TrainManager software

Gestart door Stieven76, 05 mei 2021, 17:33:17 PM

Karel A.J.

Hehe, wat een interessante discussie zeg, hopelijk staat ze wel in de babbelhoek? Want met onze treintjes heeft het niet veel te maken.

* Ik geef de Vlaamse overheid dik gelijk in het mordicus verlangen van NL-talige software. Als wij Nederlandstaligen onze taal niet verdedigen, wie zal het dan doen? Het probleem is een beetje dat er voor Office geen deftig alternatief bestaat. Hier thuis draai ik LibreOffice op mijn Linuxen, maar het is altijd een opluchting als ik op de kantoor-PC een "echte" Excel kan gebruiken. Mocht de Overheid kunnen zeggen "Meneer Microsnot lever nu maar eens deftig Nederlands of we schuppen u buiten en stappen over op XYZ" dan was het rap gebeurd, maar er bestaat geen aanvaardbare XYZ en dat weet meneer Microsnot maar al te goed;

* vandaag had ik het genoegen om te "mogen" werken in een Excelbestand dat door mijn Franstalige manager is opgemaakt, en ik heb me kapot gezocht op de formules en uiteindelijk maar uit m'n kop gerekend. Waarom men niet de tokens kan invoeren, of inplakken na kopie elders, is me een raadsel; en de ergernis van Johan @havoc kan ik me heel goed voorstellen;

* voor het werk van Stieven: eerst en vooral een dikke "bravo" voor de inzet en het entoesiasme! Het lijkt me niet meer dan normaal dat hij (zij?) werkte zoals gebruikelijk, dat geeft het beste resultaat met de minste moeite. Wie het daar lastig mee heeft die hoeft zijn werk niet te gebruiken, zo simpel is dat.

* (zelf zou ik zoiets compleet anders aanpakkken, met enkel een database, mysql of zo, of zelfs een collectie flatfiles, en een deel scripts ter raadpleging. Alles in tekstmodus, geen gehannes met webpagina's die toch maar de mist ingaan om de zoveel tijd. Maar ik begrijp wel dat niet iedereen voor zoiets te vinden is, de instapdrempel is flink wat hoger)

* lokaal of hosted? Als men (zoals ik, zie hoger) kan leven en werken zonder gui*, dan is het erg duidelijk dat lokaal werken voor de hand ligt. Om een min of meer stabiele gui op te zetten is lokaal niet onmogelijk, maar ook allesbehalve simpel, zoals reeds uiteengezet. Als het dan elders moet draaien - wat voor een webapplicatie zoals deze niet moeilijker is dan lokaal te draaien - dan komt het tweede dilemma: zelf hosten of uitbesteden? Zelf hosten is ook niet gratis, men moet een domainname hebben (www.trainmanager.be of zoiets) en dat kost ook geld. En de webhosters vallen over elkanders voeten van het concurreren tegenwoordig, ik denk dat dat amper duurder is dan zelf hosten, en toch wel een hogere betrouwbaarheid biedt. Wel moet men zich indekken tegen het verdwijnen van de hoster, tijdelijk of permanent.

* ALS er gekozen wordt voor hosting bij een derde partij, dan is de Microsnot-programmeeromgeving niet ideaal: de meeste hosters draaien onderliggend op Linux (en dat is niet toevallig) en in Linux zijn mysql, tomcat, nginx deel van de "moedertaal" en daarmee veel simpeler in te zetten.

Havoc

Karel, nederlands tot daar aan toe. Maar ten eerste is het bastaardfrans dat onze ministers voor nederlands doen doorgaan geen referentie. Door een frans woord op zijn vlaams uit te spreken wordt het geen nederlands. Maar in techniek (en wetenschap) en dan buiten de landsgrenzen moeten gaan is het echt gevaarlijk. Dan moet je je (misplaatste) eigendunk kunnen opzij zetten en een gemeenschappelijke taal gebruiken. Zeker als dat dan nog eens de taal is waar de referentiewerken in geschreven zijn. Ik denk dat in de luchtvaart het nederlands ook niet de voertaal is boven belgië. En daar is een goeie reden voor.

