Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Perron testje

Gestart door TBCédric, 01 februari 2015, 14:53:56 PM

TBCédric

Na wat nagedacht te hebben over de bouw van mijn perrons, was het de tijd om te kijken hoe ik het best de aankleding ging doen. In tegenstelling tot de huidige perrons, waren de oude voor een deel voorzien van steentjes, waren lager (veel lager), waren zeer vuil en nog wat andere dingen.

Wat ik voor de zijkant wou doen was een plaat van 0,25 of 0,5 mm plasticard met motief op mijn perrons kleven voor een mooie zijrand te krijgen. Was of is er spijtig genoeg niet dus eens gaan kijken voor een even gemakkelijke methode, dat ook eventueel lowbudget is, en een goed resultaat geeft.

Omdat ik geen stukjes MDF meer had, ben ik op verkenning gegaan met een stuk multiplex. Mijn werkwijze op de MDF zal het zelfde zijn, alleen moet ik daar nog een primer voorzien en zal de structuur ietsje anders zijn.

Hier zijn de stappen:


1. Zijkant voorzien van een een verflaagje en de bovenkant voorzien van kiezels en een 1mm strip plasticard.


2. Om de imitatie van de groeven te weergeven, wordt er met een vaste afstand en een metalen lat, lijntjes getrokken met potlood. Ben zelf nog aan het kijken om er meer diepte of iets of wat reliëf in te krijgen.



3. Na de streepjes wordt er een wasje gegeven met zwart, bruin en een beetje wit en heel wat water om het lekker vervuilt te krijgen.


4. In station Sint-Niklaas is er geen onkruid te bespeuren maar in het teststukje is er wel een beetje onkruid voorzien. Eerst het onkruid/ wild gras plakken in een puntje houtlijm alvorens de kiezels erover te strooien. Niet conform met de werkelijkheid is de kleine perronoverkapping waarvan je de eerste pijler ziet staan.


5. Dit is het voorlopige resultaat. De tweede pijler zit te wachten tot de lijm helemaal droog is én de overkapping is voorlopig uit karton gemaakt om een algemene indruk te geven.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michael

Cedric, wat je bij de zijkant zou kunnen doen is een lichte zaagsnede maken i.p.v de potlood strepen, voor de rest heb je dit mooi gedaan met het grind en er meteen een leuke beschrijving van gemaakt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Citaat van: Michael op 01 februari 2015, 15:34:27 PM
Cedric, wat je bij de zijkant zou kunnen doen is een lichte zaagsnede maken i.p.v de potlood strepen, voor de rest heb je dit mooi gedaan met het grind en er meteen een leuke beschrijving van gemaakt.

+1 !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Michaël, dat is inderdaad een optie om een zaagsnede te maken i.p.v. de potlood strepen maar op mijn modulebaan zijn ze al gelijmd op de ondergrond dus...
Bedankt! Normaal vergeet ik het om per stap een foto te maken en deze keer niet. Wist nog goed wat ik had gedaan dus. Ook handig als ik het binnenkort op mijn eigen perrons moet doen.  :D  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

In plaats van een zaagsnede, met een kraspen enkele keren over de zijkant lopen ?
Dan heb je ook wat "diepte".
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 01 februari 2015, 15:44:15 PM
In plaats van een zaagsnede, met een kraspen enkele keren over de zijkant lopen ?
Dan heb je ook wat "diepte".


Nog niet aan gedacht! Daarom stel ik ook veel vragen in de club en hier op het forum, om ideetjes op te doen.  :D
Die tip/oplossing hou ik in mijn achterhoofd!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

... en dan misschien ook schuren/vijlen en daarna wat dikkere verf gebruiken:
nu zie je de structuur en rafels van het multiplex  ;)

Mijn perronboorden zijn vanuit een mal in gips gegoten. Misschien een idee ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 01 februari 2015, 15:51:59 PM
... en dan misschien ook schuren/vijlen en daarna wat dikkere verf gebruiken:
nu zie je de structuur en rafels van het multiplex  ;)
Mijn perronboorden zijn vanuit een mal in gips gegoten. Misschien een idee ?

Ik vind het niet zo mis om de multiplex-structuur te zien: het is net de betonbekisting, of een houten plankenstructuur ...
Die verdwijnt dus wel met een dikkere verf ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 01 februari 2015, 15:51:59 PM
... en dan misschien ook schuren/vijlen en daarna wat dikkere verf gebruiken:
nu zie je de structuur en rafels van het multiplex  ;)

Mijn perronboorden zijn vanuit een mal in gips gegoten. Misschien een idee ?

Bij mij is het niet de bedoeling dat er multiplex gebruikt gaat worden.
Mallen zullen helaas niet werken. Mijn perrons zijn exact op schaal, breedte en lengte (dankzij de geweldige steven(123)) en daarom heb ik eigenlijk geen ruimte meer om er een extra rand op te doen.

De rails liggen zodanig dicht tegen elkaar, nu al, dat als er nog een rand van 2 mm of meer erbij komt dat de rails gewoon al in elkaar liggen en geen verkeer mogelijk is.

Hier is een voorbeeld van de perrons in de huidige staat:


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 01 februari 2015, 15:57:19 PM
Citaat van: Gerolf op 01 februari 2015, 15:51:59 PM
... en dan misschien ook schuren/vijlen en daarna wat dikkere verf gebruiken:
nu zie je de structuur en rafels van het multiplex  ;)
Mijn perronboorden zijn vanuit een mal in gips gegoten. Misschien een idee ?

Ik vind het niet zo mis om de multiplex-structuur te zien: het is net de betonbekisting, of een houten plankenstructuur ...
Die verdwijnt dus wel met een dikkere verf ...

Lijkt er inderdaad zeer hard op!

Hier zie je goed de zijkanten van de perrons.

Crossrail class 66 met cargo by LSModels, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Kan je dat op uw perrons van St. Niklaas niet met een goed snijmesje doen nadat ze geverfd zijn?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Citaat van: OlivierV op 01 februari 2015, 16:13:20 PM
Kan je dat op uw perrons van St. Niklaas niet met een goed snijmesje doen nadat ze geverfd zijn?
Wel, zoals Jean al aanhaalde een kraspen of een scherp mesje. Maar ik denk dat het dik genoeg moet zijn en een snijmesje iets te dun is? Ik weet er niets van dus ik kan er eigenlijk geen conclusies over trekken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Misschien is met een hete soldeerbout met fijne punt langs een metalen latje een streep trekken ook een optie?
Ik weet nu direkt niet of dit relief achterlaat,
dat zou moeten uitgeprobeerd worden

;)

SuSke

Eerst even met een mesje een eerste snee geven. Die is inderdaad heel fijn maar heeft als voordeel dat je daarna in een bestaand sleufje verder kan werken met een kraspen. En dan krijg je dit resultaat.



en na schilderen

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske