Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Fretbol

Zeer geslaagd, bakken sfeer en heel mooi gebouwd!

Alan On Track

Even terloops vraagje, wat gebruiken jullie als ondergrond/kleur voor Belgische TPIII perrons? 
Modelbouw is een kunst

Peter

Hier in Hoboken waren het aan soort kasseistenen met min of meer vlakke bovenkand.
Maar bij andere stations hier op lijn 52 was het precies gemalen baksteen (rood achtig van kleur maar ook donker grijs)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Naar fotos te zien, waren de perrons van Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg tot de jaren '20 in kassei, en dan veranderd in de gebruikelijke betonnen stoeptegels. Maar als je dan ziet dat in Vorst-Oost nog steeds een deel laag perron ligt met kasseiën, kan je in feite alle kanten uit. Niets is " verkeerd". ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Ik moet misschien mijn vraag wat verduidelijken.  ;)  Ik wil voor mijn perron graag een combinatie van verhard (met kasseien) en onverhard perron. Het gedeelte met de kasseinen heb ik al gekrast, maar ben nu wat op zoek naar wat ik voor het onverharde deel ga gebruiken. Ik baseer me wat op de perrons van het vorig station van Bosvoorde. Deze foto die ik even van Bruciel heb geleend is uit 1966, dus ongeveer rond het tijdperk dat ik wil uitbeelden. Ik weet alleen niet welke kleur het grind hier had. Grijs, of eerder het 'NMBS-oranje/rood'?

Station bosvoorde collectie NMBS by Alan Jockmans, on Flickr

Ik had voor mijn stationsdiorama al eens een poging ondernomen voor een Belgisch perron, maar ben daar nooit echt geheel tevreden over geweest. Het is wat te roze en de onverharde structuur komt wat te weinig tot uiting. Het is ook niet echt een kleur die ik vind passen voor Zwanzebeek.

IMG_20210422_185147072 by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

Michiel

#260
De rode perrons van ijzererts-sintels (geen baksteen  ;) ) waren echt wel van die tijd, en typische Belgisch. Jouw kleur was inderdaad wat licht en te rozig. Je mag meer richting bordeau rood gaan, vrij donker en bruinig. En dan voorzichtig wat brushen met een lichtere variant om het grind-effet te versterken. En omdat je vroeg hoe wij het deden, is hier mijn poging gemaakt met leem, en per penseel geschilderd (schaal N). Ook niet perfect (iets TE rood), maar swat, heb je een idee:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

O ja, ook gevonden, station Groenendaal, volgend station op dezelfde lijn, dezelfde geschiedenis, dezelfde situatie...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Citaat van: Michiel op 01 juli 2021, 13:22:00 PM
De rode perrons van ijzererts-sintels (geen baksteen  ;) ) waren echt wel van die tijd, en typische Belgisch. Jouw kleur was inderdaad wat licht en te rozig. Je mag meer richting bordeau rood gaan, vrij donker en bruinig. En dan voorzichtig wat brushen met een lichtere variant om het grind-effet te versterken. En omdat je vroeg hoe wij het deden, is hier mijn poging gemaakt met leem, en per penseel geschilderd (schaal N). Ook nier perfect, maar swat, heb je een idee:



Erg bedankt voor de tip, Michiel! Dat is inderdaad eerder de kleur waarnaar ik op zoek ben  :)
Modelbouw is een kunst

De absolute beginner

Voor mij is dat ook heel interessant. Niet voor nu direct, maar ik was ook al naar zoiets op zoek.

Cyriel

Sven VG

Alan

Dat station is echt prachtig geworden. Bakken sfeer en wat een afwerking.
De lampjes mogen inderdaad een tikje minder fel.
Respect, doe zo verder.

Alan On Track

Zo, het is al weer een tijdje geleden dat ik nog eens een update heb gepost. Ik heb mijn schaarse modelbouwtijd de laatste weken vooral ingezet om het station af te bouwen, en ook het hele spoorwegniveau al in een presentabele staat te krijgen. Het is fijn om al een deel van de baan al min of meer afgewerkt te kunnen zien, zo zit ik niet de hele tijd met een ruwbouw in mijn interieur.  ;D

Het stationsgebouw is nu zo goed als afgewerkt. Ik heb dit samen met de trappen en de tunnel uitgewerkt tot een uitneembare module, wat me handig lijkt voor onderhoud en transport. Om die reden ben ik van plan om ook ieder huizenblok op een eigen minimodule te plaatsen.
Boven de trappen heb ik intussen ook een dak geplaatst, dat uitloopt in een luifel aan de zijkant van het gebouw.

IMG_20210717_143743082 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210717_143718967 by Alan Jockmans, on Flickr

Om het station wat meer karakter te geven heb ik een heel resem aan reclameborden en affiches afgedrukt uit de periode 1955-1965. Deze heb ik een beetje in het wilde weg op de blinde muren gekleefd, de personen die het gebouw onderhouden kan het zo te zien niet veel meer schelen wat er allemaal tegen geplakt wordt.

IMG_20210717_143726911 by Alan Jockmans, on Flickr

Onder het station heb ik een bescheiden tunnelwand voorzien die een tiental cm doorloopt.

IMG_20210717_143817997 by Alan Jockmans, on Flickr

Ook de verlichting heb ik wat verbeterd, de intensiteit ligt nu wat lager waardoor het natuurlijker oogt. Dat plaatste me wel voor het probleem dat het onder de overkapping te donker werd, waardoor ik wat extra leds heb moeten toevoegen. Met de verlichting komen de details hier goed uit, al is het maar een klein inkijkje.

