Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Welkom collega's modelbouwers!

Een nieuw draadje voor een nieuw project. Helemaal zeker is het nog niet, maar alle indicatoren wijzen in de richting dat mijn volgende baan als thema het station van Brussel-Luxemburg anno 1920 zal hebben. Ik ben nog hoopvol om een origineel sporenplan te kunnen bemachtingen, maar zolang kan ik alvast in grote lijnen de zaak plannen.


Via Bruciel is een idee te verkrijgen van het algemeen concept van het sporenplan: een doorgaand station op een dubbelsporig hoofdlijn met onmiddellijk aansluitend een vrij omvangrijke opstelbundel. Het station ligt op lijn 161 (Brussel-Namen-Luxemburg).


Het uitgangspunt met deze baan is om het station zelf op te bouwen met modules, maar de rest van de baan als vaste baan uit te voeren, waar dan plaats is voorzien voor deze modules. Dit laat dan toe om eventueel later met de modules naar buiten te komen, deel uit makend van een samengestelde modulebaan (clubs, expo's,...).

Op de kopse kanten komen de helixblokken. Ertussen ligt het schaduwstation in half-open constructie (mogelijk plexiglas panelen ervoor tegen stof). Bovenop is ruimte om de 5 modules met het eigenlijke station te plaatsen. Onder de baan een rij opbergkasten. Kan ik m'n rommel kwijt, en is de vrouw blij. Een achtergrond en fries maakt het geheel af. Een eerste idee met een vrij klassiek concept. Maar ik denk dat dit een betere basis is om op te bouwen dan de loodzware alles-in-een ingenieuse modules die ik voor Brussel-Noord had bedacht.

Het gedetailleerd bouwverslag zal hier op dit forum verschijnen, beetje per beetje naarmate de werkzaamheden vorderen. Een compilatie van het bouwverslag en extra achtergrondinformatie zal te vinden zijn op de eigen website:

https://sites.google.com/site/projectlx1920/

Het startschot is gegeven, het plannen kan beginnen, de werkzaamheden zouden weldra moeten volgen. Veel leesplezier en hopelijk een inspiratie voor jullie om er ook een lap op te geven!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Mooi project en meubel Michiel, maar bij dergelijk meubel maak ik mij altijd de bedenking wat als er iets misgaat ?

Een simpele ontsporing, je moet dan de plexi verwijderen... Leg maar alvast een schroevendraaier klaar.

Een electrisch probleem, je kan niet onder de modules duiken om het even op te lossen. Dus plexi verwijderen, en de module er uit nemen, wat volgens mij ook niet simpel is want de koppeling zowel electrisch als mechanisch zit onderaan en daar zijn die kastjes weer...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Je hebt wel een punt, maar een belangrijk argument (ook voor de vrouw) is opbergruimte creëren. De bedoeling is om de volledige bedrading en aandrijving in het schduwstation langs de spoorzijde te leggen. Dan hoef ik niet onder in de kast te kruipen om een euvel te verhelpen.

De modules die erop liggen, hebben inderdaad nogal lastige toegang langs onder. Maar voor werkzaamheden worden de modules eruit genomen en op een tafel op de zij gezet.

Het is niet ideaal, maar mij lijkt dit een goed compris. Maar alle bedenkingen en kritische noten zijn welkom.  ;)

Het plexiglas is niet essentieel in het verhaal. Indien ik het zou aanbrengen, dat zou dit onder de vorm zijn van schuifdingetjes, of makkelijk uitneembare panelen. Verder heb ik er nog niet over nagedacht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

centauri167

Dat gaat precies nogal wat anders worden dan een aquarium, ben benieuwd naar het resultaat. Veel geluk alvast.

Steam.N

Alleen al aan die voorgevel ga je veel plezier beleven !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En het parkje, standbeeld, hokje, (paardetram?)hokje,... Of ga je het laten eindigen midden op de straat voor het gebouw ?

SuSke

Wat is de oriëntatie die je aan het baantje gaat geven Michiel?
Station met stationsplein op de voorgrond of net de rangeerbundel o aan de voorzijde?

Kijk met ongeduld uit naar je verwezenlijkingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Frans, gezien de perrons veel lager liggen dan het gebouw, zie ik het gebouw aan de achterkant van de baan. De stad langs de gebouwkant ligt merkelijk hoger, en geeft dus een mooie afscheiding tegen de achterwand. Ook het rangeren met het rangeerterrein vooraan lijkt me handiger.

Marc, ik hoop ngp over het originele sporenplan van het station te kunnen beschikken. Dan pas kan ik maten uitzetten. Maar ik vrees, gezien de krappe 90cm diepte dat ik me maximaal geef, dat het pleintje net niet op de baan komt. Enkel de voorrand, samen met de hotelgevels in een soort halfrelief.

Jean, het is nog een hele rit alvorens ik me kan bezighouden met scenerybouw maar ik kijk echt uit naar het moment dat ik dit stationsgebouw mag gaan namaken. Een uitdaging, maar een gezonde uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 26 juli 2015, 16:55:44 PM
... ik kijk echt uit naar het moment dat ik dit stationsgebouw mag gaan namaken. Een uitdaging, maar een gezonde uitdaging.

Maar als ik je goed begrijp ga je het station áchter de sporen tonen, dus dan zie je de voorgevel niet ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Naar wat ik kan afleiden van de framentarische foto's, lijkt de perronkant van het gebouw ook in gelijkaardige stijl te zijn opgetrokken. Jammer genoeg heb ik geen enkele foto met een klare kijk op de "achter"gevel, maar ik ben ervan overtuigd dat deze even uitdagend is.

Hoe ik de straatkant van het gebouw ga uitwerken, weet ik nog helemaal niet. Blijft dit uit het zicht onttrokken, of wordt de baan 2 zijdig opstelbaar (tijdens expo's vijvoorbeeld). Ik weet het nog niet. Voorlopig is de hoofdkijkrichting op het gebouw over het emplacement heen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)



Michiel

Peter, Google heb ik al helemaal grijs gezocht (is ook het meest voor de hand liggende) maar veel nuttigs uit vorige eeuw zit er niets tussen. En het filmpje heb ik (stillekes) of YT gezet (let op de poster's naam  ;)). In elk geval bedankt voor het meezoeken. Men weet maar nooit!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 26 juli 2015, 19:37:41 PM
Naar wat ik kan afleiden van de framentarische foto's, lijkt de perronkant van het gebouw ook in gelijkaardige stijl te zijn opgetrokken. Jammer genoeg heb ik geen enkele foto met een klare kijk op de "achter"gevel, maar ik ben ervan overtuigd dat deze even uitdagend is.
Bovenaan heel wat minder uitdagend dan de voorkant, toch?
http://tinyurl.com/peufhtv
Onderaan is het nog iets...
http://tinyurl.com/nkxr6mv (foto rechts onderaan)