Sporenplan Geremila

Gestart door geremila, 17 augustus 2006, 20:43:51 PM

Gerolf

7 meter op 7 is een enorme ruimte. Daar kan je heel wat op bouwen.
Zelf pas ik een andere "techniek" toe bij het ontwerpen van plannen: eerst het globale spoorverloop, rekening houdend met gewenste thema's, daarna details (stations, aftakkingen) invullen. Ik heb het gevoel dat je de kar voor het paard hebt gespannen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Zelf pas ik een andere "techniek" toe bij het ontwerpen van plannen: eerst het globale spoorverloop, rekening houdend met gewenste thema's, daarna details (stations, aftakkingen) invullen. Ik heb het gevoel dat je de kar voor het paard hebt gespannen.


Ik denk wel dat  je gelijk hebt Gerolf er waren mijns inziens alleen een paar items die ik er zeker in wilde hebben en zodoende. Maar ik probeer eens andersom ik zal eerst trachten mijn sporenverloop te schetsen en dit alvast eens te posten. Misschien moet ik ook maar afstappen van het idee om de vier zijden te gerbuiken met in het midden een open ruimte. Vooral aangezien ik de baan vanop ??n centrale plaats wens te bedienen. Zoals ik het nu zie zou ik digitaal willen rijden maar analoog willen schakelen... Het zou dus wel handig zijn moetsen alle belangrijke emplacementen in de onmiddellijke nabijheid liggen van de bedieningsplaats.
En Gerolf mocht je idee?n hebben voor een globaal sporenverloop. Wil mij vooral toespitsen op lokaal verkeer alsook goederenverkeer. Vanuit een sschaduwstation kunnen dan doorgaande treinen en andere aangevoerd worden...
Wordt vervolgd...
Ik ben er zeker nog niet!
groetjes,

Mike

Gerolf

't Zal niet voor direkt zijn om iets te tekenen. Eerst naar Itali?, dan nog wat aan mijn eigen baan doen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

't Zal niet voor direkt zijn om iets te tekenen. Eerst naar Itali?, dan nog wat aan mijn eigen baan doen, ...


Goeie reis alvast!
Ik probeer ondertussen nog wat schetsen te posten...
groetjes,

Mike

Greg

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

7 meter op 7 is een enorme ruimte. Daar kan je heel wat op bouwen.
Zelf pas ik een andere "techniek" toe bij het ontwerpen van plannen: eerst het globale spoorverloop, rekening houdend met gewenste thema's, daarna details (stations, aftakkingen) invullen. Ik heb het gevoel dat je de kar voor het paard hebt gespannen.



het station van geraardsbergen bevat toch ook heel wat opstelsporen van treinstelletjes. deze zie ik niet op je baan of ben ik verkeerd?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

geremila

Ja klopt[^], Ik heb mij vooral gebaseerd op het station van Geraardsbergen en geen exacte copie trachten weer te geven. Maar inderdaad in het verlengde van de opstelsporen liggen in het echt nog een pak opstelsporen voor stelletjes. Het station is ook groter ik heb geprobeerd een compromis te sluiten en 2/3de weer te geven... Maar zoals GErolf al heeft gezegd ben ik verkeerd begonnen. Eerst het globale en dan pas de details...
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

7 meter op 7 is een enorme ruimte. Daar kan je heel wat op bouwen.
Zelf pas ik een andere "techniek" toe bij het ontwerpen van plannen: eerst het globale spoorverloop, rekening houdend met gewenste thema's, daarna details (stations, aftakkingen) invullen. Ik heb het gevoel dat je de kar voor het paard hebt gespannen.



het station van geraardsbergen bevat toch ook heel wat opstelsporen van treinstelletjes. deze zie ik niet op je baan of ben ik verkeerd?

groetjes,

Mike

n/a

mmm,

ik denk niet dat er 1 perfecte methode bestaat om een baan te plannen. Uitgaan van bepaalde details lijkt mij juist wel een goeie methode als je jezelf kan intomen en beperken tot die 'details' of thema's.
Volgens mij zijn enkele mooie zichtbare diorama's aangevuld met heel veel verborgen traject/fiddle yard de juiste oplossing - voor mij - zeker niet en g?n?ral. De meeste bouwers/rijders kiezen vaker voor gefaseerde oplossingen met een station-opstelsporen-Paradestrecke-locloods-enz...

