Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ravensford

Gestart door GVL, 28 november 2015, 18:31:42 PM

GVL

De bouw van Ravensford is begonnen.  Thema is een klein emplacement gelegen aan de rand van een fictief industriestadje in Noordoost-Engeland.

Ravensford is een bestaande plaatsnaam die past bij de regio maar vooral ook verwijst naar Vincent Raven, een tijdgenoot van onze Jean-Baptiste Flamme en de laatste 'Chief Mechanical Engineer' van de North Eastern Railway voor die maatschappij in 1923 opging in de LNER.  Raven was een pionier van de elektrische tractie in Engeland en tevens de ontwerper van enkele succesvolle stoomlocomotieven, steeds sober en elegant.  Zijn laatste machine voor de NER was een slanke pacific die nooit tot volle ontwikkeling gekomen is.  De pas opgerichte LNER benoemde immers Nigel Gresley als Chief Mechanical Engineer en die bouwde voort op de pacifics van de Great Northern, met alle gekende gevolgen ...

De onderbouw  met geïntegreerde achtergrond, verlichting en fries is grotendeels af.  Ook het schaduwstation, een schuiftafel met 2 sporen is klaar.  Voor het leggen van de rails worden de brug en de aansluitende steunmuur tegen de achtergrond geplaatst.  De bouw ligt momenteel stil wegens geen kunststofplaten.  De lucht heeft een lichtgrijze kleur gekregen.  Samen met het koude licht van de TL-verlichting moet dit bijdragen tot de grauwe, sombere sfeer die ik ook al met de coal drops poogde op te roepen.  Ook voor de gestyleerde gebouwen op de achtergrondplaat, heb ik grijstinten gebruikt (2, geen 50) die evenwel nog beter in de achtergrond moeten opgaan.  Er komen nog een aantal gebouwen in halfreliëf voor extra diepte.





 

Om een idee te geven van de treinen die Ravensford zullen aandoen, nog een beeld van de jongste aanwinst.  D2600 (van de latere Class 5) was een rangeerlocomotief met mechanische overbrenging, toegewezen aan het depot in York eind jaren 50.  Een passend machientje dus voor het baantje in het dieseltijdperk.  Ik voorzie ook nog enkele stoomlocomotieven voor de periode begin jaren 50.



Groeten.

DFS

het ziet ernaaruit dat dit een sfeervol baantje wordt, ik blijf volgen!

Stedahult

De Class 05, de iron ore tippler... Dit word een sfeer baantje!
Mvh. Steef

Ronald


Kautenbach

nu al sfeertje goed te pakken, super ;)

Gerolf

Onnodig te zeggen dat ik volg  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Alweer iets om te volgen.  Mooi !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

Superleuk!!
Geweldige sfeer (nu al  8)) en een geweldige shunter!
Originele opbouw van de achtergrond.
Veel plezier met de verdere bouw Gino.
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

krisds

Mooi hoor, welke schaal?

Stedahult

Mvh. Steef

OlivierV

Zal precies weer knap worden, Gino kennende.

Gino, was jij ook niet van plan een tijdperk 4 baantje te bouwen naar Belgisch voorbeeld? (als opvolger van Sophan Marchandises)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GVL

Dank voor jullie bemoedigende reacties.

Kris, schaal is inderdaad 1:76, zoals Steef aangaf.

Olivier, uiteraard zijn er nog Belgische plannen.  Ook mijn 'ultieme' baan (eens er iets meer plaats ter beschikking staat) zal naar Belgisch voorbeeld zijn.  Maar voorlopig amuseer ik me met Ravensford.  Mijn interesse in Britse spoorwegen is trouwens niet nieuw.  Jaren geleden heb ik een klein dieseldepot, gesitueerd in Schotland, gebouwd.  Ik heb er een kleine collectie groene diesels aan overgehouden.

Eén van de bruggenhoofden is ondertussen in de maak.  Bedoeling is dit beeld vol spoorse sfeer te kunnen evokeren --  http://farm8.static.flickr.com/7146/13920067245_79d6e89587.jpg.  De brug staat in Consett; de machine is de T2 (latere Q6) van Raven.  De Wills platen zijn relatief klein en dus kruipt er nogal wat tijd in het verdoezelen van vertikale naden en het laten doorlopen van de voegen over de hoeken heen.  Hopelijk is het resultaat, mits geschilderd en vervuild, aanvaardbaar.



Groeten.

GVL

Het rechtse bruggenhoofd staat er ook.  Ik wacht nog steeds op platen van Slater's om de borstwering af te werken.



De donkergrijze silhouetten contrasteren mijn inziens te veel met het lichtere grijs van de achtergrond.  Denk dat ik toch zal proberen die te vervangen door gebouwen in halfreliëf, alhoewel er maar een paar cm diepte beschikbaar is en het risico dus bestaat dat die gebouwen er 'opgeplakt' zullen uitzien.



Groeten.

GVL

De eerste achtergrondgebouwen zijn zo goed als afgewerkt.  Degene met zadeldak komen in de plaats van de donkergrijze schaduwen.  Alhoewel  de linkse vleugel maar 1 cm diep is, lijkt me dit toch een verbetering tov de vorige uitvoering, ten minste als ze frontaal bekeken worden.  Het reclamebord, dat die geringe diepte deels verbergt, wordt nog vervangen door een iets fijner uitgevoerd exemplaar in plasticard.





Tevens verder gewerkt aan de brug.  Het is een kort, stevig brugje geworden.  Voor de klinknagels heb ik een beroep gedaan op de platen van Slater's, die afgeschraapt zijn tot ongeveer halve dikte.  Hier en daar komt er nog een vleugje roest.



Groeten.

DFS

Ziet er goed uit, de diepte van de achtergrond is inderdaad beter