Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Het (oude) forum zelf => Topic gestart door: loebaske op 23 oktober 2006, 22:09:56 PM

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 23 oktober 2006, 22:09:56 PM
Ik erger me dood aan de manier waarop sommige reageren over modellen.. "het is niet op schaal"
ewel, ik wil die hun baan (als ze al iets hebben dat je een baan kan noemen) eens zien, en zekers hun rollend materiaal dat op schaal is?????? dan moet dat enorm zijn om te aanschouwen, all? alles op schaal en met remslangen en konnectors tussen hun model wagons, en als het dan nog kan > met de juiste aantal klinknagels....
Jawade...wie me dat kan laten zien....daarvoor wil ikke eens kilometers doen.
VVVmaar denk dat er hier niet veel zal te zien zijn VVV
alleen maar veel lawaai en stof van die gene die zeggen dat het niet op schaal is VVV
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 23 oktober 2006, 22:18:13 PM
Amaai, wat heeft u gebeten... Maar ik begrijp je. Het moet een uitdaging zijn om een wagon te maken met plaatdikte op schaal.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Gerolf op 23 oktober 2006, 22:19:04 PM
Aha, Loebaske wil naar Marche-en-Bi?res komen kijken ... [:o)]

Nee, serieus ... ik begrijp je irritatie best, hoor. Uiteraard kan je niet alles tot het kleinste detail op schaal doen.
Hoewel, er zijn mensen - ook op dit forum - die toch serieus dicht in de buurt komen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 23 oktober 2006, 22:42:21 PM
Euh, amai loebaske. Azo uit uwe slof schieten. [:D] Vanwaar deze woede aanval?

Zolang de verhoudingen tussen mijn locs en mijn wagens een beetje gelijk zijn, is het in orde voor mij. Ik ga dus nooit een wagen op 1:87 achter een wagen op 1:100 plaatsen want dat is gewoon geen zicht.
Maar remslangen en connectoren voor tussen mijn wagons die laat ik gewoon in de verpakkingskes steken. De klinknagels op mijn locs heb ik al veel bekeken, maar nog nooit geteld.
Wat mij betreft mogen ze verder doen zoals ze bezig zijn. Zolang de prijzen gelijk blijven (of dalen) is het voor mij dus in orde. Ook al staat er ne klinknagel te weinig op.
Het algemeen beeld van hetgeen ik zie is belangrijker dan de juistheid (wat schaal betreft) ervan. Wat je vooral moet laten werken is je verbeelding.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 23 oktober 2006, 22:54:24 PM
Je kan best dinges op schaal maken, maar het moet dan ook geen stukken van mensen kosten....
hetgeen me boos maakt is de manier waarop men soms dingen afbreek omdat die niet voldoende op schaal zijn, en zoals ikke al aanhaalde > dan moet men alles in detail op schaal doen, zoals remslangen enz enz....[:)]
Laat het ons nog een hobby zijn, en ieder moet voor zich zelf uitmaken wat men er wil aan spenderen, dus al die exclusieve en messing modellen die veel geld kosten staan bij mij aan de achterdeur...liever iets betaalbaar waar men plezier aan heeft [:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 24 oktober 2006, 08:27:38 AM
Dat is altijd al mijn gedacht geweest. Onze banen zijn nooit op schaal als het goed gaat liggen station op 10m van elkaar dat is in het echt 870m dan liggen de perrons bijna tegen elkaar, Mijn I6 zijn van roco maar op 1/100 die betaalde ik enkel jaren geleden 250fr vroegen ze toen voor die op 1/87 750fr dat was idem dito voor veel ander materiaal, natuurlijk goedkoop is daarom nog geen synoniem voor beter maar ik heb altijd getracht een evenwicht te vinden tussen prijs/kwaliteit.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 24 oktober 2006, 11:43:49 AM
Zoals ik dus al zei, en dat is bij iedere hobby zo, je moet vooral je verbeelding laten werken.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 24 oktober 2006, 11:50:38 AM
En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Peter op 24 oktober 2006, 18:05:00 PM
Mijn advies is, laat iedereen gelukkig zijn op zijn manier.
Dat gaat van speelgoed-treinen tot de Pietje-precies modelspoorders.
Sommigen hebben de gave of talent om prachtige dingen te bouwen (Gerolf o.a) anderen hebben het geld (en ook talent) om een prachtige baan of diorama te bouwen met modellen van Bavaria, Micro-metakit enz.
Ikzelf probeer zo goed mogelijk te doen volgens de maatstaven die ik zelf gesteld heb, en die in de eerste plaats afhankelijk zijn van plaats, geld en voorkeur. Wat mijn rijdend materiaal betreft probeer ik enkel wagens die 1/87 lengte hebben en loks die zo goed mogelijk een kopie van de echte zijn, waarbij ik in de eerste plaats naar de rij-eigenschappen kijk. Voor het landschap probeer ik zo natuur-getrouw mogelijk te werken ZONDER een micrometer te gebruiken. Als het goed lijkt, is het goed voor mij. Als er mensen komentaar op moesten hebben, het zij zo, maar het is mijn baan volgens mijn goesting. Ik bouw die niet voor iemand anders, maar wel voor mezelf, de echtgenote, enz.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Frank_N op 24 oktober 2006, 19:40:43 PM
Helemaal 100% eens met Peter. Niet iedereen heet immers John Allen. Wel zijn er veel die er inspiratie opdoen uit zijn inspanningen.
Het gaat er mi. om op een creatieve manier bezig zijn met de modelspoorderij, middels dit forum kan dat op een interactieve manier heb ik gemerkt. Ieder heeft zijn specialiteiten, mogelijkheden en wensen. Mijn echtgenote heeft niet veel met het treingeknutsel van mij, maar vind het schitterend om zelf een trein te laten rijden: "knopjes drukken" is daarbij blijkbaar leuk. Helaas bemoeit zij zich wel ook met mijn aankopen............[;)][:p][:D] Geluk is dat ze veel weet van fotografie, merkte ik te Mechelen.

Voor Gerolf: in de stand van MSM zag ik een vitrinekast met daarin een prachtige velo van uw makelij. Maar die was wel ongeschildert he  [:p][:D][8D][:I]

Frank

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: rgp op 24 oktober 2006, 20:03:24 PM
Dag,

Loebaske t'is toch figuurlijk he[;)] (dat doodergeren)

"Op schaal" is een relatief begrip in de zin van oa technische mogelijkheden, prijsklasse, enz.

Als iets technologisch "opschaal" kan gerealiseerd worden voor een bepaalde prijs voor land X, dan zie ik niet goed in waarom Belgische liefhebbers voor DEZELFDE prijs met 2 categorieen lager moeten tevreden zijn.

fictief vb: als men voor een DB-lok de juiste fametingen van de lampen kan maken, waarom mogen we dan niet eisen dat op een Belgisch model dezelfde kwaliteit ge?ist wordt.

Geloof mij: men moet in Zwitserland niet afkomen met Zwitserse modellen zoals men hier te lande met Belgische modellen durft komen aandraven.

Roland
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 24 oktober 2006, 20:20:37 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.

Jan


Das niet moeilijk. Uiteindelijk kopi?ren we allemaal schaal 1:1 [:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Gerolf op 24 oktober 2006, 20:41:10 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86
citaat:
Geplaatst door janjozef
En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.
Das niet moeilijk. Uiteindelijk kopi?ren we allemaal schaal 1:1 [:D]
En zeggen dat rond dat thema ooit een Amerikaanse spoorwegmaatschappij heeft geprobeerd een modelspoorfabrikant een proces aan te doen, h?. Plagiaat ... omdat men op schaal de werkelijkheid wil nabouwen. Dat is Amerika op zijn (s)malst.
ps: Merci voor de complimentjes hierboven, Frank en Peter [:X]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 24 oktober 2006, 21:00:50 PM
Bedankt voor jullie reacties en hoop dat het voor eens en altijd gedaan is tussen personen die alles afbreken omdat bepaalde produckten niet op schaal zijn, we hebben 2 soorten model lief hebbers, degene die investeren in mooie en op schaal gebonden produkten om effe in de kast te zetten, en we hebben modelbouwers die tevreden zijn met modellen op schaal 100, maar die kunnen naar believen hun materiaal laten rijden, en in die laatste katogerie ben ikke aanwezig  [:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 24 oktober 2006, 21:20:04 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Steven86
citaat:
Geplaatst door janjozef
En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.
Das niet moeilijk. Uiteindelijk kopi?ren we allemaal schaal 1:1 [:D]
En zeggen dat rond dat thema ooit een Amerikaanse spoorwegmaatschappij heeft geprobeerd een modelspoorfabrikant een proces aan te doen, h?. Plagiaat ... omdat men op schaal de werkelijkheid wil nabouwen. Dat is Amerika op zijn (s)malst.
ps: Merci voor de complimentjes hierboven, Frank en Peter [:X]


Die had ik nog niet gehoord. Verbaast me niets als je het Amerikaans rechtssysteem zo wat kent [;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 24 oktober 2006, 21:25:55 PM
citaat:
En zeggen dat rond dat thema ooit een Amerikaanse spoorwegmaatschappij heeft geprobeerd een modelspoorfabrikant een proces aan te doen, h?. Plagiaat ...


Laat mij raden: Union Pacific.

Het is zo erg dat fabrikanten die materiaal van UP willen uitbrengen copyricht moeten betalen voor de kleurstelling en logo's te mogen gebruiken. Ik dacht eerst dat dit zever was, maar als je in een US tijdschrift kijkt, dan is UP materiaal vaak enkele dollars duurder.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 24 oktober 2006, 21:50:09 PM
Nog een ideetje voor de NMBS [:)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 24 oktober 2006, 22:44:17 PM
Ook hier is dat waarom kan Rivarossi nu de wagons van de orient express niet meer maken : juist ze krijgen geen toestemming meer om de tekens na te maken.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Frank_N op 24 oktober 2006, 23:09:43 PM
Volgens mij bestaat dat bedrijf allang nietmeer, helaas. In de N schaal heb ik wel een hele stam in mijn bezit. Echter:  helaas zonder verlichting.
Frank
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: poco loco op 25 oktober 2006, 00:39:52 AM
citaat:
Geplaatst door Steven86

Nog een ideetje voor de NMBS [:)]



[:D][:D]

luc.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 25 oktober 2006, 00:44:55 AM
citaat:
Geplaatst door loebaske

Ik erger me dood aan de manier waarop sommige reageren over modellen.. "het is niet op schaal"
ewel, ik wil die hun baan (als ze al iets hebben dat je een baan kan noemen) eens zien, en zekers hun rollend materiaal dat op schaal is?????? dan moet dat enorm zijn om te aanschouwen, all? alles op schaal en met remslangen en konnectors tussen hun model wagons, en als het dan nog kan > met de juiste aantal klinknagels....
Jawade...wie me dat kan laten zien....daarvoor wil ikke eens kilometers doen.
[V][V][V]maar denk dat er hier niet veel zal te zien zijn [V][V][V]
alleen maar veel lawaai en stof van die gene die zeggen dat het niet op schaal is [V][V][V]



Modeltreinen is fun.
Je doet het voor je plezier.

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Arnold-Layne op 26 oktober 2006, 19:28:07 PM
Ik ben inderdaad wel eens dat sommigen het schaal-verhaal een beetje overdrijven. Al vind ik een hoop van de 1:100 modellen ook net ietwat te klein of eerder in elkaar geduwt. Zolang het allemaal goed bij elkaar past is het toch goed? Of zie ik dat nou verkeerd?
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 26 oktober 2006, 21:41:18 PM
citaat:
Geplaatst door Arnold-Layne

Ik ben inderdaad wel eens dat sommigen het schaal-verhaal een beetje overdrijven. Al vind ik een hoop van de 1:100 modellen ook net ietwat te klein of eerder in elkaar geduwt. Zolang het allemaal goed bij elkaar past is het toch goed? Of zie ik dat nou verkeerd?



Men locs zijn ook 1/87 men wagonnen voor een groot deel 1/100. En nee het stoort me niet. Maar de ene gaat nu eenmaal verder als de andere in de details.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 27 oktober 2006, 20:58:54 PM
Ja, alleen ik vind de juiste lengte van een rijtuig eigenlijk geen detail. Rijdt ook prima op een gewone modelbaan hoor.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 27 oktober 2006, 22:48:01 PM
Niet iedereen verstaat hetzelfde onder detail. Bij de ene heeft het nu eenmaal een ruimere betekenis dan bij de andere.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 28 oktober 2006, 11:16:14 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.

Jan




Mja, ze zeggen soms "beter goed gepikt, dan slecht ontworpen" h?. [:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Arnold-Layne op 29 oktober 2006, 10:19:37 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

citaat:
Geplaatst door Arnold-Layne

Ik ben inderdaad wel eens dat sommigen het schaal-verhaal een beetje overdrijven. Al vind ik een hoop van de 1:100 modellen ook net ietwat te klein of eerder in elkaar geduwt. Zolang het allemaal goed bij elkaar past is het toch goed? Of zie ik dat nou verkeerd?



Men locs zijn ook 1/87 men wagonnen voor een groot deel 1/100. En nee het stoort me niet. Maar de ene gaat nu eenmaal verder als de andere in de details.



Ik heb laatst een stel wagons in 1:100 gekocht en ik had alleen maar 1:87 rijden. Als die nu op de baan naast elkaar staan is het toch wel een beetje vreemd gezicht, omdat ik weet dat de wagons eigenlijk even lang horen te zijn. Het stoort me ook niet zo verschrikkelijk, maar het staat soms zo raar.[;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 29 oktober 2006, 12:46:25 PM
Ja, ik zou het ook raar vinden zo 1/87 en 1/100 naast mekaar. Bij mij is het zogoed als allemaal 1/100 behalve de m2 rijtuigen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: 13erke op 29 oktober 2006, 12:51:53 PM
Ik ben van plan om wat i6 rijtuigen aan te schaffen voor mijn 15, hij kan dan Luik-Gouvy komen rijden[:D]. Ik ga me ook niet echt storen dat die van M* niet op schaal 1/87 zijn, maar op 1/100 (de lengte), integendeel zelfs, als die dingen te lang zijn duwen ze de tegenliggers uit de bocht[xx(]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 29 oktober 2006, 13:08:05 PM
dat is ook de rede van marklin om ze op 1/100 te maken omdat je anders in problemen kan komen met seinen en boveleiding e.d. omdat de wagonnen teveel uitzwaaien in de korte bochten.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 29 oktober 2006, 13:46:29 PM
maar nu zeg je het zelf "korte bochten".

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Anarchy op 29 oktober 2006, 16:42:00 PM
Greg,

En uw zilverlingen dan? [;)] Die zijn ook 1/87 hoor.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: rixke rail op 29 oktober 2006, 17:07:30 PM
Kunnen we misschien stellen dat de 1/100 handig is voor wie minder plaats heeft en 1/87 voor wie iets meer ruimte beschikbaar heeft ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 29 oktober 2006, 17:13:04 PM
Ja je kan het deels zo stellen.
Want van het moment je de grotere bogen gebruikt kan je perfect met 1/87 rijden. Maar er zijn ook grote banen met kleine bogen.
Ik zit in dat geval. ik ha van vroeger nog veel kleine bogen dus heb ik ze hergebruikt. Moest ik alles kunnen herdoen zou ik ook voor grotere bogen kiezen, maar dan zou ik vrij veel veranderen. En wrs voor 2-rail kiezen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: ERVIN op 29 oktober 2006, 17:29:41 PM
Het is maar gewoon een vraagje hoor Marklinhobaan, maar waarom dan overschakelen op 2-rail?
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: 13erke op 29 oktober 2006, 19:40:49 PM
Ik heb een grote baan hoor, maar in mijn schaduwstation liggen kortere bochten, je ziet ze toch niet, een nadeel is natuurlijk dat er een snelheidsbeperking is he
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 29 oktober 2006, 19:58:26 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Het is maar gewoon een vraagje hoor Marklinhobaan, maar waarom dan overschakelen op 2-rail?



BIj 2-rail heb je meer keuze uit loc's en merken en dat heeft ook een positieve invloed op de prijs.
De laatste tijd komen ook vele merken met een 3-rail versie uit, maar daar kunnen dan wel een problemen mee opduiken door de sleper die je bij 2-rail niet hebt (ontsporingen, kortsluiting, geluid,...)
Dan is er nog de afwerking die veel "makkelijker" is bij 2-rail: je hoeft geen rekening houden met de middengeleider wat handig is bij bvb een overweg of ballast...
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 29 oktober 2006, 20:01:41 PM
citaat:
Geplaatst door 13erke

Ik heb een grote baan hoor, maar in mijn schaduwstation liggen kortere bochten, je ziet ze toch niet, een nadeel is natuurlijk dat er een snelheidsbeperking is he



Ik heb vrij veel 24130 bochten in men baan (76 cm) en het ergste nadeel krijg je daar met loc's van een ander merk ==> wagonnen uit rails duwen omdat boog te scherp is of gewoon een lelijk zicht dat de trein zo kort draait.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: erik de noorman op 29 oktober 2006, 21:53:30 PM
Greg,

Mocht je naar Mechelen (beurs) geweest zijn en langs gekomen bij Kapelle op den Bos dan. Dan zou je kunnen gemerkt hebben dat de nadelen die je aanhaalt over 3 rail totaal geen steek houden. Het enige grote minpunt (indien het de persoon stoort) blijven de middenpuntkontakten bij 3 rail. [:)]
Ik ken 2 rail rijders die wel zouden willen overschakelen naar 3 rail maar dat is zo taboe in dit soms enge en kleine wereldje.[;)]
En aub geen discusie 2 of 3 rail dit is niet de bedoeling van deze reactie.[:I]

Erik
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 29 oktober 2006, 23:51:46 PM
Citeer[En aub geen discusie 2 of 3 rail dit is niet de bedoeling van deze reactie./quote]
Awel dat is dan weer bull-shit als ge iets schrijft komt er een reactie en wilt ge ze niet hou dan uw mond dicht. [}:)]

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 30 oktober 2006, 09:02:54 AM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Greg,

Mocht je naar Mechelen (beurs) geweest zijn en langs gekomen bij Kapelle op den Bos dan. Dan zou je kunnen gemerkt hebben dat de nadelen die je aanhaalt over 3 rail totaal geen steek houden. Het enige grote minpunt (indien het de persoon stoort) blijven de middenpuntkontakten bij 3 rail. [:)]
Ik ken 2 rail rijders die wel zouden willen overschakelen naar 3 rail maar dat is zo taboe in dit soms enge en kleine wereldje.[;)]
En aub geen discusie 2 of 3 rail dit is niet de bedoeling van deze reactie.[:I]

Erik



Nee dat is niet de bedoeling om zo opnieuw een discusie te beginnen.
Maar ik zei gewoon de redenen waarom ik 2-rail zou kiezen. Maar ook 2-rail heeft zen nadelen natuurlijk. Ik blijf bij 3-rail en ben er tevreden mee
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 30 oktober 2006, 09:08:29 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Citeer[En aub geen discusie 2 of 3 rail dit is niet de bedoeling van deze reactie./quote]
Awel dat is dan weer bull-shit als ge iets schrijft komt er een reactie en wilt ge zien hou dan uw mond dicht. [}:)]

Jan



Hij lokt geen reactie uit, jij lokt reactie uit.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 30 oktober 2006, 10:25:25 AM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Greg,

Mocht je naar Mechelen (beurs) geweest zijn en langs gekomen bij Kapelle op den Bos dan. Dan zou je kunnen gemerkt hebben dat de nadelen die je aanhaalt over 3 rail totaal geen steek houden. Het enige grote minpunt (indien het de persoon stoort) blijven de middenpuntkontakten bij 3 rail. [:)]
Ik ken 2 rail rijders die wel zouden willen overschakelen naar 3 rail maar dat is zo taboe in dit soms enge en kleine wereldje.[;)]
En aub geen discusie 2 of 3 rail dit is niet de bedoeling van deze reactie.[:I]

Erik



Dus je geeft een fikse mening, maar het is niet de bedoeling dat mensen reageren. Waarom zet je zo'n mening dan op een forum?

De rails van M?rklin is uiterlijk in zijn geheel minder dan bijvoorbeeld Rocoline of Tillig. Gaat niet alleen over de palen tussen de rails, maar ook over profielhoogte en die rare puntstukken.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 30 oktober 2006, 10:49:40 AM
citaat:
Hij lokt geen reactie uit, jij lokt reactie uit.


dat is hier weer zulk een typische discussie van het forum aan het worden, de ene helft zegt iets en de anderen mogen niet reageren want dat is, en ze schrijven het erbij, niet de bedoeling. Luister je niet dan ben jij het die in de fout gaat echt dixit marklinrijder. Nu ik weet dat heeft niets met marklin te maken maar gewoon met kleine kinderen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: erik de noorman op 30 oktober 2006, 11:40:01 AM
Blijkbaar kunnen sommige mensen echt niet lezen wat er geschreven staat. [}:)]
Wat ik vermeld is dat de nadelen die Greg aanhaald over 3 rail geen steek houden en dat dit te zien was op mijn baan in Mechelen(als men het al wou zien). [:(]
Vergelijk tussen de twee systemen heb ik nooit aangehaald en wil ik ook niet ter discussie stellen (is al genoeg gebeurd).[|)]

Brunel wat ik geef is geen fikse mening maar een vaststelling (over wat greg schreef) die iedereen kan maken als hij zich tenminste een klein beetje neutraal wil opstellen.[?]
Door zo te reageren toon je enkel
hoe bekrompen mensen wel kunnen zijn (dit is wel een fikse mening).[;)]

Jan, ik heb niet geschreven dat je niet mag reageren ik heb gevraagd om geen discusie te starten 2 rail versus 3 rail. Dit draait toch altijd uit op gezever.[|)]

Erik
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 30 oktober 2006, 11:52:17 AM
Wat jij een vaststelling noemt, noem ik een mening. Maar kennelijk ga jij ervan uit dat je de wijsheid in pacht hebt, zodat er over jouw meningen niet hoeft te worden gediscussieerd.
Tja.

Voorbeeldje. Hoe kan ??n enkele baan - hoe mooi ook - bewijzen dat de keuze in drierail niet kleiner is dan in tweerail? Dat hangt toch helemaal van het onderwerp af. Was een belangrijk nadeel dat Greg noemde.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: erik de noorman op 30 oktober 2006, 12:28:06 PM
Brunel, als je het kan zien kan je het ook vaststellen en dan kan je er eventueel een mening over vormen. Maar naar mijn weten heb ik mijn mening niet neer geschreven. En neen ik heb niet de pretentie om te denken dat ik alle wijsheid in pacht heb integendeel.[;)]Ik heb nog nooit geprobeerd om iemend te bekeren trouwens.
De keuze aan 3 rail is niet kleiner dan die aan 2 rail. Als het in 2 rail bestaat kan het omgebouwd worden naar 3 rail (op een heel eenvoudige manier)en omgekeerd.
Bewijs: op mijn baan heeft een heel weekend een kmb 2 rail omgebouwd naar 3 rail rond gereden. De enige aanpassing is een sleper onder een van de boogie's kleven en de aansluitingen aan de motor aanpassen. Meerkost een sleper. Het beestje gedraagt zich evengoed op de k rails en k wissels als op de zelf gebouwde 3 rail sporen en wissels die trouwens code 83 zijn.
Wat het onderwerp van een baan te maken heeft met deze keuze begrijp ik niet goed.

