Alle modellen

Gestart door Alberke, 30 januari 2020, 13:26:30 PM

Alberke

Op FB is het gemakkelijk natuurlijk, een duimpje omhoog of en hartje is met één klik gegeven.
Op het forum moet je een tekst intikken, pfff, wie begint daar nu nog aan!  ;D
En als ik een foudt schrijf krijg ik nog commentaar ook.
Een foto plaatsen? Ja zeg, gaat op FB ook in één klik.
De modernen tijd eh... :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

Citaat van: Sicco op 03 februari 2020, 08:58:49 AM
Ik heb ooit gepoogd hier een topic te starten 'nieuw in de winkel' waar nieuwe Belgische producten die verkrijgbaar zijn geworden een podium konden krijgen
Er   was   NUL   interesse
Niemand vind het interessant om nieuw verschenen modellen te melden of te bespreken
En ook vandaag de dag zie je dat het leeuwendeel van de nieuwe Belgische modellen verschijnt zonder dat er ergens iemand hier interesse voor lijkt te hebben
Ja dan denk ik ook wel eens....

Oh jawel hoor. Ik heb alvast interesse. En ik wil ze gerust bespreken. Maar ik ben geen "expert" en ik heb de modellen niet voorhanden.  ;D
Maar ik snap zeker wat je bedoelt.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Michiel

Sicco, ik ben uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken naar het draadje "nieuw in de winkel" en het geassocieerd discussiedraadje, en inderdaad, wat een stilte, wat een dooie boel, behalve wat commentaar over de organisatie van de draadjes zelf. Wat een gemiste kans om te participeren, meningen te kunnen delen, impressies en ervaringen te wisselen betreffende Belgisch materieel. Ik snap jouw ontgoocheling, Sicco. Ik zou bijna zeggen, laten we het nog eens proberen,... maar gezien de huidige conjunctuur op dit forum is er nog minder kans op succes, vrees ik. Niet voldoende "kritische massa" misschien?

Betreffende puko-opmerkingen denk vooral dat veel Märklinisten eigenlijk nooit die bewuste en overwogen keuze hebben gemaakt. Je krijgt met Sinterklaas een startset, met verjaardagen nog wat materieel erbij. Je koopt er zelf nog wat bij en voor je het weet heb je een verzameling en een kleine modelbaan dat je niet zomaar even omruilt voor een ander merk. (=strategie van Märklin natuurlijk). In die situatie zijn die opmerkingen betreffende pukos nogal pijnlijk want men zou ze liever ook niet hebben, maar ja... ze zijn er nu eenmaal, en moet ermee leven.... als je snapt wat ik bedoel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#63
Citaat van: Alberke op 03 februari 2020, 09:32:34 AM
Op FB is het gemakkelijk natuurlijk, een duimpje omhoog of en hartje is met één klik gegeven.
Op het forum moet je een tekst intikken, pfff, wie begint daar nu nog aan!  ;D
En als ik een foudt schrijf krijg ik nog commentaar ook.
Een foto plaatsen? Ja zeg, gaat op FB ook in één klik.
De modernen tijd eh... :D
Hugo, je hebt "foudt" fout gescheven!  ;)  ;D

... mocht dit forum meer een extentie zijn van de smartphone, dan een product uit het computertijdperk, dan zou het mogelijk meer active bijdrages brengen (en mogelijk ook meer geklets). En dan denk ik even terug aan de opmerking van Evan: het is te lastig om een foto snel van de telefoon op het forum te krijgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

Citaat van: Michiel op 03 februari 2020, 09:35:54 AM
Sicco, ik ben uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken naar het draadje "nieuw in de winkel" en het geassocieerd discussiedraadje, en inderdaad, wat een stilte, wat een dooie boel, behalve wat commentaar over de organisatie van de draadjes zelf. Wat een gemiste kans om te participeren, meningen te kunnen delen, impressies en ervaringen te wisselen betreffende Belgisch materieel. Ik snap jouw ontgoocheling, Sicco. Ik zou bijna zeggen, laten we het nog eens proberen,... maar gezien de huidige conjunctuur op dit forum is er nog minder kans op succes, vrees ik. Niet voldoende "kritische massa" misschien?

