Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM-N Module : Comblain au pont

Gestart door railrunner, 18 september 2017, 19:41:15 PM

Steam.N

Superknap, Jim !!!

Hopelijk zie ik dit snel in het echt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jim knap gedaan en je schept een illusie, laten wij de putjes als klinknagels zien van op afstand wie zal het een zorg zijn?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

railrunner

Merci Michaël, Jean, Gerolf, Floris, Luc, Bert, Pieter en Pierre voor jullie lovende woorden.   Dit geeft me een boost om er aan verder te werken, want in het ontwerpen en construeren van deze brug kruipt toch enorm veel tijd in.  Deze brug is een monnikkenwerkje. 

Michaël, je kan het niet beter verwoorden met de illusie van klinknagels.

Jean, ik heb je hint begrepen.  We doen het nodige om er voor te zorgen dat we eens samenkomen om de eenieders modules eens aan elkaar te koppelen.

Tot op heden heb ik werkwijze niet getoond, iemand interesse?  Zo ja, dan zal ik de stappen posten, indien niet, geen probleem, dan werk ik in alle stilte verder.

mahtoska1

Uiteraard zijn we geinteresseerd in de werkwijze.  We kunnen er allen uit leren.

BC911

Zeker interesse in de werkwijze. Ik heb een tijdje terug zelf wat zitten testen met een brug en klinknagels. Ik denk eigenlijk dat ik het op dezelfde manier gedaan heb toen, maar toch benieuwd  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

marc goovaerts


Kautenbach


railrunner

Dju! >:(

Eergisteren op werfbezoek geweest in Comblain.
2 zaken die me met de brug opvielen:

1) Driedelige brug kant toeschouwer hebben verschillende bruggen.  1 brug is totaal anders dan de 2 andere, zie foto:







2) Is mij nooit opgevallen, maar het middenste brugdeel is hoger dan de 2 buitenste, zie foto:





Wat nu gezongen?  Bruggen aanpassen en opnieuw tekenen = serieuze vertraging.  Of brugdelen behouden en gebruiken die reeds geplot, uitgesneden en reeds in elkaar gestoken zijn?  Dju, dju dju toch!


ACFI

Kijk eens naar foto's voor 1940.
Belgen of Duitsers hebben die misschien met dynamiet aangepast.
Oudere brugdekken zullen meer klinknagels hebben ook dan nieuwere.

ACFI.

59erke

Jim, ik zou gewoon de brugdelen houden die je hebt, geen kat die er een opmerking gaat over geven denk ik.
En als het zo is dan bestaat er nog altijd iets van "de vrijheid van de bouwer"
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Driesel

Jim,

Ik sluit me volledig aan bij 59erke. En het blijven sowieso mooie staaltjes modelbouw!

SuSke

Niet alleen is de middelste hoger, de rechtse op de meeste foto's is ook anders van lay-out.
Het lijkt mij dat de 2 linkse bruggen versterkt zijn geweest door toevoeging van bijkomende trekkers in de flanken. Dat waren bruggen met drukdiagonalen.
Terwijl de rechtse brug die versterkingen niet heeft en opgebouwd is met trek- en drukdiagonalen.

Jim, laat het zoals het is. Als je de foto's van de originelen niet bij je baan hangt, wie zal het dan zien....  ;) ;)



Wij  8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

railrunner

Steven, Koen, Dries, Frans, bedankt dat je effe meedenkt!

Steven,  het ene brugdeel dat afwijkt (linkse deel van drietal bruggen lijkt me het oudste, ziet er hier en daar al gerestaureerd uit.  De andere vijf bruggen lijken me vervangen, kan inderdaad door bruuske aanpassingswerken tijdens het bezoekje van de Duitsers.  Daar die 5 bruggen ook met klinknagels zijn gemaakt lijkt me de periode kort nadat de Duitsers van een kale reis zijn terug gegaan naar hun Heimat.

Gisterenavond nog tekenwerk verricht, vannacht geplot en vanmorgen de delen uitgesneden en deels in elkaar gestoken, de afwijkende brug is bijna klaar.  De middelste hogere brugdelen komen er niet, het compromis dat ik inderdaad moest sluiten.  Zelfs op foto zie je dat nauwelijks, dus dat zal wel niet opvallen.



Vanmiddag wordt alles gespoten, misschien vanavond nog een en ander in elkaar steken.  We zien wel wat de dag geeft. Binnenkort komen de MSM-N deelnemers eens samen, zien dat tegen dan de sporen al liggen en treinen kunnen rijden, wordt nog spannend, een eerste dead-line  :-\



Dwz dat ik het bouwproces minder zal tonen, geen nood, dan maak ik dat later wel goed.

railrunner

Het is eventjes hard doowerken tegen de eerste samenkomst.

Brugsteunen zijn 3D-getekend, het is wachten op de printjes.  De bruggen zijn ondertussen volledig afgewerkt, stevig geheel!  75cm lang, aan één zijde vastehouden, amper doorbuiging.  De verf was vorige zondag al op, in de loop van de week werden 2 potjes Revell aqua color bijgehaald, tweede potje is nu ook bijna leeg.  In totaal bijna 3 potjes verbruikt...

Brugpijlers zijn in ontwerp.  Ondertussen baanplan aan het tekenen om door de snijplotter te jagen.  Dan kan ik de sporen precies plaatsen en de huizen op exact de juiste plaatsen zetten.  Verloop Ambleve en Ourthe worden mee op plan gezet.  Hopelijk kan ik tegen volgend weekend de sporen leggen en al wat ballasten, anders heb ik nog wat tijd de week nadien.  Target is zondag binnen twee weken halen...  En als het nog eventjes kan, de achtergrond, fries ed aanwerken.

Totaalbeeld van de brug wil ik nog niet weergeven, maar een teaser kan.  Heb een dubbeltje bovengehaald en verhoudingen kloppen.  Oef!




(vals beeld, loopplanken liggen wel degelijk recht!)


railrunner

Ondertussen probeer ik ook wat te werken aan een aantal details.  Iemand had me ooit gevraagd om eens perronverlichting uit te werken in schaal N.  Heb toen gelijk voor mezelf ook eens laten 3D printen.  De uitdaging werd nog groter toen die man me vertelde dat de draadjes er zeer moeilijk in gingen, bijna niet te doen.  Tijd om zelf eens te proberen.  Het was inderdaad een beetje sukkelen, maar uiteindelijk ben ik er toch in geslaagd deze tot een goed einde te brengen.  Gemakkelijkheidshalve heb ik bij sommige paaltjes de lamp afgebroken en wanneer de draad getrokken was, terug vastgelijmd met secondenlijm.  SMD403 ledjes zitten er in, nu nog een weerstandje van 800 Ohm eraan, maar eerste testje mislukte.  Moet ik eerst een draadje solderen aan de leddraadjes?  Leddraadjes zijn met een laagje geisoleerd, dat vermoedelijk met solderen verdwijnt, iemand ervaring?

Om een idee van de grootte weer te geven:  1 ruitje = 1X1cm, buitendiameter paal = 3mm