Erik
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: GeM op 30 oktober 2006, 13:36:44 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

***snip*** als op de zelf gebouwde 3 rail sporen en wissels die trouwens code 83 zijn. ***snip***
Erik


[?]zelfgemaakte wissels voor 3-rail? Misschien even off-topic, maar dit klinkt me als muziek in de oren.[:p] Graag meer info / foto's indien mogelijk, Erik (mss even een andere draad starten?). Alvast bedankt...
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 30 oktober 2006, 13:44:00 PM
Eric ik weet dat je met marklin even fijn kan rijden als met 2rail, alleen, laat me zeggen, uw woordkeuze vond ik niet juist.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 31 oktober 2006, 23:18:27 PM
Grappig, gaat het nu ineens over 2 of 3 spoor?
Het begon met op schaal werken en daar wil ik wat over zeggen.
Je kan zoveel je best doen als je wil, er zijn, zeker in schaal N compromissen die je moet sluiten, je rails zijn te lomp, je wielen te groot, zou de plaatdikte van rijtuigen echt op schaal zijn krijg je verrot fragiel materiaal, waar niet mee te werken (spelen)zou zijn, als het al te maken zou zijn.
En om dan nog maar te zwijgen over onze bochtstralen.
Het is en blijft een hobby, overdrijf niet en vermaak jezelf.
En wil je het100% realistisch, koop dan een echte trein, een eiland, leg daar wat rails, zet wat huizen en een station en heb lol.
Wij bij Pacific proberen zo reeel mogelijk te werken, maar in Oostende had een van ons een 51 gekocht en deed een proefritje, wat denk je daar komt iemandvan zijn tetter maken want er hebben in Wervik nooit 51ers gereden.                                       Das pas mierenneuken!!!!!!!!!!
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 01 november 2006, 09:28:29 AM
Dat is zo Harry, en daarvoor had ik hier die topic begonnen, het is niet omdat de modelbaan Wervik getint is dat er daar niets anders kan en mag op rijden... maar men zit al op een totaal ander spoor[V]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 01 november 2006, 11:32:12 AM
Of je nu 2- of 3-rail rijdt, alle fabrikanten hebben wel modellen in hun gamma die niet 100% op schaal zijn.
Als je met zulke dingen niet kan leven, zoek dan een andere hobby. Anders stop je gewoon met klagen, zo simpel is het.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: 13erke op 01 november 2006, 12:00:05 PM
Helemaal gelijk, bij mij is het meer dan genoeg als het er goed uitziet, ik ga echt niet met een latje milimeters gaan meten.
@ harry-nohab , welkom trouwens
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: modelbaanHO op 01 november 2006, 16:03:17 PM
Volgens mij doet de juistheid van de schaal niet veel ter zake. Wel moeten de zaken bij elkaar 'passen'. Een trein samengesteld met wagons in een lengteschaal 1:100 en 1:87 zal niet mooi zijn. Ook huisjes e.d. zijn ook niet altijd op schaal, in sommige gevallen zouden het dan ook z??r grote gebouwen worden.

Mij stoort dat niet: je kan de werkelijkheid toch niet op exacte schaal nabouwen. Dus moeten er compromissen gemaakt worden in de schaal. Niet alleen bij scenery maar ook bij het rollend materiaal.

Ik rijd op mijn baan vooral met goederentreinen en reizigerstreinen bestaand uit oud materiaal: die wagons waren in werkelijkheid ook korter, zodat ik niet met heel lange wagons moet rondrijden, dat oogt realistischer. De moderne reizigerswagons die ik heb zijn voor het overgrote deel in lengtemaat 1:100. Alleen de meest recente modellen zijn in 1:87.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 01 november 2006, 18:53:00 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Wat jij een vaststelling noemt, noem ik een mening. Maar kennelijk ga jij ervan uit dat je de wijsheid in pacht hebt, zodat er over jouw meningen niet hoeft te worden gediscussieerd.
Tja.

Voorbeeldje. Hoe kan ??n enkele baan - hoe mooi ook - bewijzen dat de keuze in drierail niet kleiner is dan in tweerail? Dat hangt toch helemaal van het onderwerp af. Was een belangrijk nadeel dat Greg noemde.


Brunel,

Dat van die kleinere keuze in 3 rail is een dooddoener met een heel lange baard ondertussen.
De keuze in 3 rail is niet kleiner dan in 2 rail. Je kan op 3 rail alle 3 rail materiaal rijden en alle 2 rail materiaal, mits je een schakelaar onder je baan plaatst die ompoolt naar 2 rail en je of analoog rijdt of digitaal met decoders die DCC aankunnen. En niet de oude M rail gebruikt. Materiaal dat dan nog ontspoort (ongeacht de fabrikant) is gewoon slecht ontworpen volgens mijn mening.
Wagonnen koop ik heel dikwijls 2 rail. Ik bouw niets om...
De keuze is dus eigenlijk groter, want op een 2 rail systeem kan je niet met dezelfde eenvoud 3 rail materiaal laten rijden.
Enkel de puntjes tussen de rails moet je erbij nemen bij 3 rail. Zoals Erik al zei.

En wat die schaal betreft. Ik koop bewust mijn lange wagons op 1/100 omdat ik een kleinere baan heb met korte bochten. Kortere wagons koop ik op 1/87. Voor mijn baan zijn dat dus bewuste keuzes. Ik heb zelfs een roco TEE loc perfect op schaal 1/87 die ik gewoon voor mijn M?rklin 1/100 wagens hang. Bewuste keuze. En of er nu in Belgi? nu 100, 1000, 10000 of 100000 collega modelspoorders zijn die in katzwijm vallen omdat ik die keuzes maak op mijn baan, zal mij een biet wezen. Ik behoud het recht om zelf te beslissen welke compromissen ik op mijn baan maak.

Gewoon mijn mening h? [;)].


Mvg,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Ludwig op 01 november 2006, 19:58:38 PM
Een klein vraagje ,welke merken zijn 1/100 en welke zijn 1/87 ??
Ludwig
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 01 november 2006, 20:20:56 PM
alle merken zijn 1/87 anders is het geen HO
Maar bvb marklin heeft de LENGTE van sommige wagonnen naar schaal 1/100 gezet omdat het anders teveel problemen zou kunnen geven in de krappe bogen voor seinen en bovenleiding.
Dus als het 1/100 is gaat het enkel over de lengte van een wagon.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 01 november 2006, 21:05:08 PM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

alle merken zijn 1/87 anders is het geen HO
Maar bvb marklin heeft de LENGTE van sommige wagonnen naar schaal 1/100 gezet omdat het anders teveel problemen zou kunnen geven in de krappe bogen voor seinen en bovenleiding.
Dus als het 1/100 is gaat het enkel over de lengte van een wagon.



Daarnaast heb je nog Fleischmann die af en toe kiest voor lengte 1:93,5.  En recent heeft ook M?rklin wagonnen uitgebracht in 1:93,5. Fleischmann achterna... Ook Roco heeft al een ICE op 1:100 in de markt gezet...
De reden is altijd dezelfde: rekening houden met korte boogstralen voor lange wagonnen, bv. sneltreinwagonnen, ICE etc.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 02 november 2006, 00:45:15 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

alle merken zijn 1/87 anders is het geen HO
Maar bvb marklin heeft de LENGTE van sommige wagonnen naar schaal 1/100 gezet omdat het anders teveel problemen zou kunnen geven in de krappe bogen voor seinen en bovenleiding.
Dus als het 1/100 is gaat het enkel over de lengte van een wagon.




Dat doet niet alleen Marklin wagens uitbrengen op 1 op 100 of 1 op 93. Dat doen Roco, Fleischmann, Brawa, Liliput, Piko noem maar op ze doen of hebben het allemaal gedaan. Schaal HO is een compromis. En ik geef steven86 groot gelijk met zijn betoog. Ook ik heb een kleinere baan en mij maakt het niets uit wat er rijdt.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 02 november 2006, 08:08:02 AM
ooit hebben we hier nog een discussie gehad over schaal 1/100 en 1/87 en sommigen hebben het tegenovergestelde van nu geschreven zeer intressant [:)].

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Gerolf op 02 november 2006, 08:55:17 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

ooit hebben we hier nog een discussie gehad over schaal 1/100 en 1/87 en sommigen hebben het tegenovergestelde van nu geschreven zeer intressant [:)].
Ze hebben misschien iets bijgeleerd?
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 02 november 2006, 22:25:40 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86Brunel,

Dat van die kleinere keuze in 3 rail is een dooddoener met een heel lange baard ondertussen.
De keuze in 3 rail is niet kleiner dan in 2 rail. Je kan op 3 rail alle 3 rail materiaal rijden en alle 2 rail materiaal, mits je een schakelaar onder je baan plaatst die ompoolt naar 2 rail en je of analoog rijdt of digitaal met decoders die DCC aankunnen. En niet de oude M rail gebruikt. Materiaal dat dan nog ontspoort (ongeacht de fabrikant) is gewoon slecht ontworpen volgens mijn mening.


Dat maakt nieuwsgierig Steven. Rij je met K-rails waarop je ook tweerail laat rijden? Is leuk, maar dan combineer je gewoon drierail en tweerail. Is wat anders dan dat alles goed op drierail wil rijden, al of niet na ombouw. Gaat dat trouwens goed op wissels?

Wat betreft de lengte. Er zijn heel veel smoezen verzonnen voor de inkorting. In werkelijkheid hebben we te maken met een langdurige evolutie. In de jaren 60 kwam Trix voor het eerst met 1:100 standaardrijtuigen en dat was toen een revolutie, omdat de rest nog kortere rijtuigen maakte en daar dezelfde smoezen voor gebruikte: kan niet door bogen, geen gezicht, minder rijtuigen. Er werden ook rustig vensters weggelaten, omdat de vorm anders zo raar werd. Maar de rijtuigen van Trix werden een succes en dus volgde alle merken. In de jaren zeventig kwamen de eerste echte 1:87 standaardrijtuigen en dat brak in de jaren 80 goed door. Nu volgen veel merken langzamer, maar ze volgen wel. Ook M?rklin lijkt nu overstag. Nog heel even en er worden geen nieuwe ingekorte rijtuigen meer ontworpen. Het duurt dan nog even voor de oudere rijtuigen uit de catalogus verdwijnen. In de nieuwe Roco-catalogus staat nog maar een handjevol 1:100 rijtuigen. Ik vind dat een verbetering.

Iedereen mag weten wat te doen. Maar het draadje begon met Loebaske die vond dat mensen niet mochten zeggen dat 1:100 niet op schaal is. Waarom mag ik dat niet zeggen? 1:100 is niet op schaal en zelf heb ik mijn rijtuigen graag wel op schaal. Wie dat anders ziet, mag het ook zeggen.
Net als ik kan zeggen dat M?rklin-wissels er een stuk beroerder uitzien dan Tillig wissels en niet alleen vanwege de puntjes. Voor mij dus geen drierail. Een ander zit daar niet mee. Ook goed.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 02 november 2006, 23:12:56 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Steven86Brunel,

Dat van die kleinere keuze in 3 rail is een dooddoener met een heel lange baard ondertussen.
De keuze in 3 rail is niet kleiner dan in 2 rail. Je kan op 3 rail alle 3 rail materiaal rijden en alle 2 rail materiaal, mits je een schakelaar onder je baan plaatst die ompoolt naar 2 rail en je of analoog rijdt of digitaal met decoders die DCC aankunnen. En niet de oude M rail gebruikt. Materiaal dat dan nog ontspoort (ongeacht de fabrikant) is gewoon slecht ontworpen volgens mijn mening.


Dat maakt nieuwsgierig Steven. Rij je met K-rails waarop je ook tweerail laat rijden? Is leuk, maar dan combineer je gewoon drierail en tweerail. Is wat anders dan dat alles goed op drierail wil rijden, al of niet na ombouw. Gaat dat trouwens goed op wissels?

