Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Oeversijde

Gestart door evan, 17 maart 2015, 11:46:16 AM

SuSke

Die "bochten" waar jullie (Raf en Freek) over spreken zijn de expansiebochten. Die worden meestal horizontaal uitgewerkt in een buizenbrug en zitten daardoor tussen de 2 buizenlagen in. De horizontale excentriciteit impliceert dat je ontluchtingen of drainages moet voorzien en beide zijn kleine aansluitingen met een klepje. Drainages worden dan dikwijls tot op maaiveld gebracht om manueel vanop de grond te kunnen draineren. Ontluchtingen gaan logischerwijze steeds naar boven en zijn dan bereikbaar via een bordes of hoogtewerker, stellingen,...

Bij richtingsveranderingen in een buizenbrug heb je dikwijls ook leidingen die in verschillende richtingen gaan of buizen die ergens naar een aansluiting moeten gaan en dus uit de buizenbrug moeten komen. Om dan een mogelijkheid te hebben om die knopen overzichtelijk te houden, worden de "kruisende" lagen op 2 verschillende hoogtes aan elkaar gebouwd.
Een normale afstand tussen 2 buizenlagen is 1,5 tot 2 m; De aansluitende laag zit dan 0,75 tot 1,0m hoger of lager.
Of buizen naar boven of naar beneden gaan in de bochten heeft niets te maken met werkdrukken of temperaturen maar alles of de buizen wel of geen "zakken" of "bellen" mag hebben, m.a.w. dat de buis ten alle tijde volledig met het fluïdum moet gevuld zijn.

Ik vermoed wel dat Evan mijn commentaar doorhad  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

niko

Amai Evan knap werk weeral   ;)
mvg Niko

evan

Hey mannen bedankt voor de leerzame bijdrage en de complimenten  ;)

Ik denk datik de bocht ga op gelijk niveau laten doorgaan en verder in de rechte lijn, parallel met de voorkant van de baan een opsplitsing van hoogte ga maken als extra detail voor opsplitsing van de leidingen.

Anders gaat de bocht die ik nu moet maken te druk zijn.  Het eerste rechte stuk is 35 cm en maakt dan bocht naar 50 cm, waar ik tegen het einde van de module de splitsing maak als "view block" naar het schaduwgedeelte.

Vanavond heb ik weinig gedaan wegens gezellig bezoek.

Ik heb aan de eerste constructie de 2e vangrail geplaatst en wat detail aangebracht.  Het groen moet nog wel wat evenwichtiger...
Bovendien heeft de constructie 2 tinten lichter een drybrushing gekregen.



Oh ja ik heb de Res-wagen ook geweatherd  :) (Nog niet af)

Groeten,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Knap hoor!

Die Res, model van b-models?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: evan op 15 februari 2016, 22:57:41 PM
...
Ik denk datik de bocht ga op gelijk niveau laten doorgaan en verder in de rechte lijn, parallel met de voorkant van de baan een opsplitsing van hoogte ga maken als extra detail voor opsplitsing van de leidingen.

Anders gaat de bocht die ik nu moet maken te druk zijn.  Het eerste rechte stuk is 35 cm en maakt dan bocht naar 50 cm, waar ik tegen het einde van de module de splitsing maak als "view block" naar het schaduwgedeelte.
...

Evan, is perfect mogelijk als alle leidigen in de zelfde richting het hoekje omgaan  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RD25

#321
Citaat van: evan op 15 februari 2016, 22:57:41 PM
Hey mannen bedankt voor de leerzame bijdrage en de complimenten  ;)
(...)
Groeten,
Evan

een kleine roest alsjeblieft   ;D


C29 niet noodzakelijk?
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

evan

Komt in orde Suske  ;)

Bernard,

Er komt een wit bord met de vermelding "Vrije hoogte 5,5 meter"  :)

Het betonnen bruggetje krijgt een "C29"  :)  (4,20m)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

ge kunt natuurlijk ook nog zo iets zetten voor en na de buizen partij


het tijdperk waar je in rijd kan dit gerust hebben en je ziet het niet veel op modelbanen

je blijft mooi werk leveren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Citaat van: evan op 16 februari 2016, 19:40:46 PM
Citaat van: OlivierV op 16 februari 2016, 09:37:42 AM
Knap hoor!

Die Res, model van b-models?

Fleischmann  ;)
Ah, dezelfde van de mijne dan, 'k Vind ze persoonlijk mooier dan die van B-models. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

Citaat van: evan op 16 februari 2016, 17:42:01 PM
Komt in orde Suske  ;)

Bernard,

Er komt een wit bord met de vermelding "Vrije hoogte 5,5 meter"  :)

Het betonnen bruggetje krijgt een "C29"  :)  (4,20m)

Groetjes

En dan nog een deuk maken in het metalen profiel. Zo als meestal het geval is, komt de beschrifting nadat er iemand heeft tegengezeten ;)

't zijn maar ideetjes...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

evan

#327
Bedankt voor de reacties en aan inspiratie bij jullie blijkbaar geen tekort  :)

Ik plak ondertussen verder...



De constructie is verre van af, maar voor vanavond is het genoeg en de lijm dient nog verder uit te harden.

Morgen pak ik de ophanging van de bocht aan en de details zodat de eerste kleur kan gespoten worden  :P

Het rechte deel dat rechts aansluit volgt later daar er wat profielen moeten bijgehaald worden.

Goede avond en tot morgen  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

En als ge dan morgen wat fotootjes aan het nemen zijt moogt ge altijd eens een totaalfoto nemen, dat is altijd prettig. :)

Mooi plakwerk wel!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

het zal je niet verbazen maar ik moet zeggen dat ik hier toch wel tamelijk gelukkig van word, ook al is dit nog een vrij beschaafd leidingbruggetje...  8)