Betreffende puko-opmerkingen denk vooral dat veel Märklinisten eigenlijk nooit die bewuste en overwogen keuze hebben gemaakt. Je krijgt met Sinterklaas een startset, met verjaardagen nog wat materieel erbij. Je koopt er zelf nog wat bij en voor je het weet heb je een verzameling en een kleine modelbaan dat je niet zomaar even omruilt voor een ander merk. (=strategie van Märklin natuurlijk). In die situatie zijn die opmerkingen betreffende pukos nogal pijnlijk want men zou ze liever ook niet hebben, maar ja... ze zijn er nu eenmaal, en moet ermee leven.... als je snapt wat ik bedoel.  ;)
Eens voor wat betreft het eerste

Voor het tweede: ja dat hoor je vaker. Maar ook ik kreeg een Märklin startset op mijn zesde en had jaren later een collectietje opgebouwd, tot ik de voors en tegens naast elkaar heb gelegd, wat ik had in de vuilbak heb gegooid en opnieuw ben begonnen. Je argument over 'spijt' is heel intreressant verder, of het klopt of niet, heb er nooit zo over nagedacht eigenlijk

Floris

Citaat van: erik de noorman op 02 februari 2020, 23:03:06 PM

Wat voor mij een enorme afknapper is die steeds terug komende kinderlijke zever ook al is het  met een knipoog over Marklin en de puko's.
mwah, als ze alleen wat over je (gekochte) railsysteem te zeveren hebben omdat je modelbouwerij gewoon dik op orde is...  :P

Gerolf

Of het forum nu "minder" is dan vroeger? Daar ben ik niet van overtuigd.
Ik herinner me ook mindere periodes, waar (intussen verdwenen) leden zich serieus misdroegen, ...
Maar ik herinner me ook betrokken modelbouwers die jammer genoeg vertrokken zijn

Mensen hebben (gelukkig) de neiging het goede beter te onthouden. "De goeie oude tijd", weet je wel ...
... en dan gebeurt het (zoals nu) dat het heden vergeleken wordt met de goede herinneringen "van toen"

Een ander fenomeen is het volgzame in de mens. Mee-zagen is veiliger dan een positieve tegenwind geven.
   "Tooghangers-praat" werd al eerder genoemd, en dat kom je vaak tegen - in elke club, en dus ook op dit forum.
Is dat slecht? Nee - het is normaal. In een vereniging heb je veel verschillende mensen, en eigenlijk heb je ze allemaal nodig.
Waar we op moeten letten is dat de mensen nog op een fatsoenlijke manier met elkaar omgaan, en dat zit hier vrij goed.

Citaat van: erik de noorman op 02 februari 2020, 23:03:06 PM
De reden dat er geen bouwverslagen van de minibaantjes zijn kan ik wel raden.
Ik heb zelf een aantal keren mee gedaan en steeds uitgebreid de bouw hier van op het forum getoond.
Het nadeel is dat ze het al kennen en beu zijn voor het de eerste maal wordt getoond.

Laat dit een omschrijving zijn van waarom ik nu minder modelspoorBOUW op ons forum post.
We waren met MTD bezig aan een clubproject voor een wedstrijd, en hadden afgesproken om niet teveel op voorhand te tonen
   ... kwestie van een grote verrassing te zijn op de expo die de wedstrijd organiseert
=> en dus wel stukken van het project op ons forum getoond, maar in rubrieken zoals 3D-printen, microcontrollers, ...
   ah ja - en ook op de facebookpagina van de club  ::)

Een tijdje geleden bleek dat we de enige deelnemer aan de wedstrijd zijn ...  :-\
... een beetje stom dus ... eigenlijk geen wedstrijd om te winnen, maar gewoon een andere expo die onze primeur zou krijgen
en daarom gaan we er niet aan meedoen, en hebben we 6 maanden meer tijd om het project op onze eigen expo in primeur te tonen

