B elangrijke aanpassing in verband met rijbewegingen, en voor de exploitatie van het station in z'n geheel.Een tijdje geleden kreeg ik onderstaande foto te zien. Een interessante foto omdat het om Brussel-Luxemburg ging ergens rond de jaren '50, maar nog interessanter gezien de spooraansluiting rechts op de foto.

Ik beschikte sinds het begin van de bouw van de baan maar over één enkel sporenplan, gedateerd uit 1983. Ik heb geen enkel ander sporenplan van het station kunnen vinden, en dus was dit de basis voor het sporenplan van mijn modelbaan, aangepast weliswaar aan de periode rond 1920-1930, maar speculatief. Op dit sporenplan is duidelijk een scheiding te zien tussen het doorgaand station, en de kopsporen die samenkomen toe een keerspoor. Deze kopse sporen hebben langs de kant van Schaarbeek GEEN verbinding met het hoofdspoor.

Mijn huidig sporenplan volgt het plan uit 1983: een totale scheiding van de kopsporen tov de doorgaande sporen. Kwa exploitatie is dit zeer expliciet, en hebben de kopse sporen van het staion een heel apart regime tov de doorgaande sporen.

Door enkel 1 wissel om te draaien, en een wachtspoor in te leveren dat blijkbaar ook niet op de foto te ontwaren is, wordt het sporenplan aangepast aan de nieuwe toestand. Op de foto er wel edegelijk een verbinding van de kopse perronsporen tot op het hoofdspoor! Dit heeft enorme konsekwentie in verband met de exploitatie van het station, want de kopse sporen zijn nu niet meer exclusief kopsporen, maar worden ook deels gebruikt voor doorgaand verkeer. Dat is een uitdagend vooruitzicht, met heel veel meer rijmogelijkheden.