Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Op schaal of niet op schaal

Gestart door loebaske, 23 oktober 2006, 22:09:56 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

ooit hebben we hier nog een discussie gehad over schaal 1/100 en 1/87 en sommigen hebben het tegenovergestelde van nu geschreven zeer intressant [:)].
Ze hebben misschien iets bijgeleerd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86Brunel,

Dat van die kleinere keuze in 3 rail is een dooddoener met een heel lange baard ondertussen.
De keuze in 3 rail is niet kleiner dan in 2 rail. Je kan op 3 rail alle 3 rail materiaal rijden en alle 2 rail materiaal, mits je een schakelaar onder je baan plaatst die ompoolt naar 2 rail en je of analoog rijdt of digitaal met decoders die DCC aankunnen. En niet de oude M rail gebruikt. Materiaal dat dan nog ontspoort (ongeacht de fabrikant) is gewoon slecht ontworpen volgens mijn mening.


Dat maakt nieuwsgierig Steven. Rij je met K-rails waarop je ook tweerail laat rijden? Is leuk, maar dan combineer je gewoon drierail en tweerail. Is wat anders dan dat alles goed op drierail wil rijden, al of niet na ombouw. Gaat dat trouwens goed op wissels?

Wat betreft de lengte. Er zijn heel veel smoezen verzonnen voor de inkorting. In werkelijkheid hebben we te maken met een langdurige evolutie. In de jaren 60 kwam Trix voor het eerst met 1:100 standaardrijtuigen en dat was toen een revolutie, omdat de rest nog kortere rijtuigen maakte en daar dezelfde smoezen voor gebruikte: kan niet door bogen, geen gezicht, minder rijtuigen. Er werden ook rustig vensters weggelaten, omdat de vorm anders zo raar werd. Maar de rijtuigen van Trix werden een succes en dus volgde alle merken. In de jaren zeventig kwamen de eerste echte 1:87 standaardrijtuigen en dat brak in de jaren 80 goed door. Nu volgen veel merken langzamer, maar ze volgen wel. Ook M?rklin lijkt nu overstag. Nog heel even en er worden geen nieuwe ingekorte rijtuigen meer ontworpen. Het duurt dan nog even voor de oudere rijtuigen uit de catalogus verdwijnen. In de nieuwe Roco-catalogus staat nog maar een handjevol 1:100 rijtuigen. Ik vind dat een verbetering.

Iedereen mag weten wat te doen. Maar het draadje begon met Loebaske die vond dat mensen niet mochten zeggen dat 1:100 niet op schaal is. Waarom mag ik dat niet zeggen? 1:100 is niet op schaal en zelf heb ik mijn rijtuigen graag wel op schaal. Wie dat anders ziet, mag het ook zeggen.
Net als ik kan zeggen dat M?rklin-wissels er een stuk beroerder uitzien dan Tillig wissels en niet alleen vanwege de puntjes. Voor mij dus geen drierail. Een ander zit daar niet mee. Ook goed.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86Brunel,

Dat van die kleinere keuze in 3 rail is een dooddoener met een heel lange baard ondertussen.
De keuze in 3 rail is niet kleiner dan in 2 rail. Je kan op 3 rail alle 3 rail materiaal rijden en alle 2 rail materiaal, mits je een schakelaar onder je baan plaatst die ompoolt naar 2 rail en je of analoog rijdt of digitaal met decoders die DCC aankunnen. En niet de oude M rail gebruikt. Materiaal dat dan nog ontspoort (ongeacht de fabrikant) is gewoon slecht ontworpen volgens mijn mening.


Dat maakt nieuwsgierig Steven. Rij je met K-rails waarop je ook tweerail laat rijden? Is leuk, maar dan combineer je gewoon drierail en tweerail. Is wat anders dan dat alles goed op drierail wil rijden, al of niet na ombouw. Gaat dat trouwens goed op wissels?