Het is misschien nu wel het moment om een gedeeltelijk bouwverslag ervan te tonen, zonder het grote geheel prijs te geven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Een reactie. Ik had er moeten bij schrijven marklinlok's en puko's.
Ik noem me en ben zeker geen Marklinist. Ik heb een drie rail baan. Gelijkstroom of wisselstroom maakt niet.
Er rijden evenveel marklinlok's als lok's van andere merken (omgebouwd van 2 naar 3 rail) op mijn baan. Ik heb dus de mogelijkheid om te vergelijken.  Het is een waarheid zoals een koe sommige opmerkingen betreft marklinlok's zijn terecht. Dezelfde opmerkingen gelden ook voor locs van andere merken maar wordt al eens vlug vergeten en met de mantel der liefde toe gedekt.                                                Marklin, Trix hebben een koffiemolen als motor. Hier rijden er ook zo'n twee rond maar eveneens enkele Roco's, Fleischman's produceren ook overbodig veel lawaai.  Marklinlok's zouden veel te duur zijn. Heb ik eens in een ander draadje de vergelijking over gemaakt met voorbeelden. Wat kost een bolle neus digitaal met sound van Roco of VBV versus Marklin. Serie 59 van Marklin is niet correct wel de 59 van VBV ook niet en over de 59 van Roco heb ik ooit opmerking gemaakt dat deze oogt als een zeepdoos. Was dat een brug te ver. Terechte en objectieve opmerkingen daar heb ik totaal geen enkel probleem mee. Maar dan de opmerking op het einde maar ja het is een Marklin met een knipoog. Wel voor mij is dat kinderlijke zever.
De puko's nog zo'n probleem. Zoals Michiel aanhaalt dikwijls geen bewuste keuze geweest. Bij het grote voorbeeld heeft het spoor geen puko's . Klopt maar ik heb een modelspoorbaan en daar horen puko's bij. Ik heb een aantal keren deelgenomen aan beurzen. Er zijn mensen die met veel aandacht de baan aan het bewonderen zijn en lovende woorden spreken. Plots merken ze dat het een drie rail baan is en dan ai het is Marklin. Waar het eerst nog een van de topbaan was (niet mijn woorden of oordeel) is het plots een tweede rang baan. Wat mijn lok's wel altijd doen ook al is er roest aan mijn sporen ze rijden zoals bij het grote voorbeeld daar rijdt een trein ook op een verroest spoor.
Ik bouw tussen door eens zelf een lok (met donorlok). Ik ver Belgisch al eens iets, bouw mijn eigen scenery, probeer een realistische baan te bouwen met een bouwverslag en plaats het op het forum.
Ik denk dat ik mag stellen dat ik aan artisanale zelfmodelbouw doe en kritische opmerkingen zijn altijd welkom. Met boven staande rekening gehouden vind ik de opmerkingen over Marklin en zijn puko's' dus weinig objectief en kinderlijke zever vooral als het zogezegd met een knipoog gebeurd.
Tegen beter weten in geeft het mij soms heel heel even het gevoel dat ik maar wat aan het spelen ben.
Ik zou niet weten waarom dit moet verplaats worden het gaat er toch over wat er zoal mis met het forum.                                                                                                                                                                                  Verder de beste vrienden en ga ik er geen woorden meer aan vuil maken.
Erik.

Peter

Ik ben al meer dan 60 jaar modelspoorder. In het begin was het nog op de "blikken" Fleischmann rails met karton bielzen. langzamerhand kwam er nieuwer, lees (moderner) materialen op de markt en op mijn baan.
Wat mij betreft: modelspoor is in de eerste plaats ontspanning en daar hoort geen stress bij. Ik ken modelspoorders met eeen Märklin baan en ze zelfs een met een oude Fleischmann baan en een met een Trix Express baan die nog heel veel plezier aan hun baan hebben. Waarom ook niet. En als je zo iemand op het forum ziet verschijnen.... breek het dan niet af of kleineer die man niet. Want hij heeft waarschijnlijk veel meer plezier aan zijn baan dan iemand met een super baan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Sicco

