Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

G8's zolderbaan

Gestart door G8, 02 maart 2015, 20:06:35 PM

G8

Na al lange tijdop dit forum mee te lezen, heb ik dan toch maar besloten een topic aan te maken over men 'modelbouwwerkzaamheden'

Ik ben Gunther, 33 uit Vl. Brabant.


Het plan/ doel is een mooie (vaste) baan op zolder te bouwen.

Momenteel heb ik enkel nog maar enkele testbanen van enkele m² gebouwd om al de interessante technieken op uit te proberen.
Ook ben ik op het moment meer bezig met het ombouwen  en digitaliseren van rollend mat. dan echt aan de baan te bouwen.
Maar alles op zen tijd komt dit ook wel in orde.

Ik heb momenteel ook nog geen scenery enz... en ook aan de kamer dienen sommige muren en kasten nog afgemaakt/geplaatst te worden.

Een méérjarenplanning dus. :)



verder hoop ik van jullie heel wat feedback en tips te krijgen...




Steam.N

Gunther, veel succes met je vaste baan !
Ik kijk in elk geval uit naar je sporenplan en de inkleding !
Laat de foto's maar komen, eens je van start gaat !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

G8

Eerst even over de voorlopige testbaan opstelling.

Deze heb ik gemaakt uit gerecupureerde materialen, bedoeling is later houten bakken te gaan bouwen voor de vaste spoorbaan.

Deze testopsteling in L vorm is er gekomen omdat ik niet kon wachten om toch al enkele treinen te laten rijden
en enkele zaken ivm wissels, helix e.d. alvast uit te proberen voor de definitieve baan.

De platen bestaan uit isimo (piepschuim) met daar een smalle houten kader rond welke behangen zijn (komen uit een interieurzaak  ::)  )
Gans de zaak is snel aan mekaar gezet en ondersteund door wat balken en schraven.

Door de isomo vulling is het makkelijk sporen vastprikken en herleggen.

Als de eerste 2 modullebakken klaar zijn, is het de bedoeling om de testopstelling terug af te breken of serieus te verkleinen.

Dit zijn enkele oude foto's van de voorlopige  testopstelling.
Ik ben volop bezig met het plannen en tekenen van de eerste 2 modules... hierover binnenkort meer.





/IMG]http://oi58.tinypic.com/p9j05.jpg[/IMG]





besturing








Gerolf

Ik hoop dat je voor je definitieve baan kiest voor de open-raam bouwmethode.
Op de foto's die je nu toont, is bereikbaarheid en natuurlijk reliëf moeilijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 03 maart 2015, 10:13:24 AM
Op de foto's die je nu toont, is bereikbaarheid...moeilijk  ;)

Dit wordt nog moeilijker als er ooit een bovenleiding op de baan komt,dan lig je met je buikje daarop en zo wordt ze regelmatig beschadigd(ik spreek van ondervinding!)
Hou ook daar rekening mee...en daarom is een 'eiland' of mangat ten zeerste aangeraden.

;)

G8

Citaat van: Gerolf op 03 maart 2015, 10:13:24 AM
Ik hoop dat je voor je definitieve baan kiest voor de open-raam bouwmethode.
Op de foto's die je nu toont, is bereikbaarheid en natuurlijk reliëf moeilijk  ;)

Dat is de bedoeling Gerolf, die methode ben ik al in enkele topic's tegengekomen!  :P

Het plan is een smalle baan te bouwen die heel de zolder rond gaat langs de muren, zodat er in de middengedeeltes nog plaats is voor een bureau en sofa.

De (voorlopige) testopstelling van op de foto's hierboven staat gewoon midden in de ruimte en is langs alle kanten bereikbaar.
Maar zoals eerder gezegd zal deze verdwijnen eens er enkele houten modules klaar zijn.


G8

Citaat van: Rangeerduivel op 03 maart 2015, 10:55:17 AM
Citaat van: Gerolf op 03 maart 2015, 10:13:24 AM
Op de foto's die je nu toont, is bereikbaarheid...moeilijk  ;)

Dit wordt nog moeilijker als er ooit een bovenleiding op de baan komt,dan lig je met je buikje daarop en zo wordt ze regelmatig beschadigd(ik spreek van ondervinding!)
Hou ook daar rekening mee...en daarom is een 'eiland' of mangat ten zeerste aangeraden.

;)


Rudy, bovenstaande foto's zijn van de af te breken testopstelling.  ;)

De definitieve baan zal een heel smal ontwerp met lange rijlengtes worden...

G8

en we zijn vertrokken...






centauri167

veel succes ermee, maak er iets mooi van  ;)

G8

Voor de schaduwstations dacht ik deze dunne plaat te gebruiken




tips zijn welkom  ;)

OlivierV

Ik zou die dunne plaat wel genoeg ondersteunen opdat het geheel niet zal gaan doorhangen. Voor de rest kunnen we alleen maar uitkijken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Als je dan toch zoveel houtwerk (is ook gewicht) gaat nodig hebben om te ondersteunen ben je beter af met een multiplex van 10mm,  als de draag plaat te dun is kan je er ook niets op vast zetten (spijkers-wisselmotoren-enz enz)

Anders ben je goed bezig, mooie frames en degelijke poten, dat is een goed begin om achteraf geen miserie te hebben...

G8

Citaat van: loebaske op 23 maart 2015, 09:25:04 AM
Als je dan toch zoveel houtwerk (is ook gewicht) gaat nodig hebben om te ondersteunen ben je beter af met een multiplex van 10mm,  als de draag plaat te dun is kan je er ook niets op vast zetten (spijkers-wisselmotoren-enz enz)

Anders ben je goed bezig, mooie frames en degelijke poten, dat is een goed begin om achteraf geen miserie te hebben...


OK,  dan ga ik straks eens voor multiplex kijken, zoals je zegt zijn de platen, met 1 of 2 mm toch wat dunnetjes...

deze kan ik achteraf misschien nog wel voor wat anders gebruiken, of repels van zagen voor een randbescherming ...

bedankt voor de tip Loebaske!


G8

De eerste frame staat in elkaar.



en nog enkele




momenteel al een lengte van 4 en halve meter.

morgen de multiplex :P





gardevil

Gunther,

zou je niet beter eerst je zolder afmaken, nu je overal nog aan kan. Anders ga je later problemen krijgen om hier nog aan te kunnen, om nog maar niet te spreken van het stof dat nu vrij spel heeft.

Verder wel strak houtwerk.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?