Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Tijdje geleden dat ik hier nog eens iets heb geplaatst wat niet wil zeggen dat ik heb stil gezeten.
Ik ben met te veel dingen tegelijk bezig en zondig tegen mijn eigen principe om deel voor deel af te werken voor iets nieuw te starten.
Een baan moet op de een of andere manier worden afgesloten en een vloeiende overgang krijgen naar de achtergrond toe.
Het is het altijd een beetje zoeken hoe dit best kan rekening houdend met het thema van de baan.
Het thema van de uitbreiding is onder tussen wel gekend  maar moet uiteraard ook aansluiten bij mijn depot Remise en scene dat ook bij de uitbreiding van mijn vaste baan hoort.
Aan de linkerzijde van de baan maakt het dalende spoor een bocht naar links om dan in een van de schaduwstations te verdwijnen.
DSC01885 by erik de boeck, on Flickr
Boven dit schaduwstation liggen wegzetsporen waar een loc een stam personenwagons kan wegzetten of aanpikken voor of na een bezoek aan het depot.
Boven liggende sporen en de dalende spoorlijn (loopt evenwijdig met de muur) worden gescheiden door een muur opgetrokken uit rotssteen.
Deze muur moet dus zorgen voor een geleidelijke overgang  naar de achtergrond (als tentoonstellingsbaan) en als geleidelijke overgang van het ene thema naar het andere op mijn vaste baan (zonder achtergrond).
Om de muur met natuurlijke gekapte rotssteen (buiten formaat) te maken wordt dezelfde methode gebruikt zoals bij pluimkarton.
Ik wil echter een stevig en dikker materiaal  gebruiken dan pluimkarton. Ik heb vandaag gelezen in een ander draadje dat ook andere (Luc )dit materiaal gebruiken.
Dit materiaal heb ik gevonden in de vorm van geel kleurige isolatieplaten te koop in elke bouwhandel. Te verkrijgen in diktes van 1 cm tot 5 cmm.
De platen van 1 cm voldoen.
Het materiaal is uitermate geschikt om in grotere schalen te gebruiken.
Bij pluimkarton wordt de bovenste laag verwijderd bij de isolatieplaat wordt deze behouden en worden de stenen door de harde laag gestempeld.
Mits afbeeldingen meer zeggen dan het geschreven woord:

DSC02433 by erik de boeck, on Flickr

DSC02434 by erik de boeck, on Flickr

De muur krijgt een basiskleur met grijze grondverf  uit een spuitbus. De verf lost gedeeltelijk de harde toplaag op zodat de stenen een ruwer geheel krijgen.

DSC02441 by erik de boeck, on Flickr

Boordrand gemaakt uit karton en een balustrade van tandenstokers

DSC02449 by erik de boeck, on Flickr

DSC02453 by erik de boeck, on Flickr

DSC02464 by erik de boeck, on Flickr

DSC02452 by erik de boeck, on Flickr

DSC02457 by erik de boeck, on Flickr

Nabehandeling met waterverf (mos)
DSC02466 by erik de boeck, on Flickr

Het materiaal is ook geschikt om een verweerde of nieuwe betonlook na te bootsen.

DSC00855 by erik de boeck, on Flickr

Foto's van de verder inbouw, en aanbrengen van details volgen.

Erik.





mahtoska1

In dit draadje valt er altijd iets nieuw te leren. Dank je wel om dit met ons te delen.

loebaske

#227
Geweldig Erik, die tandenstokers ken ik ook goed, nog geen haar op mijne kop die eraan gedacht had om dit toe te passen zoals jij heb gedaan. Knap gevonden.

stoomlokje

Hoe doet hij het toch ? :-X
Weeral een prachtige vonst! :P , ongelooflijk , die inspiratie.
Doe zo voort  Erik

modelbaanHO

Lijkt me inderdaad een mooi alternatief materiaal voor gepeld architectenkarton.
Bedankt om dit te delen.

Je muur ziet er mooi uit !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Knap gedaan Erik. Die tandenstokers zijn een geniale vondst. ;)
Groet Pierre.


erik de noorman

Een tussendoortje terwijl ik op mijn 2 kleinzonen oppas.

Een garagepoort in opbouw. De poort gaat naar buiten open gedraaid worden. Zowel binnenzijde als buitenzijde zullen dus te zien zijn en moeten dus van details voorzien worden.
Binnenzijde
DSC02576 by erik de boeck, on Flickr
Buitenzijde

DSC02579 by erik de boeck, on Flickr

Even de maat nemen.

DSC02583 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Schitterend! (ook letterlijk  :D)

Nu nog wel.  ;)

Erik.

sdz1976

Knap poortje!! echt vakmanschap  8) 8)

Benieuwd om het geheel geschilderd te zien?

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

marc goovaerts

Die stenen geven inderdaad een mooi effect. Misschien nog een paar extra 'stempels' maken als het ruw gehakte natuursteen moet zijn ?
Ze afwisselend gebruiken geeft wat meer variatie in 'stenen' denk ik.

modelbaanHO

Zoals altijd: schitterend gemaakt !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

onvoorstelbaar goed gemaakt !  Super !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: modelbaanHO op 18 november 2017, 08:19:12 AM
Zoals altijd: schitterend gemaakt !

Absoluut ! Dit blijft een draadje dat ik met plezier volg  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Als ik dan toch bezig ben nog even een schuifpoort in elkaar geknutseld.

DSC02590 by erik de boeck, on Flickr

Ik moet wel eens een nieuwe snijmat kopen zo te zien op de foto.

Erik.