Word en excel zijn rampen vergeleken met writer en calc. Word kan files van enkele jaren geleden niet openen zonder over zijn eigen fileformaat te vallen en stijlen is iets dat in word gewoon onhandelbaar is vergeleken met de manier waarop dat kinderspel is bij writer. Excel heeft het voordeel van de macro's en VB integratie. Alhoewel dat alle twee ook tot gevolg heeft dat virussen en andere zooi vrij spel hebben. En zeker dat die evolutie tegen gaan. Zo moeten wij nog een 32-bit excel gebruiken omdat er ergens iemand nog wat oude macro's wil blijven gebruiken. Ik loop dus wel eens tegen de limiet van het maximum aantal rijen aan. Calc met regex is een verademing vergeleken met tekst in excel. Voor datums zijn ze alle twee een ramp.

Er is iets voor te zeggen om Stieven zijn programma als een webapplicatie te maken. Het kan dan draaien op bijna alle platformen, ongeacht het onderliggende OS. En als je het niet schrijft naar 1 specifieke browser dan ben je toch wel relatief veilig op termijn. Eigen hosting zou ik niet aan beginnen. De host opzetten is misschien nog haalbaar, die beveiligen en veilig houden is een ander paar mouwen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Karel A.J.

We gaan nu wel ver van het onderwerp weg (*off-topic), als het mag van de moderatoren:
Ik herinner me levendig hoe ik meer dan eens in de grond had kunnen kruipen van plaatsvervangende schaamte bij het aanhoren van Jean-Luc Patapoef - ex eerste-minister, intussen wijlen - in een gebrabbel dat voor Frans moest doorgaan. De regel in de nationale politiek schijnt te zijn dat eenieder de andere landstaal vertaat, maar niet verplicht kan worden om ze ook te spreken. Zodat iedere poging in die zin een "geste" is. Het dient ook gezegd dat er in Wallonië beter en beter Nederlands wordt gesproken, wat helaas niet over Brussel kan gezegd worden. Dat die Walen dan een accent hebben, meer of minder uitgesproken, stelt geen probleem, toch voor mij niet.

Over taalgebruik in de vliegerij zou ik nog meer sappige verhalen kunnen vertellen, maar dat zou ons al te ver van onze treintjes verwijderen, lijkt me.

Karel A.J.

Maar om bij het onderwerp terug te komen: ALS het de bedoeling is dat Stieven76 zijn werk door meerderen kan gebruikt worden, dan zou ik durven aanbevelen om het project op te splitsen in deelprojecten, die elks meerdere implementaties kunnen hebben.

Eerste deelproject zou dan moeten zijn de database, die zowel kan worden uitgevoerd met mysql als met (microsnot) sql als met postgresql en misschien nog een paar meer. En alle andere componenten moeten er dan op voorzien zijn om met elk van die implementaties uit de voeten te kunnen. Daarmee wordt het wel een heel pak complexer, natuurlijk, en ik kan me heel goed voorstellen dat Stieven daar helemaal niet voor gemotiveerd zou kunnen zijn.

Wel is het erg typisch, en misschien weinig onderkend, maar voor mij is dit het grote verschil tussen de microsnot-benadering en de unixmentaliteit: de ene wil één grote doos maken waar het allemaal in zit, de andere maakt liever losse componenten die met elkaar praten langs gedefinieerde interfaces.

Stieven76

Er zit hier wat stof op, letterlijk en figuurlijk ook door onze verbouwingen  ;D
Die zijn nog bezig en ik vermoed dat het einde pas in zicht komt ergens eind november.

@Karel: het project is reeds opgesplitst in meerdere deel projecten. Het is niet meer van deze tijd om alle code in één grote vuilbak te gooien, want dat wordt het dan na verloop van tijd.
We hebben op het werk zo een aantal legacy producten die we nog moeten onderhouden  :-[

Er is een Rest API die zorgt voor het aanleveren van de data en deze staat volledig los van de view, de website in dit geval.
Ik zou dus in principe ook een app of desktop versie kunnen bouwen die met die api communiceert. De data op één centrale plaats en ophalen via de website of app.