Uitgaan van een bepaald station lijkt mij op lange termijn echter leuker omwille van de realiteit, en omdat de mogelijkheden beperkt zijn en je zo moeilijkheden cre?ert om meteen ook weer op te lossen. Zo wordt de baan het speelveld van een strategiespelletje, en dat is een fascinerende kant van modelrijden die je zelden ziet.
Mijn advies - voor wat het waard is hoor - is om de dienstregeling niet te vergeten. Kijk eens wat je per dag allemaal door je station moet sturen en kijk daarna eens of je al die treinen op ??n of andere manier daar kan krijgen waar ze op de juiste tijd zouden moeten zijn.
Dat betekent dan veel ondergrondse parkeermogelijkheden, of een fiddle yard met veel rangeermogelijkheden, enz...

succes met je bouwplannen !

geremila

@MNBS:

Bedankt voor je tips! Ik moet eerlijk zijn dat ik in het verleden ook bijna altijd ben uitgegaan van een gedetailleerde situatie[^] en daar toen mijn baan heb rondgebouwd. Nu enige verschil is dat ik toen een beperkte ruimte had van 1.10m op 4m. Nu is het oppervlak heel wat groter wat het niet altijd eenvoudig maakt om te ontwerpen, beheersbaar te houden alsook genoeg variatie aan te brengen...
Misschien is er inderdaad geen wondermethode om een baan te ontwerpen. Ik vind het wel belangrijk om genoeg spelelement te hebben en zoals je zelf al aangeeft kan dit verhoogd worden door een stukje realiteit in te bouwen die niet altijd voldoet aan de vereisten van de baan maar zodoende wel de moeilijkheid verhoogd en voor uitdagingen zorgt.
Realistisch spoorbedrijf spreekt mij ook enorm aan. Via fremo ook al wat gelezen over vrachtbrieven en dergelijke daarbovenop een geregelde treindienst lijkt mij zeker een uitdaging...
Wordt vervolgd
groetjes,

Mike

Anarchy

Is er toevallig iemand die met dienstregelingen rijd hier? zo ja, kan je mij dan eens een voorbeeld van je dienstregeling sturen?

n/a

wat wel helpt in model is de uniformiteit van de treinen. Stel dat je in een bepaald station 4 keer per uur een Am80/300 moet ontvangen dan kan je mits enig schuifwerk in de dienstregeling hetzelfde stelletje 4x per uur laten binnenrijden. Voor gesleepte treinen lijkt het me leuker om toch in de yard van lok of rijtuigsamenstelling te veranderen. Internationale/specifieke/piekuur slepen kan je vaak maar 1 ? 2x/ enkele x per dag gebruiken.

Al bij al houdt dit in dat je baanontwerp:

- verbindingen en keerlussen voor de vaste combinaties
- parkeermogelijkheid voor de speciale slepen
- combinatiesporen / fiddle yard voor de variabele samenstellingen

moet omvatten.

om het wat plastischer uit te leggen een hypothetisch geval :

Als je uit gaat van een bepaald verborgen opstelstation waar alle verkeer klaar moet staan voor gebruik dan weet je dat vanaf dat schaduwstation alvast verbindingen moeten lopen naar beide toevoerlijnen van je station - een trein komt immers ofwel van bvb Brussel ofwel van het hinterland -. Ook de afvoer vanuit het station moet naar het schaduwstation of naar een fiddle yard kunnen verlopen.
Tenslotte is er ook nog een verbinding nodig vanaf de fiddle yard naar het schaduwstation om nieuw samengestelde slepen klaar te kunnen houden voor gebruik binnen het tijdsrooster.

Wat ik hier beschrijf kan al voor wat fun zorgen maar is nog niet echt intensief h?.

Anders wordt het al als we bvb de toevoerlijnen vanuit 'Brussel' zo lang kunnen maken dat hier best wel enkele blokken in geraken. Dan moet er al wat verkeer georganiseerd worden, wanneer bvb twee schaduwstations (plaatsgebrek kan er bvb gelukkigerwijs toe leiden dat een schaduwstation slechts enkele sporen telt en dat er dus ergens anders een tweede bij komt/moet komen) datzelfde traject vanuit 'Brussel' bedient, dan wordt het al een beetje ingewikkelder en moet de dispatcher zelfs in real time bij de les blijven om de juiste trein op het juiste moment op de juiste plek in het rijtje te krijgen. Laat aan de andere zijde van het station dan nog wat verkeer over 1 spoor verlopen en laat een of andere trein kop maken in het station met wat rangeerwerk, dan zal een uurtje sporen zo voorbij gevlogen zijn...



overigens zelf beschik ik maar over een kleine baan (vennbahn) met 2 sporen met een yard van 4 opstelrails aan het ene eind en 1 samenlopend wissel aan het andere eind waarop wat heen en weer gependeld kan worden.
Het verkeer is hier bewust beperkt (alhoewel er toch maximaal 14 loks op zouden kunnen staan, 6 lijkt me verstandiger), de baan moet later deel uitmaken van een groter traject/project. Voor die latere dienstregeling heb ik me gebaseerd op de dienstregelingen van de lijnen 42 (luxemburg - Luik + Maastricht) en 36 (keulen - Oostende + Namur), zowel qua reizigers als (in beperkte mate) goederenverkeer.