IMG_20210717_160827925 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210717_160741654 by Alan Jockmans, on Flickr

Langs de perronzijde zit de sfeer er ook goed in. Deze CIWL-rijtuigen horen eigenlijk in tijdperk I, maar met hun binnenverlichting komen ze hier mooi tot hun recht.

IMG_20210717_161250440 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210717_161346583 by Alan Jockmans, on Flickr

Op spoorniveau zijn de rails intussen van ballast (en onkruid) voorzien en ik heb ook de perrons afgewerkt.

Ik ben in het bijzonder gelukkig hoe het verharde deel met kasseien is uitgedraaid. Ik heb dit resultaat bekomen door eerst alles in een lichtgrijze kleur te schilderen en vervolgens aantal stenen individueel te highlighten in verschillende verdunde tinten grijs, beige en bruin.  De voegen tussen de kasseien werden gevuld met zeer fijn gezeefde grond die ik gefixeerd heb met verdunde mod-podge matt. Het geheel heeft vervolgens een groene wash gekregen om mos en onkruid tussen de stenen te imiteren. Het gras is tenslotte toegevoegd met de Grass-master

De AM66 hoort evenmin in dit tijdperk thuis, maar past wel in het sfeertje  ;D.

IMG_20210717_160701238 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben blij dat de kasseien zo zijn uitgedraaid, wetende dat 90% van het straatniveau ook op deze manier geplaveid gaat worden. Ik heb nog wel wat kraswerk voor de boeg...

IMG_20210717_145505085 by Alan Jockmans, on Flickr

De rest van de perrons zijn onverhard. Ik had lang de intentie om zoals hierboven aangehaald met de typische 'rode' sintels te werken, maar ik slaagde er maar niet in om de juiste kleur te bekomen. Bovendien vond ik dat de kleurencombinatie niet mooi uitkwam in het geheel, dus ben ik gewoon voor grind gegaan. Ik heb dit gemaakt door gewoon zand te fixeren, dit grijs te schilderen en vervolgens verschillende donkere washes te geven. Door de oppervlakte op het einde ook flink te drybrushen komt het effect echt tot leven. Ter afwerking heb ik ook nog gras in verschillende lengtes toegevoegd, het moet tenslotte een slecht onderhouden perron voorstellen.

IMG_20210718_220651087 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210718_231034226 by Alan Jockmans, on Flickr

Het stationsmeubilair is grotendeels zelfgebouwd, maar de typisch Belgische bloempotten heb ik (net als de kenmerkende nmbs-hekken) meer dan twaalf jaar geleden nog bij Jocadis gekocht. Ze hadden daar toen ook bouwpakketjes voor wachthuisjes, maar die heb ik toen helaas laten liggen. Deze heb ik dan maar zelf gebouwd uit styreen. Op het internet vond ik dat de afmetingen in H0 64x23x30 mm waren, de overige afmetingen heb ik ongeveer geschat. De groeven zijn rechtstreeks in het styreen gekrast, de overige details zijn met dunne reepjes toegevoegd. Het maken van de ramen was een geduldwerkje, maar het is uiteindelijk gelukt.

IMG_20210718_161205005 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb elk onderdeel dubbel gemaakt, zodat ik uiteindelijk twee wachthuisjes had, één voor elk perron.

IMG_20210718_172712449 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb de wachthuisjes wit geschilderd door met het penseel de verf erop te doppen. Op deze manier ontstaat een textuur die veel weg heeft van beton. Dit heb ik extra naar buiten gebracht door de hokjes een zware wash te geven.

IMG_20210718_220632044 by Alan Jockmans, on Flickr

En daarmee is het spoorniveau zo goed als af. Enfin 'af' zal het natuurlijk nooit zijn, maar ik ben er wel al tevreden mee. Het enige wat nog ontbreekt zijn de lantaarns (die  ik waarschijnlijk ga 3D-printen) en eventueel telegraafpalen.
Nu dit achter de rug is ga ik me terug op module 1 focussen en eindelijk de tramsporen in orde brengen. Er staan ook nog wat gebouwen op de planning, maar ik wil liefst eerst de straat af hebben voor ik me daar terug op richt.

IMG_20210718_231054009 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210718_231015683 by Alan Jockmans, on Flickr

 
Modelbouw is een kunst

Floris

ohhhh fijn sfeertje weer!
enige puntje vind ik dat de affiches wat mij betreft iets te "wild" tegen de muur zitten, ik zou ze wel waterpas plakken, de chaos komt dan wel door de hoeveelheid en deels weer afgescheurde affiches van verschillende formaten. Ik geloof dat er in nederland veel geplakt werd door mensen die dit als beroep hadden, dus daar zit wel wat vakmanschap en beroepseer bij. Ik vermoed een beetje dat t in brussel ook wel zo zou zijn geweest.

Metpetergaathetbeter

#267
misschien een beetje verder denken zou wildplakken toen getollereerd zijn, ik zou zeggen van niet, maar ik kan mij ook vergissen. Enig vb om te staven dat ik verkeerd ben? Het Brussel van weleer

Steam.N

Alan, SCHITTERENDE gebouwen !!!
Draadje nú pas ontdekt.  Het brengt talloze herinneringen terug op, toen ik zélf actief aan het modelbouwen was ...
Ik kijk uit naar het vervolg !

Welke schaal bouw je?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

De absolute beginner

SUBLIEM.
Effenaf fantastisch.
Ik kijk vol spanning uit naar 't volgende stuk.

Cyriel