LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Oh ja, een draaischijf is een must, plaats ervoor is al voorzien, draaischijf ligt klaar en de motorizatie ervan is deels gedaan. Ik kijk al uit naar het programmeren van de lokwissels inclusief draaien en klaarzetten. Maar daar zijn we nog heel lang niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Ok, klinkt goed Michiel. Iets om naar uit kijken. Zo'n draaischijf blijft zo aanlokkelijk om eens te maken, maar voorlopig laat ik het nog maar op het lijstje van "ooit wil ik eens bouwen" staan 😉.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Steam.N

Citaat van: Michiel op 15 juni 2021, 11:03:22 AM
Ik had al een paar bestellingen in de UK gedaan na hun Brexit. ... Maar bij Hattons (UK), volgens hun website, bleken ze hun zendingen te voorzien van douanedocumenten en verekende BTW. ... ] Geen extra kosten! Super in orde is dat ginder.
Schitterend.  Goed nieuws voor tegen dat ik zélf terug aan de slag ga !!!

Citaat van: Michiel op 15 juni 2021, 11:03:22 AM
Dus om te zeggen dat ik weer stillekes-aan de modelbouwdraad oppik...  ;)
Voor mij nog zeker een half jaartje wachten: mijn 1:1 project heeft wat achterstand ...
Maar de vingers kriebelen om terug met styreen en etsmateriaal terug aan de slag te gaan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Hah, Jean! Fijn om weer iets van je te horen. Ik kijk uit naar het moment dat je je hier weer gaat uitleven met je modelbouwavonturen.

Hier gaat het echt op een slakkegangetje (wegens omstandigheden), maar traag gaat ook. Het wisselcomplex van de 10-sporige opstelbundel krijgt beetje bij beetje vorm. Ik heb wel weer code55 flex rails moeten bijkopen, want zat helemaal door mijn voorraad afvalstukjes heen. Dit opstelterrein wordt eigenlijk meteen ook een zichtbaar schaduwstation. Twee vliegen in een klap.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze namiddag kwamen de flexen binnen, dus kon ik weer verder met het spoorleggen. Links twijfel ik nog of het 1 of 2 sporen extra worden. Ik moet nog uitpuzzelen hoe ik de Wiertzstraat, die langs het emplacement loopt, ga aanleggen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Man man man ...
Echt wel indrukwekkend !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

steamdriven

Nog heel wat ballastwerk in het verschiet, Michiel!  :)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Enkel de perronsporen krijgen ballast, de sporen van de opstelbundel worden tot over de dwarsbalken volledig ondergestopt zoals gebruikelijk vóór 1920. Maar daarom niet minder werk met een filler... het wordt nog testen en proberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

mooie schwung in die sporen zo, heerlijk!

Michiel

Ik ben ook wel blij met die schwung. Niet helemaal perfect, maar beperkt door wisselgeometrie van Peco (ik ga nie zelf wissels bouwen), en dat het geheel moet passen per segment zonder dat er teveel wissels op de segmentscheidingen vallen, is het een prima compromis geworden.

Ik ben er ook uit hoe de sporen ongeveer gaan liggen langs de Wiertzstraat. Ik heb een foto gevonden van de Leopold brouwerij, die er een eigen aansluiting had. Dat is dus ook uit de doeken. Sporen op segment 3 liggen. Nee, nog niet aangesloten, en wissels nog niet aangedreven. Dat komt nog...

(Die seinbrug op de foto staat er voorlopig als plaatshouder. Ze zal bij tijds een volledige ombouw krijgen naar Belgisch voorbeeld.)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

en het ziet er gewoon fantastisch en geloofwaardig uit  ;)

Michiel

Thanks Peter. Het vierde segment is meteen een stuk minder interessant: parallelle sporen over de hele breedte van het segment. De aankleding moet variatie brengen en de monotonie wat breken. Het segment werd uitgelijnd, de printplaat op de overgang vastgekleeft, de sporen los gelegd om te zien hoe het oogt... monotoon dus.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Karel A.J.

#3447
Beginnersnieuwsgierigheid: die lange rechte stukken (inderdaad monotoon, maar dat heeft ook wel iets!) is dat ook flexrail? Ik had begrepen dat die flexrail behoorlijk aan de prijs is? (Nuja, eerlijk gezegd lijkt mij het hele modelspoor een behoorlijk dure hobby, en zeker in spoor N...) Ik had begrepen dat men wel railprofiel koopt "in bulk" oftewel "aan de lopende meter" en daar dan zelf een ondergrond voor organiseert - of is dat enkel bij HO gebruikelijk?

Michiel

De wissels zijn bijna allemaal gescoord op de occasiemarkt en zijn dus recup. De rest is flex, ongeveer 4 euro per meter. De laaste aankoop vorig week was voor 15m flexible rails om alle opstelsporen te kunnen leggen zoals hierboven te zien. De flex rails wordt op maat geknipt, raillassen aangebracht, voedingdraden aan gesoldeerd, en dan neergelegd op 4mm kurk. Met schroefjes hou ik het voorlopig op z'n plaats, Na het ballasten gaan de schroefjes er weer uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Nog even wat tussengas gegeven, en de sporen van segment 4 liggen nu ook. Enkel nog vastsolderen op de scheiding en doorslijpen, en ik kan de sporen van segment 5 beginnen leggen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)