Wat betreft de lengte. Er zijn heel veel smoezen verzonnen voor de inkorting. In werkelijkheid hebben we te maken met een langdurige evolutie. In de jaren 60 kwam Trix voor het eerst met 1:100 standaardrijtuigen en dat was toen een revolutie, omdat de rest nog kortere rijtuigen maakte en daar dezelfde smoezen voor gebruikte: kan niet door bogen, geen gezicht, minder rijtuigen. Er werden ook rustig vensters weggelaten, omdat de vorm anders zo raar werd. Maar de rijtuigen van Trix werden een succes en dus volgde alle merken. In de jaren zeventig kwamen de eerste echte 1:87 standaardrijtuigen en dat brak in de jaren 80 goed door. Nu volgen veel merken langzamer, maar ze volgen wel. Ook M?rklin lijkt nu overstag. Nog heel even en er worden geen nieuwe ingekorte rijtuigen meer ontworpen. Het duurt dan nog even voor de oudere rijtuigen uit de catalogus verdwijnen. In de nieuwe Roco-catalogus staat nog maar een handjevol 1:100 rijtuigen. Ik vind dat een verbetering.

Iedereen mag weten wat te doen. Maar het draadje begon met Loebaske die vond dat mensen niet mochten zeggen dat 1:100 niet op schaal is. Waarom mag ik dat niet zeggen? 1:100 is niet op schaal en zelf heb ik mijn rijtuigen graag wel op schaal. Wie dat anders ziet, mag het ook zeggen.
Net als ik kan zeggen dat M?rklin-wissels er een stuk beroerder uitzien dan Tillig wissels en niet alleen vanwege de puntjes. Voor mij dus geen drierail. Een ander zit daar niet mee. Ook goed.


Geen K rail, maar C rail. En ja dat gaat goed, ook op wissels.
Als ik daarmee 2 rail op 3 rail rijd, mij ook ook goed. Om 't even.
't is maar dat ik de keuze heb en er geenszins in beperkt ben zoals vaak gesuggereerd wordt. Misschien is het goed om het oordeel over de keuze aan materiaal in 3 rail gewoon aan een 3 rail modelspoorders over te laten. Al bij al weten zij tenslotte wat 3 rail is en de anderen hebben het van horen zeggen, nietwaar [:D]

Wat mij persoonlijk betreft, elke winkel die ik binnenwandel, tref ik een groot assortiment M?rklin. Groter dan HAG, Brawa of Roco. Gewoon de dozen tellen. Hetzelfde op eBay of online winkels... Of op de modelexpo in Mechelen jongstleden. Dus, mij hoor je niet klagen over de keuze in 3 rail. Integendeel.

Vandaag heb ik nog een 3 rail krokodil gekocht. Ik kon als 3 railer kiezen tussen M?rklin, Roco of Hag. Had ik het 2 rail systeem kon ik wellicht kiezen tussen Trix, Roco of Hag. Dus, ik vraag me zo af; vanwaar komt dat idee over verschil in keuze???

Wat de lengtes betreft. Ik vind het ook een verbetering dat alles op 1/87 komt. Maar als 1/100 en 1/93,5 er niet meer zijn, zijn er een aantal lange wagons die ik niet meer kan kopen. En er zijn wel meer mensen met een baan die een bescheiden oppervlakte heeft. Dus ik denk dat uit economische gronden dat de leveranciers nog lange tijd doorgaan met het inkorten. En daar is m.i. niets verkeerd mee zolang ze daar maar correct informatie over geven.

En loebaske mag zich wat mij betreft best ergeren aan het hanteren van schaal als enigste norm. Zo lees ik zijn bericht. En, als schaal de enige norm moet worden, wordt het toch een beetje te schraal vind ik.


Groetjes,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 03 november 2006, 09:26:15 AM
citaat:
Geplaatst door Steven86Vandaag heb ik nog een 3 rail krokodil gekocht. Ik kon als 3 railer kiezen tussen M?rklin, Roco of Hag. Had ik het 2 rail systeem kon ik wellicht kiezen tussen Trix, Roco of Hag. Dus, ik vraag me zo af; vanwaar komt dat idee over verschil in keuze???




Ik denk dat je dat moet vragen aan mensen die graag wat anders rijden dan Duits, Zwitsers, Oostenrijks of voor mijn part Belgisch. Keuze is meer dan kunnen kiezen uit meer van hetzelfde, maar misschien snapt een drierailer dan nou net weer niet. [:D][;)]

Maar dit draadje ging niet zozeer over drierail en tweerail.
Loebaske vindt de schaal kennelijk wat minder belangrijk. Ik vind dat een opmerkelijk standpunt voor een modelspoorder, maar dat moet hij zelf weten en hij mag het hier ook zeggen.
Anderen, waaronder ik, vinden de schaal heel belangrijk. Waarom mag ik in een draadje over een bepaald model niet zeggen dat ik het niets vind, omdat de lengte niet op schaal is? Waarom zou Loebaske zich daar nou aan moeten ergeren? Ik erger met toch ook niet aan zijn mening dat het allemaal maar moet kunnen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 03 november 2006, 13:37:48 PM
Modeltreinen zijn niet meer dan een duur soort speelgoed.
Modeltreinen zijn een compromis.
Modeltreinen is een hobby en dat doe je voor je plezier.

Bovendien vind ik het onbeschofd om iemand af te zeiken als hij met veel trots hier iets presenteert.

Laten we de hobby leuk houden en mij zal het een zorg zijn waar iemand mee rijdt.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 03 november 2006, 13:58:23 PM
Mooi, dan zijn we het snel eens.
Ik zie alleen dat afzeiken nergens.
Tenzij de droge constatering dat een 1:100 rijtuig niet op schaal is ook al afzeiken is.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 03 november 2006, 14:35:44 PM
Brunel,

Ik bedoel jou helemaal niet. Ik bedoel gewoon in algemene zin.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 03 november 2006, 14:55:49 PM
Dat dacht ik al niet.
Maar wat kan nou die reactie van Loebaske hebben veroorzaakt?
Waat o waar vinden we dat afzeiken op dit forum?
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 03 november 2006, 17:06:39 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel


Ik denk dat je dat moet vragen aan mensen die graag wat anders rijden dan Duits, Zwitsers, Oostenrijks of voor mijn part Belgisch. Keuze is meer dan kunnen kiezen uit meer van hetzelfde, maar misschien snapt een drierailer dan nou net weer niet. [:D][;)]

Tja Brunel, nu ben je toch wat vaag. Wat anders? Deens, Zweeds, Amerikaans, Frans, Congolees...? Een drierailer wil best alles 'snappen' maar dan moet je concreet zijn en niet geheimzinnig worden. [:D]

citaat:
Maar dit draadje ging niet zozeer over drierail en tweerail.
Loebaske vindt de schaal kennelijk wat minder belangrijk. Ik vind dat een opmerkelijk standpunt voor een modelspoorder, maar dat moet hij zelf weten en hij mag het hier ook zeggen.
Anderen, waaronder ik, vinden de schaal heel belangrijk. Waarom mag ik in een draadje over een bepaald model niet zeggen dat ik het niets vind, omdat de lengte niet op schaal is? Waarom zou Loebaske zich daar nou aan moeten ergeren? Ik erger met toch ook niet aan zijn mening dat het allemaal maar moet kunnen.


Wel, ik heb de boodschap van Loebaske nog eens gelezen. Hij zegt dat hij zich stoort aan 'de manier waarop'. Wellicht heeft iemand hem op een bepaalde wijze geschoffeerd en de schaal was maar de steek waarop.
We zullen wellicht nooit weten wat de aanleiding was...

Groeten,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 03 november 2006, 20:33:57 PM
Bijna alles wat net iets exotischer is dan een krokodil of een BR01 Steven. [:o)]
Maar even heel serieus. De wereld is groot en buiten Noord-West Europa komt drierail haast niet voor. Een tweerailer kan kiezen uit de producten van vele honderden fabrikanten. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar vertel me niet dat de keuze niet veel groter is. Al dat Amerikaanse spul met RP25 wielen, heel verleidelijk.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 03 november 2006, 21:48:59 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Bijna alles wat net iets exotischer is dan een krokodil of een BR01 Steven. [:o)]
Maar even heel serieus. De wereld is groot en buiten Noord-West Europa komt drierail haast niet voor. Een tweerailer kan kiezen uit de producten van vele honderden fabrikanten. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar vertel me niet dat de keuze niet veel groter is. Al dat Amerikaanse spul met RP25 wielen, heel verleidelijk.


[:o)] O ja, we zijn heel serieus nu. Effe kijke:
"De wereld is groot" -> Gee, thx. Dat had ik nog niet gemerkt [}:)]

"Buiten Noord-West Europa komt 3 rail haast niet voor" -> dat is nu een rasechte toogpraatkwakkel zie. En van zo'n zwak inhoudsgehalte dat ik zelfs geen goesting heb om uit te leggen waarom. Start Google en doe zelf uw huiswerk eens.

Terug over die keuze: dat verleidelijk exotisch materiaal met RP25 enz. Wel, 3 railers zetten daar zo een sleper onder. Meestal is dat exotisch materiaal gemaakt van lekker zacht plastic. Heel bewerkelijk om met een goed hobbymesje wat plaats te maken voor een sleper. Een druppeltje secondenlijm en hop sleper zit vast. Nog wat draadjes solderen en klaar. Het gaat doorgaans sneller dan een 2 rail wissel te polariseren. Over keuze gesproken [:D][:D][:o)]

Groeten,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 03 november 2006, 21:53:18 PM
De eerste die mij kan een antwoord geven op de volgende vraag, mag nog eens reageren. De vraag: Waarover gaat dit draadje nu eigenlijk?.

Al degenen die geen zinnig antwoord kunnen geven -> KLEP TOE. [:(!]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 03 november 2006, 21:59:14 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

De eerste die mij kan een antwoord geven op de volgende vraag, mag nog eens reageren. De vraag: Waarover gaat dit draadje nu eigenlijk?.

Al degenen die geen zinnig antwoord kunnen geven -> KLEP TOE. [:(!]


Lees het eerste bericht dan nog eens. Het draadje gaat over "ik erger me dood aan de manier waarop sommige reageren over modellen.." met als voorbeeld "het is niet op schaal"

RP25 wielen, rails zonder puntjes ertussen, wagonnen op 1/87; dat heeft daar allemaal mee te maken. De slaafse onderwerping aan de schaal.
Daaraan gekoppeld zijn er sommige collega modelspoorders die hun verslaving niet binnenshuis kunnen houden en te pas en te onpas andere modelspoorders proberen dezelfde slaafsheid aan te praten. Al dan niet op vriendelijke of onvriendelijke wijze. Het is dat laatste waar Loebaske zich aan ergert, dacht ik zo.

Daarmee hoop ik je vraag beantwoord te hebben.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Gerolf op 03 november 2006, 22:03:13 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Waarover gaat dit draadje nu eigenlijk?
Zoals de titel zegt: Op schaal of niet op schaal [;)]
Het is een aanzet tot nadenken hoever we willen en kunnen gaan in het nabouwen van de realiteit. Er zijn al heel wat zinvolle opmerkingen geweest, maar helaas ook wat ontsporingen.
Wat mij betreft: modelbouw zit in je hoofd [^]

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: ERVIN op 03 november 2006, 22:08:59 PM
t'Ja, zo kunnen we natuurlijk nog 100 blz.vol schrijven h?, kijk, ik heb mij een ICE3 van Piko aangeschaft,ik heb al wat opzoekingswerk gedaan i.v.m dit stel, als ik de "echte"ICE3 zie dan heeft mijn Piko te weinig stroomafnemers, heeft hij geen remschijven enz... en dan, dat doet er toch niet toe, ik vindt hem mooi zo als hij is, en is dat dan niet voldoende???
Mijn 77/78ers hebben gele i.p.v witte lichten,en dan,hoeveel van mijn forum-vrienden hebben geen 77/78er,als we daar echt moeten gaan naar kijken dan had ik nog geen ??n loc op mijn baan rijden.
Dus, ik ben al h??l blij dat er fabrikanten zijn die deze locs "willen"uitbrengen,en de,voor sommige,mankementen neem ik er maar al te graag bij.

