Tussen het kerstgeraas door nog even lekker chaotisch van alles door elkaar lopen klooien... het stuk papier van laatst is inmiddels omgezet in styreen en giethars, verder niet heel veel spannends want meer van hetzelfde, stukkies giethars aan elkaar blubberen, patent roestbagger erover, onderstelletje van evergreen dr onder, nouja, jullie kennen t inmiddels. Dr moet nog wat aan gebeuren qua weathering maar t idee is er. Rechts moet er nog t begin van een lopende band naar de ertsbunker aan komen, die moet eigenlijk in de achtergrond verdwijnen, eens kijken hoe ik dat oplos... Voor nu gewoon maar even negeren.
IMGP8229 by
Floris Dilz, on Flickr
Ook nog wat rails gelegd, stukkie spoor (wordt straks alleen voor de sier, denk dat het vol geparkeerde auto's komt) dwars door een wissel geramd. Bedacht me halverwege dat t wel heel handig moet zijn bij het zelf maken van kruisingen om beide spoorstaven van het ene spoor van de bovenkant tot de helft weg te slijpen, van het andere spoor vanaf de onderkant half wegslijpen (en van dat spoor de dwarsliggers weghalen), en je legt de twee sporen zo over elkaar heen en alles ligt goed uitgelijnd. Spoorstaven aan elkaar braden, ruimte slijpen voor de flenzen en hoppa, kruising. Oke, eigenlijk natuurlijk nog wat spoorstaven doorzagen om kortsluiting te voorkomen natuurlijk.
IMGP8230 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP8233 by
Floris Dilz, on Flickr
en gewoon voor t sfeertje...
IMGP8234 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP8236 by
Floris Dilz, on Flickr
Verder nog tussendoor een Oskar Slmmps waarvan er hier een paar rondslingeren uit elkaar getrokken, beetje simpele modelletjes dus es kijken wat daarvan te maken is. Eerst alle randen van de bordjes schuin gesneden aan de achterkant zodat de dikte niet zo opvalt, twee bordjes (die met revisie en ABC-raster) verwisseld want die zaten naar mijn idee verkeerd, houder van t remwiel naar binnen gezet (moet tzt een geëtst wieltje op komen), remverstellerbordje dr bij gezet, koprongen vond ik nogal plat dus wat styreen tegenaan gerommeld... Ook het dek maar eens stevig afgerost met een stuk grof schuurpapier en een vijl, vervolgens een soort vuil creme gespoten dat samen met donkerbruine olieverf een mooi verweerd houten dek gaat opleveren over een paar dagen.
Oskar slmmps 1 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_3547 by
Floris Dilz, on Flickr
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of deze wagens ook met staalindustriespul reden of alleen met militaire voertuigen, in t ergste geval zet ik er wel een M109 of een JPK90 op.

En omdat deze Slmmps gewoon een verbouwde Remms is, nog even dit. Ik bekeek deze foto nog eens goed...
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/29100752522/in/faves-41940488@N07/de vierde wagen lijkt mij een enigszins kaalgesloopte Remms qua lengte en aantal draairongen en zo. Maar, alle belgische Remms-en die ik ken hebben Y25-draaistellen, en dit ziet er nogal anders uit. Lijkt eigenlijk wel heel veel hierop:
https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/flachwagen-remms-665-der-db/ Een duitse Remms 665 die zn originele draaistellen nog heeft dus. (die draaistellen zaten bij mijn weten alleen onder de duitse Remms, voldeden niet (scheuren) en werden later allemaal vervangen door Y25)
Hoe zoiets als privéwagen bij cockerill terechtkomt? Maar goed, maar eens zien aan zo'n brawa te komen en die dan flink kaal zagen.

Goed, plannen zat, tijd iets minder... maar komt vanzelf ammel wel!