Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Alle modellen

Gestart door Alberke, 30 januari 2020, 13:26:30 PM

Havoc

Citaat van: Alberke op 31 januari 2020, 13:28:22 PMHerwig: met een Leica kan je nog eens buiten komen, fotoke maken, van de frisse lucht genieten. ;)
Hier spreekt trouwens een verwoed ex-verzamelaar,
.........
Maar het is die zelfbouw die hier op het forum ontbreekt in mijn ogen. Buiten bij een paar ouwe rotten (sorry) zie ik weinig eigen werk de laatste tijd.

Met die Leica en Rollei (*) kan je buitenkomen, klopt en met dit weer heb je inderdaad een frisse neus. En nog veel andere frisse dingen :) En een dubbele pleuris als je niet oplet.

Een "ex-verzamelaar".... Yeah right.... :D Geloof ik niks van. Ben ook verzamelaar en dat stopt niet. Je kan zeggen wat je wil, ik geloof het niet.

Zelfbouw is hier nooit echt veel geweest op het forum tenzij het scenery is. Boompjes vooral dan, daar is wel (relatief) veel over te vinden. Een beetje gebouwen ook. Maar rollend materiaal? Neen, niet echt.

(*) ander merken ook hoop ik, anders moet ik binnen blijven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: PeterVG op 31 januari 2020, 18:32:46 PM
Enkele dagen terug zag ik een prachtig ombouwproject passeren van een Type 64 getooid met het superingssetje van PBmessing modelbouw. Zelf heb ik ook zulk een setje dat opgebouwd moet worden. Jammer dat de persoon in kwestie niet meer info heeft gegeven in een bouwverslag. Daar had ik zeker uit kunnen leren. Nu ja, niet iedereen heeft de behoefte om hier tijd voor vrij te maken.
Ik kan je wel de handleiding bezorgen moest je die niet hebben...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Op gebied van modelBOUW is dit forum voor mij, met uitzondering van enkele volharders, op sterven na dood... Je bereikt tegenwoordig op bv FB veel meer mensen en vooral, er zitten ongelofelijk veel goede modelspoor-bouwers binnen leesbereik. Tips en Tricks, daar staat dan weer YT vol van. En vaak door echte grootmeesters...

Waarom zouden we dan nog de moeite doen om hier een verslag neer te pennen over ons dagelijkse bezigheden als er geen kat naar kijkt. (op enkele uitzonderingen na...)

Gerolf

Ik heb deze (hier-en-daar) interessante gedachtewissel naar de juiste rubriek verplaatst  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#19
Citaat van: Dirky op 31 januari 2020, 21:48:11 PM

Waarom zouden we dan nog de moeite doen om hier een verslag neer te pennen over ons dagelijkse bezigheden als er geen kat naar kijkt. (op enkele uitzonderingen na...)

Ik heb hier twee katten rondlopen, en die worden zot als mijn treintjes tourkes maken  ;)

Ze kunnen wel niet lezen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Peter

Het interessantste en waar je de meeste voldoening aan hebt aan modelspoor is voor mij steeds de zelfbouw (van gebouwen, modellen enz) en het ombouwen. Het spijtige is (voor mij) dat de meeste modelspoorders enkel interesse hebben in modern materiaal (tijdperk IV en V en VI )
Daarom, het mooiste boek over Belgisch materiaal is.......

Stomend Belgie by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Ik kan die mening enkel maar bijtreden Peter.
Jammer dat het Belgisch aanbod zowat verdwenen is.
En nu Ferivan enkel nog trams maakt is die bron van onderdelen ook opgedroogd.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Havoc op 31 januari 2020, 20:56:12 PM

Een "ex-verzamelaar".... Yeah right.... :D Geloof ik niks van. Ben ook verzamelaar en dat stopt niet. Je kan zeggen wat je wil, ik geloof het niet.

Ik verzamel nu ziektes en kwaaltjes  ;D
Ook eens begonnen met Euro's, maar ik heb die collectie aan de medische-, energie- en voedingssector moeten afstaan  :(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ERVIN

Dat is dan ook de reden dat ik hier niets ( of toch niet veel) meer laat zien , mijn tijdperk spreekt de meeste hier niet aan , tips & tricks heb ik ooit in het leven geroepen hier op het forum , weinig tot geen respons , bespreken van nieuwe modellen die ik had aangekocht , geen respons , ombouwen en superen van locs of wagons , geen respons , op den duur stopt het ergens hé.....

Peter

CiteerIk kan die mening enkel maar bijtreden Peter.
Jammer dat het Belgisch aanbod zowat verdwenen is

Daarom ook dat ik geen interesse heb in bv. LSM  enz. modellen
Enkel Olaerts heeft Belgische stoomloks (helaas...€€€) en rijtuigen is al even hopeloos (geen GCI, M1 en K) :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#25
De perceptie dat de ander geen interesse heeft voor het tijdperk waar men zelf het meest affiniteit mee heeft blijkt globaal. Of je nu TPII, III of VI doet. Maakt niet uit. Men heeft de indruk op een eilandje te zitten met z'n ding.

En dan is er de perceptie dat ander geen interesse meer toont voor z'n bouwdraad of ombouwverslag. Nochtans zit driekwart hier te popelen om degelijke bijdrages te kunnen vinden bij het openen van de forumsessie.

En dan heb je Dirk met z'n sterke uitspraak: het is hier op sterven na dood. FB en YT, dat zijn de kanalen waar het allemaal gebeurt.

Het lijkt dat we naar elkaar wijzen, en van de ander verwachten dat ie eens uit de hoek komt, want zelf hebben we al genoeg geprobeerd, zonder succes. We kijken naar elkaar, en er gebeurt nog maar sporadisch iets echt boeiend; een modelbouwdraad waar je de dag erop voor terug komt.

Dus gooi ik een aantal vragen in de groep:
- Waar doen we het modelbouwen voor? De fun om het te doen en te delen, of de reacties en de schouderklopjes?
- Hoe actief zijn we in andermans draadjes? Zijn we niet teveel met onszelf bezig, op ons eilandje?
- Is een klassiek forum nog de goede formule voor MSM, of zouden we beter op YT of FB zitten, of misschien de kanalen dichterkoppelen met elkaar opdat we hier ook zien wat daar gebeurt en omgekeerd.
- Waar zitten de minimodelbaanbouwers? De thuisbaanbouwers? De ombouwers en de zelfbouwers? Is delen geen deel van het plezier voor ons allemaal?
- En is forumhangen geen doel geworden? Lege babbel omdat verveling heerst in afwachting van dat leuke modelbouwdraadje? Waarom niet weer zelf aan de slag gaan, en actief delen ipv draadjes aflopen en zich vevelen in de babbelhoek?
- En als iemand eens iets creatief post, waarom niet constructief en actief je mening geven, jouw appreciatie of kritiek? Dat doet steeds plezier.

Zo, ik ga weer verder met de opbouw van m'n baan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 01 februari 2020, 12:55:14 PM
- Waar doen we het modelbouwen voor? De fun om het te doen en te delen, of de reacties en de schouderklopjes?
- En als iemand eens iets creatief post, waarom niet constructief en actief je mening geven, jouw appreciatie of kritiek? Dat doet steeds plezier.

Al ben ik he volledig met je eens Michiel, deze twee vragen lijken wel loodrecht tegenover elkaar te staan, niet?
Citaat van: ERVIN op 01 februari 2020, 12:21:22 PM
Dat is dan ook de reden dat ik hier niets ( of toch niet veel) meer laat zien , mijn tijdperk spreekt de meeste hier niet aan , tips & tricks heb ik ooit in het leven geroepen hier op het forum , weinig tot geen respons , bespreken van nieuwe modellen die ik had aangekocht , geen respons , ombouwen en superen van locs of wagons , geen respons , op den duur stopt het ergens hé.....

Ook de uitspraak van Erwin lijkt hier wat in die lijn te liggen... :-\
Ik denk eerder  dat je de waarde van een topic eerder kan bepalen door het"aantal keren gelezen" dan de ow's en waw's en +1'tjes eronder.
Daarenboven komt nog dat velen het laten afweten vanwege de (meestal onverantwoorde) negatieve kritiek.
Het lijkt wel of we hier allemaal modelbouw-virtuosen-artieste-kunstenaars moeten zijn willen we hier aan bod kunnen komen.
Niet iedereen kan dingen créeren "à la Floris of een Evan" en de minderen worden daardoor direkt de grond in geboord,
da's wat anders toch dan schouderklopjes krijgen mijgedacht!

;)

Havoc

Wow Michiel, allemaal goeie vragen. Ik ga er eens even mijn gedacht bij zetten en hoop dat er nog reacties volgen.

- Waar doen we het modelbouwen voor? De fun om het te doen en te delen, of de reacties en de schouderklopjes?

