Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

een asput voor remise en scene.

Gestart door erik de noorman, 27 januari 2016, 16:17:51 PM

erik de noorman

Ik heb eerder al vermeld dat ik remise en scene ging integreren in mijn vaste baan Kapelle op den Bos.
Remise en scene is onder tussen dus effectief geïntegreerd in mijn vaste baan. Kapelle op den Bos doet dienst als paradebaan met de mogelijkheid tot rangeren.
Het station is immers voorzien van een goederenkoer met uithaalspoor. Aan de andere zijde is een industrie aansluiting van de Eternit fabriek. 
De baan is ondertussen verbouwd in de vorm van een hondenbeen.
Beide lussen bestaan uit meerdere opstelsporen zodat niet steeds dezelfde trein terug verschijnt uit de keerlus.
Remise en scene is gekoppeld aan de linker keerlus. De linker keerlus doet eveneens dienst als scheiding tussen de vaste baan en het depot. Beide banen bieden immers een totaal verschillende beeld.
In de linker keerlus kunnen loc's ontkoppelen en via een wisselstraat naar het depot rangeren. De omgekeerde beweging kan uiteraard ook.
Loc's die een verzorging hebben gekregen kunnen een trein gaan aanpikken in de keerlus.
De verborgen fiddle yard van remise en scene is nu een open yard geworden waar locomotieven en eventueel een bevoorradingstrein met kolen en diesel kunnen worden weggezet.
Wat het depot nog ontbrak is een asput.
Bij de verborgen fiddle yard kon gesuggereerd worden dat de asput zich daar bevond. De zichtbare yard krijgt dus een asput, purgeerrooster, klein seinhuis en nog enkle dingen die er thuis horen.
Ik heb als voorbeeld de asput genomen verschenen in MSM nr. 55. De asput is zelfbouw en niet het bouwpakket beschreven in het nr. 55.
Het stoom tijdperk is stilaan aan het verdwijnen en de diesels nemen het over. Gevolg is dat er nog weinig onderhoud wordt gedaan aan de installaties zoals de asputten enz. Het weinige onderhoud vertaalt zich naar totaal versleten en vervormde  rails boven de asput.
De asput wordt later nog voorzien van een middengeleider voor 3 rail.










Erik.

SuSke

Citaat van: erik de noorman op 27 januari 2016, 16:17:51 PM
De asput is zelfbouw en niet het bouwpakket beschreven in het nr. 55.

Waarom verwonderd me dat niet Erik
Het ziet er in ieder geval weer een juweeltje uit dat inderdaad lekker verwaarloosd is.

Citaat van: erik de noorman op 27 januari 2016, 16:17:51 PM
De asput wordt later nog voorzien van een middengeleider voor 3 rail.

Ben wel benieuwd hoe je dat gaat oplossing  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Erik, ik heb er geen woorden voor....TOPPIE

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Chrisrail

#4
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

erik de noorman


De middengeleider ga je praktisch niet zien. Dat wordt een zeer fijn elektrisch draadje. Het draadje wordt uit een gedraaide elektrische kabel gevlochten. Heb ik al meerdere malen uitgevoerd zoals op mijn draaischijf en inspectieput. Het is natuurlijk wel een overspanning van 30 cm.

Op deze foto kan je zien hoe de middengeleider is uitgevoerd bij de inspectieput.



Erik.

raf

ik heb ergens op youtube een zeer mooi systeem gezien met een klein platformpje dat onder de loco mee reed
maar waar stond dat nu weer
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976


Weinert verkoopt koperen rooster die je op een afstand erin legt, en een draad aansoldeert.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

wat ik bedoel was een zelf bouw systeem met een wagon onder het spoor welke mee reed
de wagon liep daarna terug naar het begin punt
je kon dus maar in 1 richting over de asput heen rijden
maar het werkte wel mooi
dacht dat er N spoor wieltjes en rails voor gebruikt geworden zijn om dit te doen maar ik vind het niet meer

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

erik de noorman

Nog een onderdeel toegevoegd. Lastkraan om de gevulde asbakken uit de asput te takelen.







Erik.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Heel mooi stukje ! Misschien de rafelige zigzagdraad vervangen door een nylondraadje ?

vyncky

mooi kraantje, op de kabel na ;)

Ik zou ook een nylongaren gebruiken.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Leuk ding, maar heb je een foto van het voorbeeld ?
Het tegengewicht van dat kraantje lijkt me nogal wat ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman


De kabel is inderdaad nogal rafelig. Maar is ondertussen behandeld en oogt nu wat beter.
Ik gebruik normaal stikgaren om kabels te maken die kan je mooi vlechten en rafelen normaal gezien niet.
Bij gebrek aan ander heb ik nu naaigaren gebruikt wat duidelijk wel rafelt.
Ik heb de kabels ondertussen behandelt met olie en dit geeft een lichte verbetering.
Om mee te gaan in het verhaal van een stoomdepot dat op zijn einde loopt waar nog weinig onderhoud gebeurd kan men ook veronderstellen dat het oude en versleten stalenkabels zijn waar sommige strengen beginnen te knappen. Wat in werkelijkheid ook gebeurd.
Met het blote oog zie je de rafels niet op foto worden zulke dingen uitvergroot.
Close up van de behandelde kabel.



Gerolf, het is geen exacte kopie van een bestaand model maar een vrije interpretatie van deze kraan.
Ik weet niet of ik deze foto zomaar mag plaatsen. Hij is genomen door Geert Maes. Indien de foto moet verwijderd worden hoor ik het wel.


Het tegengewicht lijkt nogal fors uitgevallen maar is wel nodig gezien de lengte van de kraanarm.
De kraanarm heeft een lengte van 13 H0 meters en kan op en neer gelaten worden.
Wanneer de kraanarm naar beneden wordt gelaten (horizontale stand) (om tot aan het einde van asput te reiken) en een last  tilt heb je heel wat tegengewicht nodig zodat de kraan niet uit balans gaat. Een uitgestrekte kraanarm werkt als een lange hefboom. Vroeger thuis bij mijn vader genoeg  mee gemaakt.

Erik.