Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

stoomlokje

en voor wanneer is de oogst Eric ? ;)

gewoon weeral een pareltje van modelbouw , SUPER PRACHTIG  ;D

Ik sta weeral vol bewondering voor uw kunstwerkjes :-X :-X

Cozzy

Hoi Erik,

de scenery past perfect op die plaats, komt heel erg overtuigend over!
Alles ademt nu al een typische sfeer uit, echt knap!

groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

erik de noorman

#107
Nog wat kleine dingetjes toegevoegd aan de woning. Antenne, muursierankers en een drager aan de muur waar de elektriciteitkabels toekomen.
Boer Jan heeft ook een poort gekregen. Deze is opgebouwd met plasticprofielen de overbodige lijm moet nog opgekuist worden.
En een garage om de luxewagen in weg te zetten is ook gereed.

DSC01339 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


Pierre

Groet Pierre.


erik de noorman

#111
Weer eens iets anders. Ik heb nog een aantal oude armseinen liggen van Märklin waar ik niets meer mee doe.
Dan maar ombouwen naar een B. stoparmsein met drie standen. De seinpaal zelf heb ik ooit eens gebouwd met plasticard dit was geen werkend sein. De seinarm is gemaakt uit dik papier (gemakkelijker in vorm te snijden) dat een bad van secondelijm heeft gekregen zodat het het dezelfde eigenschappen als plasticard krijgt. Makkelijk te schilderen en watervast.

DSC01193 by erik de boeck, on Flickr


Het mechanische gedeelte is gebouwd met plasticprofieltjes waar het originele mechanische gedeelte van het Märklin sein als voorbeeld heeft gediend. Een lampje is ingebouwd zodat de seinbeelden verlicht worden.

DSC01195 by erik de boeck, on Flickr

Na een aantal keren testen en afstellen heb ik nu een werkend armsein.


Nu nog verder detailleren, schilderwerk bij werken en inplanten op de uitbreiding.
DSC01215 by erik de boeck, on Flickr
Erik.

Gerolf

Ferm, Erik  :)
Is zo'n (dubbele) spoelaandrijving niet te ruw voor je zelfgebouwde fijne mechaniek ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Gerolf,
Had ik ook eerst gedacht. Maar na een aantal keren proberen blijkt het goed te werken.  Nu zo'n spoel geeft ook geen brute mechanische kracht.

Erik.

erik de noorman

#114
Bij een sein hoort een krokodil

DSC01197 by erik de boeck, on Flickr
Erik.

OlivierV

Uit metaal geëtst? Want hij moet natuurlijk ook dienen als middengeleider in jouw geval.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

erik de noorman

Niet geëtst maar geplooid uit aluminium. Stroomafname kan op twee manieren.
De eerste is door een stuk gestript koperdraad in beide benen van de krokodil te klemmen en daarna over de puntcontacten te kleven. Wel voor zorgen dat de koperenstrip de puntcontacten raakt zodat je geleiding krijgt. Nadeel is dat je de krokodil niet kan verweren tenzij met waterverf.
De tweede is door er een ragfijn koperdraadje over de krokodil te spannen en deze van stroom te voorzien. Voordeel is de krokodil kan degelijk verweerd worden en de stroomafname blijft optimaal. Door de roestkoper kleur die de krokodil krijgt is het draadje bijna niet waarneembaar.
Nog een voordeel  wanneer de krokodil geschilderd is wordt er geen stroom doorgegeven aan de hele krokodil maar enkel door het ragfijne koperdraadje. Wanneer er een tweede draadje wordt over gespannen,  geïsoleerd van het eerste draadje kan deze als bezetmelder fungeren zoals bij een echte krokodil. Via de sleper komen beide draadjes in contact en krijgt de bezetmelder een puls.
Beide systemen worden toegepast op mijn baan maar de tweede geniet de voorkeur naar bedrijfszekerheid toe en optisch zicht.

Erik.

mahtoska1


Steam.N

Knap gedaan, Erik !  8)
Ik vermoed dat je de voetjes kunt bijstellen, zodanig dat die allemaal op dwarsliggers komen te liggen ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Knap gemaakt, die krokodil. Ziet er erg goed uit!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)