Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Terwijl we nog steeds wachtende zijn op een meterke smalspoor

DSC05314 by erik de boeck, on Flickr

DSC05319 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05320 (3) by erik de boeck, on Flickr

DSC05321 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05322 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05326 by erik de boeck, on Flickr

Nog wat bijwerken links en rechts zie ik en nog een laag matte vernis over de loods.

Erik

Metpetergaathetbeter


GDE

Echt wel bijzonder sfeervol en mooi gedetailleerd.

Tothebeach

Erg treurig allemaal.

Wel een beetje link voor de mannen op het dak om de steiger te bouwen. Zo dicht langs het randje. Komt daar nog een hekje, of wordt er af en toe een laddertje geplaatst om de gevallen preisertjes uit hun lijden te verlossen?

Groet,
Michel

erik de noorman

Lekker gevaarlijk. In den goeie ouwe tijd werd niet zoveel aandacht besteed aan veiligheid. Beveiliging daar hadden ze geen tijd voor. ;)

Erik.

Metpetergaathetbeter

een bescherming voor een stelling is nog niet zo lang geleden ingevoerd dacht ik

ERVIN

Prachtig gebouw dat mooi is ingewerkt in het geheel , en elke keer ik naar deze foto's kijk vind ik nog andere details. Knap werk Erik.  ;)

erik de noorman

In het jaar 1990 is mijn restaurant gebouwd. De metsers maakte een stelling door gewoonweg schragen op elkaar te zetten. Een balkje van 10 cm breed van de ene schraag naar de andere. Op het balkje kwam een andere schraag te staan draagvlak 10 cm breed en verder geen bevestiging. Laag per laag tot aan het hoogste punt van de puntgevel. Dat bouwsel dat ging van links naar rechts maar dat moest kunnen bewegen volgens hun. Ik was de diender van dienst en heb geen hoogtevrees of ben niet vlug bang maar daar kroop ik niet op. :-\

Erik

Rangeerduivel

Citaat van: erik de noorman op 08 april 2021, 10:29:22 AM
In het jaar 1990 is mijn restaurant gebouwd. De metsers maakte een stelling door gewoonweg schragen op elkaar te zetten. Een balkje van 10 cm breed van de ene schraag naar de andere. Op het balkje kwam een andere schraag te staan draagvlak 10 cm breed en verder geen bevestiging. Laag per laag tot aan het hoogste punt van de puntgevel. Dat bouwsel dat ging van links naar rechts maar dat moest kunnen bewegen volgens hun. Ik was de diender van dienst en heb geen hoogtevrees of ben niet vlug bang maar daar kroop ik niet op. :-\

Erik

Tegenwoordig wordt er meer tijd verspild aan theorie en allerhande fikfakjes dan aan het werk zelf....
Het moet dan ook 10 keer zo veel kosten dan toen! ::)

;)

SuSke

ook mooie "weg-droom-plaatjes"

knap werk Erik
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tothebeach

Ik haal wel een hele discussie naar boven ;)
Maar het zijn inderdaad fraaie plaatjes. Ze inspireren, de combinatie bokkraan en zagerij is erg fraai.

Groet,
Michel

Metpetergaathetbeter

trouwens ik zo'n stelling valt bijna te dansen ;D

erik de noorman

Ik krijg regelmatig de vraag hoe mijn baan (vooral het depot) in elkaar zit en waar al de dingen die ik bouw zich waar bevinden op de baan. Ik ga dat proberen aan de hand van wat oude foto's en nieuw genomen foto's in een logische volgorde te zetten van de weg die een loc aflegt bij het binnen komen van het depot.

Rechts bevindt zich de inritsporen van de hoofdlijn naar het depot. Een van de sporen wordt eveneens gebruikt als wasstraat.
Het uiterst rechtse spoor (type 12) van de dalende sporen (midden) is het wachtspoor waar de lok's die van de remise op -1 komen om naar het depot te rijden.

DSC04103 by erik de boeck, on Flickr

Via een boog gaan we richting  slakkenkuil en eventuele water inname.

DSC05351 (3) by erik de boeck, on Flickr

Tussen het spoor met de rijtuigen en het spoor met de kolenwagons ligt de slakkenkuil en waterkraan. Hier onder ligt de remise op -1
en de stoomketel die bevestigd is aan de buitenmuur.

DSC04853 by erik de boeck, on Flickr

DSC04849 by erik de boeck, on Flickr

DSC05352 (2) by erik de boeck, on Flickr

Na de slakkenkuil kunnen we via enkele wissels naar het kolendepot zonder de draaischijf te passeren.

50416541422_8b00801ebc_o (2) by erik de boeck, on Flickr

Als we naar het kolendepot rijden zonder de draaischijf te gebruiken rijden we voor bij de dieseltank en zandinstallatie.

DSC05338 (2) by erik de boeck, on Flickr

Inrit kolendepot

DSC05339 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05340 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05365 (2) by erik de boeck, on Flickr

We verlaten het kolendepot en rijden naar de draaischijf.

50556000766_8393482d40_o by erik de boeck, on Flickr

Via de draaischijf komen we op de wachtsporen waar de loks geparkeerd worden voor de aanvang van hun dienst.
Afhankelijk welke handelingen de lok moet ondergaan kan de beweging ook in omgekeerde richting dus eerst slakkenkuil dan de draaischijf, nazicht en inname water en zand daarna via kolendepot naar de wachtsporen.

DSC05314 by erik de boeck, on Flickr

De lok rijdt nu in de omgekeerde richting naar de uitrit van het depot

DSC05326 by erik de boeck, on Flickr

Via een ijzeren brug rijden we naar de uitritsporen.

DSC05343 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05336 by erik de boeck, on Flickr

Nog wat sfeerfoto's met veel stofraggen

DSC05362 (2) by erik de boeck, on Flickr
DSC05363 (3) by erik de boeck, on Flickr
DSC05364 (2) by erik de boeck, on Flickr

Uitwisselingsstation op -1

DSC05361 (3) by erik de boeck, on Flickr

DSC05360 (2) by erik de boeck, on Flickr

DSC05357 by erik de boeck, on Flickr


Erik

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter