Micro-baantje voor expo 40 jaar MTD

Gestart door Gerolf, 25 juni 2015, 08:54:26 AM

Gerolf

Citaat van: 59erke op 29 juli 2015, 20:40:26 PM
Leg er nog een micro exemplaar bij van msm  8)

Stapeltje tijdschriften en catalogi ? Goed idee  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Citaat van: 59erke op 29 juli 2015, 20:40:26 PM
Leg er nog een micro exemplaar bij van msm  8)

Op verzoek :



Voor diegene die niet willen zoeken: uiterst links, op het tafeltje ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts


Gerolf

Citaat van: marc goovaerts op 30 juli 2015, 22:42:52 PM
Citaat van: 59erke op 30 juli 2015, 20:59:24 PM
:D :D :D luc zal content zijn
Dat MSM er al in de jaren 70 was  ?
Inderdaad een anachronisme  ::)
Maar 't was op verzoek - en het is wel een tijdschrift dat er toen ook al had moeten zijn  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL


Gerolf

Bedankt, Gino

Gisteren bij MTD een demo gegeven, en een oud zeer stak de kop op: De buitenste tandenring voor het ronddraaien van het hele baantje was niet zo best gemaakt. Gevolg: tandwiel-haperingen (tand op tand)



De oorzaak zat hem in het feit dat ik die ring (tanden naar binnen gericht) gemaakt heb van stukken rechte tandheugel.
Die werden dus naar binnen geplooid, waardoor de tand-afstand iets verkleinde. Het naast elkaar kleven van de strips was ook niet overal even zorgvuldig gebeurd, wat voor een paar notoire haper-plaatsen zorgde

Dus die ring gaat er uit, en ik maak nu eerst nieuwe tandheugels, met een veel lager "vol" gedeelte. In feite hangen de tanden nog nét aan elkaar:



Een hulpstukje, gesoldeerd van wat printplaatmateriaal en twee stukken railstaaf vormt een goede afstandhouder-klem - zodat alle stukken even groot worden. ik zal zo 10 stukken nodig hebben voor een volledige ring.

Het zal ook nog een probleem worden om de oude ring er netjes uit te halen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gledina

Heb de demo meegemaakt gisteren, rondweg SCHITTEREND.  :) :) :) :)

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

efl045

Gerolf, wat ik mij afvraag, is tandwielaandrijving daar wel een must? Lukt het niet enkel met wrijving, rubber op plastiek of rubber op rubber, zeg maar de Solex aandrijving?

Gerolf

#99
@ Dieter: bedankt - ik vond het ook leuk  ;)

@ Franky: Tandwielaandrijving is op zich niet slecht - en er is wat meer speling mogelijk
"Solex"-aandrijving had waarschijnlijk ook gekund, maar dan heb je een flexibele en aandrukkende ophanging nodig

Het is bijna hersteld. Nieuwe tandwielring is gemaakt en is véél beter.
Klein minpuntje: bij de afbraak een "multi-kabel" geraakt: één van de 4 emaildraadjes naar "boven" gesloopt.
Die ben ik nu aan 't vervangen (alweer gepriegel) - en als dat gebeurd is gaat de nieuwe tandwielring er in.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Hersteld :



Ander probleem nu - omdat deze tandwielring veel correcter ligt:
Zijkanten van muren blijken niet (meer) recht genoeg - schrapen tegen de achterwand
Is al deels geschuurd, maar nog verder te testen

... en blijkbaar heeft er een tandwielas gisteravond wat afgezien - is intussen hersteld (denk ik - nog te testen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Citaat van: Gerolf op 31 juli 2015, 15:53:43 PM
"Solex"-aandrijving had waarschijnlijk ook gekund, maar dan heb je een flexibele en aandrukkende ophanging nodig
Slopen uit een oude grammofoon  :)
Ik denk daar nu aan omdat ik net een Philipsje van 1956 aan het herstellen ben en de oude rubberrol aandrijving het na al die jaren nog prima doet!

doomslu

Knap werk!

MSM bestaat toch al sedert mensenheugenis?  ::) ??? ;D

P.S. Wat dat merk aan de muur betreft: ik had niks anders van jou verwacht!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Goed bezig, Gerolf !!!
En zoals we je kennen laat je de moed niet vallen met die opeenvolgende kinderziektes
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Het is in ieder geval prachtig om te zien hoe het hele systeem in elkaar zit en hoe het ene het andere stukje aandrijft, alles op zijn tijd z'n ding doet en af en toe de "processor" tijd geeft om even af te koelen.

Soit, we zullen duidelijk uit een ander vaatje moeten tappen willen we zelfs een eervolle vermelding krijgen op deze speciale jubileum fragment wedstrijd  ;) ??? ::) (Zit al met een paar ideeën in mijn hoofd  :-X)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.