeem. Maar de officiële datum is 03/08
2: als je op de tracking site komt en je geeft enkel de barcode in, dan werkt die maar half... Je moet ook de postcode ingeven als je zeker wil zijn dat je de hele pagina te zien krijgt.

En ja hoor, als je buiten de barcode ook de postcode ingeeft dan krijg je een hele andere pagina met ook een foto van het pakje en 2 knoppen: "weigeren" en "betalen". Dan werkt het.

Maar kom zeg... we zijn 2021. Je zou denken dat ze ondertussen toch wel een automatische brief kunnen sturen met de juiste datum in en een website die werkt als je de goeie code ingeeft. Op de brief staat trouwens dat dat het enige is dat je nodig hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Johan, dat valt toch volledig binnen je expertise van niet werkende oplossingen :) ;)

Maar inderdaad, " 't is van den hond zijn ..."
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Ja Suske, ik werk ook in een pseudo-overheidsbedrijf en het is inderdaad SNAFU (Situation Normal, All Fouled Up). ICT doet het bij ons geen bal beter. Maar komaan, wie kan dit nog serieus nemen? Volgens hun website betaal je BTW +  €5 tot €15 voor douanekosten. Maar je weet absoluut niet volgens welke criteria je wat zal betalen. En dan krijg je zoiets dat ze de BTW zelf betalen. Schrijf dat dat ik €5.38 BTW moet betalen en €9.62 douanekosten. Het verklaart nog niets maar dan klopt het totaal tenminste.



Gekke is ook dat 3 (bijna) identieke connectoren in China besteld voor dezelfde prijs op enkele centen na zonder brief of betaling gewoon in mijn brievenbus zaten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be