uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

OlivierV

Zeker niet mis Eric.

Maar mag ik eens een kritische vraag stellen?
Je maakt zelf je 3-railsporen zoals eerder vermeld en al lang geweten. Waarom worden er dan zo'n korte bogen gebruikt? Voor de plaats moest je het niet doen dacht ik?

Nu zolang alles erdoor gaat is er geen probleem natuurlijk. 't Is natuurlijk minder mooi naar mijn gedacht.

Blijf voor de rest rustig verder doen want je bouwsels zijn op z'n minst gezegd in orde.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman

Olivier,

Een terechte opmerking en er zijn verschillende reden voor de krappe bogen op mijn baan.

Ondanks de ruime oppervlakte is er niet altijd voldoende ruimte om ruime bogen te leggen.
Dit heeft te maken met de oorspronkelijke vorm een hondenbeen in U vorm ( 18 m. lange paradebaan met aan de uiteinde een krappe boog naar de keerlussen) en de bouw in segmenten van 2 m. op 0.60 m..
De inbouw van remise en scene met zijn inrit en tuin + de uitbreiding van Kapelle op den Bos nemen ook een groot deel van de beschikbare ruimte in beslag.
In het paradevak zijn reeds twee nieuwe ruimere bochten ingebouwd. De sporen liggen op een correcte hartafstand en er kunnen  twee treinen met een sleep K rijtuigen elkaar kruisen zonder elkaar te raken.
De nieuwe bogen hebben echter tot gevolg dat de twee uiterste segmenten bij beide zijde (elk één met bocht naar de vroegere keerlussen) nu achter de nieuwe bogen liggen waardoor de ruimte krapper wordt om de overgang te maken naar Remise en scene.
De uitbreiding van Kapelle op den Bos naar Remise en scene en de verborgen sporen zijn overgangssegmenten (elk 2m.op 0.60m.) in een S vorm.  De beschikbare ruimte en breedte van de segmenten laat enkel korte bochten toe.

Een tweede reden is dat de uitbreiding gebouwd wordt als  baan op zich zelf om deel te nemen aan tentoonstellingen. Het transport van de baan (met mijn wagen) laat geen segmenten toe met ruime bogen. Een eerste prijs voor het verloop van de sporen en voor realisme van de gelegde sporen zal ik wel nooit krijgen. Wat ik belangrijker vind is de sfeer die een baan uitstraalt en de mate van zelfbouw.

Een derde reden heb ik al eens aangehaald in dit draadje. Ik heb nog een hoop troep en sporen van verschillende merken liggen en deze wil ik eerst opwerken. De uitbreiding  wordt gebouwd uit ofwel recuperatiemateriaal of dingen die ik in verloop van de tijd bijeen heb vergaard. Dit project heeft me tot nu toe zo goed als geen eurocent gekost enkel de tijd voor veel bouwplezier.

Erik.

erik de noorman


De doorgang is ondertussen ingebouwd. Nu kan er verder gewerkt worden aan de afwerking en detaillering.

DSC01982 by erik de boeck, on Flickr

Ondertussen ook begonnen met de inbouw van een overweg met schuifbareel. De bedoeling is dat deze ook gaat bewegen. Het mechanisme werkt maar heeft nog wat afstelling nodig. De bareel zelf moet nog gebouwd worden.

DSC01954 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

erik de noorman

Volgende in de rij is het maken van de schuifbareel zelf. Daarbij heb ik het sjabloon gebruikt dat terug is te vinden in een van de MSM nrs.

DSC01986 by erik de boeck, on Flickr

Profieltjes gesneden en geplooid uit aluminiumplaat. De bareel samengesteld met het sjabloon als referentie.

DSC01991 by erik de boeck, on Flickr

Zo goed als waarheidsgetrouw samengesteld met boven en onderaan U profielen, de tussen spijlen zijn eveneens U profieltjes. De kruisingen zijn vlakke profielen. Deze ga ik nog proberen te vervangen door smallere exemplaren nu zijn ze 1 mm. H0 breed.

DSC01992 by erik de boeck, on Flickr

Voorlopige opstelling van de bareel. Wat nog moet gebeuren is de loopwielen maken, het mechanisme om de bareel te verplaatsen (via een groot wiel dat een tandwielkast aandrijft) en de verticale steunen die de bareel moeten geleiden bij het rollen.
Daarna krijgt alles een kleurtje.