Maar dat vereist, net zoals de website, ook een Microsoft hosting. Ik heb hier over nagedacht maar ik heb echt geen zin om een hoop geld uit te geven aan een hosting terwijl ik het voor mezelf perfect hier lokaal kan draaien. En sorry, maar voor jullie schoon ogen ga ik het ook niet doen.
Een website en api vragen dan ook weer een deftige beveiliging en back up mogelijkheden zodat ik niet al jullie data kwijt speel. Dit gaat me veel te ver brengen van wat ik eigenlijk wou doen.

Maar, ik heb er over gedacht en ik ga een desktop versie maken. Aangezien het nog altijd in .net en dus Microsoft is zal het enkel voor Windows zijn.
De desktop versie zal dan ergens te downloaden zijn en kan op je eigen pc geïnstalleerd worden. Zodoende is het ook mogelijk om zoveel afbeeldingen/pdf's ed. bij te houden als je zelf wil, zolang je plaats hebt op je pc.
Ik ga ook de api niet gebruiken om de hierboven vermelde reden maar werken met een data folder en xml of json files. Die staan dan gewoon lokaal op je pc en kan je dan ook nooit kwijt geraken, of toch niet door mijn toedoen :D
Hopelijk zien er dan ook meer mensen het zitten om dit te gebruiken.

Door onze verbouwing zal er momenteel niet echt veel gebeuren. Mede omdat ik deze tool met WPF ga bouwen en het is al een aantal jaren geleden dat ik nog met deze technologie gewerkt heb. Mijn dag dagelijkse bezigheid is meer websites en backend systemen.

De start is wel al gegeven  ;D:


Jurgen

Je bouwt het zoals je zelf zegt, in eerste instantie, voor jezelf. Neem dus vooral je tijd en als het dan ooit te downloaden is, dan zullen we blij zijn.
Beslis je op een bepaald moment om het toch niet ter beschikking te stellen, dan kan niemand je dat kwalijk nemen.

Een digitale database om mijn collectie bij te houden is leuk, maar ik zie mijn modellen nog altijd liever rijden dan dat ik ervoor op mijn pc moet zitten tsjokkelen.  ;D ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Stieven76

Het gaat traag, maar er wordt wel aan verder gewerkt  ;D


TrainManager-desktop (1)

Michael

Stieven ziet er goed uit en ik neem aan dat dit voor jou ook hobby is om het te maken.

Ik maak al jaren gebruik van https://www.traindb.nl en bevalt mij goed voldoende mogelijkheden om gegevens in te voeren en goed overzichtelijk en in het Nederlands, maak voor mij niet zoveel uit Engels mag ook maar voor velen toch een obstakel.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

janieburton

Citaat van: Michael op 02 oktober 2021, 13:45:37 PM
Stieven ziet er goed uit en ik neem aan dat dit voor jou ook hobby is om het te maken.

Ik maak al jaren gebruik van https://www.traindb.nl en bevalt mij goed voldoende mogelijkheden om gegevens in te voeren en goed overzichtelijk en in het Nederlands, maak voor mij niet zoveel uit Engels mag ook maar voor velen toch een obstakel.

De traindb dat je op geeft, Michael, lijkt zeer degelijk.
Enkel het jaarlijks of twee jaarlijks betalen is een min punt (persoonlijke mening), en ook dat het ergens in een "cloud" staat.
Ik heb geen probleem met sofware aan te kopen en dit dan op de computer te instaleren zodat het op de persoonlijke computer staat.
Het zogenaamd "huren" van software vind ik persoonlijk niet goed.

@ Stieven76
Ziet er zeer goed en proffesioneel ut en lijkt mij zeer gebruiksvriendelijk.
Moest je dat ooit te koop aanbieden ik zou het zeker aankopen.
 

