Roco reeks 80: Inbouwen verlichting

Gestart door evan, 28 oktober 2014, 17:02:25 PM

evan

Hoi,

Gisteren had ik een dagje recup door weekendwerk en vond ik de gelegenheid om m'n Roco reeks 80 te voorzien van verlichting.

Eerst heb ik een onderhoud gedaan vermits het een 2e hands is.  Al het vet is verwijderd uit het tandwielkastje en het drijfwerk dmv wasbenzine.  Daarna is alles opnieuw gesmeerd met een olie die ik van SB-modellbau heb.  Beestig goed spul...

Dan de verlichting:

Eerst de lichtbalkjes demonteren:


Langs achter uitboren zodat de dummy-lensjes er uit vallen:

Dan met een licht proxxon freesje achteraan wat ruimen:


Op de foto zijn er nog wat braampjes te bespeuren...

Aanbrengen van SMD leds met lakdraad door middel van UV-geactiveerde lijm van Proformic:


De lijm vormt ineens de nieuwe lens voor de led:


Achteraan is het lichtbakje ook weer aangevuld met de lijm en nadien weer met zwarte verf overschilderd.

Eens de 4 leds ingebouwd zijn tors ik de lakdraadjes samen om net en compact te kunnen werken:




Montage van de lichtbalk: 


PS vergeet niet de borstwering ineens mee terug te plaatsen vermits die mee tussen het chassis en de lichtbalk gemonteerd dient te worden.  Ik was het vergeten ::)

Door de lakdraadjes wordt er amper ruimte ingenomen en kan alles op de originele print worden geïnstalleerd:

Let op dat er nog per kant een voorschakel weerstand dient geplaatst te worden.  (Ik heb 1,5kOhm genomen)

Et voila:

Licht uit:



Voorwaarts:


Achterwaarts:


Afwerking achterkant lichtbakjes:


Indien gewenst kunnen de witte leds voor en achter en de rode leds voor en achter elk op een aparte functie uitgang zodat de meerdere lichtstanden kunnen geschakeld worden.  Ik heb gewoon rood en wit wisselend met de rijrichting genomen.

Kadee-koppelingen er op en rangeren maar  :)



Groetjes,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stieven76

Tof Evan!
Hier ligt er ook zo eentje te wachten op verlichting, wel een ouder model als ik het vergelijk met de binnenkant van jouw model.

Heb jij de ledjes van Brelec gebruikt speciaal voor de 80'er, of andere? Misschien moet ik dat toch ook maar eens proberen, al ben ik wat bang om iets stuk te maken, het is zo fragiel hé  ;D


modelbaanHO

Hoi Evan,

Zoals jij het beschrijft lijkt het ineens niet zo moeilijk meer. Bedankt voor de gedetailleerde uitleg en tips.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

evan

Stieven,

Ik heb SMD leds gebruikt zoals die van mn High Line Autootjes gekocht bij DC car.  Deze leds zijn reeds van lakdraad voorzien 8)

Luc,  Graag gedaan  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

#4
Knap werk Evan, weer iets dat ik weet en kan toepassen bij men oude type 80 die ik nog heb staan in de kast.
Vraagje..waar het je dit  UV-geactiveerde lijm van Proformic gehaald, blijkbaar goed gerief die voor veel doeleinden bruikbaar is  ;) ;)
en waar haalde je die leds??

Huugooke

Citaat van: loebaske op 28 oktober 2014, 17:38:19 PM
Knap werk Evan, weer iets dat ik weet en kan toepassen bij men oude tepy 80 die ik nog heb staan in de kast.
Vraagje..waar het je dit  UV-geactiveerde lijm van Proformic gehaald, blijkbaar goed gerief die voor veel doeleinden bruikbaar is  ;) ;)
en waar haalde je die leds??
Ja, ik wil dat ook wel weten  :)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Proper gedaan Evan, zo wil ik toch ook wel graag een koppel locs. dat je ledjes al voorzien waren van lakdraad maakt het wel makkelijker, maar het is zeker zelf te doen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Merci voor de info Evan. Welk type van leds heb je juist gebruikt? 0402 - 0603 - 0805
Dan ga ik me er toch ook wel eens bestellen en proberen deftig in te bouwen  ;)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Leuk verslag Evan, staat me ook nog 3 keer te wachten en dan een decoder erin, automatische koppeling erop ... Nog een beetje werk :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Het volgende project op men voorlopige werkbank zal die ombouw zijn van de oude Roco reeks 80, heb nog verschillende nr's naast die van ESU, met de handleiding van Evan kan het niet mislopen...
indien interesse wil ik wat meer beeldjes plaatsen...anders staat er behoorlijk wat handleiding van Evan   ;)

bekie

Ik kan dit ook smaken. Oplossing voor o.a. mijn probleem met reeks 84 en een om te bouwen TEE, waar de lichtjes verkeerd zitten (rood en wit omgewisseld).
 

oebr

doe ook mee met deze hype ;)
Plan wel 2 kleine mini-decodertjes te gebruiken (1 voor de motorsturing, en de andere voor seinen en koppeling) om
het interieur van de stuurhut te kunnen laten zitten. De decodertjes komen dan elk langs een flank van het motortje te zitten.
Maar voor het zover is eerst wat ervaring opdoen met enkele 215'en, en daar is veel meer plaats in uiteraard.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Rangeerduivel

Citaat van: oebr op 30 januari 2015, 23:08:46 PM
De decodertjes komen dan elk langs een flank van het motortje te zitten.

Dan hoop ik voor jou dat het er één is met kleine motor,
zelfs dan is er niet veel plaats naast de motor.
Als ik mij goed herrinner is er bij deze laatste een deel ballast dat kan weggelaten worden en zo créeer je plaats voor (een)decoder