Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

Steam.N

Mooi resultaat, Martin !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johnnytrein

Tijd om te investeren in een wasstraat alles is toch zo vies.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Alweer geweldig mooi verweerd, man  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Decauville_nl

#184
Getverdrie! Heel fraai Martin... top.

sdz1976

Echte klasse Martin!!

Die wagens zijn bijna nog knapper dan jij geworden ;D

Grtz,

samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Martin Welberg

Dank u !! Sam, heb me vandaag weer eens geschoren, ben ik nu weer knapper als de wagens  ??? ;D

Martin Welberg

Nieuw project op de werkbank, een Duitse  Gmms 60 fabriekswagen, net klaar met chippen..








Herwig

Ook met een origineel wagenkleurtje (niet bruin).
Is een  "moderne"   GS met nog een    6-cijferig    DB-nummer:
zou het kunnen dat deze metalen wagen met dat wagennummer als   "nieuw"    moet worden beschouwd ?
Met nog relatief weinig verwering/beschadigingen ?

Die geschaduwde Persil-letters op de flank zijn mooi    "classic"  .

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Persil_Henkel_Enamel_Advertising_sign.JPG

Martin Welberg

Heb eigenlijk niet zoveel verstand van wagen nummers, maar de code met 7 cijfers (zgn computernummer) is toch na 68 doorgevoerd ?

Herwig

citaat:    ...."....Heb eigenlijk niet zoveel verstand van wagennummers...."...
Nee toch ?  Durf 'k aan twijfelen...   

Voor de Nmbs zou de UIC-nummering gestart zijn A°1964.  Wagens kregen dan tevens de lettercode G, Z, H, F, E, ...
En  A°2005 weer een nieuwe UIC-code ... 
En bij de DB ?   

NMBS-GS-wagens reden er vanaf  A°1971 (tijdperk4).
En bij de DB, zoals uw groene Persil-voorbeeld?  Misschien reeds iets vroeger ?
Voor tijdperk3-liefhebbers zoals ik, komen die dus niet meer in aanmerking.

Martin Welberg

Nee, echt niet. Maar het internet is een bron van info..De wagen als deze reed vanaf 1960..

Herwig

Tot nader order hebben boeken nog de voorkeur, persoonlijk.

>  Voor de DR, DDR, DB-wagens zijn de boeken   "Güterwagen"  van/door Stefan Carstens   (Miba-uitg.)  ware  "bijbels" .
Teksten op TinTerNet zijn soms slechts overschrijfsels en/of verwerkingen uit deze boeken.

De nr.1,  Gesloten Goederenwagens,  is momenteel in (aangepaste) herdruk. Heruitgave A°2017.

>  Voor de merk-logo's op ketel- of gesloten wagens zijn zo'n email-platen ( zie link hierboven "Persil") belangrijk.
Het is bijna de enige bron om de exacte kleuren te kunnen reproduceren op modelwagens.
Email-platen (gebakken) blijven kleurvast.  Oudere geschilderde, gedrukte, gefotografeerde afbeeldingen zijn onbetrouwbaar.
( een uitspraak van Carstens in zijn boek Miba-Report   "Ketelwagens" )

Martin Welberg

Hmm, die heb ik net binnen...wel 2de handsjes..kon er eigenlijk niet in vinden wat ik zocht namelijk het dakmateriaal.

Herwig

#194
Hoe uitgebreid die Carstens-boeken ook zijn, er blijven toch steeds nog vragen.

Zoals je aanhaalt:  de wagendaken bijvoorbeeld ( bovenaanzichten),
maar ook de chassis en de remwerken van de diverse   "Bauarte".

Op de foto's in de Miba-boeken (zw/w  én kleuren) is de onderzijde van de wagens meestal één grijze onduidelijke toestand.
Foto's bij middagzon (zichtbaar aan de schaduw onder de wagen) geven niks contrast op het chassis, de wielen, remmen en zomeer.
En dan gaan ze (Carstens & Cie) van een Liliput, een Fleischmann of een Brawa H0-model het remwerk verfraaien met messing onderdelen, naar het grote voorbeeld.
Maar de voorbeeldfoto is echter helemaal niet zo leerrijk met die beschaduwde wagenonderkanten.