Wat betreft de lengte. Er zijn heel veel smoezen verzonnen voor de inkorting. In werkelijkheid hebben we te maken met een langdurige evolutie. In de jaren 60 kwam Trix voor het eerst met 1:100 standaardrijtuigen en dat was toen een revolutie, omdat de rest nog kortere rijtuigen maakte en daar dezelfde smoezen voor gebruikte: kan niet door bogen, geen gezicht, minder rijtuigen. Er werden ook rustig vensters weggelaten, omdat de vorm anders zo raar werd. Maar de rijtuigen van Trix werden een succes en dus volgde alle merken. In de jaren zeventig kwamen de eerste echte 1:87 standaardrijtuigen en dat brak in de jaren 80 goed door. Nu volgen veel merken langzamer, maar ze volgen wel. Ook M?rklin lijkt nu overstag. Nog heel even en er worden geen nieuwe ingekorte rijtuigen meer ontworpen. Het duurt dan nog even voor de oudere rijtuigen uit de catalogus verdwijnen. In de nieuwe Roco-catalogus staat nog maar een handjevol 1:100 rijtuigen. Ik vind dat een verbetering.

Iedereen mag weten wat te doen. Maar het draadje begon met Loebaske die vond dat mensen niet mochten zeggen dat 1:100 niet op schaal is. Waarom mag ik dat niet zeggen? 1:100 is niet op schaal en zelf heb ik mijn rijtuigen graag wel op schaal. Wie dat anders ziet, mag het ook zeggen.
Net als ik kan zeggen dat M?rklin-wissels er een stuk beroerder uitzien dan Tillig wissels en niet alleen vanwege de puntjes. Voor mij dus geen drierail. Een ander zit daar niet mee. Ook goed.


Geen K rail, maar C rail. En ja dat gaat goed, ook op wissels.
Als ik daarmee 2 rail op 3 rail rijd, mij ook ook goed. Om 't even.
't is maar dat ik de keuze heb en er geenszins in beperkt ben zoals vaak gesuggereerd wordt. Misschien is het goed om het oordeel over de keuze aan materiaal in 3 rail gewoon aan een 3 rail modelspoorders over te laten. Al bij al weten zij tenslotte wat 3 rail is en de anderen hebben het van horen zeggen, nietwaar [:D]

Wat mij persoonlijk betreft, elke winkel die ik binnenwandel, tref ik een groot assortiment M?rklin. Groter dan HAG, Brawa of Roco. Gewoon de dozen tellen. Hetzelfde op eBay of online winkels... Of op de modelexpo in Mechelen jongstleden. Dus, mij hoor je niet klagen over de keuze in 3 rail. Integendeel.

Vandaag heb ik nog een 3 rail krokodil gekocht. Ik kon als 3 railer kiezen tussen M?rklin, Roco of Hag. Had ik het 2 rail systeem kon ik wellicht kiezen tussen Trix, Roco of Hag. Dus, ik vraag me zo af; vanwaar komt dat idee over verschil in keuze???

Wat de lengtes betreft. Ik vind het ook een verbetering dat alles op 1/87 komt. Maar als 1/100 en 1/93,5 er niet meer zijn, zijn er een aantal lange wagons die ik niet meer kan kopen. En er zijn wel meer mensen met een baan die een bescheiden oppervlakte heeft. Dus ik denk dat uit economische gronden dat de leveranciers nog lange tijd doorgaan met het inkorten. En daar is m.i. niets verkeerd mee zolang ze daar maar correct informatie over geven.

En loebaske mag zich wat mij betreft best ergeren aan het hanteren van schaal als enigste norm. Zo lees ik zijn bericht. En, als schaal de enige norm moet worden, wordt het toch een beetje te schraal vind ik.


Groetjes,

Steven

Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86Vandaag heb ik nog een 3 rail krokodil gekocht. Ik kon als 3 railer kiezen tussen M?rklin, Roco of Hag. Had ik het 2 rail systeem kon ik wellicht kiezen tussen Trix, Roco of Hag. Dus, ik vraag me zo af; vanwaar komt dat idee over verschil in keuze???