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 03 november 2006, 23:02:54 PM
Waar ik op doelde was dat men hier weer bezig was over 2- en 3-rail. [;)] Die dingen ben ik al beu gehoord.
Trouwens, Ervin, kijk eens op www.hetgroterdamproject.nl. Daar wordt ergens de uitleg gegeven over hoe je je ICE kan uitvoeren met genoeg panto's. [;)] Je moet er wel een extra wagen voor bijkopen en die dan slopen. [:D]

Wat het onderwerp betreft, ga ik ook eens reageren.
De reeks 15 van Olaerts is trouwens ook niet 100 % juist. De rubber band rond de gebogen venstertjes staat er niet op. Moet ik dat model nu volledig afbreken ofzo? Op een figuurlijke manier dan wel.
Bij bijna ieder model staat wel een revisiedatum op de kast geschilderd. Klopt die datum wel, is die bepaalde loc ooit op die datum echt uit revisie gekomen?
De laddertjes op de reeks 51 van Mehano waren volgens sommigen ook te grof. Ik heb mijn model hier voor mijn neus staan, ik merk daar niks van.
Ik heb mijn locs eens van dichtbij bekeken. 1 kant van de loc staat altijd iets hoger op de draaistellen als de andere kant. Klopt dit met de werkelijkheid? Ik denk het niet h?.
Diegenen die zeggen dat ze 100% op schaal rijden, werken ofwel bij de spoorwegen zelf, ofwel zijn ze weggelopen uit 1 of andere instelling.

Ik heb het elders op dit forum ook al een keer gezegd. Ik heb een algemene herinnering van een loc in mijn hoofd. Brengt een fabrikant die loc in model uit, dan ga ik dat model vergelijken met het voorbeeld dat ik ooit een keer in het echt, of ergens op foto gezien heb. Komt dat overeen, dan ben ik tevreden.
Het is zoals Gerolf zegt, modelbouw zit in je hoofd.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: ERVIN op 03 november 2006, 23:19:49 PM
Ja Jurgen, ik heb het ook al gezien op het groterdam project, dat heeft hij knap gedaan, maar ik begin er niet aan, het is goed zo.

En voor de rest heb je natuurlijk m??r dan gelijk.[;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: rgp op 04 november 2006, 08:44:43 AM
Dag,

Jurgen, als iemand iets in het belachelijke begint te trekken, dan is dat meestal een teken dat de valabele argumenten op zijn.
Op schaal betekent voor mij dat een model conform de technomogische mogelijkheden in een bepaalde prijsklasse de meest correcte weergave is van de werkelijkheid ongeacht merk, land van herkomst van het echte object en het doelpubliek.
Wat die 2R en 3R betreft: het zijn dan toch wel de M?rklinisten die fanatiek overkomen; ik heb nog geen ander merkfanaat tegengekomen die zo merkverslaafd is als een doorsnee-M?rklinist.
vb: in een ander draadje over de 18 van M?trix: zegt men schone lok en staat men hem in de hemel te prijzen terwijl er enkel een computertekening en gecatte lok te zien is !

Roland
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 04 november 2006, 10:37:23 AM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Jurgen, als iemand iets in het belachelijke begint te trekken, dan is dat meestal een teken dat de valabele argumenten op zijn.
Op schaal betekent voor mij dat een model conform de technomogische mogelijkheden in een bepaalde prijsklasse de meest correcte weergave is van de werkelijkheid ongeacht merk, land van herkomst van het echte object en het doelpubliek.
Wat die 2R en 3R betreft: het zijn dan toch wel de M?rklinisten die fanatiek overkomen; ik heb nog geen ander merkfanaat tegengekomen die zo merkverslaafd is als een doorsnee-M?rklinist.
vb: in een ander draadje over de 18 van M?trix: zegt men schone lok en staat men hem in de hemel te prijzen terwijl er enkel een computertekening en gecatte lok te zien is !

Roland


Beste Roland,

Wat dat in het belachelijk trekken betreft. Volledig mee eens. Als het al nodig is naar exotische modellen te gaan zoeken om zijn gelijk te halen, dan wordt het al te belachelijk.
En dan mogen we allemaal mee doen. Of niet soms?

Wat die computertekening en die gecatte lok betreft. Ik snap echt niet waarom je daar blijft een punt van maken. Alle merken doen aankondigingen op die manier. Met een CAD tekening of een foto met het origineel. Allen retoucheren fotos voor hun catalogus.
Maar op ??n of andere manier blijk jij je alleen aan M?rklin te ergeren. Je zal er wel een valabele reden voor hebben veronderstel ik. Naar ik hoop geen al te fanatieke [;)]

Groeten,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 04 november 2006, 10:47:00 AM
Ik trek het onderwerp in het belachelijke omdat dit ook een belachelijk onderwerp is. Jaren geleden waren er opwindtreintjes, die waren ook niet op schaal. Toen heeft er ook niemand geklaagd h?.
Wij zijn tegenwoordig zo verwend dat we alles wat iets minder is meteen beginnen af te breken. Het zijn niet de fabrikanten die meer dan perfecte modellen moeten afleveren, het zijn wij die onze mentaliteit moeten veranderen.

Wat die M?rklinisten betreft, ik rijd ook met M?rklin. Ik trek mij helemaal niets aan van het feit of M?rklin beter of slechter zou zijn. Mijn Mehano locs die rondrijden op mijn baan zijn even goed.
Over de reeks 18 kan ik alleen maar zeggen dat de tekeningen er veelbelovend uitzien. M?rklin zal er zeker iets moois van kunnen maken, maar LS zal er zeker niet voor moeten onderdoen. Alleen weten we nu al dat de LS versie minder functies zal hebben dan de M?rklin versie en waarschijnlijk ook stukken goedkoper zal worden.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 04 november 2006, 11:06:13 AM

citaat:
Geplaatst door Steven86"Buiten Noord-West Europa komt 3 rail haast niet voor" -> dat is nu een rasechte toogpraatkwakkel zie. En van zo'n zwak inhoudsgehalte dat ik zelfs geen goesting heb om uit te leggen waarom.



Geen argumenten zeker?
Wel eens in een doorsnee Amerikaanse, Australische, Britse of zelfs maar Spaanse of Italiaanse modelspoorwinkel geweest?
In Amerika en Australi? zul je in een doorsnee winkel de bekende witte dozen niet aantreffen. Dat is voorbehouden aan een paar winkels die vooral verzamelaars bedienen.
In Zuid-Europa heeft drierail een klein marktaandeel en ook dat zie je terug in de winkels.
Maar ik hoor wel of jij andere ervaringen hebt. Niet die van de toog h?. [;)]

Het gevolg is dat er in de hele wereld niet veel meer dan tien fabrikanten zijn die drierailmodellen fabriceren en dat is vaak meer van hetzelfde. Er zijn honderden tweerailfabrikanten die behalve dertien in een dozijn producten ook allerlei bijzondere dingen fabriceren. Goed gelijkende rails bijvoorbeeld. [8D] Niet iedereen boeit dat en dat hoeft ook niet, maar ik begrijp niet dat iemand kan beweren dat de keuze voor de doorsnee drierailer niet veel kleiner is.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 04 november 2006, 15:11:28 PM
Inderdaad 3rail is puur duits van oorsprong in geen enkel land ooit gemaakt. Al wie iets anders zegt weet er niets van of is marklinofiel. Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden. En buiten HO vindt ge ook geen 3rail. Eigenlijk is 3rail een randproduct dat nu eenmaal bestaat en voor lief moet genomen worden.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 04 november 2006, 16:08:42 PM
citaat:
Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden. En buiten HO vindt ge ook geen 3rail.


Buiten Lionel dan: O en US. Eerst eens nadenken, dan schrijven...

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 04 november 2006, 16:30:40 PM
Drierail was ooit algemeen in alle toenmalige schalen. In de VS is daarvan een drierailstroming in 0 overgebleven. Tegelijk zijn ze daar in HO nooit aan drierail begonnen, vanaf de jaren dertig is dat altijd tweerail geweest. Hier in Europa is HO juist wel in drierail begonnen en ontstond tweerail pas toen verschillende fabrikanten na de oorlog tweerail voor de Amerikaanse markt gingen produceren. Tweerail begon toen ook in Europa aan een gestage opmars, maar in de Duitstalige landen en directe omgeving is dat bij 50/50 blijven hangen.

Om op het oorspronkelijke onderwerp terug te keren. In De VS is de verhouding tussen 0 drierail en 0 tweerail op hoofdlijnen wel die van respectievelijk 'lekker op een spaanplaat rijden' en 'modelbouw'. Drierail is echt drieRAIL, waarbij de derde rail bijna nog dikker is dan de twee echte railstaven en die zijn ook al niet echt op schaal.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Ludwig op 04 november 2006, 20:05:29 PM
Ach voor mij gaat deze discusie niet op .
Voor mij moet de fun primeren op het realiteits gehalte van de baan.
Ik had de plaats en heb zodoende 2 rail en 3 rail in een modelbaan verweven .
Dit alles heb ik motorola format gestuurd ( omdat ik dit van een startset had ).
Ik koop dus lekker occasie spul en hoef me niets aan te trekken welk spul ik koop .
[:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: ERVIN op 04 november 2006, 20:26:02 PM
Waar ging dit draadje ook alweer over???????
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Gerolf op 04 november 2006, 20:30:24 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Waar ging dit draadje ook alweer over???????

Triest h?, Ervin, vind ik ook [V]
Probeert Jurgen de situatie wat recht te trekken, en het lijkt te lukken, maar krijgen we binnen de kortste keren terug dat 2R/3R gehakketak ...
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 04 november 2006, 21:05:51 PM
Ze zullen het nooit leren.
3-rail heeft puntcontacten wat in het echt niet bestaat en meer kan je niet vertellen daarover binnen dit onderwerp.
Ach ja, ik heb geprobeerd.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Peter op 04 november 2006, 21:20:57 PM
Niet vergeten: ook Trix had vroeger ook 3-rail, wel als gelijkstroom en niet echt vergelijkbaar met M?rklin. De midden rail was een rail en geen puntkontakten.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 04 november 2006, 21:45:20 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ze zullen het nooit leren.
3-rail heeft puntcontacten wat in het echt niet bestaat en meer kan je niet vertellen daarover binnen dit onderwerp.
Ach ja, ik heb geprobeerd.



Al is de grootste treinenfabrikant ter wereld de maker van 3-rail. Ja sommigen zullen het nooit leren.
[:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 04 november 2006, 22:25:51 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ze zullen het nooit leren.
3-rail heeft puntcontacten wat in het echt niet bestaat en meer kan je niet vertellen daarover binnen dit onderwerp.
Ach ja, ik heb geprobeerd.



Juist binnen dit onderwerp valt daar veel meer over te vertellen, omdat M?rklin zelden voorop gelopen bij ontwikkelingen richting meer natuurgetrouwheid. Niet alleen de puntjes, maar de hele railsystemen van M?rklin zijn niet erg natuurgetrouw. En M?rklin komt dan eindelijk met standaardrijtuigen in de juiste lengte, 30 jaar nadat de eerste op de markt verschenen. Om maar twee voorbeeldjes te noemen.
Dus als er een draadje ontstaat over de vraag hoe belangrijk we natuurgetrouwheid vinden, dan is de kans dat je in een tweerail-drierail discussie terecht komt vrij groot.