Stieven76

Bedankt Michael.
Dit is inderdaad deels ook hobby. Ik gebruik dit ook om wat nieuwe dingen te leren of op te frissen voor mijn werk.

Ivm de taal, dat is hieronder al voer voor gesprek geweest. Staat momenteel bij mij in het Engels omdat ik dit zo gewoon ben om te developen.
Ik ga ook hierin wel bv NL-EN van taal voorzien.

Ik ben de desktop(Windows) versie beginnen bouwen omdat vele blijkbaar toch liever hebben dat hun data bij hun lokaal op de pc blijft. Zo kan er idd niets verloren gaan, ook al beslis ik om er niets meer aan te ontwikkelen.
Voor een (windows) webhosting moet je ook wel wat betalen. Als je in deze app foto's of documenten gaat uploaden gaan die ergens in een folder op je pc terechtkomen en niet ergens op het web.
Diskspace op een server kost een pak geld.

Michael

Citaat van: janieburton op 02 oktober 2021, 22:24:12 PM
Citaat van: Michael op 02 oktober 2021, 13:45:37 PM
Stieven ziet er goed uit en ik neem aan dat dit voor jou ook hobby is om het te maken.

Ik maak al jaren gebruik van https://www.traindb.nl en bevalt mij goed voldoende mogelijkheden om gegevens in te voeren en goed overzichtelijk en in het Nederlands, maak voor mij niet zoveel uit Engels mag ook maar voor velen toch een obstakel.

De traindb dat je op geeft, Michael, lijkt zeer degelijk.
Enkel het jaarlijks of twee jaarlijks betalen is een min punt (persoonlijke mening), en ook dat het ergens in een "cloud" staat.
Ik heb geen probleem met sofware aan te kopen en dit dan op de computer te instaleren zodat het op de persoonlijke computer staat.
Het zogenaamd "huren" van software vind ik persoonlijk niet goed.


Ik heb nog nooit enige cent betaald voor traindb
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Stieven76

Dan gebruik jij wss de gratis versie, beperkt tot 100 items?
Als je meer wil opslaan + extra opties moet je betalen.
https://www.traindb.nl/upgrade

Je kan wss ook geen afbeelding opslaan?

ACFI

Hallo,

Even de voeten op de grond.

De Silver optie kost je 1 eurocent per dag, de Gold optie kost je 2 eurocent per dag.

Als je een verzameling hebt waar je de silver of gold versie voor nodig hebt, dan kunnen die paar centjes er toch van af?

ACFI

PS. Ik heb geen enkele verbinding met de website of de persoon/bedrijf dat het runt. Enkel hangt mijn loon af van wat mensen voor de software die ik mee ontwikkel, willen betalen.


Michael

Citaat van: Stieven76 op 03 oktober 2021, 00:42:51 AM
Dan gebruik jij wss de gratis versie, beperkt tot 100 items?
Als je meer wil opslaan + extra opties moet je betalen.
https://www.traindb.nl/upgrade

Je kan wss ook geen afbeelding opslaan?

Ik heb 273 items er in staan en kan foto's plaatsen en alle velden invoeren zelfs zelf items toevoegen mochten deze niet in het lijstje staan zo heb ik voor mezelf een aantal fabrikanten toegevoegd en type wagons heb ik ook aangepast.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Koen

Citaat van: Michael op 03 oktober 2021, 11:56:30 AM
Citaat van: Stieven76 op 03 oktober 2021, 00:42:51 AM
Dan gebruik jij wss de gratis versie, beperkt tot 100 items?
Als je meer wil opslaan + extra opties moet je betalen.
https://www.traindb.nl/upgrade

Je kan wss ook geen afbeelding opslaan?

Ik heb 273 items er in staan en kan foto's plaatsen en alle velden invoeren zelfs zelf items toevoegen mochten deze niet in het lijstje staan zo heb ik voor mezelf een aantal fabrikanten toegevoegd en type wagons heb ik ook aangepast.

Dag Michaël,

Heb jij foto's vanuit Flickr geïmporteerd?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren