Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Hulp bij etsen

Gestart door 755philippe, 23 juli 2016, 17:23:01 PM

755philippe

Hallo,
Voor mijn volgend projekt zou ik enkele stukjes moeten etsen. Aangezien ik dit nooit heb gedaan wil ik dit wel leren. Maar... hoe begin je eraan ?
Welk materiaal en produkten heb ik nodig en waar in het Antwerpse kan ik dit kopen of link via internet.
Momenteel ben ik bezig om het programma Inkscape onder de knie te krijgen om de stukjes op pc uit te tekenen.
Alle hulp en info is welkom.
Mvg

755philippe

Steam.N

Ahhh, een nieuwe etser !  Goed zo, Philippe.

Heb je al een etstoestel? Badje met ontwikkelaar, badje met etsvloeistof?
Misschien is er iemand die enkele jaren geleden een etstoestel kocht van Gerolf, en er voorlopig niets mee doet?

Je hebt ook een belichtingstoestel nodig (UV), om wát je wil etsen op het nieuw-zilver plaatje over te dragen ...

Als je die twee toestellen hebt, kunnen we het nodige materiaal en de verschillende stappen doornemen  ;)

Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

755philippe

Hallo,
Als ik het goed begrijp heb ik een etstoestel nodig en 2 bakjes. Mogen die bakjes van kunstof zijn ?
Welke produkten gebruiken jullie als etsmiddel ?
Waar kan ik nikkelzilveren platen kopen om dubbelzijdig te etsen ?
Is inkscape een goed programma om alles te tekenen of gebruiken jullie een ander ?
Allemaal vragen om alles goed te kunnen voor te bereiden.
Mvg

755philippe

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Duidelijker kan het niet zijn.  ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Ferdi

Wat nog niet aan bod is gekomen: Hoe maak je de plaat fotogevoelig, of waar kan je een plaat met fotogevoelige lagen kopen?

Vroeger (1980) spoten we de plaat met Positiv-20. Je kreeg meestal een mooie appelsienenhuid, die bij het drogen wel wegtrok.

Tegenwoordig zouden er droge procedés bestaan. Blijkbaar bestaat er nu een film (Puretch paper) die je (liefst in een donkere kamer) kan aanbrengen op de platen.
Volgens een Engelse OO9-collega zou je ook een geprinte tekening (uit de laserprinter) met een heet strijkijzer kunnen overbrengen op de metalen plaat.
Je zou dan geen fotolaag en dus ook geen ontwikkelbad meer nodig hebben.

Nigel stuurt juist de site door waar hij het heeft beschreven, wel in Engels.

http://www.nigellawton009.com/Etching_for_Beginners_Version_5.htm


Ik vermoed dat Steam.N er alles over weet.

Moest je omwille van de investering, of het vele werk en het vele experimenteren toch niet zelf willen etsen, in Groot-Brittannië zijn er bedrijfjes die stukwerk doen.
Veel succes.
Ferre


755philippe

#6

Interessante site. Je kunt ook alles naar het nederlands vertalen (allee wat gebrekkig) maar hierdoor wordt alles wel duidelijker. Heb wat aan het googelen geweest maar die Puretch papers wordt enkel in rollen verkocht van 3mx61cm. Een beetje veel en ook duur voor een leek. Ben ook niet van plan om te gaan etsen op industrieel niveau. Toch bedankt voor de tip TENZIJ iemand een rol heeft en er deel van wil verkopen of een deel kan missen.
Mvg

755philippe

Gerolf

Mijn fotogevoelige platen bestel ik bij saemann-ätztechik  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Welke diktes gebruiken jullie om te etsen. Ik vermoed dat nikkelzilver beter is dan messing.
Mvg

755philippe

@ Gerolf mail gestuurd naar betreffende firma.

chef garde

Citaat van: Steam.N op 23 juli 2016, 21:06:45 PM

Misschien is er iemand die enkele jaren geleden een etstoestel kocht van Gerolf, en er voorlopig niets mee doet?

In mijn geval "er voorlopig nog niets mee deed", kan dus doorverkocht worden indien interesse!

Gerolf

Ik vind nikkelzilver meestal beter dan messing: sterker (meer veerkracht), even duur, even goed te etsen en te solderen
en ets meestal in diktes van 0.1 tot 0.3.   Dikker kan, maar hoeft meestal niet.
Hoe dikker het metaal, hoe minder detail je er in kan etsen (Onderetsing, ...)

  vb: bij plaatjes van 0.1 dik geraak ik aan "spijlen" van 0.2, of een half-reliëf-opdruk van 0.15  8)
       dat moet ik niet proberen met platen van 0.5 - dan mag ik blij zijn dat 0.8 spijlen lukken

... maar de kwaliteit van je transparant-printer én je belichter én ... én ... bepaalt het resultaat
Ik heb hier bijvoorbeeld een (ouder) HP-printertje staan dat (mits aanpassingen in de sturing) prima zwart drukt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

#11
Mail gestuurd @ chefdegarde
Mvg

755philippe

@ Gerolf : bedankt voor de info, nu weet ik welke platen ik moet bestellen.
                Heb een inkjet-printer dus moet lukken.

Steam.N

Citaat van: Ferdi op 24 juli 2016, 13:33:46 PM
... Ik vermoed dat Steam.N er alles over weet. ....

Mijn grote leermeester is Gerolf.
Als je ziet wat hij kan ...
Af en toe lukt het bij mij ook, maar ik ben niet zo bedrijfszeker  ::) ;)

Indertijd lukte het absoluut niet.
Dan bij Gerolf over de schouder gaan meekijken: in elke fase drie-vier dingen die ik fout deed.
Nú ken ik al veel aandachtspunten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

755philippe

Had nog even een vraag.
Wanneer je een ets hebt van nikkelzilver kan je deze solderen met gewoon soldeersel of moet je hiervoor een ander type soldeersel hebben ? Ja misschien een domme vraag maar als ik iets bestel in Duitsland kan ik beter alles in 1 keer bestellen. Mijn voorkeur gaat naar de etsbak van Saemann-ätztechnik lijkt volgens mij wel goed of toch beter dan die van Conrad.
Mvg

755philippe

loebaske

Na het etsen eens in een bakje van aceton dompelen, dat de foto laag weg is en kan je dan perfect solderen met gewone soldure...