Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

vyncky

Peter interessante foto's!

Maar deze foto's zijn van het systeem met 1 bedieningswiel. Tussen de twee steunen, zie je op beide foto's "poelie" liggen die de bediening verzorgt van de bareel.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

foto's zijn van Zulte maar van de bewuste overweg vond ik geen foto's maar het moet er redelijk op geleken hebben ;)

erik de noorman

Bedankt mannen voor de info kan ik alweer mee verder.
Ik ga voor het systeem met het draaiwiel.
Op de baan zullen de barelen gelijktijdig open en gesloten worden het ingebouwde mechanisme laat niet toe dat ze apart open of gesloten worden. Los ik op door de baanwachter en zijn echtgenote samen het werk te laten uitvoeren. Uiteraard voor het loon van 1 het moet economisch verantwoord blijven.  ;)

Erik.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#199
zijn er nog andere mogelijkheden, ik dacht dat in Frankrijk er slagbomen waren als de overweg open was de sporen afgesloten waren, bestond dat ook hier ? :-\

Metpetergaathetbeter

#200
http://www.waaserfgoed.be/virtuele-tentoonstellingen/thematentoonstellingen/52-de-wase-spoorwegen/overzicht/21709-spoorweg-shondstraat-station-sint-pauwels   nog wat verder gezocht het was dergelijk huisje dat ook in DP te vinden was aan die overweg ;)
ik denk dat men gedurende de werkuren in dit stalletje doorbracht en dat men daar de melding kreeg van naderend treinverkeer


erik de noorman

Alles heeft een kleurtje gekregen en wat verder aangekleed. Het volgende dat nog moet gebeuren is het bewegingsmechanisme uitwerken. De hoogte van de bareel moet ook nog bij gesteld worden zodat ze mooi horizontaal komen te staan.

DSC02017 by erik de boeck, on Flickr

DSC02025 by erik de boeck, on Flickr

DSC02031 by erik de boeck, on Flickr


Erik.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Valentijn

Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Michiel

 Erg leuk gemaakt, en ook leuk ingekleed. Staat prachtig op de baan, mooi accent.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman



Zoals eerder neer geschreven in dit draadje is boer Jan niet alleen een witloof kweker maar doet hij ook aan serrebouw en vroeger was er ook een productie van chicorei of peekoffie. De productie van chicorei is kort na de II oorlog stil gelegd omdat het niet meer rendabel was. Deze schuur is de droogschuur waar de wortels werden gedroogd boven houtenvuren nadat ze eerst gewassen waren en in kleinere stukken gehakt. Het drogen gebeurde op de vlonder boven de houtvuren die de wortels een rokerige smaak gaven. Tijdens het droogproces kwam er veel waterdamp vrij en deze damp werd afgevoerd door de 4 schouwen.
Nadat de wortelstukken gedroogd waren werden ze met een kar naar de branderij gebracht (witte schuur) waar ze eerst fijner werden gemalen om daarna gebrand en gekarameliseerd en verpakt te worden.

Mits er altijd vuur was heeft boer Jan een serre tegen de zijmuur van de schuur laten bouwen en kan hij op deze manier gratis zijn serre verwarmen. Twee vliegen in een klap.

Het geheel moet nog verder aangekleed worden met een houten omheining en veel rommel.

DSC02189 by erik de boeck, on Flickr


DSC02184 by erik de boeck, on Flickr


DSC02191 by erik de boeck, on Flickr