Zeker als de oorspronkelijke vragensteller zo onduidelijk is over wat hij nou precies bedoelt. Ik vind schaal belangrijk, maar als ik de eerste posting zo lees mag ik dat van Loebaske eigenlijk niet zeggen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: rgp op 04 november 2006, 23:13:20 PM
Dag,

Jurgen volgens jou moet ik mij aanpassen aan de fabrikanten ?[:0]
Wat dat van die 18 van M?rklin betreft: men wekt een bepaalde perceptie op van wat de lok gaat worden, alleen worden we bedrogen. Wat wat men voorspiegelt is heeft niets te maken met het nieuwe product (de gecatte lok), de tekeningen ook niet.  En het is niet de eerste maal: in N?rnberg had M?rklin niets beter gevonden dan een Re 4/4 van HAG voor te stellen als zijnde de nieuwe Re4/4 van M?rklin (kijk maar in de Duitse tijdschriften).
Dat M?rklin een 18 uitbrengt ga ik zeker niet afkeuren, maar ze moeten wel ophouden met de mensen zaken voor te spiegelen; het tast namelijk hun geloofwaardigheid aan.  Dat van die bijkomende functies is zeer relatief.  Wie naar de expo van De Pijl is geweest, zal gemarkt hebben dat er een 44 in schaal 1 met toeters en bellen stond: vanaf 0 en zeker in 1 komen deze toeters tot hun recht, maar in HO ?

Roland
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 05 november 2006, 09:35:29 AM
@Brunel
citaat:
Geen argumenten zeker?
Wel eens in een doorsnee Amerikaanse, Australische, Britse of zelfs maar Spaanse of Italiaanse modelspoorwinkel geweest?
In Amerika en Australi? zul je in een doorsnee winkel de bekende witte dozen niet aantreffen. Dat is voorbehouden aan een paar winkels die vooral verzamelaars bedienen.
In Zuid-Europa heeft drierail een klein marktaandeel en ook dat zie je terug in de winkels.

Argumenten? Zoals ik al zei. Google gerust eens.
http://www.ete.org/
http://www.marklincafechile.cl/
... om er maar een paar te noemen.

Maar je haalt zelf nu al aan dat het over een 'klein marktaandeel' of 'verzamelaars' gaat. Het gaat over veel meer dan dat uiteraard, maar goed. Met klein marktaandeel of verzamelaars blijf je net in de buurt van je 'haast niet' en voor mij is dat prima. Het hangt van je uitgangscriteria af. En die van jou zijn de mijne niet, dus zou jouw keuze wel beperkt zijn wellicht. De mijne dus niet.
Het probleem met die dooddoeners is namelijk dat ze niet nuanceren en iedereen over dezelfde kam scheren. Het is hopeloos om te verwachten dat je iemand kan overtuigen van een generalistisch statement zoals 'er is minder keuze in 3 rail' zonder toch enigszins een poging te doen om het verschil te maken tussen de vele verschillende uitgangsposities die modelspoorders nemen bij het bouwen van hun baan. Je zal er altijd aan zijn voor de moeite, geloof me.
En ja, ik ben ook al in die landen in modelspoorwinkels geweest. Ik kom wel eens buiten namelijk [:D]


@Jan
citaat:
Inderdaad 3rail is puur duits van oorsprong in geen enkel land ooit gemaakt. Al wie iets anders zegt weet er niets van of is marklinofiel. Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden. En buiten HO vindt ge ook geen 3rail. Eigenlijk is 3rail een randproduct dat nu eenmaal bestaat en voor lief moet genomen worden.


Jan, enkel een marklinofoob kan zonder g?ne schrijven dat "Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden." [;)]
http://www.maerklin.co.jp/
http://www.marklin.com/
http://www.marklin.co.th/eng/index.php
enz.
Overigens, als je helemaal up to date wil zijn: M?rklin produceert ook in Hongarije en China. Net zoals alle andere producenten.
Dus ofwel weet ik er niets van ofwel zal ik dan wel marklinofiel zijn zeker. Mag ik kiezen, Jan? Krijg ik die vrijheid?
Want ik begin nu al schrik te krijgen dat ik als marklinofiel mijne Fleischmann, Brawa en Roco zal moeten solderen op eBay [:0]
Ik lach me een breuk. Meer hoeft daar niet over gezegd te worden.

@Gerolf
Draadjes ontsporen wanneer subjectieve stellingen losjes uit de pols worden neergeschreven en er niet getolereerd wordt dat men daarop kan repliceren.

@op schaal zijn
Wat schaal betreft. Ik lees hier alweer dat de sporen van 3 rail niet op schaal zouden zijn. Ook die stelling gaat uit van een nogal zwakke veralgemening, nl.:
a) dat de wissels van 3 rail niet op schaal zijn, dus is het hele systeem niet op schaal.
b) dat er puntjes tussen zitten, dus kan het niet op schaal zijn.

Dat is natuurlijk onzin. Op zijn wissels en op de puntjes na, is C rail natuurlijk op schaal. C rail is code 83 en er rijdt zelfs RP25 op. Die wissels en die puntjes, dat is maar een deel van het systeem, dus gaat het hier over een compromis of keuze van de modelspoorder. Net zoals je bij andere railsystemen ook wissels kunt vinden die niet 'op schaal zijn', of rails die nog code 100 zijn, of een bedding van dermate goedkoop grijsplastiek...

En wie nu zegt dat eigenlijk enkel code 75 op schaal is, zegt dan ook meteen dat 3 rail ?n het gros van het 2 rail materiaal niet op schaal is.
Wie zegt dat je in 3 rail geen rangement in schaal kan aanleggen veralgemeent eveneens. Want dat kan niemand wegens plaatsgebrek. Je mag dan al slankere bogen gebruiken, je gaat dan op een ander punt compromissen moeten sluiten.

En dan heb ik nog niets over de mogelijkheid van het combineren van slanke wissels met 3 rail gezegd. Daar is genoeg over geschreven, zie de jaargangen van Miba. Of vraag het aan Erik.

Tenslotte nog dit. Wie er in ??n redenering vanuit gaat dat met 2 rail materiaal alles zonder moeite en hard labeur in schaal kan gelegd worden en in 3 rail niets, die kan niet nuanceren. Met dezelfde moeite en hard labeur kan je het in beide systemen maar blijkbaar kiezen sommige modelspoorders ervoor om die moeite en hard labeur in iets anders te steken dan de wissels of zo. Dat is de individuele compromiskeuze om iets op schaal te brengen.
En dat er zoiets is als een individuele keuze ligt bij sommige uniformisten heel, heel, heel moeilijk.

Groeten,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 05 november 2006, 13:39:59 PM
@ Brunel: ik vind het maar een vreemde redenering hoor. Die puntjes hebben toch niks te maken met de natuurgetrouwheid van de rest van de rails. En de lengte van de wagens van M?rklin was alleen een compromis omdat men anders niet over de oude M-rail wissels kon.

@ rgp: wat ik bedoel is dat men een locnummer wel aan de juiste kant van een loc moet plaatsen. Maar een gele led gebruiken ipv een witte, of een te grof laddertje op je loc, dat moet kunnen. Je kan niet alles hebben in het leven. En dat is nu juist wat sommigen wel willen hebben.

@ Steven86: ik denk dat je qoutes omgekeerd moeten staan, maar dit terzijde. [;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 05 november 2006, 14:27:53 PM
citaat:
Wie naar de expo van De Pijl is geweest, zal gemarkt hebben dat er een 44 in schaal 1 met toeters en bellen stond: vanaf 0 en zeker in 1 komen deze toeters tot hun recht, maar in HO ?


Ben net terug van daar. Die herrie die die dingen maken stoort me enkel. Bij die stoomlocs de compleet a-synchrone geluiden van de cilinders die uit een tender komen zijn gewoon storend. Om nog maar te zwijgen van het schrille dunne geluid van de h0 modellen. Dat mensen daar geld kunnen aan geven versta ik helemaal niet. Je moet verdorie heel veel fantasie hebben om daar een dieselmotor in te kunnen herkennen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 05 november 2006, 16:57:27 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen
@ Steven86: ik denk dat je qoutes omgekeerd moeten staan, maar dit terzijde. [;)]


Je hebt gelijk. Is gecorrigeerd [:)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 05 november 2006, 17:00:25 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Wie naar de expo van De Pijl is geweest, zal gemarkt hebben dat er een 44 in schaal 1 met toeters en bellen stond: vanaf 0 en zeker in 1 komen deze toeters tot hun recht, maar in HO ?

Om nog maar te zwijgen van het schrille dunne geluid van de h0 modellen. Dat mensen daar geld kunnen aan geven versta ik helemaal niet. Je moet verdorie heel veel fantasie hebben om daar een dieselmotor in te kunnen herkennen.


Ja, vind ik ook. Wanneer ik een loc koop beschouw ik geluid als een toemaatje. Ik ga er geen extra geld voor uitgeven. En ik stel vast dat ik het geluid meestal gewoon af zet.
Maar, elkeen is anders en heeft andere goesting en voorkeuren.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 05 november 2006, 17:34:22 PM
Kijk, wie tijdperk drie Duits wil rijden komt een heel eind met drierail. Wie Amerikaans wil rijden is met tweerail een stuk gemakkelijker uit. Als je dat wil zeggen, dan zijn we het eens.

Maar ik zou niet weten waarom er geen algemene opmerkingen mogen worden gemaakt. Zeker voor de beginner is het van groot belang de beperkingen van de verschillende systemen te weten.

Bij het railmateriaal gaat het niet alleen om de puntjes Jurgen. Vergelijk een C-rail wissel maar eens met een echt wissel of met een Tillig wissel. Dan hebben we het nog niet eens over de bedding of wat daarvoor door moet gaan.
Dat bestaat in tweerail ook. Fleischmann profi is echt niet veel mooier dan de C-rail. Maar het verschil is dat de tweerailer kan kiezen uit grove, minder grove en behoorlijk natuurgetrouw railmateriaal, waar de keuze in drierail beperkt is tot grof en wat minder grof. Met veel moeite vallen tweerailwissels in te passen in een drierailbaan, maar dat is voor weinigen weggelegd.

Buiten Noord-West Europa is het marktaandeel van drierail zeer beperkt. Een paar procent markt in de VS of in Japan is overigens zeker niet te versmaden, vandaar die websites. Maar rijden doen ze daar in hoofdzaak op tweerail. Ik kan me niet heugen dat er in de grote Amerikaanse tijdschriften een HO drierailbaan werd beschreven of dat er zelfs maar aandacht aan een drierailmodel werd geschonken. Daarvoor bestaan een paar niche-tijdschriften. Het is echt niet anders.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: rgp op 05 november 2006, 21:00:54 PM
Dag,

Wat die geluiden uit de cilinders betreft heb je gelijk, maar de eigenaar zak je zeker verteld hebben dat de lok de dag voor de expo werd geleverd !  Testen zat er dus niet in.
De slag van de cilinders moet idd nog gesynchroniseerd worden.
Geluid in die schaal kan ik apprecieren, ook in 0, maar niet in HO, want daar klopt niet veel van.

Jurgen,  voor mij kunnen gele leds en dikke trappen ook, als dat geldt voor alle modellen en niet enkel voor de Belgische.

Roland

Roland
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 05 november 2006, 21:07:24 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Kijk, wie tijdperk drie Duits wil rijden komt een heel eind met drierail. Wie Amerikaans wil rijden is met tweerail een stuk gemakkelijker uit. Als je dat wil zeggen, dan zijn we het eens.


Uiteraard zijn we het daarover eens [:)]

citaat:

Maar ik zou niet weten waarom er geen algemene opmerkingen mogen worden gemaakt. Zeker voor de beginner is het van groot belang de beperkingen van de verschillende systemen te weten.


Algemene opmerkingen mogen, zolang er ook een repliek mag op komen. Sommigen blijken heel 'lange tenen' te hebben als er repliek op komt (niet jij, ik veralgemeen nu even [;)]). Het is voor een beginner wel heel belangrijk naast de beperkingen ook de voordelen van alle systemen te kennen. De beginner heeft recht op de juiste informatie.

citaat:

Bij het railmateriaal gaat het niet alleen om de puntjes Jurgen. Vergelijk een C-rail wissel maar eens met een echt wissel of met een Tillig wissel. Dan hebben we het nog niet eens over de bedding of wat daarvoor door moet gaan.
Dat bestaat in tweerail ook. Fleischmann profi is echt niet veel mooier dan de C-rail. Maar het verschil is dat de tweerailer kan kiezen uit grove, minder grove en behoorlijk natuurgetrouw railmateriaal, waar de keuze in drierail beperkt is tot grof en wat minder grof. Met veel moeite vallen tweerailwissels in te passen in een drierailbaan, maar dat is voor weinigen weggelegd.


Iedereen zal beamen dat een Tillig het mooiste is wat je kan hebben. En wie er ervaring mee heeft zal ook beamen dat die rail bewerkelijk is en heel wat aandacht vraagt bij het leggen. En volgens mij is het ook niet voor de meerderheid van de modelspoorders weggelegd. Net zoals slechts weinigen tweerail wissels zullen inpassen in een 3 rail systeem. Maar aan beide zijden zijn ze er, de mannen (vrouwen?) met de gouden railhanden [:)]

citaat:

Buiten Noord-West Europa is het marktaandeel van drierail zeer beperkt. Een paar procent markt in de VS of in Japan is overigens zeker niet te versmaden, vandaar die websites. Maar rijden doen ze daar in hoofdzaak op tweerail. Ik kan me niet heugen dat er in de grote Amerikaanse tijdschriften een HO drierailbaan werd beschreven of dat er zelfs maar aandacht aan een drierailmodel werd geschonken. Daarvoor bestaan een paar niche-tijdschriften. Het is echt niet anders.


Deze beschrijving vind ik wel accuraat. Heel wat anders dan beweren dat er niets rijdt in die landen [:D].
Het is inderdaad een beperkt marktaandeel en economisch belangrijk gezien de grote bevolkingsaantallen in die landen. Uiteraard lees je niets in Model Railroader over 3 rail en persoonlijk hoop ik dat dit zo blijft. Ik heb geen behoefte aan artikels over 3 rail in Model Railroader te lezen.
Nu mag je de inhoud van een bepaald tijdschrijft nu ook niet weer als een norm voor het geheel gaan interpreteren. Want anders zou je aan de hand van Miba tot de conclusie kunnen komen dat 3 rail amper verkocht wordt in Duitsland [:D]. En er zijn heel wat toffe niche tijdschriften. Ongeacht het systeem. Dat is trouwens half de lol van de hobby, de vari?teit.

Overigens om terug aan te sluiten bij schaal, bestaan er in alle landen (Engeland, VS...) waarover we het nu hebben een even kleurrijke rijkdom aan schalen. Iets waar het bij ons toch ook wat aan ontbreekt. Het meeste hier is H0. Dat is elders ook wel anders.

Groeten,

Steven
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 05 november 2006, 21:58:49 PM
Tjonge, als het zo doorgaat zijn we het enorm eens. [:)]
Vooruit dan, ik vind Tillig of Rocoline zonder bedding leggen toch een stuk gemakkelijker dan ze in een drierailbaan passen. M?rklin locs willen ook niet zomaar een puntstuk van Tillig of Roco passeren.
Inderdaad, ik vind Rocoline nog altijd een stuk mooier dan C-rails. [:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Steven86 op 05 november 2006, 22:41:46 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Tjonge, als het zo doorgaat zijn we het enorm eens. [:)]
Vooruit dan, ik vind Tillig of Rocoline zonder bedding leggen toch een stuk gemakkelijker dan ze in een drierailbaan passen. M?rklin locs willen ook niet zomaar een puntstuk van Tillig of Roco passeren.
Inderdaad, ik vind Rocoline nog altijd een stuk mooier dan C-rails. [:D]


Jazeker. Omdat de bedding van Rocoline breder is, vind ik dat ook.
De bedding van de geoLine daarentegen vind ik dan weer erg lelijk vergeleken met de bedding van C rails. De bedding van C rails lijkt me toch beter op schaal [:D].
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 06 november 2006, 08:16:22 AM
@ sommigen of iemand desnoods niemand
Eigenlijk zou een mens slim moeten zijn en bepaalde reactie gewoon negeren. Met puntjes eender waar heb ik geen probleem maar sommige mensen kunnen een aardig stukje onzin uitkramen en dan nog met 3 stomme argumenten aankomen om hun gelijk te bewijzen. Wist je overigens dat Marklin zeer populair is in Congo, Ah ja ik heb een kennis die er woont en werkt en ook met Marklin rijdt. Kunt ge ook in uw bewijsvoering plaatsen.[}:)]

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: DelticPower op 06 november 2006, 10:44:46 AM
citaat:
Wist je overigens dat Marklin zeer populair is in Congo, Ah ja ik heb een kennis die er woont en werkt en ook met Marklin rijdt. Kunt ge ook in uw bewijsvoering plaatsen.

Jan



Hallo Janjozef, In de Congo is deze merkkeuze niet slim, een kennis van mij daar heeft 2 rail. Zitten daar dikwijls zonder stroom, en hij rijdt dan op een autoaccu. Zelfs daar de tegenstelling 2 en 3 rail.[:D][:D]

(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Peter op 06 november 2006, 11:29:35 AM
Eigenlijk is deze discussie volledig onzinnig.
Wij gaan regelmatig naar een bevriend gezin, waar de man een modelspoorbaan heeft (zonder landschap op een station en enkele gebouwen na).Hij heeft Fleischmann en een aantal van zijn modellen zijn nog op 1/82 met verkorte wagens (nee geen 1/100) maar wagens van 24,5 cm. Een groot aantal zijn dan weer op schaal (loks en wagens) en als rails heeft hij de oude messing rails (2,7 mm)
Tijdens onze rij-sessies hebben we even veel plezier, dan wanneer we op een perfekte baan (wat is dat ??) zouden rijden. Zijn plezier op dit moment is het bouwen van kits van Weinert, waar hij er al enkel van heeft, en die hij een enkele keer laat rijden (wielen kuisen e.d. is niet eenvoudig bij deze modellen).
Waar het op neer komt is eenvoudig: als je gelukkig bent me je materiaal-keuze is er NIEMAND die je daarover moet veroordelen.
2-rail,3-rail, AC, DC, H0, N , digitaal enz. Het maakt NIETS uit.
Als je maar plezier hebt aan je hobby, wat sommigen blijkbaar al eens vergeten.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Jurgen op 06 november 2006, 12:09:13 PM
@ brunel
citaat:
Kijk, wie tijdperk drie Duits wil rijden komt een heel eind met drierail. Wie Amerikaans wil rijden is met tweerail een stuk gemakkelijker uit. Als je dat wil zeggen, dan zijn we het eens.


Dat is een mooi voorbeeld. Dit is voor Belgisch ook een hele tijd zo geweest. M?rklin produceert ook Amerikaanse modellen, ze kunnen er ieder jaar een blz mee vullen in hun catalogus. Maar verder is er volgens mij geen enkele fabrikant die Amerikaans in 3-rail maakt. Dat is een voordeel dat wij hier in Belgi? nu wel hebben, iedereen produceert Belgisch 3-rail. Daar ben ik dus volledig mee eens. Maar dat heeft volgens mij niets met schaal te maken, dus in dit onderwerp eigenlijk overbodig.
Wat de schoonheid van de rails betreft, dat is persoonlijke smaak. Dat is dus ieder voor zich.

@ rgp
citaat:
Jurgen, voor mij kunnen gele leds en dikke trappen ook, als dat geldt voor alle modellen en niet enkel voor de Belgische.


Daar heb je gelijk in. Ikzelf heb geen Duitse (of andere) modellen omdat ik daar geen interesse in heb. Ik zal bij een volgende expo eens op de verschillen tussen Belgische en andere modellen letten.
Maar een Belgische Mehano loc kun je natuurlijk niet vergelijken met een Duitse loc van eender welk ander merk. Dat is bio-appelen met niet bio-appelen vergelijken, of zoiets. [:o)]

@ Peter:

Ik heb het ook al eens een paar keer verteld hier op het forum. Iedereen kiest voor een bepaald systeem en is daar tevreden mee. Iets opdringen aan een ander heeft helemaal geen nut. Iemand die 2-rail rijdt is gelukkig met zijn baan, iemand die 3-rail rijdt is ook gelukkig met zijn baan. Het is en blijft dezelfde hobby die we beoefenen en we zouden mekaar beter helpen dan altijd maar te zeggen dat het eigen systeem beter is.

Nu ga ik wel stoppen met reageren want dit is de 3de maal na elkaar dat ik zo'n lange reactie schrijf. Dat ben ik van mezelf niet gewoon. [:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: DelticPower op 06 november 2006, 12:18:34 PM
Peter je hebt helemaal gelijk. Praten over welke schaal, welk merk, welke soort het beste is, is inderdaad onzinnig. Het heeft niet te maken met rede, maar met gevoel. Iemand heeft een keuze gemaakt van een merk (systeem) en zal iedere mogelijkheid aangrijpen om zijn keuze (zijn gevoel) te bevestigen. Zijn er medestanders die ook dezelfde keuze gemaakt hebben, versterkt het zijn gevoel(ego) en geeft het een superieur gevoel. (Wat fabrikanten graag stimuleren) Tegenstanders benadelen zijn gevoel (zijn emotie voelt een persoonlijke aanval) en dan word er heftig gereageerd. Reacties vanuit het gevoel zijn zelden rationeel of zinnig. Wat de voorgaande pagina's ook staven.

(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: vandomm op 06 november 2006, 12:33:14 PM
Er wordt nogal gereageerd op echt of on-echt, op schaal of niet op schaal. Wat me wel opvalt dat er nog geen enkele reaktie gekomen is op het feit dat de stoomlocs  aangedreven worden door een elektromotor !!!

Met vriendelijke groet.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 06 november 2006, 12:43:10 PM
Sorry ik heb enkele omgebouwde marklins en ik ben daar kontent mee en voor de rest alles wat belgische en gelijkstroom is. Het is niet omdat iemand wisselstroom verdedigd dat ik mij in een hoekje gedrumd voel alleen moet men met serieuze argumenten afkomen en het is niet omdat in amerika iemand met marklin rijd dat heel amerika met marklin rijd. Marklin staat daar hoog aangeschreven maar ook als zijnde zeer duur en dus niet voor de modale amerikaan. je kunt het daar vergelijken met een rolls royce iedereen kent het en niemand heeft het. Als je een loc van atlas koopt kost die daar 70 tot 100$ reken maar uit wat een marklin kost. wil je eens een kijkje kijk hieer eens
http://www.alliedmodeltrains.com/ of http://thewhistlestop.com/
twee winkels waar ik kom in LA van Marklin is er bijna geen sprake en wat ze verkopen : 500$ voor een loc is normaal.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 06 november 2006, 13:22:07 PM
Dit hele draadje verzand weer eens in een tweerail versus drierail strijd. Probleem is en blijft dat er nogal wat tweerail rijders zijn die  drierail rijders niet het licht in de ogen gunnen. Of die een enorme averse hebben tegen een bepaald merk.

Al die energie en kennis die hierin wordt gestoken kunnen we beter gebruiken om onze hobby te promoten dan wel mensen met problemen op een nette en begrijpelijke manier te helpen hier.

Zonder dat de 2-rail versus 3-rail strijd weer bovenkomt.

Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: ysbeer op 06 november 2006, 17:28:40 PM
Amen.[:o)]

wim ysbeer
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: 13erke op 06 november 2006, 17:29:54 PM
Groot gelijk, laten we deze (zoveelste) discussie dan ook stoppen.[;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 06 november 2006, 18:00:15 PM
Hmmmm dit draadje ging hem eigenlijk over het feit als men op schaal modellen al dan niet kon respecteren of niet....
als men alles met de loep na kijkt dan blijven er enkel vitrine modellen over waar men als eindgebruiker veel en te veel ? aan spendeert, dus kan men 2 categori?n opmaken, degene die een showkast hebben en degene die een compromis maakt en een beetje realistisch wil rijden....
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: 13erke op 06 november 2006, 18:54:22 PM
Daar zijn ze toch mee bezig, kijk naar roco :playtime en fine art, of Marklin, hobby en hun modellen met c-sinus en al de andere dingen. Piko maakt nu ook goedkopere modellen die iets minder gedetailleerd zijn.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 08 november 2006, 21:11:15 PM
Idd. iets minder gedetailleerd, maar stukken goedkoper maar tot nu toe heeft nog niemand gezegd "kijk een Piko op de baan" en heb liever 10 wagons van Piko dan 2 van een duurder merk.
Op de msm beurs in Mechelen gingen de Piko's als warme broodjes aan de man...en was er ook bij, 7 containerwagons gekocht voor 10.50? stuk (heb wel eerst ??ntje gekocht om eens tussen de koffie en de koek eens te kontroleren als het te doen was [:)] )
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Frank_N op 08 november 2006, 21:28:47 PM
Gaat het meer om kwantiteit, dan om kwaliteit[?][?] Of om de treinen[:I][:D][8D]
Frank.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 08 november 2006, 21:42:01 PM
citaat:
Wat me wel opvalt dat er nog geen enkele reaktie gekomen is op het feit dat de stoomlocs aangedreven worden door een elektromotor !!!


Juist ja. Maar dat moet niet hoor, stoom gaat ook. Op wat wacht ge?
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: loebaske op 08 november 2006, 21:55:01 PM
euuh ModelspoorfaN, als je het over die Piko's heb.... het is zekers kwaliteit, een volledig metalen chassis, kortkoppeling en fijne opdruk en op schaal, er ontbreken wel wat kraantjes en andere nutteloze details, maar in een treinsamenstelling merk je dat niet op, als je het in de vitrine plaatst dan wel geen Roco ernaast  zetten [;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 09 november 2006, 09:42:48 AM
Ik heb de indruk dat er hier tussen zitten die als eerste maatstaf om goed te zijn de prijs nemen.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: T03 op 09 november 2006, 12:07:54 PM
Ik heb mijn eerste trein aangekocht toen ik 15 was, gelijkstroom Lima. Mijn broer die het huis al uit was reed op Marklin.
Toen kwam het al is regelmatig tot een discusie, 30 jaar geleden !
Waarom Lima, kreeg niet genoeg zondag voor Fleischmann te kopen.
Voor ieder wat wils, voor iedere portemonee, voor groot of klein, voor de beginner en de specialist...Leuk toch dat er "nog" zoveel differsiteit bestaat in het aangeboden materieel en zodoende meer mensen aanspreken om een niewe hobby te beginnen en verder te beoefenen.

Groetjes
Marc
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 09 november 2006, 20:17:27 PM
citaat:
Ik heb de indruk dat er hier tussen zitten die als eerste maatstaf om goed te zijn de prijs nemen.


Is daar iets mis mee? Of moogt ge daar geen plezier aan beleven?
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: erik de noorman op 09 november 2006, 22:57:24 PM
Ik heb de indruk dat er hier tussen zitten die als eerste maatstaf om goed te zijn de prijs nemen.

Al een geluk dat deze niet op schaal is (de prijs van een echte loc omgerekend volgens zijn  schaal).[:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Powered By Diesel op 09 november 2006, 23:59:14 PM
Een model dat perfect op schaal is, dient voor mij enkel om in de vitrine te staan. Alle fijne leidingen en andere detaillering zorgen voor een hogere prijs, plus een helse onderneming wanneer je het model wilt vastnemen daar de kans dat er iets kapot gaat, evenredig stijgt met de mate van detaillering.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 13 november 2006, 10:26:45 AM
Een vrouwenborst en een electrisch treintje,

Allebij uitgevonden om kindjes te plezieren en bij allebij is het papa die ermee speelt.

Laten we nu eens in zoverre kind bijven dat we het plezier en niet de gebreken ervan inzien, niet zagen en spelen, met allebij[:X]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 13 november 2006, 10:50:05 AM
@ harry ik zou mijn onderschrift eens goed nalezen, daar hapert iets aan

Ik bedoelte als maatstaf hoe hoger de prijs hoe beter het model, niet de laagte van de prijs, voor mij is de verhouding afwerking/prijs van belang met de voorkeur voor prijzen onder de 250?.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 15 november 2006, 21:10:59 PM
Nee hoor, ik wil geen 18 zijn en weten wat ik nu weet, anders zou ik teveel spijt krijgen over teveel verkeerde beslissingen!
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 16 november 2006, 09:33:57 AM
moeilijk zeer moeilijk [:)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 16 november 2006, 10:57:47 AM
DAT WEL, IK HEB HET ZELF EEN PAAR KEER MOETEN LEZEN VOORDAT IK HET BEGREEP[:I]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Rochevalien op 16 november 2006, 22:36:07 PM
IK WOU DAT IK WILDE DAT IK 18 WAS EN IK WIST WAT IK NU WEET!!!!!!!!!

>>> Jij wilt dus geen achtien (meer)zijn? wat wil je dan wel? op pensioen gaan? en hoe oud ben je nu dan? voor os een vraag en voor jou een weet,hoogstwaarschijnlijk.

Gerrit


Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 16 november 2006, 22:55:19 PM
[;)]Ik ben AL 51[;)] en ik wil nizt uowelullerig klinken maar in veel 18 jarigen zit niet veel ruggegraat meer.
Lang leven het afschaffen van de legerdienst!!!!!!!!!
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Rochevalien op 17 november 2006, 16:24:36 PM
Ik ben 18 jaar gew??st,en hielp het vaderland amper ??n jaar later het vaderland "verdedigen" tegen de rode horden,waar is de tijd?
-Omnia Conjungo-

Gerrit
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Brunel op 17 november 2006, 16:41:39 PM
citaat:
Geplaatst door harry-nohab

[;)]Ik ben AL 51[;)] en ik wil nizt uowelullerig klinken maar in veel 18 jarigen zit niet veel ruggegraat meer.
Lang leven het afschaffen van de legerdienst!!!!!!!!!



Toch klinkt het behoorlijk uowelullerig.[8D]
Nou vonden de toenmalige ouwelullen dat ook toen jij 18 was. Dat scheelt.[;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Ludwig op 17 november 2006, 17:33:48 PM
Mijn gedacht Brunnel [:D]
Maar nu iers anders,Wie van jullie zou terug 18 willen zijn zonder te weten wat hij nu weet ??
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: glamo op 17 november 2006, 17:41:39 PM
IK ZEKER NIET!!!

ik zou liever 20 zijn.
a ja morgen wordt ik er 42.

mvg kurt
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Greg op 17 november 2006, 17:53:00 PM
citaat:
Geplaatst door glamo

IK ZEKER NIET!!!

ik zou liever 20 zijn.
a ja morgen wordt ik er 42.

mvg kurt



Een dagje te vroeg, maar toch gelukkige verjaardag eh [;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: erik de noorman op 17 november 2006, 17:57:31 PM
Ik wel en dan proberen we alles terug opnieuw uit. Vooral met het andere geslacht. Hoe zeggen ze dat alweer. Jong geleerd is oud gedaan en nooit te oud om te leren. [:D]

Erik
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: doomslu op 17 november 2006, 18:04:35 PM
Zeg Erik, geef toe, als we met onze treinen bezig zijn voelen we ons toch soms nog v??l jonger dan 18. Is het niet ? [;)]
En ge gaat me toch niet zeggen dat ge alles al uitgeprobeerd hebt ?? [:D][:D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 17 november 2006, 20:51:08 PM
Awel, ik weet het niet. Maar zonder te weten wat ik nu weet waarschijnlijk niet. Het is zelfs niet nodig dat ik alles weet wat ik nu weet, enkele dingen zijn genoeg.

Maar voor mij hoeft het niet hoor. Morgen dood zijn is ook OK.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Rochevalien op 17 november 2006, 22:00:35 PM
Volgens mij is deze draad een typisch voorbeeld van een ontspoorde draad(zijn er dan andere ?) en moet deze dan ook DRINGEND afgesloten worden.

Gerrit
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 18 november 2006, 10:42:15 AM
Zijt ge weer aan het zagen over afsluiten Roche? De nuttige-post-politie slaat weer toe. Dringend naar china verhuizen man, daar zoeken ze censors voor het internet.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Rochevalien op 18 november 2006, 11:35:14 AM
Havoc,van mij mogen jullie gewoon blijven doorzeveren hoor maar wat heeft de inhoud van deze draad nog te maken met zijn tittel?
Wat is het nut van dit forum in kategorien onder te verdelen als iedereen in elke draad over eender wat kan komen lullen?

Gerrit
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Havoc op 18 november 2006, 11:51:47 AM
Roche, je bent de enige die daar een probleem van maakt en zit te roepen over afsluiten. Ja, het is afgeweken, maar daar gaat de wereld en dit forum nu echt niet van vergaan. Dat sterft na enkele posts gewoon uit. En binnen enkele weken kijkt er toch niemand meer naar deze thread en wordt dezelfde vraag gewoon opnieuw gesteld.

Sorry dat ik in de vorige post zo bot was, maar die kreten voor censuur doen mijn bloeddruk altijd stijgen.
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Ludwig op 18 november 2006, 12:01:57 PM
Ik vind dat Havoc gelijk heeft.
Is dat niet juist het toffe aan een forum dat een draadje afgleid tot een andere topic ??
Ik bedoel maar zolang er reactie is, wat is het probleem dan ??[:)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 november 2006, 12:12:09 PM
Het enige probleem is dat iemand die met de zoekfunctie iets probeert te vinden dat niet voor elkaar krijgt.
Maar in geval van dit draadje is dat helemaal niet erg, er is toch niemand die hier naar zoeken wil. [:D]
Dus gewoon door blijven leuteren.

Enne, Roche-va-rien, heb je wel in de gaten dat jouw gezever leidt tot nog meer vervuiling? [8D]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Tom op 18 november 2006, 12:37:45 PM
citaat:
Geplaatst door glamo


a ja morgen wordt ik er 42.

mvg kurt

GELUKIGE VERJAARDAG! [:D]
En dat er nog velen mogen volgen.  [;)]
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Rochevalien op 18 november 2006, 12:53:05 PM
Al?? weer wat bijgeleerd:zeveren en lullen -ouwehoeren voor de noorderburen-is een "topic" .Het zal wel aan mij liggen maar ik klik meer w?g van dit forum dan dat ik echt een draad volg.Maar trek het jullie dat vooral niet aan,bij de walen is het zo mogelijk nog erger gesteld .Je hebt daar dan nog een woordenboek waals-frans voor nodig.
We kunnen mischien eens een kampioenschap zeveren organiseren? of zo onbeschoft mogelijk doen?of het zo lang mogelijk pagina's vullen over niets en zeker niet over iets dat met de hobby te maken heeft.
Ik heb alvast mijn steentje bijgedragen.

Gerrit
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: Gerolf op 18 november 2006, 13:12:53 PM
citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door glamo

a ja morgen wordt ik er 42.
mvg kurt

GELUKIGE VERJAARDAG! [:D]En dat er nog velen mogen volgen.  [;)]
Van 't zelfde vanuit Mortsel!
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: ysbeer op 18 november 2006, 13:28:50 PM
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Al?? weer wat bijgeleerd:zeveren en lullen -ouwehoeren voor de noorderburen-is een "topic" .Gerrit



daar zijn hier zelfs cursussen voor.
belangstelling[?][?]

wim ysbeer
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: janjozef op 18 november 2006, 16:16:33 PM
Waarom Wim zoeken ze nog onderwijzers want hier op dit forum zitten inderdaad een hoop specialisten.

Jan
Titel: Op schaal of niet op schaal
Bericht door: n/a op 18 november 2006, 17:50:14 PM
Ik weet al niet meer wie er jarig was en of dat vandaag is of alweer gisteren, maar ook van een Ollander uit Wervik een welgemeend gefeliciteerd.

En over zeveren gesproken, de laatste 10 (ongeveer) reacties zijn begonnen met mijn moeilijk te begrijpen onderschrift.
Maar voor die genen, ik heb hem zelf ook een keer of tig moeten lezen voordat ik hem begreep.
En dan heb ik hem nog zelf uitgevonden ook[:I]