#69
Citaat van: erik de noorman op 03 februari 2020, 12:35:20 PM
Een reactie. Ik had er moeten bij schrijven marklinlok's en puko's.
Ik noem me en ben zeker geen Marklinist. Ik heb een drie rail baan. Gelijkstroom of wisselstroom maakt niet.
Er rijden evenveel marklinlok's als lok's van andere merken (omgebouwd van 2 naar 3 rail) op mijn baan. Ik heb dus de mogelijkheid om te vergelijken.  Het is een waarheid zoals een koe sommige opmerkingen betreft marklinlok's zijn terecht. Dezelfde opmerkingen gelden ook voor locs van andere merken maar wordt al eens vlug vergeten en met de mantel der liefde toe gedekt.                                                Marklin, Trix hebben een koffiemolen als motor. Hier rijden er ook zo'n twee rond maar eveneens enkele Roco's, Fleischman's produceren ook overbodig veel lawaai.  Marklinlok's zouden veel te duur zijn. Heb ik eens in een ander draadje de vergelijking over gemaakt met voorbeelden. Wat kost een bolle neus digitaal met sound van Roco of VBV versus Marklin. Serie 59 van Marklin is niet correct wel de 59 van VBV ook niet en over de 59 van Roco heb ik ooit opmerking gemaakt dat deze oogt als een zeepdoos. Was dat een brug te ver. Terechte en objectieve opmerkingen daar heb ik totaal geen enkel probleem mee. Maar dan de opmerking op het einde maar ja het is een Marklin met een knipoog. Wel voor mij is dat kinderlijke zever.
De puko's nog zo'n probleem. Zoals Michiel aanhaalt dikwijls geen bewuste keuze geweest. Bij het grote voorbeeld heeft het spoor geen puko's . Klopt maar ik heb een modelspoorbaan en daar horen puko's bij. Ik heb een aantal keren deelgenomen aan beurzen. Er zijn mensen die met veel aandacht de baan aan het bewonderen zijn en lovende woorden spreken. Plots merken ze dat het een drie rail baan is en dan ai het is Marklin. Waar het eerst nog een van de topbaan was (niet mijn woorden of oordeel) is het plots een tweede rang baan. Wat mijn lok's wel altijd doen ook al is er roest aan mijn sporen ze rijden zoals bij het grote voorbeeld daar rijdt een trein ook op een verroest spoor.
Ik bouw tussen door eens zelf een lok (met donorlok). Ik ver Belgisch al eens iets, bouw mijn eigen scenery, probeer een realistische baan te bouwen met een bouwverslag en plaats het op het forum.
Ik denk dat ik mag stellen dat ik aan artisanale zelfmodelbouw doe en kritische opmerkingen zijn altijd welkom. Met boven staande rekening gehouden vind ik de opmerkingen over Marklin en zijn puko's' dus weinig objectief en kinderlijke zever vooral als het zogezegd met een knipoog gebeurd.
Tegen beter weten in geeft het mij soms heel heel even het gevoel dat ik maar wat aan het spelen ben.
Ik zou niet weten waarom dit moet verplaats worden het gaat er toch over wat er zoal mis met het forum.                                                                                                                                                                                  Verder de beste vrienden en ga ik er geen woorden meer aan vuil maken.
Erik.

Ja daarom dat het verplaatst zou kunnen worden. Dit is het board over nieuwe aangekondigde modellen, niet over het forum ;D
Edit: oh, het was al verplaatst  :D
Bedankt verder voor je uitgebreide verduidelijking, deels kan ik me er in vinden en in elk geval snap ik de achterliggende gedachte van je opmerking nu een stuk beter. Als goede modelbouw anders wordt beoordeeld a.h.v. het railsysteem dat gebruikt wordt is dat inderdaad niet objectief.

Brossel

Citaat van: erik de noorman op 03 februari 2020, 12:35:20 PM
Bij het grote voorbeeld heeft het spoor geen puko's.



Daar denken ze in Duisburg bij het grote voorbeeld dan toch weer anders over!  :D
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Klaas Zondervan

Ja, Duisburg, dat is in Duitsland. Daar weten ze niet beter.  :D

svvander

#72
Kwestie van een beetje reclame te maken voor onze hobby... zoonlief heeft het letterlijk genomen.


https://youtu.be/pFFGIWeabNI
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Fretbol

Net even dit draadje helemaal doorgenomen en sommige meningen deel ik volledig.

Ik moet bekennen dat ik heel vaak even het forum bezoek om diverse draadjes en nieuws te volgen maar niet zo vaak reageer.

Het zou echter wel een gemis zijn als ik de updates van de vele mooie modelbanen van onze leden niet meer zou kunnen volgen.
Deze updates werken altijd inspirerend en doen mij nog altijd uitkijken naar het moment waarop ik ook opnieuw aan een modelbaan kan beginnen.

Ik zou het dus jammer vinden om niet langer meer te kunnen genieten van de mooie dingen die Michiel, Floris, Suske, Evan, Ervin, PeterVG en vele anderen hier regelmatig laten zien!

Ik heb bij mijn vorige modelbaan in opbouw ook regelmatig updates geplaatst en het is inderdaad leuk als men de vorderingen volgt met de nodige opmerkingen, commentaar en aanmoedigingen. Ik ben dus zeker van plan om dit bij een volgende modelbaan opnieuw te doen.

Er zijn inderdaad vele draadjes die voor mij persoonlijk weinig of geen waarde hebben (uw verjaardag, muziek, enz...) maar dan volg ik ze gewoon niet.

Op facebook en vooral youtube zijn ook heel mooie dingen te zien maar voor belgisch modelspoor blijft dit forum voor mij het belangrijkste en meest bekeken forum.

Grtn,

Anthony


Alberke

Op de Canadese FB die ik volg zijn ze nu eindeloos aan het discussiëren over een bijnaam die ze geven aan een bepaald type locomotief.
Meteen duidelijk dat het op FB heel gemakkelijk is om te "zeveren"
Zomaar ter info ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D