Ik denk dat je dat moet vragen aan mensen die graag wat anders rijden dan Duits, Zwitsers, Oostenrijks of voor mijn part Belgisch. Keuze is meer dan kunnen kiezen uit meer van hetzelfde, maar misschien snapt een drierailer dan nou net weer niet. [:D][;)]

Maar dit draadje ging niet zozeer over drierail en tweerail.
Loebaske vindt de schaal kennelijk wat minder belangrijk. Ik vind dat een opmerkelijk standpunt voor een modelspoorder, maar dat moet hij zelf weten en hij mag het hier ook zeggen.
Anderen, waaronder ik, vinden de schaal heel belangrijk. Waarom mag ik in een draadje over een bepaald model niet zeggen dat ik het niets vind, omdat de lengte niet op schaal is? Waarom zou Loebaske zich daar nou aan moeten ergeren? Ik erger met toch ook niet aan zijn mening dat het allemaal maar moet kunnen.

n/a

Modeltreinen zijn niet meer dan een duur soort speelgoed.
Modeltreinen zijn een compromis.
Modeltreinen is een hobby en dat doe je voor je plezier.

Bovendien vind ik het onbeschofd om iemand af te zeiken als hij met veel trots hier iets presenteert.

Laten we de hobby leuk houden en mij zal het een zorg zijn waar iemand mee rijdt.

Brunel

Mooi, dan zijn we het snel eens.
Ik zie alleen dat afzeiken nergens.
Tenzij de droge constatering dat een 1:100 rijtuig niet op schaal is ook al afzeiken is.

n/a

Brunel,

Ik bedoel jou helemaal niet. Ik bedoel gewoon in algemene zin.

Brunel

Dat dacht ik al niet.
Maar wat kan nou die reactie van Loebaske hebben veroorzaakt?
Waat o waar vinden we dat afzeiken op dit forum?

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel


Ik denk dat je dat moet vragen aan mensen die graag wat anders rijden dan Duits, Zwitsers, Oostenrijks of voor mijn part Belgisch. Keuze is meer dan kunnen kiezen uit meer van hetzelfde, maar misschien snapt een drierailer dan nou net weer niet. [:D][;)]

Tja Brunel, nu ben je toch wat vaag. Wat anders? Deens, Zweeds, Amerikaans, Frans, Congolees...? Een drierailer wil best alles 'snappen' maar dan moet je concreet zijn en niet geheimzinnig worden. [:D]

citaat:
Maar dit draadje ging niet zozeer over drierail en tweerail.
Loebaske vindt de schaal kennelijk wat minder belangrijk. Ik vind dat een opmerkelijk standpunt voor een modelspoorder, maar dat moet hij zelf weten en hij mag het hier ook zeggen.
Anderen, waaronder ik, vinden de schaal heel belangrijk. Waarom mag ik in een draadje over een bepaald model niet zeggen dat ik het niets vind, omdat de lengte niet op schaal is? Waarom zou Loebaske zich daar nou aan moeten ergeren? Ik erger met toch ook niet aan zijn mening dat het allemaal maar moet kunnen.


Wel, ik heb de boodschap van Loebaske nog eens gelezen. Hij zegt dat hij zich stoort aan 'de manier waarop'. Wellicht heeft iemand hem op een bepaalde wijze geschoffeerd en de schaal was maar de steek waarop.
We zullen wellicht nooit weten wat de aanleiding was...

Groeten,

Steven

Brunel

Bijna alles wat net iets exotischer is dan een krokodil of een BR01 Steven. [:o)]
Maar even heel serieus. De wereld is groot en buiten Noord-West Europa komt drierail haast niet voor. Een tweerailer kan kiezen uit de producten van vele honderden fabrikanten. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar vertel me niet dat de keuze niet veel groter is. Al dat Amerikaanse spul met RP25 wielen, heel verleidelijk.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

Bijna alles wat net iets exotischer is dan een krokodil of een BR01 Steven. [:o)]
Maar even heel serieus. De wereld is groot en buiten Noord-West Europa komt drierail haast niet voor. Een tweerailer kan kiezen uit de producten van vele honderden fabrikanten. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar vertel me niet dat de keuze niet veel groter is. Al dat Amerikaanse spul met RP25 wielen, heel verleidelijk.


