Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Oeversijde

Gestart door evan, 17 maart 2015, 11:46:16 AM

evan

Goede middag,

In 2011, de tijd gaat snel, heb ik thuis een kleine spoor 1 baan gemaakt die op de kast paste in een deel van de woonkamer.

Voor de mensen die het niet kennen: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13831.0.html

De baan is ondertussen van eigenaar veranderd en de kast staat al een tijdje "leeg".  Qua modelbouwwerk heb ik meer dan werk zat, maar het ontbreekt me toch om af en toe eens te kunnen rijden wanneer ik er zin in heb.  De laatste tijd is er behoorlijk wat fraai HO-schaal materiaal op de markt gekomen naar Belgisch voorbeeld waardoor ik me laten verleiden heb en enkele fraaie zaken heb aangeschaft.

Nu staat dit rollend materiaal in de kast en ik wil er eens wat mee rijden en rangeren.

Het is tijd om de koe dan maar eens bij de horens te vatten en over te gaan in actie.

Ik heb me laten inspireren door tal van foto's, thema's en ideetjes en ben tot het besluit gekomen om een bescheiden onderdeel te maken dat wat weg heeft van Lijn 207 langs het Albertkanaal te Geel.  Het zal geen exacte kopie worden, maar een eigen interpretatie.  Zo gaat dat nu eenmaal :)

Ik ben er voor mn vorig werk geregeld in de buurt geweest en de sfeer boeide me telkens.  Op het net ben ik er ook nog veel oudere plaatjes van tegengekomen die oa.  door forumlid Peter VG zijn verzameld.  Ik vind dit een enorm dankbaar gegeven en heb me dus extra laten inspireren door de bijkomende "oudere" info.  Bedankt Peter ;)

Anyway... de komende dagen zal het wel wat vooruit gaan.  Althans dat hoop ik toch...  :)

De Kick off:

Een paar van de sterren van het toneel:



De zagerij had een pakje klaar staan :)



Verwacht niet dat het een grote baan wordt, maar eerder een bescheiden rangeerbaantje met een optisch aanvaardbare indeling:  Less is more!

Een Amerikaanse modelbouw inspiratie is Lance Mindheim die er dezelfde filosofie op na houdt.

http://lancemindheim.com/?page_id=34

Tot later  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Als het al even groot wordt als Lauscha dan zal dat toch nog vrij omvangrijk zijn. ;)

Is dit dan het fameuze Belgische baantje waarvan er ooit eens sprake was? Zoja dan heb je mij alvast als volger.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan


GVL

Evan,
Kleine rangeerbanen spreken me aan.  Ik volg dus ook.
Is het concept Hivercoup afgevoerd?
Gino

PeterVG

Vreemd hoe inspiratie lopen kan.
Fijn Evan dat het fotos posten toch iemand op modelbouwideëen heeft kunnen brengen. Nu vind ikzelf lijn 207 zowat de meest saaie spoorlijn van België. Wellicht omdat ze in mijn achtertuin ligt en er nooit veel te beleven is. Maar als Evan het lijntje inspirerend vind wie ben ik dan om dat tegen te spreken. Al zou ik mijn spoorse inspiratie langs het Altbertkanaal eerder in Merksem, Genk of Monsin gaan zoeken.
In ieder geval ben ik razendbenieuwd naar de uitwerking van je project.



Een dia uit 2002, de nadagen van de reeks 51. Een reeks die eerder zelden langs lijn 207 te zien was.

doomslu

Als dat geen goed nieuws is!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Val-Rikard

Citaat van: PeterVG op 17 maart 2015, 12:23:32 PM
Vreemd hoe inspiratie lopen kan.
Fijn Evan dat het fotos posten toch iemand op modelbouwideëen heeft kunnen brengen. Nu vind ikzelf lijn 207 zowat de meest saaie spoorlijn van België. Wellicht omdat ze in mijn achtertuin ligt en er nooit veel te beleven is. Maar als Evan het lijntje inspirerend vind wie ben ik dan om dat tegen te spreken. Al zou ik mijn spoorse inspiratie langs het Altbertkanaal eerder in Merksem, Genk of Monsin gaan zoeken.
In ieder geval ben ik razendbenieuwd naar de uitwerking van je project.



Een dia uit 2002, de nadagen van de reeks 51. Een reeks die eerder zelden langs lijn 207 te zien was.

Ik hoor de motor al draaien bij het zien van deze foto...
Aan een rustig maar zeker tempo over de sporen met een mooie sleep. :)

sdz1976

Die Amerikaan doet het ook niet slecht.
Hang me ook aan het treintje van volgelingen :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Ook hier wordt met veel aandacht gevolgd !!!
Hoge verwachtingen !  Surprise us  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Goede middag,

Bedankt voor de reacties!

Ik kijk er in alle geval ook naar uit!  :)

Peter, 
Ik kan er in komen dat je de lijn niet zo boeiend vind, maar er is toch heel wat potentieel.

Het idee van L207 is de aanzet geweest, maar de Merksem en Genk (ALZ) zullen er zeker ook toe bijdragen.

Het concept "Hivercoup" steekt in de frigo omdat de beperkte ruimte afbreuk deed aan de functionaliteit en de weergave.

De diepte is maar 40 cm en de lengte is 4,2 meter.

De "strakke plankies" zijn ondertussen strakke bakkies geworden  ;D



Tot later ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

niko

4 meter op 40 centimeter is best wel ruim vind ik  ;) 
Nog een volger er bij Evan .

Mvg NiKo
mvg Niko

Martin Welberg

Aardige bakkies, die overleven wel een oorlog  ;) ;D

bollen neus

Ga volgen, en kan er waarschijnlijk sommige tips en tricks gebruiken bij Noorse of Deense baan.
Den Eric.

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154