Servos doen spastisch bij aanzetten spanning

Gestart door Michiel, 06 december 2016, 14:20:48 PM

Michiel

Best collega knutselaars,

ik erger me dood aan het hevige heen en weer schieten van alle servomotoren bij het initieel aanleggen van de baanspanning. Eenmaal alles opgestart, en Koploper is door de initialisatieprocedure, is alles normaal en rustig.

Is er een methode om die initiële spastische servosalvos te vermijden? Is een volgorde van aanleggen van bepaalde spanningen een uitkomst? Wie heeft een suggestie, een idee? Ik gebruik de OC32 modules van Van Perlo om mijn servomotoren te sturen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

als je servo's opstarten voordat ze een signaal binnen krijgen van de controller, dan gaan ze even jitteren...  vooral goedkope servootjes hebben daar last van.

Probeer eens een inschakelvertraging op je servo voeding zodat ze pas 5V krijgen nadat je zeker bent dat ze een stuursignaal van de OC32 krijgen en laat weten wat dat geeft...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

alle 5 volt voedingen van de servo's over 1 sturing laten lopen die door de oc32 word aangezet
dan kan er normaal niets beginnen bewegen voor de oc32 deze heeft aangezet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Inderdaad dat zou je kunnen proberen.

grt Piet.

Olivier77

Beste Michiel,

Ik had er ook veel last van met Esu Switch Pilot Servo's en een Marklin transfo.
Heb er een zwaardere Titan transfo aangezet en nu is het bijna helemaal gedaan (32 servo's)
Ik ken mensen die de servo's per 5 of 10 aanzetten ipv allemaal samen, helpt zeker.
Servo's trekken bij het starten blijkbaar heel veel.
Mvg

Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bellejt

bij mij staan ze gewoon op het boostergedeelte achter de esu switchpilot.Geen problemen omdat er voldoende vermogen is bij inschakelen.

Michiel

Bedankt voor de tips, heren!  8)

Ik ga aan de slag met het bouwen van een vertragingssysteem voor de voeding van de servo's. Dat lijkt me de weg om te bewandelen. Ik heb al een 45VA trafo expliciet toegewezen aan de servo's. Dat lijkt me voldoende voor een goede normale werking (ik laat Koploper wissels na elkaar schakelen)

Jullie horen wel wat het geworden is. Maar verwacht het resultaat niet meteen morgen, want de helix heeft op het moment voorrang.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Zeker geïnteresseerd in je feedback !
Oplossing zal voor mij ook zeker nuttig zijn.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Er zijn twee oorzaken van jitteren bij servo's.
De eerste is onvoldoende stroom (dat merk je als je veel servo's tegelijk stuurt),
en zeker als die stroom ook voor de stuur-elektronica gebruikt wordt: Een dip in voedingsspanning en de elektronica doet een reset ...
Tweede oorzaak is het moment waarop je voeding aan de servo geeft:
- Bij stroom zonder sturing doet de servo sowieso raar (want hij krijgt geen opdracht)
- Bij stroom-inschakeling tijdens de puls krijgt de servo een "halve" opdracht

en daarom heb ik:
- een aparte (pittige) voeding voor de stroom van de servo's, en een aparte voor de aanstuur-elektronica
- eigen elektronica, die op het juiste moment de stroom inschakelt (9ms na een puls)
- diezelfde elektronica stuurt servo's per 4 tegelijk aan, maar start ze één voor één op (minder stroom bij opstarten van de baan)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Enorm bedankt voor je feedback, Gerolf.

Mijn dedicated voeding voor uitsluitend servo's lijkt me ok. Ook wanneer meerdere servo's bewegen, blijven alle andere rustig. Stroom lijken ze voldoende te kunnen vreten zonder dat de spanning zakt.

Het later laten opkomen van de voedingspanning lijkt me echt "the way to go". Maar om elke servo apart te gaan pollen op die 9ms na puls, zou ik willen vermijden. Ik heb 40 servo's (en dat worden er later ongeveer 80) die tegelijk opkomen. Elke servootje apart pollen lijkt overkill ALS (voorwaardelijk) het ook zou gaan met een vertraagd opkomen van de gemeenschappelijke voedig.

In elk geval ga ik ermee experimenteren. Ik wil een oplossing zien, want zoals het nu is, krijgen verenstaaldraad en wissels een stevige snok, en dat lijkt me niet gezond voor de levenduur van de wissels en aandrijving.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Michiel,

Leon van Perlo doet de aanbeveling de OC32 en de servo's uit één bron te voeden, zie manual. Dat heeft bij mij de ongecontroleerde bewegingen bij het inschakelen opgelost.

Ik voed mijn 4 stuks OC32, een stuk of 50 servo's, lichtseinen, polarisatierelais, ledverlichting etc. uit één 9V 5A voeding. Elke 4 servo's hangen aan een SP04 die zoals bekend van de 9V 5V maakt.

Ik start altijd eerst de 9V voeding op voordat de baanspanning wordt ingeschakeld. Alle servo's staan in de OC32 ingesteld op "Suspended: er wordt geen signaal gestuurd bij init. Voorts wordt er via Koploper geïnitialiseerd: de actuele wissel en sein standen worden gezet.

Alle servo's staan zodanig ingesteld zodat na bereiken van de eindstand het signaal na een paar seconden wordt afgeschakeld: "Suspend Servo".



Gr, Ben.

raf

ik gebruik geen koploper maar de sturingen van de servo's bij mij doen ongeveer hetzelfde
na elke setting van een servo gaat die in idle en trekt dan geen stroom meer
maar het probleem van de TS is dat bij het opstarten de servo's jitteren
daarom mijn voorstel op de oc32 het inschakelen van de voeding spanning van de servo's op zich te laten nemen

eens de oc32 is opgestart deze 1 kanaal laten gebruiken om de servo's van stroom te voorzien
zo zouden ze niet meer mogen jitteren
bij mij hangt alle electronica aan een voeding maar elke print maakt zijn eigen 5 volt
dus 12 volt dikke draden onder de baan en op elke print een µa 7805
een voor de pic en een voor de servo's zelf
onder een kruiswissel zitten al snel 4 servo's en die worden door 1 pic bedient en dit werkt zonder problemen
ik heb wel op elke print nog eens een buffer condensator gezet om zeker te zijn dat er niet te veel pieken optreden

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

De oplossing van een probleem start altijd bij het advies van de fabrikant Raf. ;D

Geert

Onthoud de OC32 de laatste servostand bij het uitschakelen van voedingsspanning?

De schakelingen die ik maak houden daar rekening mee en beginnen eerst pulsen te sturen naar de servo die overeen komen met de laatste servostand. Dit voorkomt ook al hevige schokken.

En zoals al aangehaald, een flinke 5V voeding. Ik heb ooit stromen per servo gemeten tot 800mA bij het onder spanning komen ervan (van die blauwe servo's)

Maar bij opstart het schokken er volledig uithalen is mij ook nog niet echt gelukt.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

@Ben, bij mij staan de suspend opties ook aan. De voedingslijnen zijn exact zoals Van Perlo voorschijft en zoals jij beschrijft. Ik heb geen probleem met de servos tijdens de operationele fase, maar enkel bij het initieel aanleggen van de spanning. Jij raadt aan om de servovoeding eerst aan te leggen, en dan pas de andere componenten. Dat had ik eerder ook al eens geprobeerd, maar dan gaan de servo's ook even hevig tekeer (waaschijnlijk wegens gebrek aan een correct commando-signaal). Maar bedankt voor je beschrijving en screenshot van de OC32 settings. Ik zal mijn configuratie vanavond eens één-op-één naast de jouwe leggen. Misschien heb ik toch nog iets over het hoofd gezien.

@Raf: ik zal eens uitzoeken hoe ik een relais op een uitgang van de OC32 kan hangen. Dat zou vrij eenvoudig moeten kunnen, maar het is wel letten op die weerstandbanken in "drain", "source" of wat dan ook te zetten. Waarschijnlijk moet ik die vevangen, en gaan dan ook een hele groep servo-uitgangen mee naar die andere configuratie, waardoor die servos niet meer aangestuurd kunnen worden. Maar nogmaals, dat moet ik nog uitzoeken. Maar een vertraagd opkomen van de spanning zou een gelijke werking moeten hebben, toch? En gemakkellijker te maken.

@Geert, ik had begrepen dat men de neutrale stand van de servo kon meegeven aan de OC32, maar ik weet niet of de laatste stand kan bijgehouden worden door de OC32. Dat moet ik uitzoeken. Maar een neutrale stand zou voor mij ook prima zijn, of een beetje schokken ook, maar niet zomaar wild wegschieten zoals nu.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)