Erik.
DSC02005 by erik de boeck, on Flickr

Peter

Erik,
Dat ziet er weer prachtig uit. Ik bewonder de dingen die je allemaal uit aluminiumplaat of folie kan maken.
Proficiat
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Hoedje af, Erik !!!
De meester van de aluminiumfolie  8) 8) 8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

Alweer een fraai stukje huisvlijt  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

erik de noorman

Een vraagje?  Zo'n schuifbareel werd die ook manueel verschoven (geduwd) of werkt die altijd met een mechanisme?
Ik veronderstel dat beide schuifbarelen ook een voor een werden gesloten en niet gelijktijdig.

Erik.

Michiel

Als kleine knul in Lier (ik was toen een jaar of 3) zie ik nog de bareel handmatig door de bareelwachter met een grote draaihandel dichtdraaien. Eén voor één deed ie de barelen dicht. Het waren toen al wel slagbomen, maar één na één werden ze met de hand naar beneden en naar boven gedraaid met die grote manivel. Geen idee of rolbarelen ook met de hand geduwd werden, maar ik vermoed dat het mechanisme met draaihandel dat niet toeliet.

Maar mijn herinnering is van lang geleden, van een snotaap dat niets van techniek kende, en mogelijk zijn mijn herinnering goed doordrenkt van fantasie en verkeerde afleiding. Ik vertel het als vrije anecdote.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Erik,
Bij het stoomcentrum Maldegem staan er nog twee in zeer goede staat.
Ik vermoed dat die mensen je ook de nodige info kunnen geven over hoe die funktioneerden.
Als ik me goed herinner werden die eveneens met een zwengel toe gedraaid, zoals de oude mechanische slagbomen.
Het is heel lang geleden maar aan de overweg op het Kiel en Antwerpen zuid stonden ook zo'n rolbarelen. Ik moet ergens nog een oude zwart/wit foto hebben. zal die eens opzoeken
Met vriendelijke groeten
Peter

RD25

#191
Citaat van: erik de noorman op 18 augustus 2017, 13:11:41 PM
Een vraagje?  Zo'n schuifbareel werd die ook manueel verschoven (geduwd) of werkt die altijd met een mechanisme?
Ik veronderstel dat beide schuifbarelen ook een voor een werden gesloten en niet gelijktijdig.

Erik.

Hallo Erik proficiat, knap werk.



maar kijk in Delcampe  veel te duwen

inderdaad één kant tegelijk, niet veel auto en gehoorzaam volk! Met uitzondering van de slechte jongens   ;)

nb. 11 pagina's met foto's gewist een dag zul je ze terug plaatsen?
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: erik de noorman op 18 augustus 2017, 13:11:41 PM
Een vraagje?  Zo'n schuifbareel werd die ook manueel verschoven (geduwd) of werkt die altijd met een mechanisme?
Ik veronderstel dat beide schuifbarelen ook een voor een werden gesloten en niet gelijktijdig.

Erik.

Ja deze bestonden ook . Weliswaar op minder drukke wegen. Deze waren standaard gesloten, en werden opengeduwd wanneer een auto/koets/... wilde passeren

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

#194
ik meen mij ook nog te herinneren dat de schuifbarelen afzonderlijk werden opengeduwd/opendraaid ?op de lijn naar Oudenaarde, was net voorbij het station De Pinte  richting Oudenaarde, de spoorweg telde daar nog 2 sporen en wat verder aan(eigenlijk achter) de pompgieterij Storck (voorkant keek uit op de lijn naar Kortrijk)werd het een enkelspoor. De overweg tss station en Storck zag er zo een beetje uit http://www.erfgoedbankleieschelde.be/collectie/13-bladeren-partnercollectie/145-erfgoedantenne-zulte/3346-de-spoorwegovergang-in-de-zultse-statiestraat  huis van den Ijzerweg met klein huisje dat kan in betonplaten geweest zijn , ook al zo lang geleden :-\
http://www.erfgoedbankleieschelde.be/erfgoed/3345-de-zultse-statiestraat-vlakbij-de-spoorwegovergang
Groeten Peter ;)