Dat is mss raar om zo te starten, maar het bespaart me heel wat overbodige aankopen : aan de hand v/d dienstregelingen kon ik bepalen welk materieel nodig is/zal zijn (omdat bepaalde treinen per dag zo vaak heen en weer pendelen kon ik me bvb beperken tot 1 sleep plus wat wagens ter variatie), of bepaalde favorietjes eventueel er bij konden blijven of verkocht moesten worden (de vennbahn is zo'n dada die gebleven is), en welke thema's moeten en kunnen -  Zo heb ik per ongeluk ontdekt dat ik in een kleine haven zal moeten voorzien ( 1 spoortje langs een kade).

Voor de dienstregelingen zie b-rail.be [:)]




ERVIN

Mooi voorbeeld MNBS,dat uurtje is bij mij minstens 4 uur,en ook dat vliegt voorbij,ik ben nu bezig met een heel intensief uur-rooster op te stellen voor mijn container-treinen,mijn kolentreinen,en mijn staal-treinen,ik heb al ondervonden dat,als ik aan het rangeren ben met ??n van deze treinen,ik heel goed moet opletten dat die andere treinen wel op tijd vertrekken,want anders hinderen ze mijn reizigersverkeer,het is zoals je zegt dan moet je echt bij je les blijven om niet alles in het honderd te laten lopen,is al enkele malen gebeurt,maar het is net dit soort van treinregelingen die de hobby zo boeiend maakt en houd.[:p]
Dus het zomaar doelloos rondjes rijden veranderd plots in een erg realistisch treinenbedrijf dat nooit gaat vervelen.

Greg

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mooi voorbeeld MNBS,dat uurtje is bij mij minstens 4 uur,en ook dat vliegt voorbij,ik ben nu bezig met een heel intensief uur-rooster op te stellen voor mijn container-treinen,mijn kolentreinen,en mijn staal-treinen,ik heb al ondervonden dat,als ik aan het rangeren ben met ??n van deze treinen,ik heel goed moet opletten dat die andere treinen wel op tijd vertrekken,want anders hinderen ze mijn reizigersverkeer,het is zoals je zegt dan moet je echt bij je les blijven om niet alles in het honderd te laten lopen,is al enkele malen gebeurt,maar het is net dit soort van treinregelingen die de hobby zo boeiend maakt en houd.[:p]
Dus het zomaar doelloos rondjes rijden veranderd plots in een erg realistisch treinenbedrijf dat nooit gaat vervelen.


Op jouw baan kan je wel een druk uurrooster uit[:p][:p]vinden
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

citaat:
Voor de dienstregelingen zie b-rail.be

Enkel bruikbaar voor als je baan nu gesitueerd is. Ik zou ook de dienstregelingen van L42 nodig hebben, met de correcte treinnummers. Maar deze die ik nodig heb zijn vanuit de tijd dat het niet ge?lektrificeerd was. Als iemand me hier aan kan helpen ...

@Ervin, kan je mij eens een voorbeeldje van je dienstregeling doorsturen?

Greg

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Voor de dienstregelingen zie b-rail.be

Enkel bruikbaar voor als je baan nu gesitueerd is. Ik zou ook de dienstregelingen van L42 nodig hebben, met de correcte treinnummers. Maar deze die ik nodig heb zijn vanuit de tijd dat het niet ge?lektrificeerd was. Als iemand me hier aan kan helpen ...

@Ervin, kan je mij eens een voorbeeldje van je dienstregeling doorsturen?



Ik vrees dat je dit nu maar heel moeilijk zal kunnen vinden Jeroen [:(]
Maar je weet nooit he [:p]
Anders zul je eens wat info moeten vragen over treinnummers ... zodat je het zo waarheidsgetrouw mogelijk kan namaken.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

Zal je de Ari-disc eens opsturen (is ondertussen gebeurd). Je kan dan alle treinen van bvb Gouvy naar Vielsalm opzoeken.
(de install file moet je aanklikken en dan installeren. Het programma werkt niet met de muis, je moet met de pijltjestoetsen navigeren.
Vergeet vooral ook de datum van je pc niet terug te zetten naar 1993, anders reageert de Ari niet.

Voor de goederentrafiek kan je terecht op de site van Peter Van Gestel :
http://www.aula.com/peter/

@Ervin: voil?, blij dat je't ook al ondervonden hebt. Eigenlijk kan je zelfs met een kleine baan al veel verkeer en chaos organiseren, met een grote baan als die van jou kan ik me idd voorstellen dat je wel weet waar't begint, maar niet wanneer je uitgeput achter een pintje voor de tv kan neerploffen om effe uit te blazen. :-)