[:o)] O ja, we zijn heel serieus nu. Effe kijke:
"De wereld is groot" -> Gee, thx. Dat had ik nog niet gemerkt [}:)]

"Buiten Noord-West Europa komt 3 rail haast niet voor" -> dat is nu een rasechte toogpraatkwakkel zie. En van zo'n zwak inhoudsgehalte dat ik zelfs geen goesting heb om uit te leggen waarom. Start Google en doe zelf uw huiswerk eens.

Terug over die keuze: dat verleidelijk exotisch materiaal met RP25 enz. Wel, 3 railers zetten daar zo een sleper onder. Meestal is dat exotisch materiaal gemaakt van lekker zacht plastic. Heel bewerkelijk om met een goed hobbymesje wat plaats te maken voor een sleper. Een druppeltje secondenlijm en hop sleper zit vast. Nog wat draadjes solderen en klaar. Het gaat doorgaans sneller dan een 2 rail wissel te polariseren. Over keuze gesproken [:D][:D][:o)]

Groeten,

Steven

Jurgen

De eerste die mij kan een antwoord geven op de volgende vraag, mag nog eens reageren. De vraag: Waarover gaat dit draadje nu eigenlijk?.

Al degenen die geen zinnig antwoord kunnen geven -> KLEP TOE. [:(!]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De eerste die mij kan een antwoord geven op de volgende vraag, mag nog eens reageren. De vraag: Waarover gaat dit draadje nu eigenlijk?.

Al degenen die geen zinnig antwoord kunnen geven -> KLEP TOE. [:(!]


Lees het eerste bericht dan nog eens. Het draadje gaat over "ik erger me dood aan de manier waarop sommige reageren over modellen.." met als voorbeeld "het is niet op schaal"

RP25 wielen, rails zonder puntjes ertussen, wagonnen op 1/87; dat heeft daar allemaal mee te maken. De slaafse onderwerping aan de schaal.
Daaraan gekoppeld zijn er sommige collega modelspoorders die hun verslaving niet binnenshuis kunnen houden en te pas en te onpas andere modelspoorders proberen dezelfde slaafsheid aan te praten. Al dan niet op vriendelijke of onvriendelijke wijze. Het is dat laatste waar Loebaske zich aan ergert, dacht ik zo.

Daarmee hoop ik je vraag beantwoord te hebben.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Jurgen
Waarover gaat dit draadje nu eigenlijk?
Zoals de titel zegt: Op schaal of niet op schaal [;)]
Het is een aanzet tot nadenken hoever we willen en kunnen gaan in het nabouwen van de realiteit. Er zijn al heel wat zinvolle opmerkingen geweest, maar helaas ook wat ontsporingen.
Wat mij betreft: modelbouw zit in je hoofd [^]

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

t'Ja, zo kunnen we natuurlijk nog 100 blz.vol schrijven h?, kijk, ik heb mij een ICE3 van Piko aangeschaft,ik heb al wat opzoekingswerk gedaan i.v.m dit stel, als ik de "echte"ICE3 zie dan heeft mijn Piko te weinig stroomafnemers, heeft hij geen remschijven enz... en dan, dat doet er toch niet toe, ik vindt hem mooi zo als hij is, en is dat dan niet voldoende???
Mijn 77/78ers hebben gele i.p.v witte lichten,en dan,hoeveel van mijn forum-vrienden hebben geen 77/78er,als we daar echt moeten gaan naar kijken dan had ik nog geen ??n loc op mijn baan rijden.
Dus, ik ben al h??l blij dat er fabrikanten zijn die deze locs "willen"uitbrengen,en de,voor sommige,mankementen neem ik er maar al te graag bij.