modeltrein van 1956 terug proberen...

Gestart door wolf, 05 februari 2019, 23:26:09 PM

efl045

Daar zie je zo een lok aan de onderkant:


efl045

En van de zijkant, zoals hij ooit moet geweest zijn:


efl045


Herwig

#63
aan Franky,

Dit maakt het heel wat duidelijker.    Deze lijkt ook wel een stokoude loc maar dan in betere staat ...
Behalve de ontbrekende lampjes op de kop dan .

( uw eigen antieke locjes verzameling of foto's van  'derden'  ? )


efl045

#64
De laatste 3 foto's komen uit mijn archief dat ik opgebouwd heb met zoektochten op 't internet, ik heb zelf geen Piko loks van de jaren 50 :-(
Deze laatste staat ergens te koop op eBay: https://tinyurl.com/y5eanmcb

efl045

Citaat van: Herwig op 13 februari 2019, 22:29:34 PM
Behalve de ontbrekende lampjes op de kop dan .
Ik denk niet dat er iets ontbreekt, dit is een foto van een andere en 't is precies hetzelfde...
Willy kan ons dat misschien bevestigen?


Herwig

Al deze boeiende historische Piko-dingen zouden eigenlijk mogen herplaatst worden naar een  logischer  forum-rubriek.
Want dan kunnen nog andere lezers deze foto's en technische info ontdekken.....

wolf


efl045

#68
Ik kan Willy al een beetje gerust stellen met enkele filmpjes ;-)

Rechtom draaien: https://www.youtube.com/watch?v=AiCOM0CbpY8
inksom draaien: https://www.youtube.com/watch?v=75AzIyjh1mk
Met wielen: https://www.youtube.com/watch?v=QDpe5b-gJm8
Bemerk dat van de voorste as het linkse asblokje al vrij snel los trilt uit het chassis en meedraait met de as, het bodemplaatje is broodnodig...

efl045

Voor de stroomafname van de wielen heb in plaats van het opgebrande contact in magnetisch DDR koper een contactje geplooid uit West Duits veerstaal :-)






wolf

ik heb eindelijk weer even internet!  :)
Het ziet er echt prachtig uit Franky.
Ik moet dit item nog eens goed herlezen, maar de locomotief ijkt me inderdaad dezelfde als de foto's die jij plaatste.
Ik heb nog steeds spijt dat ik het geheel niet opgestuurd heb, maar dat spreken we nog wel verder af.



efl045

#71
Er is wel een probleem met de omschakelaar...
Die zat zelfs na 2 reinigingsbeurten muurvast, maar na demontage en roestverwijdering en hermontage schakelt die nu goed, toch zonder de wielen en de rotor, dus enkel met spanning aanleggen op de veldwikkeling, maar eenmaal alles gemonteerd krijg ik de loc niet omgeschakeld :-( Ik zie niks dat sleept of klemt, ook niet na al een paar keer hermonteren. Er is blijkbaar een veel hogere spanning nodig dan oorspronkelijk waardoor het wel werkt met het anker er niet tussen.
't Is wel een heel speciaal mechanisme, zoals alles van de DDR :-)
Een makkelijke oplossing zou zijn diodes inbouwen en de loc ombouwen naar DC, ik heb nog wel ergens zo een selenium gelikrichter liggen zoals ze toen gebruikten, maar 'k zou het leuker vinden moest ik de omschakelaar weer bruikbaar kunnen maken. Ik ben bezig de werking te doorgronden, maar dat is nog niet zo voor de hand liggend...

Gedemonteerde omschakelaar:


Geroeste onderdelen:


Opgekuiste onderdelen:


En dat schakelt weer:
https://www.youtube.com/watch?v=oHHhu_Fim4U
https://www.youtube.com/watch?v=59vnB9vWxlk
https://www.youtube.com/watch?v=VJxDMzeOkIs

De omschakelaar heeft geen eigen spoel zoals bijvoorbeeld in een Märklin locomotief, er wordt gebruik gemaakt van het magneetveld van de motor, knap gevonden ;-)

efl045

#72
Ondertussen heb ik de trafo ook al eens nader bekeken.
Ook weer een typische DDR constructie :-)
De netaansluiting is met een 'wafelijzer' stekker, bij ons steevast gebruikt voor grote verbruikers, in de DDR voor een speelgoed trafo...
Aan de binnenkant is een isolator gesneuveld.


De kap losmaken van de trafo was niet gemakkelijk, de draaiknop die op een as zit die door de kap loopt zat muurbast, de schroef en de moer die de knop vasthouden zijn 1 klompje roest...


Er zijn 6 snelheidtrappen naar rechts en 1 omschakelcontact naar links. De veer die de knop moet doen terugkeren uit de omschakelstand zit ook al vastgeroest...




Er is wel een primaire zekering van 0,5 A voorzien, die ten andere kapot is, dat belooft al...


Secundair is een hertriggerbare thermische beveiliging voorzien met een bi-metaal.


En dan iets dat ik voor het eerst zie: de wikkelingen zijn van aluminium, koper zal te duur geweest zijn..., en zijn bros geworden door het vocht en breken als glas.


En wat ik vreesde is waarheid, de primaire wikkeling is ergens onderbroken, rechtstreeks op de 2 draden van de primaire meet ik een oneindige weerstand.
]

'k Heb de contacten dus voor niets opgekuist...
Ik kan nu nog de isolatie lospeuteren en zien of er ergens aan de buitenkant een onderbreking zit, zit ze ergens binnenin dan is het over...
Elektrisch zien de trafo wikkelingen er ten andere nog goed uit ten opzichte van de rest van de trafo :-)

Een Märklin trafo kan deze trafo makkelijk vervangen. 


wolf

Raar dat die toch zo verroest is: hij heeft altijd op een droge plek(zolder) gestaan. Toch zal de luchtvochtigheid op den duur zijn werk gedaan hebben :(
Ik vind het al een mirakel dat je dat motortje zoo kan reviseren.  :) :)

efl045

#74
Aangezien de trafo wel mag opgegeven worden en ook de omschakelaar in de lok niet deftig wil functioneren lijkt ombouw met 2 diodes naar DC en het gebruik van een DC voeding nu wel de eenvoudigste oplossing.
Zo loopt het motortje prima (toch voor eentje van 1956 ;-)

Maar ik zou toch nog graag de omschakelaar aan de praat krijgen...