Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bouw van een busdepot (stelplaats) 1:87

Gestart door Cord, 12 juli 2017, 17:56:08 PM

Cord

Citaat van: marc goovaerts op 21 juli 2017, 13:44:02 PM
De naam 'sfeerfoto' is allerminst gestolen of overdreven. Knap !
Dankjewel Mark: één ledje en een iPhone. Daar hoef ik m'n D800 niet voor uit de kast te halen.  ;)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 21 juli 2017, 13:44:02 PM
De naam 'sfeerfoto' is allerminst gestolen of overdreven. Knap !

Absoluut !!!  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cord

Dank voor jullie positieve feedback!  :)


Zoals eerder vermeld komt het dak van een voormalige locloods. De bestaande dakbedekking -of waarvoor het moet doorgaan- heb ik beplakt met zelfklevende folie waarmee ventilatiebuizen aan elkaar worden geplakt. Deze folie gebruik ik ook om de binnenkant van gebouwen lichtdicht te maken.


Inmiddels heb ik het dak erop zitten.
Het verft wat anders dan styreen, maar het blijft wel zitten.


De plekken waar schoorstenen zaten heb ik weggewerkt.


Om het allemaal een beetje te laten passen, moest ik de rechter buitenmuur er ook vast inzetten. Vanuit de binnenkant is er nu natuurlijk wel wat moeilijker bij te komen, maar daar komt hooguit een dieselpomp, een olievat, bezems, een afvalbak en een waterkraan en wat tuinslang om de bussen te wassen.


De rest van de vloer komt er later pas in als de binnenkant zo'n beetje klaar is. Ik denk dat ik het geheel op een stukje triplex ga zetten, dan kan ik die magneetstrip er mooi infrezen en dan heb ik een beetje houvast voor die stopspoel. Bovendien trekt alles dan minder snel krom.
Enfin, voor zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

Welke verf heb je dààrvoor gebruikt ? Het is wel een heel speciaal oppervlak !

Cord

Dezelfde verf die ik normaal gebruik: Humbrol of verf van Revell.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

755philippe

Die werkbank oogt zeer mooi. Komt deze uit een setje of is dit zelfbouw ?
By the way zeer mooi verbouwing. KNAP.

Mvg

755philippe

Cord

Citaat van: 755philippe op 23 juli 2017, 08:42:51 AM
Die werkbank oogt zeer mooi. Komt deze uit een setje of is dit zelfbouw ?
By the way zeer mooi verbouwing. KNAP.
Dankjewel Philipe.
Die werkbank is zelfbouw, maar is wel geassembleerd met verschillende onderdelen. Even de voornaamste ingrediënten op een rij:


Voor veel onderdelen moet je buiten de gebaande paden zoeken. Deze 1:87  "Roco 576 BW US army field tool work shop set" of de "Instandsetzungsset US/BW" van Herpa Minitanks vind je niet bij het modelspoormateriaal.


1:87 gereedschap van VectorCut.


Preiser staat voor mij nog steeds bovenaan de lijst als het om details gaat en ze hebben ook militair spul. Ik hoef geen soldaten en tanks op m'n baan, maar dit soort spullen vind ik heel bruikbaar.
Op modelspoorbeurzen speur ik met name naar spullen waar de meeste hobbyisten voorbij lopen.


Maar veel onderdelen van deze locloods heb ik gebruikt voor mijn busdepot.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske


Dat is het Wim, speur op beurzen ook naar dergelijke spullen waar anderen voorbij lopen, toch was ik
niet op de hoogte van de Preiser kit, is alvast genoteerd, bedank voor de tip   ;)

Pierre

Mooi busdepot en boordevol details! Voelt als mijn werk 20 jaar terug. ;D

Ik ben altijd weer blij als je niet voor me loopt op een beurs Wim. ::)
Groet Pierre.


SuSke

@Wim - waar haal je die heerlijke spullen van Vector Cut vandaan.
Hij verzend wel porto vrij vanuit de States maar pas vanaf $25 en ik vindt geen bestelformulier op de website.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ferdi

@ Suske,

Je klikt bij het te bestellen item op "Add to Cart". Je krijgt dan automatisch een bestellijst en op het einde reken je af (of niet).

Bij een product waar  "Add to Cart" niet bij staat, betekent dit dat het product niet leverbaar is.

755philippe

Wim, bedankt voor de info. a mij deze sets proberen aan te schaffen.
Mvg

755philippe

Cord

Citaat van: Pierre op 23 juli 2017, 15:26:16 PM
Mooi busdepot en boordevol details! Voelt als mijn werk 20 jaar terug. ;D
Ik ben blij dat jij je thuisvoelt op je nieuwe werkplek.  :)

CiteerIk ben altijd weer blij als je niet voor me loopt op een beurs Wim. ::)
...omdat we natuurlijk op zoek zijn naar dezelfde spullen. En toch is het altijd weer rete-gezellig om met jou op een beurs rond te scharrelen.

Leuk dat jullie zo enthousiast reageren. Naast gereedschap heeft die gast van VectorCut nog veel meer mooi spul staan.


Tussendoor even een aanvulling voor de andere kant van de loods: daar moest onder andere nog een dieselpomp komen.


Op de foto zitten nog wel wat gemiste stukjes. Maar ik vind het mooi zat zo. Laat ik vooral niet vergeten dat het nogal een close-up is en dat het er met het blote oog prima (aanvaardbaar) uitziet.


Rechts nog wat rotzooi.


Dit strookje wordt straks op een plaatje van triplex geplakt. In dat stukje triplex komt een gleufje voor magneetband en een opening voor dat Faller-stopding. Als de vloer is afgewerkt met betonplaten, asfalt of een betonvloer, dan wordt de complete garage vastgezet op dat afgewerkte plaatje triplex.
Maar laat ik vooral niet te snel zijn, want als die garage eenmaal vastzit op de grondplaat dan kan ik niet meer bij het interieur van de garage.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update:


Ik heb nog even de oprit erin gelegd. Verder ben ik ook bezig geweest om die magneetband buiten het depot zodanig uit te leggen dat de bus bij het naar rechts uitrijden van de garage, niet met z'n achterwiel de stoep meepikt. Als de bus uit de garage komt en naar rechts wil, dan moet de bocht dus ruimer worden gemaakt en komt-ie op de andere weghelft terecht. Dat is in de echte wereld geen uitzondering, maar op mijn baan wil ik dat voorkomen, omdat de kans groot is dat die bus dan de magneetband op de linker weghelft gaat volgen en vervolgens links blijft rijden.  :o
Ik denk dus dat ik die bus vanuit de garage maar linksaf laat slaan of rechtdoor en dat-ie dan maar een stukje moet omrijden. Gelukkig staat de infrastructuur nog geheel open voor aanpassing.


Even voor de beeldvorming: zo gaat de voorkant er ongeveer uitzien. Het staat nu natuurlijk nog los op elkaar en moeten er nog gaatjes worden geboord om de draden weg te werken en wil ik voor de werkplaats nog een lichtmast of lantaarnpaal maken. Bovendien moet er in het interieur nog wat aanvulling komen.
Voor zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

Ik ben - via mijn vader - zowat geboren en getogen tussen de bussen van de Buurtspoorwegen.
'Den atelier' had wel altijd een vuile, heel vuile vloer. Vooral omwille van het regelmatige olieverlies.
Of door er mee te 'smossen'...