Ik denk dat het voor het grootste deel is voor de fun. Maar als je deelt is het toch ook wel wat voor de reacties. En dat is soms moeilijk. Iets afbreken is gemakkelijk en je hebt geen zin om dat mee te maken met iets waar je zelf met hart en ziel lang aan gewerkt hebt. En enkel "tof", "leuk" moeten horen is nu ook niet bepaald waar je ligt op te wachten. Zelden komt er een opbouwend gesprek op gang rond zoiets. Je schrijft ook "waar je de volgende dag voor terugkomt"... wel, het is zelden dat ik de volgende dag iets te zeggen heb want tussen 2 sprintjes modelbouw kan gemakkelijk een maand of 2 liggen. Dus het ritme er in houden is voor de gemiddelde modelbouwer niet evident.

- Hoe actief zijn we in andermans draadjes? Zijn we niet teveel met onszelf bezig, op ons eilandje?

Tja, eigen aan de tijd vrees ik. Maar het is ook nogal individualistisch. Iedereen is bezig op zijn manier. Ik ben niet echt actief in h0 draadjes of dingen over scenery omdat daar mijn interesse niet ligt. Omgekeerd gaan er niet veel komen kijken naar live-steam of smalspoor omdat daar weinig volk mee bezig is.

- Is een klassiek forum nog de goede formule voor MSM, of zouden we beter op YT of FB zitten, of misschien de kanalen dichterkoppelen met elkaar opdat we hier ook zien wat daar gebeurt en omgekeerd.

Goeie vraag. Ik vind van wel. Voordeel van een klassiek forum is dat het allemaal lekker bij elkaar blijft. YT is een ramp met de reclame en je kan niets bijhouden als referentie (toch niet zonder omwegen). FB is misschien nuttig voor dingen die elke dag verder gaan. Maar als je om de 2 maand eens iets post? Nu ja, op geen van de 2 ga je mij iets zien posten. Op YT kijk ik nog wel eens maar FB kom ik niet. Een klassiek forum is ook minder vrijblijvend, denk dat de deelnemers hier wat serieuser zijn. Nu ja, ik kan verkeerd zijn, ik weiger er te gaan.

- Waar zitten de minimodelbaanbouwers? De thuisbaanbouwers? De ombouwers en de zelfbouwers? Is delen geen deel van het plezier voor ons allemaal?

Denk dat er hier wel wat zitten maar dat die niet veel laten zien. Dirky zei het al: "geen reacties". Beetje kip-ei probleem. Veel gemakkelijker van je nieuwste aanwinst te laten zien of een verjaardag te wensen dan een fotoreeks met commentaar van je knutselwerk te maken. Ik zie het ook wel met de enkele draadjes die ik begonnen ben. Je moet er van in het begin mee bezig zijn om een bouwverslag(je) te maken. Er kruipt meer tijd in dan je denkt.

- En is forumhangen geen doel geworden? Lege babbel omdat verveling heerst in afwachting van dat leuke modelbouwdraadje? Waarom niet weer zelf aan de slag gaan, en actief delen ipv draadjes aflopen en zich vevelen in de babbelhoek?

Voor mij wel ja, geef ik eerlijk toe. Zeker nu ik enkele niet-modelbouw projecten die hier al 12 jaar en langer rondslingeren terug opgenomen heb.

- En als iemand eens iets creatief post, waarom niet constructief en actief je mening geven, jouw appreciatie of kritiek? Dat doet steeds plezier.

Ja, kan een goed begin zijn. Maar het is niet simpel op een afstandelijk medium als het internet. Een foto en een stuk tekst. Het is niet hetzelfde als rond een tafel zitten met het voorwerp voor je neus en dat je het kan vastnemen en ronddraaien. Het is niet hetzelfde als de non-verbale communicatie wegvalt en de tijd tussen actie en reactie in dagen gemeten wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

geen zorgen jongens, de neurenbergstress is weer voorbij, na dit weekend weer es een update bij cockerill...  :P

meer dan gewoon eens wat gaan zitten knutselen, paar plaatjes dr van trekken en hier neer plempen met een kort verhaaltje is t immers ook niet. Hoeft geen uitgebreid bouwverslag te zijn, nouja, niet altijd, en vaak kan een bouwverslag later alsnog als er uit vragen blijkt dat er behoefte aan is.

Alberke

 Ik volg een (uiteraard) Canadese FB. En ik moet zeggen dat een forum als dit toch wel overzichtelijker is. Maar het leeft van de bijdragen en vooral van de antwoorden die je kan vinden. Als je op die FB een vraag stelt heb je binnen de kortste keren een antwoord c.q. een oplossing. Uiteraard is het aantal leden dat daar bij is aangesloten niet te vergelijken met de volgelingen hier in ons landje.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D