S. A. Cockerill - Ougree Plan d'ensemble des usines liegoises by
Floris Dilz, on Flickr
hier nog een lekker heldere plattegrond met een hoop informatie, aan de toestand van t spul zou ik zeggen rond 1965 (in ougree staan bijna alle oude hoogovens nog maar HFB is al gebouwd). Interessant om eens naast google maps te houden of naast de oude luchtfoto die ik hier laatst neerzette. Ik blijf jullie gewoon fijn spammen met dit soort plaatjes, ook al ist geen modelbouw

Gisteravond ook bezig geweest op een stukje andere plattegrond, waarop aangetekend was welke sporen rond 1980 nog onderhouden moesten worden. Vagelijk is te zien dat de plattegrond is getekend op een vage afdruk van een oudere, waar nog allerlei ouder spoor op staat dat er waarschijnlijk in de jaren 80 grotendeels nog lag, maar buiten gebruik was, nu dus een beetje vul-in-en-kleur-de-plaatjes om dat een beetje te reconstrueren.
Ook zijn er weer een partij dingen duidelijk geworden: Wat op oude plattegronden nog een kolensilo was staat hier op als "melangeurs", ofwel daar werd ruwijzer van verschillende hoogovens bij elkaar gemikt... Ook is dat eerste loodsje dat ik bouwde (met die vrachtwagens erin) bij nader inzien een kalkwerkplaats, dus die zal er van binnen ook aardig anders uitgezien hebben, voornamelijk wit.

Nouja, dat soort ellende was ingecalculeerd, wat ik al gemaakt heb ga ik niet grootschalig aanpassen want dan blijf je bezig. (en mocht ik dat toch willen, dan kan t altijd nog. loods leeghalen en een pak meel met een strijker erin naar binnen schuiven.
beetje freestylen op tekening-Model by
Floris Dilz, on Flickr
Ook stond ik net op t punt om rails te gaan leggen voor de archiefstrooptocht... nou, naar aanleiding van die laatste tekening het railplan maar flink omgegooid, vind dat er nu wel leuke schwung in zit. Straks wordt alleen het doorgaande spoor nog gebruikt, de rest ligt er nog wel maar is half ondergegroeid of er ligt puin overheen etc...
DSC_3345 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_3346 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_3347 by
Floris Dilz, on Flickr